• moafeliciaa

    Äta efter kvällsträning?

    Halloj! 


    Jag brukar lägga mina löppass efter middagen på kvällen, då jag har som mest energi kvällstid.

    Har ni några tips på vad jag kan äta för återhämtning om jag redan ätit middag innan? 


    Vill helst inte äta ett för mastigt mål då det nära inpå sovdags.

    Har alltid fått till mig att man bör träna i anslutning till en huvudmåltid, för bästa återhämtning, annars är det waste, vilket satt lite griller i huvudet på mig och gjort att jag tränat tidigare på dagen (då jag har 0 energi) 

    Finns någon mer kvälls - tränar Nisse här? 

  • Svar på tråden Äta efter kvällsträning?
  • Anonym (S)

    Tränar inte hårt, men motionerar efter middagen. Jag brukar äta en skiva fullkornsbröd och yoghurt med fiberhavregryn innan jag går och lägger mig. Känns som det blir lagom, inte för tungt eller mastigt.

  • linani

    Tränar du väldigt långa och hårda pass? Annars behöver man ju inte äta "bara för att". Din kropp återhämtar sig med middagen du ätit under kvällen.

    Annars kanske någonting av: en näve nötter, en banan, ett kokt ägg, lite filmjölk med müsli, en knäckemacka med ost, kvarg, fruktsmoothie.

    Beror på om du tränar för ett maraton, eller springer under milen, och hur snabbt du behöver vara i form för nästa pass :)

  • moafeliciaa
    linani skrev 2023-09-23 23:51:14 följande:

    Tränar du väldigt långa och hårda pass? Annars behöver man ju inte äta "bara för att". Din kropp återhämtar sig med middagen du ätit under kvällen.

    Annars kanske någonting av: en näve nötter, en banan, ett kokt ägg, lite filmjölk med müsli, en knäckemacka med ost, kvarg, fruktsmoothie.

    Beror på om du tränar för ett maraton, eller springer under milen, och hur snabbt du behöver vara i form för nästa pass :)


    Jag brukar springa mellan 5 - 10km ungefär.
    Jag visste faktiskt inte att kroppen kunde återhämta sig med det man tidigare ätit, utan att det var tvunget att äta efter för att kroppen bryts ner.

    Då har jag lärt mig något nytt!
    Då vet jag att det inte krävs något större mål efteråt! Taxk!! :) 
  • linani
    moafeliciaa skrev 2023-09-24 09:50:42 följande:
    Jag brukar springa mellan 5 - 10km ungefär.
    Jag visste faktiskt inte att kroppen kunde återhämta sig med det man tidigare ätit, utan att det var tvunget att äta efter för att kroppen bryts ner.

    Då har jag lärt mig något nytt!
    Då vet jag att det inte krävs något större mål efteråt! Taxk!! :) 
    Om du springer 5-6-7 km så skulle jag säga du är okej. Om du börjar komma upp mot milen kan det vara bra att få i dig något. Förutom det jag skrev finns ju proteinshake. 

    Tänk på att mycket av det som står skrivet om löpning är för människor som tränar mycket, på en hög nivå. En hobby-motionär behöver inte vara strikt som en långdistanslöpare.

    Titta på hur då mår också! Om du har energi och ser att du blir bättre, så äter du okej. Och motsatt - om du är hungrig, orkeslös och inte ser förbättringar kan det vara värt att se över hur du äter :)
  • Anonym (Behövs inte)

    Vanliga motionärer behöver inte samma återhämtning som elitidrottare. Om du går och lägger dig o sedan äter frukost nästa morgon räcker det. 

  • Anonym (Hmm)

    Varför skulle du behöva "återhämtning" i form av mat efter träningen?

  • moafeliciaa
    Anonym (Hmm) skrev 2023-09-24 11:51:18 följande:

    Varför skulle du behöva "återhämtning" i form av mat efter träningen?


    För att musklerna bryts ner tänker jag, och behöver påfylldas för bästa återhämtning
  • moafeliciaa
    linani skrev 2023-09-24 11:47:33 följande:
    Om du springer 5-6-7 km så skulle jag säga du är okej. Om du börjar komma upp mot milen kan det vara bra att få i dig något. Förutom det jag skrev finns ju proteinshake. 

    Tänk på att mycket av det som står skrivet om löpning är för människor som tränar mycket, på en hög nivå. En hobby-motionär behöver inte vara strikt som en långdistanslöpare.

    Titta på hur då mår också! Om du har energi och ser att du blir bättre, så äter du okej. Och motsatt - om du är hungrig, orkeslös och inte ser förbättringar kan det vara värt att se över hur du äter :)
    Okej tusen tack! :)
  • linani
    moafeliciaa skrev 2023-09-24 17:03:47 följande:
    Okej tusen tack! :)
    Lycka till med löpningen! 
  • Anonym (Träning)
    moafeliciaa skrev 2023-09-23 19:55:53 följande:
    Äta efter kvällsträning?

    Halloj! 


    Jag brukar lägga mina löppass efter middagen på kvällen, då jag har som mest energi kvällstid.

    Har ni några tips på vad jag kan äta för återhämtning om jag redan ätit middag innan? 


    Vill helst inte äta ett för mastigt mål då det nära inpå sovdags.

    Har alltid fått till mig att man bör träna i anslutning till en huvudmåltid, för bästa återhämtning, annars är det waste, vilket satt lite griller i huvudet på mig och gjort att jag tränat tidigare på dagen (då jag har 0 energi) 

    Finns någon mer kvälls - tränar Nisse här? 


    Du kan äta vad som helst men förslagsvis något som innehåller protein.

    Ägg, avocado, nötter etc.
  • Anonym (Träning)
    moafeliciaa skrev 2023-09-23 19:55:53 följande:
    Äta efter kvällsträning?

    Halloj! 


    Jag brukar lägga mina löppass efter middagen på kvällen, då jag har som mest energi kvällstid.

    Har ni några tips på vad jag kan äta för återhämtning om jag redan ätit middag innan? 


    Vill helst inte äta ett för mastigt mål då det nära inpå sovdags.

    Har alltid fått till mig att man bör träna i anslutning till en huvudmåltid, för bästa återhämtning, annars är det waste, vilket satt lite griller i huvudet på mig och gjort att jag tränat tidigare på dagen (då jag har 0 energi) 

    Finns någon mer kvälls - tränar Nisse här? 


    Det som 95 procent fallerar på är att de i te går ut över huvud taget.

    Det där med waste är således fullständigt struntprat. Är det dags för löprundan så tar man löprundan. Inga ursäkter är godtagbara.
  • Anonym (e)

    Du har väldigt många tidigare inlägg med funderingar om träning och kost där det skriker ätstörning, vilket du också medger i trådar. Du är rädd för livsmedel som gräddsås, du frågar frågor i stil med hur mycket andra unnar dig för att få veta om du gör rätt eller fel enligt dig själv. Du verkar tro på vad du först fått lära dig vilket jag antar är dåligt research a la proana...Detta är jätteskadligt.


     


    Är du hungrig efter träning? Ät.

  • Anonym (Träning)
    Anonym (e) skrev 2023-09-24 18:00:56 följande:

    Du har väldigt många tidigare inlägg med funderingar om träning och kost där det skriker ätstörning, vilket du också medger i trådar. Du är rädd för livsmedel som gräddsås, du frågar frågor i stil med hur mycket andra unnar dig för att få veta om du gör rätt eller fel enligt dig själv. Du verkar tro på vad du först fått lära dig vilket jag antar är dåligt research a la proana...Detta är jätteskadligt.


     


    Är du hungrig efter träning? Ät.


    Nja, man ska äta regelbundet. Inte när man är hungrig.

    Det är det oregelbundna ätandet som skapar ätstörningar.
  • Anonym (Träning)
    Anonym (Träning) skrev 2023-09-24 18:08:10 följande:
    Nja, man ska äta regelbundet. Inte när man är hungrig.

    Det är det oregelbundna ätandet som skapar ätstörningar.
    Regelbundet och rutinmässigt...
  • Anonym (e)
    Anonym (Träning) skrev 2023-09-24 18:08:10 följande:
    Nja, man ska äta regelbundet. Inte när man är hungrig.

    Det är det oregelbundna ätandet som skapar ätstörningar.

    nej, så otroligt korkat...


     


    TS äter knappt mat i vanliga fall. Att äta något efter träning är inget negativt. Det behöver inte vara en hel pizza utan kan vara ett mellanmål om TS redan ätit middag.

  • Anonym (Träning)
    Anonym (e) skrev 2023-09-24 18:10:54 följande:

    nej, så otroligt korkat...


     


    TS äter knappt mat i vanliga fall. Att äta något efter träning är inget negativt. Det behöver inte vara en hel pizza utan kan vara ett mellanmål om TS redan ätit middag.


    Eeh. Vad pratar du om. 

    Jag har inte sagt att hon inte ska äta efter träning. Jag tycker att hon ska äta efter träning. Däremot ska hon inte äta när hon är hungrig utan på bestämda tider.
  • Anonym (Träning)
    Anonym (Träning) skrev 2023-09-24 18:14:16 följande:
    Eeh. Vad pratar du om. 

    Jag har inte sagt att hon inte ska äta efter träning. Jag tycker att hon ska äta efter träning. Däremot ska hon inte äta när hon är hungrig utan på bestämda tider.
    Således anser jag att hon ska äta efter träninga vare sig hon känner sig mätt eller hungrig.
Svar på tråden Äta efter kvällsträning?