• Anonym (Iza)

    Nyfödd på vintern?

    Ska föda i januari och funderar på kläder. Vad bör man ha för overall för bebisen att åka hem från BB i? Och sen? Vi har åkpåse men den funkar ju bara i vagn. Vad vill man ha i bilbarnstol respektive i sele? 

    Hur många lager, vad för mössa och vantar osv?

    Hur har ni klätt era riktiga småttingar vintertid? 

  • Svar på tråden Nyfödd på vintern?
  • Anotherone

    Mitt första barn kom mitt i vintern och jag minns att vi hade en sån teddyoverall till honom. När man åker bil tex så vill man ju inte att det ska bli för svettigt heller utan det behöver gå att öppna upp. Eller om han somnade i babyskyddet och man skulle in i en butik. Då öppnar man ju upp på sig själv och tar av  mössa ex, så man får även ha koll på att inte bebisen blir för varm. 
    Och sen kanske ha filtar etc att lägga över om man tror att bebisen riskerar att bli kall.

    I vagnen körde vi lager på lager, också så att man kunde öppna upp. En fäll i botten på liggdelen så att det inte skulle kyla underifrån och sen åkpåse. Vanliga kläder och ett mellanlager. Ibland räckte det om det inte var jättekallt men då var vi nog sällan ute. Ansiktet tex blir ju kallt ändå så vi gick inga långa promenader när han var så liten.

    Jag tycker det var supermysigt att få bebis på vintern. Det kändes helt ok att bara vara hemma och så hann man få in rutiner osv tills våren kom.

  • Emmo77

    Vi körde teddyoverall
    Sen finns det mindre åkpåsar till babyskydd, guld värt tyckte jag. 

  • Anotherone
    Emmo77 skrev 2023-11-23 08:24:28 följande:

    Vi körde teddyoverall
    Sen finns det mindre åkpåsar till babyskydd, guld värt tyckte jag. 


    En sån hade vi också, supersmidig! Beställde från en webbsajt i USA. Men den hade ju inte något användningsområde senare sen, för den var sydd exakt att passa i ett babyskydd.
  • Anonym (beror)
    Anonym (Iza) skrev 2023-11-22 21:02:08 följande:
    Nyfödd på vintern?

    Ska föda i januari och funderar på kläder. Vad bör man ha för overall för bebisen att åka hem från BB i? Och sen? Vi har åkpåse men den funkar ju bara i vagn. Vad vill man ha i bilbarnstol respektive i sele? 

    Hur många lager, vad för mössa och vantar osv?

    Hur har ni klätt era riktiga småttingar vintertid? 


    Det beror ju helt på hur kallt det blir där ni bor. Slaskvinter i södra delen av landet, eller smällkallt i norra delen?

    Båda mina barn är födda på vintern, december och januari. Vi bor i Stockholm, och när mina barn föddes (2005 och 2007) var det lite kallare vintrar i Stockholm än det är nu, men inte så kallt som det kanske blir i Kalix eller Luleå. 

    I bilbarnstolen hade vi oftast fleeceoverall, och eventuellt filt över. Men bilen blir ju varm. 

    Sele använde vi sällan under den allra första tiden.

    I vagnen hade vi åkpåse och sen olika lager under beroende på temperatur. Tex fleeceoverall, varma sockor eller tossor, mellantjock mössa och tunna vantar. Kändes som att det var större risk att det blev för varmt än för kallt i vagnen. Men mina barn krävde att matas när vi var ute på promenad, så de behövde vara klädda så att jag kunde ta upp och amma på nån parkbänk. 
Svar på tråden Nyfödd på vintern?