Inlägg från: Anonym (Rosie) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Rosie)

    Önskar sig bidrag till bröllopet, hur mycket kan man räkna från varje familj?

    Anonym (Väninna) skrev 2023-11-28 17:51:19 följande:
    Önskar sig bidrag till bröllopet, hur mycket kan man räkna från varje familj?

    Jag har en väninna som ska gifta sig till sommaren, de skulle börja spara med det sket sig och nu kan de inte diskutera  ekonomi för det är så känsligt. (Vill inte ha någon diskussion om den biten tack.) Så ingen av dem sparar. De går inte få dem att skjuta upp bröllopet...

    Men istället tänker de sig att de ska önska saker till bröllopet istället för presenter.

    Det blir sammanlagt 46 personer. 6 av dem är deras familj, så 40 gäster. Ca 10 familjer.

    Klänningen är betald, och lokalen är betald.

    Men hur mycket tror ni att varje familj kan stå för? Hur mycket skulle ni gett?

    :)

    (Jag hade tänkt ge 1000 i bröllopspresent, men det räcker ju ingenstans om det ska bekosta bröllopet...)


    Har de inte pengar blir det ju inget bröllop. Man kan inte räkna med några pengar alls. Vissa kanske känner som du och ger 1000, andra kanske ger en hundring eller inget alls. Eftersom allt ändå måste betalas innan bröllopsdagen MÅSTE de ju läggs ut pengar, och det fungerar ju inte att förvänta sig att man ska få tillbaka pengarna, om man inte har råd att spendera dem. 


    Steg ett är att dom bestämmer budget och börjar spara. Det är liksom så det fungerar att vara vuxen. De KAN inte förlita sig på att gästerna betalar för allt. Kan de inte prata om pengar eller spara till ett bröllop blir det helt enkelt inget bröllop. Det kan bli en liten vigsel, då de ofta kan vara gratis, men inget bröllop med närmare 50 gäster. 

  • Anonym (Rosie)
    Anonym (Anna) skrev 2023-11-29 01:47:50 följande:

    Jag tycker för övrigt inte att man ska se ner på en borgerlig vigsel med en liten sammankomst efter.


    Anonym (Teres) skrev 2023-11-29 09:57:18 följande:

    De får gifta sig borgerligt och sen boka en restaurang där varje gäst betalar sin egen mat. Eller helt strunta i bröllopsfest. 


    Fast varför pratar ni om typen av vigsel? Det spelar ju ingen roll? Man kan ju ha en borgerlig vigsel och bröllop för miljonbelopp eller en liten gratis religös vigsel med bara vittnen? En borgerlig vigsel betyder inte automatiskt att den är billig eller enkel, på samma sätt att en religiös är flådig och påkostad.
  • Anonym (Rosie)
    Core skrev 2023-11-30 09:45:23 följande:

    Man tar kuvertavgift och avsäger sig presenter i inbjudan, så får var och en själv välja om man vill gå ändå. Jag tycker inte att man kan ta mer än säg 800 per par, resten får man bekosta själv.

    Men kan man inte ha en ekonomisk plan ihop är det ett barndtecken för att det inte ska byggas ett äktenskap skulle jag vilja säga


    Fast tar man 800kr/par måste ju det speglas i bröllopet. Man kan ju inte direkt ta 400kr/person för en enkel buffé i nåns trädgård direkt..

    Kuvertavgiften ska ju inte täcka alla kostnader för bröllopet.
Svar på tråden Önskar sig bidrag till bröllopet, hur mycket kan man räkna från varje familj?