Inlägg från: Anonym (Nej) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Nej)

    Straffmyndighetsålderna

    Det kommer inte att hjälpa att låsa in ungdomar i fängelse.

  • Anonym (Nej)
    Anonym (Granbarr) skrev 2023-10-21 11:37:23 följande:

    Med tanke på hur SIS-hemmen fungerar idag kommer dessa barn antingen bli ännu mer hatiska och kriminella eller rekryteras till droghandel, prostitution och drivas till självmord.    

    Det har i många decennier bevisats att barn på dessa hem inte är den avskräckande behandling dom tänkte sig... Jimmy måste börja läsa på lite innan han öppnar munnen. Men vad kan man vänta sig av nån som inte ens gått ut skolan....


    Håller med om det du skriver, men varifrån får du att han inte har gått ut skolan? Han har såvitt jag kan se en ganska bred universitetsutbildning. Tror inte han hade kommit in om han hade haft ofullständiga skolbetyg.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Vekhet) skrev 2023-10-21 11:55:45 följande:
    Men var ska gränsen gå 15, 13, 11, 9, 7, 5, 3 eller 1 år? När är man tillräckligt gammal för att ta fullt ansvar för sina handlingar?

    Jag säger som TS, är man tillräckligt gammal att begå ett brott är man tillräckligt gammal för att ta konsekvenser av det.

    Vi kan inte vara veka mot brottslingar och måste sluta dalta!
    Så.... ett år då eller? Det där med mognadsprocess och hjärnans utveckling av empati och konsekvenstänk är inget vi ska ta hänsyn till?
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Granbarr) skrev 2023-10-21 13:42:39 följande:
    Var hittar du det att han skulle vara utbildad? Han har så vitt jag vet inte fullföljt sina studier utan tog sig in i politiken istället vilket han tyckte var roligare. Han har heller aldrig haft ett jobb vilket iallafall jag anser vore en bättre utbildning om man ska hålla på med politik så man vet vad man pratar om. 
    Jag gjorde en snabb sökning. Jag läste inget om hans gymnasietid men som sagt, antar att man inte kommer in på universitet med ofullständiga betyg. Wikipedia påstår att han inte har någon examen, men skriver också:

    sv.wikipedia.org/wiki/Jimmie_%C3%85kesson#cite_note-9

    Han började 1999 studera vid Lunds universitet. Under första läsåret studerade han filosofi och forskningspolitik. Han studerade därefter statsvetenskapjuridikekonomisk historianationalekonomi och samhällsgeografi, men har inte avlagt examen.

    Går man till källan som de anger står dock en liten viktig detalj, nämligen att han tekniskt sett har en fullgjord examen som han bara inte har tagit ut:

    www.piraja.se/noje/vilken-utbildning-har-partiledarna/

    Jimmie har läst tillräckligt med kurser för att kunna ta ut en högskoleexamen med statsvetenskap som huvudområde, men har inte gjort detta.

    Jag håller inte med om att man måste ha haft andra jobb innan man ger sig in i politiken, det ger inte särskilt god förberedelse att gå i Livets Hårda Skola om man ska lära sig vad som gäller för att sköta ett land på nationell nivå, om jag säger så. Då ser det mer ut som att han har en ganska vettig utbildning, med tanke på vad han vill jobba med.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Absolut) skrev 2023-10-21 17:33:41 följande:

    Håller till fullo med. Åkessons till till nationen gick rakt in i hjärtat.

    Det har satsats så mycket på dessa miljonprogram men allt är ett enda stort misslyckande.

    Sett till kriminalitet och integration är Sverige en katastrof. Straffgränsen behöver sänkas, straffen skärpas, fler måste utvisas ur landet. De som begår brott ska skickas tillbaka till det land de kom ifrån efter avtjänat straff. Döm till fängelse istället för ungdomsvård. 


    Håller med om det där med att utvisa kriminella som inte har PUT eller medborgarskap men att sänka straffgränsen kommer bara ha en negativ effekt. Skärpta straff, till och med dödsstraff, fungerar inte för att sänka kriminaliteten.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (XXX) skrev 2023-10-22 11:28:04 följande:
    Fast den vägen har vi ju försökt nu i 50 år. Vi måste någon gång vakna och se att det inte räcker med fritidsgårdar, snälla närpoliser som bjuder på saft och bulle, och några samtal hos en socialtant som enda påföljd...
    Det var ju just i takt med att man slutade med sådant som kriminaliteten har vuxit sig starkare bland ungdomar. Ungdomar behöver en fast punkt i tillvaron och trygghet bland vuxna omkring sig.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (XXX) skrev 2023-10-22 14:46:40 följande:
    ...fast det är en helt annan kriminalitet nu, och helt andra sorters ungdomar. Det jag beskrev fungerade när ungdomskriminaliteten bestod av att man skolkade från skolan, snodde några cider på Konsum, pangade fönster, klottrade på väggar, släppte ut luften ur lärarens cykeldäck. Det fungerar inte mot skjutningar med automatgevär, sprängningar av bostadshus, mordbränder, klanfejder, hämndmord på anhöriga kvinnor och åldringar, klanrättegångar, hedersmord, självjustis.
    Jo det hjälper eftersom man förebygger att de hamnar i sånt. De flesta ungar börjar fortfarande med småbrott, knappast sprängningar och mordbränder direkt från start.
Svar på tråden Straffmyndighetsålderna