Inlägg från: Anonym (Ellen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ellen)

    Föräldraledig en dag i veckan

    Enligt föräldraledighetslagen så är det arbetstagarens önskemål om förläggning som ska gälla. Så länge det inte innebär påtaglig störning för verksamheten, vilket åligger arbetsgivaren att i så fall bevisa.
    Och det är inte jättelätt att få igenom det som arbetsgivare, det är få verksamheter som har så pass specifika turer/scheman osv så att man under inga omständigheter kan tillåta någon att förlägga sin tid (under partiell föräldraledighet) så som man önskar.
    Det kan till exempel vara inom räddningstjänst där det inte är rimligt att en brandman i utryckningstjänst slutar kl 15 när skiftet löper till 1730. För det finns inte timavlönade medarbetare som kan tjänstgöra dessa 2,5 timmarr, bemanningen ser inte ut så. Det får för stor påverkan på arbetslaget och på verksamheten.

    De flesta verksamheter jag har erfarenhet av där man önskar förlägga arbetstid så som du beskriver gör så att man börjar med att ta det ordinarie schemat och se hur många veckor det rullar på.
    Sen plockar man bort de pass man önskar vara ledig. Säg att på 6v rullande schema sjunker då din sysselsättningsgrad från 100% till 92%. Du är alltså föräldraledig på 8%.
    Då gör medarbetaren så att hen ansöker om 8% föräldraledighet för en period på kanske ett år eller vad det nu kan vara och sedan går man in och schemalägger 92%. Medarbetaren får varje månad ett löneavdrag motsvarande 8%, oavsett hur många lediga dagar som infaller den specifika månaden.

    Alternativet vore att lägga ledighet dag för dag men det kan vissa verksamheter anse utgör nya ansökningar varje gång, vilket inte är okej enligt lag. Då lagen säger att du har rätt till tre perioder per år. Räknar man då varje ledig dag som en period (vilket vissa har stöd för att göra) så täcker det bara tre lediga dagar, sen tillåts man inte vara mer ledig.

    Det kan också finnas skrivningar i kollektivavtalet som säger hur längre frånvaro på deltid ska beräknas och hanteras så det måste man kolla upp med HR eller lönekontoret.

    Sen är det upp till arbetsgivaren att lösa bemanningen. Kanske finns det någon kollega som vill passa på att ta sig an dessa pass eller att man ändrar schemat för flera. Och sen ser man vilka pass som finns kvar att bemanna. Men det är inte den föräldralediges sak att lösa.

  • Anonym (Ellen)
    buskar skrev 2023-09-27 21:57:08 följande:

    Tack för utförligt svar. 

    Du säger att du har erfarenhet av att anställda förlagt arbetstid så som jag önskar. Har det då gällt specifikt föräldraledighet, eller har det gällt annat?

    För om det gällt annat (exempelvis arbetsträning/sjukskrivning osv) kanske det inte riktigt går att jämföra?

    Annars verkar det sättet som du beskriver i första exemplet, det som jag skall föreslå, om arbetsgivaren får för sig att tolka det som du beskriver i sista stycken, dvs som flera ansökningstillfällen, vilket ju skulle omöjliggöra mina önskningar hur jag vill lägga upp min föräldraledighet. 

    Eller vad tror du?


    Gör man ansökan för en längre period så utgör det EN period. Man behöver skilja på rätt till ledighet och ansökan om nedsättning av tid (i exemplet 8%) och hur man sen skapar ett schema för när arbetet ska utföras. Det är två skilda saker.

    Och det ser också olika ut beroende på vad för sorts ledighet/frånvaro det gäller. Sjukfrånvaro på deltid/partiellt ska grunda sig i varför arbetsförmågan är nedsatt och hur man bäst förlägger tiden under sjukskrivningen. Oftast anser man att tiden ska fördelas över veckans alla dagar. Men Försäkringskassans regelverk har förändrats något på senare år. Så det kan också styrkas i läkarintyg att en individ kan må bättre av att lägga arbete koncentrerat 2,5 dagar och sen få en längre återhämning. Till exempel.
  • Anonym (Ellen)
    buskar skrev 2023-09-28 21:48:56 följande:
    Så i mitt fall, så skulle man väl ändå kunna se det som rätt till ledighet? Inom rimliga gränser? Det gäller alltså föräldraledighet. 

    Chefen skulle kunna påpeka att det blir svårt att täcka upp för enstaka pass som ändå återkommer i ett regelbundet mönster? 

    Och om jag ansöker om ledighet för att göra anspråk på 8% nedsättning av arbetstid, då blir det väl enklare för chefen att bara neka? 

    Den ledighet jag avser är föräldraledighet, inte sjukskrivning, varför jag tog upp det, var bara som exempel att det säkerligen har helt andra förutsättningar. 
    Det skulle jag absolut säga. Räkna ut på minuten hur stor nedsättning som krävs för att du ska få till det schema som du önskar. Sen gör du en ansökan och talar om vilket schema du önskar arbeta utifrån den sysselsättningsgrad som blir.
    Om chefen kommer med kommentarer typ "vi har inte såna tjänster här".... eller tar upp din ledighet på ett avdelningsmöte och uttrycker sig som att "nu har XX bestämt sig för att vara ledig här va så nu måste vi ändra lite i era scheman" som att det är DU som gjort något fel - då tar du kontakt med facket. För lagen är väldigt tydlig här och en arbetsgivare som klantar sig i dessa frågor kan åka på skadestånd. 
  • Anonym (Ellen)
    buskar skrev 2023-09-30 00:18:29 följande:
    Vilket syftar du på när du skriver, "det skulle jag absolut säga"?

    Att jag skall ansöka om nedsättning av sysselsättningsgrad, snarare än föräldraledigt? Då blir det väl lättare för AG att neka?
    Det är samma sak. Partiell föräldraledighet ligger under föräldraledighetslagen oavsett om man sen tar ut föräldrapenning eller inte.
    Du ska vara föräldraledig på deltid, punkt.
  • Anonym (Ellen)

    Ingen orsak!
    Det här är de former av föräldraledighet som regleras i lagen. Trean och fyran är i princip samma sak ur arbetsgivarsynpunkt; du går ner i tid.
    Sen är den ena att du fyller ut med föräldrapenning medan den andra inte är det.
    Båda ligger ju dock i lagen så om man har ett tjänstepensionsavtal som justerar premier utifrån ledighet som ligger under sjuk-eller föräldraledighetslagen så ska frånvaron omfattas oavsett om man tar ut föräldrapenning eller inte.
    Femman är vab och sexan är barn för vilka man har omvårdnadsbidrag.




       1. Hel ledighet för en kvinnlig arbetstagare i samband med hennes barns födelse och för amning (mammaledighet, 4 §).
       2. Hel ledighet för en förälder tills barnet blivit 18 månader eller, under förutsättning att föräldern då har hel föräldrapenning, för tid därefter (hel ledighet med eller utan föräldrapenning, 5 §).
       3. Ledighet för en förälder i form av förkortning av normal arbetstid med tre fjärdedelar, hälften, en fjärdedel eller en åttondel medan föräldern har tre fjärdedels, halv, en fjärdedels respektive en åttondels föräldrapenning (delledighet med föräldrapenning, 6 §).
       4. Ledighet för en förälder i form av förkortning av normal arbetstid med upp till en fjärdedel tills, i huvudfallet, barnet fyllt åtta år (delledighet utan föräldrapenning, 7 §).
       5. Ledighet för en arbetstagares tillfälliga vård av barn (ledighet med tillfällig föräldrapenning m.m., 8 §).
       6. Ledighet för en förälder i form av förkortning av normal arbetstid med upp till en fjärdedel om det för barnet lämnas omvårdnadsbidrag (ledighet med omvårdnadsbidrag, 9 §).
  • Anonym (Ellen)
    buskar skrev 2023-10-01 22:48:52 följande:
    Tack, angående punkt 3 och 4, förstår inte att det spelar roll från AGs sida, huruvida man som förälder tar ut föräldrapenning eller ej.

    Och ang punkt 3, måste ledigheten vara uppdelad på det sättet som anges i den punkten, dvs, om jag önskar vara föräldraledig på ett sådant sätt att det motsvarar 10% i stället för 8%,  skulle det inte vara möjligt?
    Den kan arbetsgivaren möjligen ha större synpunkter på. Å andra sidan, om du vill ta ut 25% föräldrapenning 2 eftermiddagar per vecka (= sluta lite tidigare) så kan du landa i en väldigt udda % beroende på heltidsmåttet på din arbetsplats och det schema du har.
    Har man 40h heltid och jobbar måndag-fredag så är det lätt.
    Men är heltidsmåttet 38h, man jobbar oregelbundet etc så kanske det innebär en annan %.

    I det fallet kanske man ska ha en dialog med FK också, så att det blir rätt på totalen. När jag själv jobbade så senast, så tog jag inte ut någon fp så det var fyran utifrån lagens olika ledigheter.
    Men jag har också haft en längre period där jag var FL 20% = en dag per vecka, tog ut fp motsvarande och där ledigheten varierade över fyra rullande veckor. Där kom jag överens med FK att så länge jag på totalen tog ut 1.0 hel dag i veckan så var min SGI skyddad. Det spred sig så att någon vecka kunde jag ha 1/2 + 1/4 + 1/4 = 1 medan en annan vecka så var det 1/8 + 1/8 + 3st 1/4 = 1.
    Nu var min arbetsgivare inte så intresserad av detaljer, så länge man visste med god framförhållning hur mitt schema låg och det gjorde man, det skulle rulla på samma sätt i ett år framåt, och så länge lönen blev rätt så var de inte svåra att ha att göra med. 
  • Anonym (Ellen)
    buskar skrev 2023-10-04 14:28:53 följande:
    Tack

    Det jag inte förstår är varför det har betydelse huruvida man tar ut FP eller inte för AG.

    Så man kan alltså ta ut föräldraledighet upp till 25% tills barnet fyllt 8 år, oavsett FP eller ej, det är bra att veta. Tack

    Har lite mindre än 40 tim i veckan utslaget på ett 6 veckors schema

    Så om jag tar ut en föräldraledig dag per vecka, uppdelat på ett 6.veckor, dvs totalt 6 föräldra lediga dagar, och tar ut 2 motsvarande dagar för varje föräldraledig dag, dvs 12 föräldrapenning-dagar borde det täcka upp och skydda min SGI
    Du kan i och för sig göra det om du lägger dagarna i samband med helg, tar du fredag kan du ta lördag, tar du måndag kan du ta söndag. Men annars behöver du ju inte ta ut 12 dagar om du bara är ledig 6 dagar.
  • Anonym (Ellen)
    buskar skrev 2023-10-05 00:02:19 följande:
    Om man tar ut 2 FP-dagar på varje föräldraledig dag, borde det ju i alla fall vara tillräckligt för att  skydda SGI:n i alla fall, visst?
    För att skydda SGI krävs bara en.
    Har du arbete 4 dagar per vecka när du i normalfallet jobbar 5 dagar så behövs bara sysselsättning 1 dag (tex fp, studier) för att du ska komma upp i 5.
    Av ekonomiska skäl man kan dock göra som jag skrev och lägga ledigheten på fredagen samt lägga till uttag av fp på lördagen.
  • Anonym (Ellen)
    buskar skrev 2023-10-05 22:46:32 följande:
    Har även någon 3-dagars-vecka (dessa tre dagar är inte exakt 8 timmar vardera heller), men 2 fp-dagar torde väl täcka det också

    Och 6 dagars veckan, där torde det väl räcka med en FP-dag.

    ja får lägga i samband med helg så att jag kan ta ut FP-dag utöver föräldralediga dagen
    Jag skulle försöka få tag i en vettig handläggare på FK och gå igenom hur mitt schema såg ut och så att jag inte tappade någon liten åttondel någonstans och förlorade min SGI enbart på grund av det.
  • Anonym (Ellen)
    buskar skrev 2023-10-10 08:32:48 följande:
    Ja, jag har varit i kontakt med dem, men de ger mig olika svar. Men tack, jag tror jag vet hur jag skall lägga upp det. 

    Förresten, vet du om det spelar någon roll om föräldrapenningen måste vara en sk sjukpenningdag, eller räcker det med en lägsta nivå-dag? Det borde väl också räknas som en hel föräldrapenningdag, visst?
    Gentemot FK och för att behålla SGI spelar det ingen roll. Utan det beror mer på vad för slags dagar ni vill ha kvar sen?
    Vid barnets fyraårsdag får det ju bara finnas 96st, om det är ledigheten man vill åt räcker det om det är lägstanivå. Om man tror att man kommer behöva pengarna när man tar 1v ledigt över jul tex bör man kanske spara SGI-dagar.
  • Anonym (Ellen)
    buskar skrev 2023-10-13 08:39:04 följande:
    Tappade bort tråden, sorry för sent svar. 

    Angående lägsta nivå -dag och sjukpenning dag, tänker jag att det går att skydda SGI även om man bara tar ut lägstanivå-dagar, eller måste det vara sjukpenningdagar?
    Det spelar ingen roll alls.
    Men du måste ha tagit ut ett visst antal SGI-dagar innan du kan ta lägstanivå.
Svar på tråden Föräldraledig en dag i veckan