Inlägg från: Anonym (Ny Mensa-medlem) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ny Mensa-medlem)

    fick 107 i iq

    Anonym (Medlem i Mensa) skrev 2023-09-25 22:46:54 följande:

    Som flera redan har skrivit så ger testerna på nätet oftast rena glädjeresultat. Ta inte dessa resultat som en sanning.

    Till viss del kan man förbättra sina resultat genom att göra många liknande tester. Det betyder inte att man får högre iq, bara att man presterade under sin "riktiga" nivå de första gångerna pga att man t.ex. var osäker, stressad eller annat. 

    Vill man ha ett mått på sitt iq är det lättaste att boka in sig till någon av Mensas testtillfällen. mensa.se/testtillfallen/

    Man kan med fördel göra provtestet på hemisdan. Det mäter bara upp till iq på 126 så om man inte klarar alla frågorna behöver man inte slösa sin tid med att ta det skarpa testet.

    Mensa är full av sociala aktiviteter med likasinnade. Jag läser kommentarer från de som inte kvalar in och istället antar förhållningssättet "surt sa räven" och har massa negativa åsikter om föreningen. Den typ av avundsjuka är det enda negativa med medlemskapet, men inget man bryr sig om.

    Att tillhöra top 2% i iq innebär att man uppfattar merparten av övriga befolkningen som väldigt intellektuellt trögrörliga och infantila. Det är som att vara en vuxen som är med på ett barnkalas och ska försöka umgås med barnen på deras nivå. Ofta frustrerande att omedelbart inse självklarheter medan övriga diskuterar med fullständigt ogenomtänkta argument. Med tiden lär man sig att hantera detta och att söka sig till likasinnade.


    Jag tycker den stora skillnaden mellan Mensas provtest och det officiella är tidspressen. Resultatet för mitt provtest och det officiella tyckte jag stämde rätt bra men gör man inte provtestet på snabb tid tror jag man är rökt på det officiella.

    Enligt Mensas officiella test, som jag gjorde i juni, tillhör jag top 1% men jag vet inte om jag helt håller med dig vad gäller hur man uppfattar andra. Ok, visst, en del människor uppfattar jag som korkade men jag känner mig även själv rätt korkad i vissa situationer. Gäller väl i joförsig mest situationer när folk verkar ha förväntningar på mig att jag kanske ska kunna saker som jag inte lärt mig, men ändå.

    Ger aktiviteterna i Mensa nåt? Gick visserligen med men undrar om det inte mest kommer kännas superskumt att träffa en bunt människor vars enda gemensamma drag är att man har en viss typ av logiskt tänk gemensamt.
  • Anonym (Ny Mensa-medlem)
    Anonym (135+) skrev 2023-09-26 07:15:18 följande:
    När man gör Mensas test och kommer över gränsen (130) får man ett års gratis medlemskap, så det är nog mångas väg in i föreningen. Det var åtminstone så när jag gjorde testet för ungefär 15 år sedan.
    Kan meddela att det inte längre är gratis. Man fick hem inbetalningskortet i samband med att man fick testresultat som visade att man kommit in.
  • Anonym (Ny Mensa-medlem)
    Anonym (135+) skrev 2023-09-26 00:14:27 följande:
    Men i diskussioner på nätet som exempelvis här på FL blir skillnaden mer påtaglig och det blir då också mycket mer irriterande att många inte är så skarpa.
    Den här kommentaren är intressant tycker jag för med tanke på hur vissa resonerar/provocerar på FL så undrar jag ganska ofta om dom har så tråkiga liv så det är deras enda nöje eller om dom bara är korkade.

    En ansenlig mängd (mycket troligt ett fåtal med olika anonyma nicks) har även som vana att frångå frågan/diskussionen i trådstarten och vill få det till att den som startar tråden är antingen korkad, rasist eller dålig förälder. Är mest troligt ett uttryck för deras egna dåliga självförtroende/självbild för dom skulle knappast våga säga nåt till folk ansikte mot ansikte eller låta nån granska dom själva. Är det dessa du syftar på eller dom som helt enkelt resonerar illa vad än saken må gälla?
Svar på tråden fick 107 i iq