• Anonym (TS)

    Autism och att visa hänsyn, respekt etc

    Har en bonusson med autism nivå 1. Han är 11 år och jag har funnits med i hans liv sedan han var 2 år. Ju äldre han blir desto mer självcentrerad blir han. Hur arbetar man med detta?


    Han vaknar på dåligt humör och är sur/gnällig hela dagarna. Han kan sitta på toaletten i badrummet 45 minuter på morgonen när alla andra behöver badrummet för att borsta tänderna, borsta håret, sminka sig, duscha, kissa, använda hårfönen eller liknande osv för att han vägrar använda lilla toan. Trots flertalet samtal om att han måste gå på lilla toan för att vi kommer försent till jobbet, syskonen kommer försent till skolan osv om vi andra i familjen inte kan använda badrummet. Om toaletten är upptagen när han vaknar står han och bankar och skriker utanför tills personen där inne kommer ut för att då ska han ha toaletten. Han sitter där inne och spelar trots att vi sagt att det är telefonförbud på toaletten så smusslar han in den dit. 
     
    När han ska ha tv och någon annan använder tv blir han arg. Samma med dator osv. Men han skulle aldrig själv lämna ifrån sig åt någon annan utan att även då bli arg. Såhär är det med allt. Han tar sista smörgåsarna, typ 5 stycken, så ingen annan får men blir jätte arg om någon annan tagit de sista. Han sitter varje morgon och väntar på att man ska servera honom frukost och blir arg, gråter osv om man säger att han får göra frukost själv om man inte har tid. Han kan göra frukost själv.
     
    Det är som att han endast ser sig själv och sina behov, vilket jag förstått är vanligt bland autister.
     
    Hur arbetar man med denna typ av beteende? Att öka förståelsen för andra, att lära sig visa hänsyn, att dela med varandra osv. Vi har jobbat med detta sedan han var liten på olika sätt, men beteendet blir bara värre och värre.
  • Svar på tråden Autism och att visa hänsyn, respekt etc
  • Anonym (TS)
    Anonym (Autistisk tjej) skrev 2023-12-02 16:37:18 följande:

    Min erfarenhet är att neurotypiska har precis lika svårt att förstå autisters behov så det går åt båda hållen.


    Det är vanligt att autister har svårt med tidsuppfattning. Testa att ta ett tidshjälpmedel på toan exempelvis en äggklocka, timstock eller time timer och bestäm hur länge han får vara inne på toan. Vid behov kan man ha ett visuellt schema med saker han ska göra där exempelvis borsta tänderna, duscha mm 

    Gör i ordning ett annat krypin där han får vara ifred och spela exempelvis en garderob om ni har inbyggda sådana eller gör en koja. 

    Köp en egen dator och tv till honom och se till att det finns bröd hemma i frysen så det inte gör något om han tar det sista. 


    Att han blir ledsen för att ni inte gör frukost till honom är troligtvis för att han förväntat sig att saker ska bli på ett visst sätt sen blir det inte så skulle han alltid göra frukost själv hade han blivit ledsen om ni helt plötsligt gjorde frukost åt honom en dag. Var tydlig med vad ni förväntar er av honom och förändras något kommunicera det i god tid innan inte samma dag. 


     


    Vi använder oss av scheman, timstock osv. Det funkar inte. Går inte att tidsätta att bajsa t ex. 
    Han har eget rum han kan vara i om han vill vara själv. Där han har tv spel osv. Vi har inte råd att köpa egna datorer osv till alla barn. Sen måste skärmtiden vara delvis begränsad. Vi har provat med fri skärmtid och då spelar han 5-6 timmar efter skolan och 13-14 timmar på helgerna. 
    Men min fråga rörde inte det. Utan hur man tränar på att via respekt och hänsyn till sin omgivning.
    Han äter inte bröd som man måste tinat i micron uran det måste vara färskt eller vad man ska säga.
    Anonym (Bfnf) skrev 2023-12-02 16:41:30 följande:

    Har han tvångstankar? 


    Nej.
    Anonym (Npf) skrev 2023-12-02 19:22:22 följande:

    Tydlighet och förutsägbarhet är ofta A och O.. han är 11 år biologiskt inom de områden han har svårigheter är han  7 -8 år ( man brukar dra bort ca 30% av åldern ) 

    Ofta är det viktigt att rutiner ser lika ut varje dag..som frukosten - antingen gör ni frukost varje dag eller så gör han den varje dag - det kan inte handla om att ni just den morgonen inte hinner..då blir det ? fel ? och han fixar det inte ?= utbrott.. samma sak med brödet är hjärnan inställd på att äta en macka och det inte finns så blir det ? fel? = utbrott / frustration 

    Toaletten..svårt något är uppenbarligen ? fel? med den ni kallar lilla toaletten- antingen får ni försöka komma på vad det är som är ? fel? och se om det är något ni kan fixa till så att den blir acceptabel ?
    Arbeta med timstock / mobillarm så han inte fastnar på toan?se till att antingen alla andra som behöver använda toan är där före honom eller med hjälp av timstock ( eller annat tidshjälpmedel) ser till att han kommer in där så pass tidigt att ni andra hinner det ni ska trots att hans besök tar 45 min..

    Överhuvudtaget jobba med timstock, bildstöd , HandiKalender ? som gerhonom en tydlig visuell bild över när han ska påbörja varje moment och när det ska avslutas för att hinna med nästa .

    O mat övh.. det han äter får man ? helt enkelt? se till att det alltid finns så mycket hemma att det räcker till alla alt,ser man att det tryter förmå syskon som man vet kan tänka sig att äta något annat att välja det andra alternativet istället ?min erfarenhet är att syskon är otroligt förstående om man förklarar på rätt sätt och självklart ser till att de också får de där mer eftertraktade sakerna när man handlat nytt..

    Precis som alla andra kan han lära sig att visa hänsyn men det kräver mer tid och en fyrkantighet ? att dela upp tv - tiden  om ni bara har en? antingen att varje barn får bestämma mellan olika klockslag eller att barnen delar upp dagarna mellan sig ..vet han att på ? tisdag klockan 16.30-19.00 är det jag som väljer vad som ska vara på tv? så är det lättare att acceptera att syrran tittar på ett tv program på  måndag  när han vill titta?då man kan hänvisa till att ? idag är det X tur att välja i morgon är det din tur?..det kommer inte magiskt bli konflikt och utbrottsfritt utan man kommer få upprepa detta med vems tur det är många gånger innan det fastnat?


    Han gör frukost själv varje dag. Men förväntar sig ändå varje dag att vi ska göra det. Likväl som han varje dag behöver instruktioner om vart tallriken ska stå i diskmaskinen och vilken tvål han ska använda i duschen fast det varit samma i flera år. 

    Vi har flera barn med diagnoser. Vi har timstockar, timetimer, scheman, bildstöd osv. Men det funkar inte på honom. 
    Vi har haft bestämda antal minuter, bestämda klockslag osv för skärmtid och det funkar inte. Vi är konsekventa men det "går inte in" eller vad man ska säga. Han lär sig inte av att det är samma sak varje dag. Precis som jag skrev ovan behöver man ge instruktioner för samma saker varje dag som han gjort i flera års tid.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Autistisk tjej) skrev 2023-12-02 22:30:58 följande:

    Jag berättade hur ni visar hänsyn, du ville ha tips och idéer. Uppenbarligen föredrar han ett mindre utrymme eftersom han föredrar att sitta på toan och spela försök återskapa det i en annan del av bostaden. Prata med honom och hitta lösningar tillsammans. 


    Brödet i frysen är för er andra. Investera i en brödrost så det går snabbt att tina. Ha scheman med tider för TVn och datorn. 


    Ni kan sätta timstocken på 15 minuter exempelvis så hinner han garanterat. 


    Han går inte till toan för att spela, utan för att uträtta sina behov. Sen blir han fast i spelandet fast han är klar. Han kan sitta i soffan och spela eller på sitt rum också. Han går endast till toan när han ska kissa eller bajsa. Det går inte att prata med honom. Han kan inte komma med förslag på lösningar själv. Han säger endast "Jag vet inte" eller "Jag vill inte säga" när man försöker prata med honom. Han har stora svårigheter med att uttrycka sig.

    Han äter inte rostat bröd utan endast såna runda bröd. 

    Timstockar och liknande som jag skrev ovan funkar inte. Han kan inte avsluta spelet. Spelet har inget naturligt avslut utan kan pågå hur länge som helst och han kan inte sluta mitt i en match t ex. Och sen börjar han en ny match, fast man sagt att han får avsluta när matchen slutar t ex. Fast man står bredvid trycker han igång en ny match och får utbrott om man är konsekvent. Varje gång. Oavsett hur många gånger vi varit konsekventa. Vi har provat med fasta tider för tv, dator osv och det funkar inte. Ibland gör vi annat t ex kl 18 när han har sin speltid. Och då ska han ha annan tid och då blir det på ett syskons speltid och det leder endast till ännu mer konflikter. Fasta minuter funkar inte, då vill han spara tid och vi ska hålla koll på hur många minuter han spelat och hur många minuter som är kvar osv och det går inte med flera barn i familjen.
  • Anonym (TS)
    Anonym (npf-förälder) skrev 2023-12-02 23:06:19 följande:

    jag har ställt mig delvis samma frågor som du innan jag började förstå många konflikter och "metoder" senare.

    nu, flera år senare efter att ha samtalat med barnet har jag insett att det var min förståelse som inte var tillräcklig.


    Jag sökte lösningar utifrån ungefär samma perspektiv som du nu formulerar dem, dvs. hur kan man få barnet att ändra beteende med en liten underton och känsla att det handlar om egoism, bristande respekt, kanske lite ouppfostrad etc.


    Utifrån det jag ser nu skulle jag börja med att helt vända på frågan; hur kan jag/vi ändra mitt/vårt beteende för att det ska fungera bättre? Vad är det jag inte ser och förstår?

    Inom autismspektrat kan barnets perception och behov skilja sig väldigt mycket från andra. Det är inte enkelt att dra slutsatser av generella beskrivningar av diagnosen. 
    En väldigt intressant och spännande sida av diagnosen har jag upptäckt ganska nyligen. Självklart på många sätt men något man lätt missar att se, tänka på och prata om;
    Både han och ni behöver lära er om varandra, på ett lugnt nyfiket sätt. För det behöver ni utbildning och stöd på något bra sätt, det är inte så enkelt att själv veta vilka frågor man ska ställa.


    Det finns en lång, lång lista med tänkbara "egenheter" som kan finnas hos honom. Stora och små saker som han knappt är medveten om, han tror att alla fungerar likadant och behöver själv lära sig vad som är "en grej" (som vi kallade det) och vad som bara är en naturlig del av intressen, behov, personlighet.


    Vi har alla såna blinda fläckar, saker som vi tycker är självklara, naturliga och tror gäller alla.. tills vi en dag upptäcker att det är något ovanligt eller udda.


    För någon inom autism spektrat så är den listan kanske ganska lång. Några exempel (som jag kommer ihåg just nu):
    - automatisering kan vara ett problem för vissa. Dvs. att lära sig göra något rutinmässigt utan att behöva tänka varje gång, som att duscha, tex. De flesta av oss gör hela proceduren utan att fundera på vad vi gör. Vi kan slappna av och tänka på annat.. Så är det inte för alla, inom spektrat är det fler som inte funkar så.
    - lokalsinne. Varierar inom normalpopulationen men fler inom spektrat har stora problem med detta.
    - överkänslighet för sinnesintryck: varmt, kallt mot huden. hårt tryck, smaker, ljud, ljus etc.


    Detta är inte helt okända saker men man behöver alltså tänka på att barnet med diagnos inte förstår att de flesta andra fungerar väldigt annorlunda. Barnet tycker därför att vi normalstörda reagerar extremt märkligt, vi är orättvisa, vi bråkar om saker som är självklara (tror barnet). etc.


    Ni behöver ta hjälp av habiliteringen, Bup och andra för att få upp er gemensamma kunskapsnivå om er egen funktion och varandras.


    Så länge barnet är litet så behöver man dock som vuxen acceptera behoven och ta ett större ansvar för att hitta lösningar, prioritera (tex. en dator till). Var inte för strikt och fyrkantig med skärmtid. Vi försökte med det men jag har insett att det var konflikter som aldrig går att vinna, lösa eller leder till något positivt.


    Till sist. Acceptera att det inte går att vinna särskilt många av dessa strider, välj några av de viktigaste och lös resten genom att sänka ambitionsnivån och "köpa sig" lösningar. Om relationerna kraschar får ni snart ännu större problem med depression och värre. I det läget kan man knappt sköta sitt jobb eller någångting.


    Ta hjälp av professionella


    Tack för ditt svar.
    Vi har tagit hjälp av habiliteringen. BUP får vi inte hjälp av eftersom det är habiliteringen som har hand om autism. Den enda hjälpen vi fått därifrån är bilder till bildstöd, som man själv kan skriva ut på nätet. Det finns inga utbildningar här utan vi har själv gått nätbaserade utbildningar. 
    Bildstöd funkar inte som jag skrivit ovan. Inte timstockar, bildscheman eller timetimer. Kalendrar, planeringsscheman etc funkar inte. 

    Vi har provat alla varianter när det kommer till skärmtid. Fasta tider, fasta minutrar etc. Vi har provat fri skärmtid men då spelar han 4-5 timmar i sträck efter skolan och 13-14 timmar på helgerna. Vi har haft scheman där det är avbrott i spelandet med sysslor han ska göra hemma, men han vägrar och får utbrott trots att man hjälper honom. 

    Förberedelser etc som funkar på våra andra barn funkar inte på honom. Han säger bara nej och sen är det nej. Han får utbrott, skriker, kastar saker osv fat han vetat flera dagar innan att han ska göra något speciellt. Vi påminner, förbereder etc med alla våra barn och det funkar super på våra andra barn, men inte honom. 

    Han är så pass spelberoende att det tar över hans liv. Han vill inte göra något annat än att spela oavsett vad vi försöker med. Han är konstant sur och irriterad direkt det inte blir som han tänkt. T ex att han ska gå på toa och det är upptaget. Det är svårt att schemalägga toalettbesök t ex. Han går dit utan att vi vet om det och ska kissa t ex men blir kvar där länge för att ha  fastnar i telefonen med att spela. Han har ett lillasyskon som precis börjat gå på pottan som kissat ner sig vid flera tillfällen för att toaletten varit upptagen och han inte öppnar när denna knackar på. Vi har försökt med att ha pottan utanför toaletten med lillasyskonet vill ju kissa inne på toan. Vi har försökt motivera honom att använda den mindre toaletten, men han vill inte göra det. För att det är jobbigt att gå upp till övervåningen, men småsyskonet hinner inte upp till övervåningen om denna måste kissa. 

    Vi har alla grejer i badrummet som man behöver på morgonen. Deodorant, tandborstar, hårborste, duschen etc vilket medför att hela familjen är blockerad från att göra sina sysslor i badrummet tills han är klar. Vi har flera gånger kommit sent till jobbet för att han suttit inne i badrummet i 45 minuter. Syskonen blir stressade och sura för att de inte kan göra sina sysslor på morgonen. Och han sitter inne på toan och skriker åt dem för att de försöker skynda på. Vi har en regel om ingen telefon på toaletten, men den struntar han i och det är svårt att ha minutbevakning på honom för att säkerställa att han inte tar med sig telefonen in på toaletten. 

    Dator, tv etc allt sådant måste man inte ha. Där kan man ta striden tills syskonen får den. Men just badrummet är det svårt med. Den är något som alla måste ha på morgonen.

    Han förstår inte när man pratar om andras behov. Att andra behöver badrummet t ex och att det därför är viktigt att han använder den lilla toaletten. Där kan han sitta hur länge han vill, men nej. Det är nej och det går inte att prata om det. Han kan inte kommunicera sina behov, ta in andras resonemang eller förstå andras upplevelse. Utan han ser endast sig själv och sina behov och detta blir värre och värre ju äldre han blir. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Telefonen) skrev 2023-12-03 11:08:06 följande:

    Jag hängde upp mig på att han smusslar in telefonen på toaletten och fastnar med den, så det här är mest en reflektion om det.

    Kan ni ta telefonen och använda den som motivation och belöning för att ta sig igenom morgonen enligt schema? Antingen att han får kortare, små speltillfällen flera gånger under morgonen eller att han får telefonen när han är klar med allt, beroende på vad ni tror att han skulle kunna hantera. Tanken här är att ni dels har något som verkligen motiverar honom och dels tar kontroll över en stor distraktion som han inte riktigt kan hantera att släppa själv. 

    En annan idé kan vara att testa en app som hjälper honom genom morgonrutinen, som Timo eller Habitica (jag känner tyvärr inte till några svenska appar). Gärna en som kan "gamfy" det hela.


    Han är väldigt skärmberoende. Han slutade sonika gå till fritids och gick hem istället (vi har kod till dörren) och vägrade gå tillbaka dit för att han ville spela efter skolan. Tar man telefonen sätter han sig vid tv eller dator. Han "dras" till skärmar likt en magnet. Har han t ex slut speltid sitter han bredvid ett syskon som använder sin telefon eller oss vuxna eller tittar på tv som något syskon gör. Han gör det tror jag utan att ens tänka på det. När han stängt av sitt så dras han automatiskt till andra skärmar som är på och det är svårt att stänga av allt då t ex syskon varit ute och lekt medan han suttit inne och spelat och de vill använda sin skärmtid när de kommer in. 
    Anonym (npf-förälder) skrev 2023-12-03 18:20:08 följande:

    jag hör på det du skriver att ni har mycket fokus på att förändra hans beteende, att få honom att förstå och respektera andra.

    Det är inte så konstigt med tanke på att det blir kaos hos er. Samtidigt är det inte en särskilt framkomlig väg. Jag tror ni behöver fortsätta försöka få kunskap och utbildning, kanske lyfta dessa perspektiv tillsammans med habiliteringen beroende på vad de har för kunskap.


    Det låter som att väldigt mycket fokus ligger på verktyg (som bildstöd och annat) för att påverka hans beteende, jag tror det behövs stöd i samtal också på olika sätt.


    Vad som gjorde att jag hittade en väg in till min son var att jag började intressera mig för honom, för hans liv, hans tankar, hans intressen. Ägnade tid åt honom och lyssnade på riktigt. När vår relation blev bättre kunde jag förstå hans behov och då öppnade han sig också för mina/våra behov. 

    Men, det tog tid.

    Ni har egentligen inte mycket att välja på mer än att hitta ett sätt att förhålla er till hur han fungerar just nu, kanske prioritera EN av situationerna och låta resten få komma senare, i lugn och ro.


    Går det att ha ett någorlunda normalt samtal med honom?
    I så fall skulle jag välja att försöka förstå vad hans behov är som gör att han inte kan gå på lilla toaletten. Kanske handlar det om någon liten detalj, färgen, materialet på sitsen, handfatet, ljuset.. det kan vara vad som helst.
    Kanske går det att jobba med nån slags belöning för att få till en beteendeförändring?


    prata, lyssna (på riktigt) och försök förstå honom.
    Att försöka förändra beteende för en person med NPF genom att ge dåligt samvete (och skäll) funkar nästan alltid väldigt dåligt, oftast ger det motsatt effekt.


    Som du själv säger funkar det inte heller att vädja till förståelse för andras behov. Ibland kan faktiskt rättvisa vara ett begrepp som går att lyfta, men det beror på omständigheterna.


    Tips för er själva.
    Gör en lång lista på vad ni skulle vilja komma till rätta med och prioritera dem i turordning.


    Fokusera sedan bara på en sak i taget (som ni tar upp och försöker prata om). För resten får ni hitta sätt att jobba runt problemen tills första punkten är löst..


     


    Han har noll intresse av att prata. Han kan berätta om de spel han spelar t ex. Vad man ska göra eller liknande. Men all annan konversation går ej. Går ej att prata om dagen som varit. Går inte att prata om vad han tycker är kul eller inte. Enda han svarar är spela. Han önskar sig bara fler speltyper typ VR spel, pengar till spel etc i julklapp. Han tycker allt är tråkigt utom spel. Skolan är tråkig, vara ute är tråkigt, lekland är tråkigt, bada är tråkigt, all form av fysisk aktivitet såsom skridskor, skidor, fotboll, alla typer av sporter etc är tråkigt. Han vill inte titta på film tillsammans med familjen heller. Vill inte vara med och baka, spela sällskapsspel, picknick etc. Alla typer av aktiviteter vi ska göra krävs en diskussion kring eller att han blir arg och vägrar. 

    Går inte att prata om hur man mår, vad man vill göra, vilken middag han vill äta eller liknande. Han svarar endast "Jag vet inte" eller "Jag vill inte säga". Ger man förslag på olika aktiviteter är allt tråkigt. Ger man förslag på olika maträtter är allt äckligt. Det enda han vill äta om han får välja är hamburgare. 

    Det går inte att få reda på vad han tycker om. Varje år inför jul och födelsedag är det samma sak. Omöjligt att veta vad man ska köpa för han önskar sig inget förutom det jag skrev ovan. 

    Rättvisa går inte att nämna. Han förstår inte det. Speciellt inte i förhållande till olika åldrar som det är mellan honom och syskon. Han själv pratar mycket om rättvisa. T ex att lillasyskonet som är 2 år är vaken längre än honom. Han kan inte se rättvisa. T ex om ett syskon ska få resa iväg till en annan ort själv med en förälder och han själv gjort samma resa innan, så förstår han inte rättvisan i det utan ser endast orättvisa. 
    Anonym (Acceptans) skrev 2023-12-03 18:30:06 följande:

    Angående toaproblemen:
    1. Flytta allas tandborstar mm till den lilla så blir de inte blockerade.


    2. Få hela familjen att inse att om man låser in sig på toan på morgonen och någon behöver hämta något därinne så måste den få komma in och ta saken.

    I övrigt. Acceptera att sonen har ett funktionshinder.


    Det får inte plats på lilla toan. Det är endast en toalettstol och ett pyttelitet handfat. Endast för att kissa/bajsa på. Får inte plats med hyllor eller liknande. Man får inte komma in på toaletten, vilket är svårt att ställa som krav också då det handlar om integritet. Man måste få vara ifred om man kissar eller bajsar. Problemet är att han inte förstår syftet med att lämna direkt man är klar så andra får tillgång till toaletten. Själv har han inget problem med att banka, skrika, gråta utanför toaletten om någon annan duschar t ex för att han inte vill använda lilla toaletten. Men när han själv är där inne så får man absolut inte komma in. Inte ens lillasyskonet som akut behöver kissa. Utan hen har fått kissa på golvet utanför vid flera tillfällen. Han kan inte relatera till det heller när man förklarat i efterhand att han måste släppa in lillasyskonet. Han förstår inte att denne inte kan hålla sig.
    Anonym (Ta bort låset) skrev 2023-12-03 18:59:34 följande:

    Ta bort låset på toaletten.
    Ha som regel att man knackar tre gånger när man behöver använda toaletten.
    Mobilen får endast användas och spelas i ett visst rum under uppsikt. Behöver han använda toaletten så ska han lämna mobilen till en vuxen.



    Mobilen finns redan en regel om att den ska läggas på en hylla utanför toaletten, men han gör inte det.
  • Anonym (TS)
    felicityporter skrev 2023-12-03 19:54:41 följande:

    Jag tror faktiskt du är en bidragande faktor till alla problem. Du verkar själv rätt fyrkantig i hur du tänker, ta bara exemplet med brödet som inte räcker och du påpekar att ni inte kan köpa mer eftersom han inte äter fryst bröd. Någon föreslog brödrost och du skriver att det bara måste vara runda bröd. Du har ingen som helst vilja att göra något konkret för att lösa brödroblemet utan bollar bara hela tiden vidare över till att bonussonen är kräsen. Köp för fan en extra limpa av det runda brödet han äter och frys inte in! Det är inte svårare än så!


    Vi köper flera paket bröd och försöker så gott det går att bröd ska finnas hemma. Vi åker iväg till affären kl 22.30 för att köpa bröd så det ska finnas hemma till frukost. Men ibland är livet stressigt. Vi hinner inte åka och handla efter jobbet t ex. Brödet var ett exempel på vad som kan gå fel för att ge exempel på när det är svårt för honom att anpassa sig. T ex så hör det ju till att visa hänsyn. När han är vuxen och ska ut i arbetslivet behöver han kunna anpassa sig också. Då kan han inte barrikera toaletten på jobbet halva dagen och lösningen ska vara att övriga anställda ska få gå till en annan våning för att använda toaletten t ex. 

    Min fråga rörde hur man tränar på att visa hänsyn. Vi försöker anpassa och gör så gott vi kan, men att visa hänsyn är något man behöver kunna i vuxen ålder och därför behöver träna på även från yngre ålder. Diagnos eller inte.
    Anonym (Acceptans) skrev 2023-12-03 21:17:33 följande:

    Den enda orsaken till varför småsyskonet kissat på sig är rimligen för att de stått utanför och tjatat på sonen tills det blev försent, snarare än att direkt gå till den lilla toan. 


    Funktionshinder påverkar hela familjen. Det är naivt att tro något annat. Sen menar jag inte att man alltid måste anpassa sig till precis alla problem men ts verkar enbast fokusera på att sonen ska lära sig hänsyn.



    Lillasyskonet behöver in på toaletten direkt denna känner att den är kissnödig. Hen kan inte stå utanför och vänta och hinner inte upp till lilla toan oavsett om vi hjälper eller inte. Vi andra i familjen ställer pottan utanför eller öppnar direkt småsyskonet säger att denna behöver kissa. Men han gör inte det, för han förstår inte. 

    Han tror att för att han kan hålla sig så kan lillasyskonet det också.

    Just denna tråden handlar om att lära sig visa hänsyn. Inte om hur man ska lösa att han har bröd varje dag eller hur han ska spela mindre. Utan just det trådstarten innehåller. Hur tränar man på att visa hänsyn?
    Anonym (npf-förälder) skrev 2023-12-04 11:45:40 följande:

    Jag tror verkligen ni behöver samtalshjälp i detta.
    I dina svar hör/läser jag att du utgår helt och hållet från ditt perspektiv, dvs. ett utifrånperspektiv (om man tänker sig honom som objekt).
    Ni kommer inte att nå honom på det sättet.


    När jag föreslår att försöka prata med honom så handlar det just om att prata om det som är hans intresse, till 100%. Det är något annat än att försöka intervjua honom, fråga vad han vill äta eller ha till present.
    Det är att helt ge upp sig själv under en timme eller så och helt försöka gå in i hans värld.


    Om det enda han faktiskt vill prata om är sina spel så är det den vägen man får försöka gå. Lyssna nyfiket, lär er om hans spel, fråga om detaljer i spelet, strategier olika typer av spelare. Intressera er på riktigt för det som är allra viktigast i hans liv.


    Det låter onekligen som att han inte förstår konceptet rättvisa, då är det inte en framkomlig väg och inte heller något att använda i argumentation. Det låter som om hans mognadsnivå inte är tillräcklig för detta eller om det är en del av diagnosen. Ni behöver hjälp av habiliteringen med detta, kanske försöka få kontakt med någon specialist (psykolog) som kan hjälpa er mer direkt?


    när det gäller toalettproblemet så behöver ni försöka bygga en lösning utifrån de begränsningar som finns. Ni kommer inte kunna ändra hans beteende genom regler och tjat etc. Det kommer bara fortsätta öka antalet konflikter.


    Mer än något annat behöver du/ni hjälp med att förstå hur han fungerar, hans begränsningar, hans sätt att se på världen. När poletten trillar ner så kommer ni märka att han troligen inte är utstuderat egoistisk eller elak etc. Han utgår ifrån en uppsättning "regler" som är fullständigt naturliga och verkliga för honom.


    Detta sätt att se på världen, tillvaron, relationer och andra människor behöver ni få hjälp med att förstå för att kunna hitta ett fungerande sätt att leva tillsammans.


    De strategier som visar sig funka i längden är oftast lågaffektiva, dvs. man lär sig i vilka situationer konflikter uppstår, upptäcker tidiga signaler och agerar innan det brakar lös för att spara tid, energi och få situationer att fungera.


    Det finns nästan inga lösningar när konflikten väl har brutit ut (dvs. när han står och skriker, bankar och är vansinnig). Den situationen kommer alltid att kosta väldigt mycket tid.


    Man kan tycka och tänka vad man vill om detta men det är en sanning man behöver acceptera och förhålla sig till.


    Kanske är det så att ert boende helt enkelt inte fungerar för era behov?
    Kanske behöver ni faktiskt ett boende med minst två kompletta badrum?


    Vi hade dubbla uppsättningar av tandborstar och annat nödvändigt även om det inte var så kaotiskt som du beskriver.


    - Acceptera utgångsläget, försök koppla bort känslor, ilska, konflikt
    - Försök aldrig få till ett samtal eller diskuterar rätt/fel när han är upprörd (det är omöjligt att komma nån vart då, tid behöver gå, pulsen måste gå ner och sen kanske man lugnt kan säga något.
    - Beröm så mycket som bara är möjligt. Han är van vid att alltid få skäll, han tror kanske han inte är värd något, alla hatar honom etc. Kanske känner han tydligt att han är annorlunda och tror att han är värdelös och misslyckad.


    - Acceptera och ställ in er mentalt på att det kommer ta tid, troligen 5-10 år till innan han förhoppningsvis vuxit till sig och kan förstå hur det fungerar.


    - sök egen samtalskontakt (kurator, psykolog) för att prata om sånt här, om dina egna känslor och frustration.


    Ge upp idén om att det går att fostra honom och snabbt få resultat på de saker du tagit upp här. Ni behöver jobba runt problemet på något sätt. Väl era strider, det går inte att slåss och ha krig om allt hela dagarna. Ingen orkar det, inget förändras till det bättre. Det bryter bara ner. 



    Som jag skrivit kan han inte prata om spel. Han kan inte förklara strategier eller vad spelet handlar om. När han gjorde utredningen var det en av de saker som kom fram. Han ligger inom lågbegåvning på orddelen. Han kan inte beskriva saker, känslor, händelser etc. Det går inte att prata med honom om sånt. Han kan inte beskriva vad han gör eller gjort i ett spel. Hur han tänker i spel eller liknande.

    Vi pratar aldrig med honom i affekt. Vi är inte totalt outbildade, blåsta människor som inte kan något om npf. Vi använder oss av alla typer av stöd man kan använda men som jag skrivit funkar det inte på honom, fast det funkar på syskonen med samma diagnoser. 

    Men denna tråden handlade inte om det. Utan om hur man kan träna på att visa hänsyn. Nu har jag i tråden konstaterat att det inte är möjligt. Så vi får helt enkelt fortsätta komma försent till jobbet för att han måste få ha badrummet 45 minuter till att spela varje morgon. Tack, det var svaret jag var ute efter.
Svar på tråden Autism och att visa hänsyn, respekt etc