• AlbertSchweinstein

    Svenskarna har idag 119 miljarder i skulder hos Kronofogden

    www.svt.se/nyheter/ekonomi/klarnas-vd-det-ar-dags-for-regleringar--fg7ju1

    Att svenskarna är överbelånade för att kunna hålla en fin fasad är ingen nyhet, men visste ni att det var så här illa? Vi är ett folk på 10,5 miljoner människor. Det innebär att varje svensk i genomsnitt har mer än 11 000 kr i skulder hos Kronofogden, och då är barn inräknade (vilket de inte ska vara). Så egentligen är det betydligt mer än 11 000 kr per person.

    Vem har ansvaret för detta?
    Individen?
    Lånehajarna?
    Staten?
    Alla tre?

  • Svar på tråden Svenskarna har idag 119 miljarder i skulder hos Kronofogden
  • Anonym (M)

    Ibland är det ingens fel, tycker jag. Skit händer och man måste äta och betala hyra. Men många gånger är det individens eget fel, kan bero på nonchalans eller ren okunskap. Missbruk är säker en anledning också. 


     

  • Anonym (Maria)

    Men de flesta har ju inte skulder. Ca 3-4% vid en snabb googling. Det blir ju jättekonstigt om du slår ut det på hela befolkningen.

  • Anonym (G)

    Att slå ut siffran på hela befolkningen säger ingenting. 

    Att det skulle handla om överbelåning för att hålla en fin fasad tror jag mindre på. Enligty KF själva: Snarare överkonsumtion i kombination med dumhet eller psykisk ohälsa, samt, de största beloppen, ren brottslighet. 

    Klarnas VD säger också : ? Vår utmaning är att Klarna blivit så pass stort i Sverige så att ungefär 80 procent av den svenska befolkningen har en utestående faktura hos oss hela tiden, säger Sebastian Siemiatkowski i Ekonomibyrån.

    Den här siffran skulle jag gärna vilja syna, vilket naturligtvis inte går, och det vet VD också. 80% av alla 10 miljoner? 80% av myndiga personer? Det här är VD skrävel.

    Det han faktiskt säger är att Klarna är "snällare" än sina konkurrenter, vilket  gör att konkurrenterna tjänar mer pengar. Vilket han naturligtvis ogillar och vill att de ska hamna på Klarnas nivåer. Precis som Klarnas vinster inte räcker liksom. Det finns inget annat mål för kreditgivarna är att folk ska låna så mycket som möjligt. 

  • Mandel

    Kan väl tycka att staten borde ha hårdare reglering av alla dessa sms:lån och snabba krediter.
    Helt galet att man kan köpa pizza med hemkörning på Klarna osv.

    Sedan borde skolan ha mer privatekonomi på schemat och att föräldrar även lär sina barn pengars värde och att man ska arbeta och göra rätt för sig.
    Man köper inge annat än hus och möjligen ev en bil med lån.
    Har man råd att betala avbetalningar varje månad har man även råd att spara först och köpa sedan.
    Då skulle nog många saker aldrig köpas eftersom Villhöver hinner försvinner under den långa väntetiden...

    Våra barn tjöt och var övertygade om att vi skulle hamna i lyxfällan när vi lånade pengar för att lösa ut ett syskon från en gård vid ett generationsskifte... Så matade är de med att man inte lånar pengar hur som helst.

    Tror att det är en försvinnande liten del av de som är hos fogden som verkligen hamnat där för att de verkligen varit tvungna att låna för att köpa mat till sina barn ( inte de som rökt/spelat/eller festat upp pengarna nu). 


    Fördomarna säger mig att en majoritet är människor som tagit dåliga beslut/gjort dåliga val. 


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (M)
    Anonym (G) skrev 2023-12-12 08:47:05 följande:

    Att slå ut siffran på hela befolkningen säger ingenting. 

    Att det skulle handla om överbelåning för att hålla en fin fasad tror jag mindre på. Enligty KF själva: Snarare överkonsumtion i kombination med dumhet eller psykisk ohälsa, samt, de största beloppen, ren brottslighet. 

    Klarnas VD säger också : ? Vår utmaning är att Klarna blivit så pass stort i Sverige så att ungefär 80 procent av den svenska befolkningen har en utestående faktura hos oss hela tiden, säger Sebastian Siemiatkowski i Ekonomibyrån.

    Den här siffran skulle jag gärna vilja syna, vilket naturligtvis inte går, och det vet VD också. 80% av alla 10 miljoner? 80% av myndiga personer? Det här är VD skrävel.

    Det han faktiskt säger är att Klarna är "snällare" än sina konkurrenter, vilket  gör att konkurrenterna tjänar mer pengar. Vilket han naturligtvis ogillar och vill att de ska hamna på Klarnas nivåer. Precis som Klarnas vinster inte räcker liksom. Det finns inget annat mål för kreditgivarna är att folk ska låna så mycket som möjligt. 


    Fast vad räknas som en utestående skuld? 

    Jag har ofta en skuld på mitt kreditkort, men jag betalar den varje månad, dvs betalar ingen ränta. Jag har inga ekonomiska problem, tvärtom. 
  • Anonym (G)
    Anonym (M) skrev 2023-12-12 08:58:07 följande:
    Fast vad räknas som en utestående skuld? 

    Jag har ofta en skuld på mitt kreditkort, men jag betalar den varje månad, dvs betalar ingen ränta. Jag har inga ekonomiska problem, tvärtom. 
    Mitt tvivel står till att 80% av befolkningen använder sig av Klarnas tjänster överhuvud taget.
  • AlbertSchweinstein
    Anonym (G) skrev 2023-12-12 09:57:06 följande:
    Mitt tvivel står till att 80% av befolkningen använder sig av Klarnas tjänster överhuvud taget.
    Du tvivlar för att han säger något du inte vill höra.
  • Anonym (G)

    Du har aldrig hört en VD överdriva sin business? Klar han gör när han får chansen i TV. Men diskussionen är irrelevant, ingen kommer kunna få fram vad som är sant. Eller har du insyn eller??

  • Anonym (M)
    Anonym (G) skrev 2023-12-12 09:57:06 följande:
    Mitt tvivel står till att 80% av befolkningen använder sig av Klarnas tjänster överhuvud taget.
    Nej, det låter mycket. 
  • AlbertSchweinstein
    Anonym (G) skrev 2023-12-12 10:06:50 följande:

    Du har aldrig hört en VD överdriva sin business? Klar han gör när han får chansen i TV. Men diskussionen är irrelevant, ingen kommer kunna få fram vad som är sant. Eller har du insyn eller??


    Man kanske inte ska utgå från att folk ljuger utan att kunna bevisa att de gör det.
  • Anonym (G)
    AlbertSchweinstein skrev 2023-12-12 10:08:41 följande:
    Man kanske inte ska utgå från att folk ljuger utan att kunna bevisa att de gör det.
    Jag har rört mig inom privat näringsliv tillräckligt länge. Det överdrivs ofta, så länge det inte går att syna. Men var det denna diskussion du ville ha? Om Klarnas VD överdriver eller inte? Eller vill du diskutera skulder hos kronofogden?
  • Aniiee

    I början av året kom en förklaring till i alla fall ca 20 av de miljarderna. Det är "pensionärer", 40k personer över 64 år, som står för dessa, och mer än hälften av dem har haft sina skulder i över 20 år.

    Det står också i samma rapport att medianskulden ho kronofogden för personer över 64 är 129k, och för de under 65 är 65k.

    Om någon är intresserad av läsning: kronofogden.se/om-kronofogden/analyser/langvarig-skuldsattning-bland-aldre.


    It is the season of the spirit, the message, if we hear it, is "make it last all year"
  • mek77

    Problemet ligger i tycker jag att ha blanco-lån är normalt idag, även som 22-åring.

    Helt vrickat och de lån som ligger ute räknar man säkert med ränta och avgifter som ackumulerats.

    Totalt kanske 80 miljarder har lånats ut så att situationen blir ganska ohållbar. 
    När man räknar på att ett lån utfärdas ser man det givetvis som att individen alltid betalar i tid, svenskar är rätt på att betala i tid men idag har det nog förändrats och man har släppt lös massa lån som tids nog måste realiserars som förluster.

    Kanske kan en ny kreditförlust-kris yttras med detta?

  • enfunderandeman

    Inte förvånande. Många som köper skit. Och för mycket skulder. Det ska vara botox, fillers, skönhetsbehandlingar, dyra kläder, klockor, telefoner. Konsumtionssamhället i sitt esse.

    Verkar även finnas ett tänk hos människor i Sverige. Att man måste köpa hus för flera miljoner eller bostadsrätter. Man behöver inte ta lån för bostad.  Det ska vara glassigt på ytan. Hyresrätter duger. Det är väl mer folk som måste " bo fint". Där är nog många kraftigt belånade.

    Annars skulle knappast mer än hälften av 30 åringar. Behöva hjälp av sina föräldrar. Som de sa nyligen i en rapport. Majoriteten av svenskar skulle aldrig ha råd med detta. Om det inte gick att låna.  Alternativt folk som inte stått i vanlig bostadskö. . För att låna idag, måste du ju ha en relativt bra lön. Så beloppet de flesta behöver låna. Är nog inte så roliga. 

  • mek77

    Detta är alltså bara Klarna, undrar vad den totala skit-låne volymen är, kanske upp mot 500 då?

    En sjuk ökning sett till när jag slutade som kredithandläggare för 10 år sedan. 

    Som sagt 22-åringar med minst 300.000:- i blanco är den underliggande dynamiten som kommer utlösa nästa bank-kris.

  • Rivjärnet92

    Självklart är det individens fel. Det är bara att titta på klientelet som hamnar där, nämligen lågutbildade wt som måste döva sitt tragiska miserabla liv genom konsumtion för pengar dem inte har. Det som är sjukt är hur lätt dessa avarter till människor får igenom en skuldsanering och vips, så kan de låna pengar för att börja om samma soppa.

  • mek77

    njaee..

    Och skuldsaneringen kommer inte konsekvensfritt då, även om de kan tro det. Mest troligt förbrukar de all form av chans för att få ett bolån i framtiden när banken ser den historiken. 
    Samtidigt kan man undra om de hade haft en chans ändå när blanco-lån och krediter som ökat så otroligt mycket, är ett lån som det saknas säkerhet i, alltså inget hus eller bil som står bakom som säkerhet.

    Även ökar andelen mycket invandrare och detta beror till stor del på en annan kultur och oförstående för hur en myndighet fungerar och kan agera mot de när det kommer till obestånd inför en skuld.

  • Aniiee
    mek77 skrev 2023-12-13 20:51:42 följande:

    njaee..

    Och skuldsaneringen kommer inte konsekvensfritt då, även om de kan tro det. Mest troligt förbrukar de all form av chans för att få ett bolån i framtiden när banken ser den historiken. 
    Samtidigt kan man undra om de hade haft en chans ändå när blanco-lån och krediter som ökat så otroligt mycket, är ett lån som det saknas säkerhet i, alltså inget hus eller bil som står bakom som säkerhet.

    Även ökar andelen mycket invandrare och detta beror till stor del på en annan kultur och oförstående för hur en myndighet fungerar och kan agera mot de när det kommer till obestånd inför en skuld.


    "Den historiken" är dock ingenting som bankerna eller någon annan kan se i efterhand. En skuldsanering tar 5 år, och markeringen om skuldsanering en tas bort samtidigt som saneringen äe avklarad. 
    It is the season of the spirit, the message, if we hear it, is "make it last all year"
Svar på tråden Svenskarna har idag 119 miljarder i skulder hos Kronofogden