• Anonym (123)

    Vill sluta med p-piller

    Jag vill sluta med p-piller då jag gått upp så mycket i vikt och verkligen inte trivs med min kropp längre, men min pojkvän säger att han inte kan slappna av under sex om jag inte har något skydd och han vill inte ha kondom då det inte är skönt. Finns det något alternativ? 

  • Svar på tråden Vill sluta med p-piller
  • Anonym (L)

    Då får din pojkvän väl runka om det nu är så synd om honom att du mår dåligt av p-piller. Att "han inte kan slappna aaaaav"... Ja det enda skydd som han kan erbjuda är ju kondom. Eller att inte ha sex. Han får väl slicka dig tills du kommer och runka sen då. Fjant. 


    Tyvärr brukar man ju reagera ungefär likadant på alla hormonella preventivmedel, men testa p-ring kanske?


    OBS vill varna för P-stav!!!! Det är rena döden om man gått upp i vikt eller blivit deprimerad av p-piller. Jag gick över till stav från piller när jag var 18 och det förstörde mig på många sätt, både att jag ökade typ 30 kg samt mådde så dåligt att jag ville ta mitt liv. Gick över på en gång när jag tog ut staven... 


     

  • EnAnonumius
    Anonym (123) skrev 2023-08-30 11:39:16 följande:
    Vill sluta med p-piller

    Jag vill sluta med p-piller då jag gått upp så mycket i vikt och verkligen inte trivs med min kropp längre, men min pojkvän säger att han inte kan slappna av under sex om jag inte har något skydd och han vill inte ha kondom då det inte är skönt. Finns det något alternativ? 


    Du har redan fått varning av p-stav..
    Vill även lägga in varning för p-sprutan också.. Den kan ge kraftig viktuppgång, den med.

    Men vad bra, då vet du ju vad du har din pojkvän. Anser han att du skall må dåligt för att "han inte kan slappna aaaaav (🙄) av kondomer", så fråga honom vad ni skall använda för alternativ. 

    Du skall absolut inte behöva må dåligt för att han skall kunna slappna av och ha det skönt vid sex. Det är något din pojkvän måste faktiskt inse, om inte så kan man ju ifrågasätta mognaden på honom.

    Men men..

    Här är lite alternativ som är hormonfria:

    *Femodom: kvinnlig kondom.

    *Pessar: skall användas tillsammans med spermiedödande salva.

    *Koppar spiral

    *Kondom (den för män), mannen kan gott hjälpa till med skydd i förhållandet i stället för att bekvämt dumpa hela ansvaret på kvinnan.

    *Sterilisering (man): mindre ingrepp än den kvinnliga steriliseringen...


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (123)
    EnAnonumius skrev 2023-08-30 12:45:57 följande:
    Du har redan fått varning av p-stav..
    Vill även lägga in varning för p-sprutan också.. Den kan ge kraftig viktuppgång, den med.

    Men vad bra, då vet du ju vad du har din pojkvän. Anser han att du skall må dåligt för att "han inte kan slappna aaaaav (🙄) av kondomer", så fråga honom vad ni skall använda för alternativ. 

    Du skall absolut inte behöva må dåligt för att han skall kunna slappna av och ha det skönt vid sex. Det är något din pojkvän måste faktiskt inse, om inte så kan man ju ifrågasätta mognaden på honom.

    Men men..

    Här är lite alternativ som är hormonfria:

    *Femodom: kvinnlig kondom.

    *Pessar: skall användas tillsammans med spermiedödande salva.

    *Koppar spiral

    *Kondom (den för män), mannen kan gott hjälpa till med skydd i förhållandet i stället för att bekvämt dumpa hela ansvaret på kvinnan.

    *Sterilisering (man): mindre ingrepp än den kvinnliga steriliseringen...
    Har haft p-stav och blödde varje dag i 3 månader så det testar jag absolut inte igen.

    Alltså det är inte så att han inte vill att jag ska sluta med p-piller, han stöttar mig i det men han är rädd att jag ska bli gravid vilket ingen av oss vill och jag vill inte att han inte ska ha det skönt när vi ligger. Sen gillar inte jag heller kondom så mycket, tycker det dödar spontant sex.

    Jag har funderat på att sterilisera mig då jag är ganska säker på att jag inte kommer vilja ha barn men tror jag är för ung. 
  • Pixie99

    Hormonspiral fungerade för mig, då minipiller fick mig att må illa och tog bort mon förmåga till orgasm. Jag själv har inte haft några biverkningar av spiralen, men jag är såklart bara en person av miljoner.

    Kondom är annars inte sååååååååååå hemskt. Maken bara rycker på axlarna och säger att det är larvigt att hävda att det tar bort känslan. Bollocks, hälsar han, din pojkvän får manna upp lite istället för att tvinga dig till något som du själv inte vill.

  • Anonym (Bollocks)
    Pixie99 skrev 2023-08-30 14:40:22 följande:

    Hormonspiral fungerade för mig, då minipiller fick mig att må illa och tog bort mon förmåga till orgasm. Jag själv har inte haft några biverkningar av spiralen, men jag är såklart bara en person av miljoner.

    Kondom är annars inte sååååååååååå hemskt. Maken bara rycker på axlarna och säger att det är larvigt att hävda att det tar bort känslan. Bollocks, hälsar han, din pojkvän får manna upp lite istället för att tvinga dig till något som du själv inte vill.


    Fast är inte det där ytterst individuellt? 

    Jag som kvinna ogillar kondom av den enkla anledningen att det inte är lika skönt. Det blir mer glid och då känner jag mindre helt enkelt.

    Så bara för att din man har turen att inte känna någon markant skillnad så betyder det inte att det är "bollocks" att andra tycker det. 
  • Pixie99
    Anonym (Bollocks) skrev 2023-08-30 14:46:43 följande:
    Fast är inte det där ytterst individuellt? 

    Jag som kvinna ogillar kondom av den enkla anledningen att det inte är lika skönt. Det blir mer glid och då känner jag mindre helt enkelt.

    Så bara för att din man har turen att inte känna någon markant skillnad så betyder det inte att det är "bollocks" att andra tycker det. 
    Jodå, det tycker jag i allra högsta grad. Vill hon sluta med piller så är det inte hennes uppgift att presentera en alternativ lösning. Det är lika mycket hans ansvar. Vill han inte rulla på en kondom, så återstår antingen sterilisering eller att de avstår från vaginalt sex. 
  • Anonym (Bollocks)
    Pixie99 skrev 2023-08-30 15:02:56 följande:
    Jodå, det tycker jag i allra högsta grad. Vill hon sluta med piller så är det inte hennes uppgift att presentera en alternativ lösning. Det är lika mycket hans ansvar. Vill han inte rulla på en kondom, så återstår antingen sterilisering eller att de avstår från vaginalt sex. 
    När har jag skrivit att det är hennes uppgift att presentera en alternativ lösning? Eller svarade du på fel inlägg nu? 

    Jag ville helt enkelt poängtera att din mans åsikt om kondomer är individuell och inte kan appliceras på alla män/kvinnors upplevelser. 
  • Anonym (Hormonfri)

    Manlig sterilisering är ett väldigt mycket enklare ingrepp och är inte förenat med så mycket faror efteråt.

    Man riskerar att komma i klimakteriet tidigare eller få PMDS av kvinnlig sterilisering. Just saying. Det är inget vården informerar om.

    Pessar är annars ett alternativ.

    många kvinnor är i din situation. och jag anser att så länge man som kvinna är obrydd över kondomanvändning (jag känner inte av den överhuvudtaget/är inte allergisk/tycker inte att det dödar något direkt eller förstör något spontant eftersom det är en snabb och enkel grej att rulla på den bara) - då är det verkligen inte upp till oss att presentera ett förslag som vi måste genomföra. Det är killens ansvar i så fall.

    så manlig sterilisering hade varit ett bra alternativ, eftersom jag själv inte ska ha fler barn och aldrig hade träffat en kille som vill ha barn i framtiden).

Svar på tråden Vill sluta med p-piller