Inlägg från: Anonym (H) |Visa alla inlägg
  • Anonym (H)

    Omhändertaget barn LVU

    Be att få underlag, beslut och dom från din son

  • Anonym (H)
    Uno333 skrev 2023-11-20 14:01:56 följande:
    Jag har gjort det och väntar på att få dom då han säger att han inte vet  vars han lagt dom, ska kolla med hans f.d sambo också men hon är just nu i Tyskland och jag vet inte om hon fick papperna via mail eller post.
    Tror du på den? Att han har tappat bort dom mm.  Be honom fixa kopior via sitt ombud. 

    Men ja, om det tex är att han är misstänkt för missskötsel, våld eller sex med barn, kan även nya barn omhändertas.  Samma om han har ett aktivt missbruk 
  • Anonym (H)
    Uno333 skrev 2023-11-20 14:12:20 följande:
    Om jag känner min egen son rätt så har han aldrig haft något intresse för något av det, men han kan ju lika hålla de borta från oss.
    Är min son som jag har han säkert lagt dom på ett "bra" ställe som han sen inte hittar. Jag brukar lyckas förlägga räkningar ibland, men alltid hittat dom före dom har gått ut.
    För att förstå vad domstol och soc grundar sina beslut bör du läsa underlag och dom. Det kan ge en vägledning om framtiden 

    Vad säger din son om anledningen? 
  • Anonym (H)
    Uno333 skrev 2023-11-20 14:19:56 följande:
    Han är tyvärr sluten om de hela.
    Då går det inte att gissa om framtiden 

    Har du några misstankar, missbruk, våld, vanvård, ekonomi, skolvägran, barnsjukdomar hos din son eller mamman? 
  • Anonym (H)
    Uno333 skrev 2023-11-20 16:55:34 följande:
    Bara jag får tag i alla papper så kan jag göra mig insatt i situationen och se om jag kan hjälpa min son på något sätt. Förstår dock att sånt här tar tid.
    Det tar inte tid för honom att fixa fram papper om han vill   
  • Anonym (H)
    Uno333 skrev 2023-11-22 17:08:22 följande:

    Jag har fått tag på lite papper äntligen.
    Det står att Min son är enligt soc torftig mot sitt barn. påstår också att min son lägger allt ansvar på sitt barn då de gäller kompisar, fritidsaktiviteter, min son har enligt soc spartanskt inredning i sin lägenhet, pyntar aldrig inför jul, påsk, etc.
    barnet äter *choklad och strössel till frukost* .( *den informationen vet jag är en ganska dålig lögn, då mitt barnbarn är totalt förälskad i vetekaka och salami med vanlig hushållsost.)
    Mitt barnbarn ligger ju dock lite över gränsen till övervikt och är i samma utveckling som en 5 åring. 
    Där påstår socialen att min son inte gör tillräckligt och att de inte skett framsteg över loppet av 2 månader, Jag kan intyga att mitt barnbarn pratar mer nu än förut.
    Börjar nästan vara i samma klass som sin farmor, jag får nästan blod i öronen.


    Problemet är din son som inte verkar ta sitt pappaansvar.

    Vad spelar det för roll om barnet älskar vetekaka om pappan ger choklad? 

    Har du varit hemma hos honom? Hur funkar han som pappa?
  • Anonym (H)
    Uno333 skrev 2023-11-22 17:30:12 följande:
    Min son och mitt barnbarn är nötallergiker båda två.
    Dom äter sällan godis hemma, är de snacks så blir de mest popcorn.
    Jag har varit hemma hos dom några gånger, fick sova hos dom medans min fru var bortrest med jobbet och jag anlitat en firma att renovera efter en vattenskada i mitt hus. jag har under den tiden inte sett ett spår av choklad eller strössel.

    Vars tar inte sonen ett föräldraansvar, jag vet dom har jämna möten med logoped, dom rör på sig mycket hemma, pratar med läkare om övervikten.
    Min son är ingen av dom här som riktigt fastnat för datorspel eller tvspel, han har inte ens något, en bärbar dator som han använder inom jobbet sitt.
    Ett samtal med sonen tillsammans med hans ombud vore nog inte dumt.  För att gå igenom utredning och dom
  • Anonym (H)
    Uno333 skrev 2023-11-22 17:53:17 följande:
    Och du kan inte anta att barnet är helt frisk då?
    kanske ligger en medicinsk förklaring till att barnet inte följer utvecklingen eller?
    Men då lär det finnas läkarintyg mm

    Men oavsett, kan inte din son ta sitt pappaansvar med skolgång, kompisar, stimulans mm är det inte bra. 

    Soc kommer inte ge dig information.  Prata med sonen, be att få se utredning och dom, ta kontakt med hans ombud
Svar på tråden Omhändertaget barn LVU