• Anonym (Erica)

    Vad har gått fel i en stalkers hjärna?

    Vad har gått fel i en stalkers hjärna? Är dem psykopater? Är dem kär i en? Hur kan dem själva inte se att deras beteende är olämpligt? Eller gör dem det men struntar i det? 
  • Svar på tråden Vad har gått fel i en stalkers hjärna?
  • PredatorX

    För att bli klassad som psykopat så är det ett antal kriterier du måste uppfylla och att bli klassad som det enbart baserat på stalking är vanskligt. Avvikande beteende ja,psykopat? Inte nödvändigtvis. 

  • Anonym (Krylltanten)

    Det finns ju bra stalking och dålig stalking. Det har ju inte blivit något fel i hjärnan på en god stalker.

  • Anonym (-)
    Anonym (Krylltanten) skrev 2023-11-22 01:05:35 följande:

    Det finns ju bra stalking och dålig stalking. Det har ju inte blivit något fel i hjärnan på en god stalker.


    Hur beter sig en god stalker? Bara av nyfikenhet. 
  • Anonym (Erica)

    Ingen form av stalkning är bra! Det låter som good stalkning är en justifering för en stalker. Att den intalar sig själv att stalka någon är okej för jag säger det är bra. All stalkning har negativa konsekvenser skulle jag säga.
    Man har inte med andra människors liv att göra på ett sånt sätt och om man "good stalkar" bör man söka vård för att få höra av en professionell vad stalkning kan ha för negativa konsekvenser i andra människors liv. 

  • Anonym (Erica)

    T.ex människor som blir stalkad kan bli väldigt sjuka och isolerade pga av att någon stalkar en. T.ex har väl alla haft skvallerbyttor i sitt liv någon gång, t.ex skolan. sånna vill man ju inte ha samtal i närheten av.
    Samma  blir det ungefär med att ha en stalker kan jag tänka mig, att dem håller man sig borta ifrån. Även om den själv anser vara en god stalker så behöver inte den som blir stalkad känna att det är en god stalker utan den lär kanske mer troligt känna att det är en stalker och att det väcker obehag. En stalker kanske har svårt att sätta sig i hur andra tänker och känner och upplever hur det är att bli stalkad.

  • Anonym (-)
    Anonym (Erica) skrev 2023-11-22 01:24:59 följande:

    T.ex människor som blir stalkad kan bli väldigt sjuka och isolerade pga av att någon stalkar en. T.ex har väl alla haft skvallerbyttor i sitt liv någon gång, t.ex skolan. sånna vill man ju inte ha samtal i närheten av.
    Samma  blir det ungefär med att ha en stalker kan jag tänka mig, att dem håller man sig borta ifrån. Även om den själv anser vara en god stalker så behöver inte den som blir stalkad känna att det är en god stalker utan den lär kanske mer troligt känna att det är en stalker och att det väcker obehag. En stalker kanske har svårt att sätta sig i hur andra tänker och känner och upplever hur det är att bli stalkad.


    Sen finns det de som redan lever isolerade och i sitt eget paranoida sinne bara inbillar sig att de blir stalkade och att "någon är ute efter mig".

    Eller så försöker de smickra sig själva genom att leva i den lenande vantron att det är någon som ständigt svansar efter dem. 
  • Anonym (Erica)
    Anonym (-) skrev 2023-11-22 01:39:57 följande:
    Sen finns det de som redan lever isolerade och i sitt eget paranoida sinne bara inbillar sig att de blir stalkade och att "någon är ute efter mig".

    Eller så försöker de smickra sig själva genom att leva i den lenande vantron att det är någon som ständigt svansar efter dem. 
    Ja såklart är det så! Att det finns dem alternativen. 
    Och jag kan tänka mig att vara stalkad i person att någon förföljer en i affärer osv är mycket läskigare än att bli stalkad online, dock så är det ingen skillnad på stalkning, online lr irl. Hackar man någon och kartlägger dens liv är stalkning lr om jag skulle göra fake konton och ta kontakt med en person på FL upprepade gånger osv.
  • Anonym (-)
    Anonym (Erica) skrev 2023-11-22 01:58:53 följande:
    Ja såklart är det så! Att det finns dem alternativen. 
    Och jag kan tänka mig att vara stalkad i person att någon förföljer en i affärer osv är mycket läskigare än att bli stalkad online, dock så är det ingen skillnad på stalkning, online lr irl. Hackar man någon och kartlägger dens liv är stalkning lr om jag skulle göra fake konton och ta kontakt med en person på FL upprepade gånger osv.
    Det där sista får du nog ta med en moderator om det är härinne du upplever att du är förföljd. Kan vara svårt att bevisa som ensam medlem att det är en och samma person som kontaktar en från flera olika konton. 

    Tror inte heller att det är olagligt att kontakta någon från flera konton. Det första du nämnde låter mer oroväckande isåfall. Ta upp det med mods härinne eller kontakta polis. 
  • Slagen dam

    Som jag har förstått det är brottet olaga förföljelse ett brott som 100.000tals människor upplever varje år. De flesta polisanmälningar läggs ner. 

    Som jag skrivit flera gånger tidigare bör man inte skriva något om sig själv på internetforum som Familjeliv eller Flashback, helt enkelt eftersom det finns personer som samlar din information i dokument- det här fick jag bevisat i somras när en person på kort tid lade upp flera trådar med mina information och till och med mina formuleringar i. Den ena trådens text avslutades med "Vad kan delas med mig" vilket är en text som står i slutet av ett Google Docs dokument.

    Min hypotes är att personen sökte på mitt dåvarande nick och även hade tillgång till vad jag skrivit anonymt. Personen använder sig av nick som innehåller ordet "Allvar" när personen trollar som mig. Dumpenkvinnan och Dimpenkvinnan har också använts. Personen försöker således genom förtal antyda att jag är på Dumpen, senast för några dagar sedan. 

    Jag upplevde således förföljelse (ej olaga? ) på flera sätt och har informerat forumet som svarat. Deras svar är att det inte är något de gör något åt eftersom det inte kan kopplas till en enskild person. 

    Under det senaste året har jag sett en del trådar som utger sig för att vara andra personer på forumet (inte bara jag).

    Det här har lett till att jag gjort en kartläggning av språk, tidpunkt, sätt att skapa nick. Detta är saker som hjälper mig att ha en arbetshypotes kring vem som ligger bakom.

    Jag har således försökt att göra något av de emotionellt meningslösa erfarenheterna på FL samt försöker varna andra för att skriva om sig själva här eller på andra platser på internet.

    Det finns ondska därute. 

Svar på tråden Vad har gått fel i en stalkers hjärna?