Inlägg från: Anonym (XXX) |Visa alla inlägg
  • Anonym (XXX)

    Vad är det för fel med att Lucia är en tävling i skönhet och sång?

    Jag tycker att det är fint att rösta fram Lucia, om det handlar om vuxna kvinnor som ställer upp i tävlingen frivilligt. T.ex. i en lokaltidning. Men även då tycker jag att tidningen inte ska publicera antalet röster som alla fick, utom möjligen för de tre som fick flest. Det är onödigt att alla får veta att en viss kandidat kom sist.

    I skolan tycker jag inte att röstande hör hemma överhuvudtaget. Jag är faktiskt förvånad över att det fortfarande förekommer. Så många tjejer mår ändå dåligt över sitt utseende, har komplex och så vidare. Och det är så mycket hierarkier i skolan ändå. Så skolan måste inte direkt BJUDA på ytterligare ett tillfälle där flickornas utseende ska bedömas. och de ska ordnas i en rangordning. Jag är mest förvånad över att det fortfarande förekommer i vissa skolor i Sverige - jag trodde att vi hade kommit längre..?

  • Anonym (XXX)
    Anonym (Kaffedraken) skrev 2023-12-13 10:11:29 följande:
    Ja, men det är samma sak oavsett om det är flickor eller kvinnor. Det är fel.
    Inte lika fel när pojkar och män bedöms efter utseendet.
    Någon sådan tävling har aldrig funnits i den svenska skolan. Och även i samhället i övrigt är manliga utseendetävlingar ytterst sällsynta i jämförelse med alla kvinnliga skönhetstävlingar som har funnits, och fortfarande finns. Förr hade varje kommun en Fröken-tävling och en Lucia-tävling, som var rena skönhetstävlingar. Universiteten brukade också utse den vackraste kvinnliga studenten, och så fick hon åka främst i en kortege på karnevalsdagen. Var så på KTH fortfarande på 1990-talet i alla fall, vet inte om det finns kvar. 

    De enda manliga skönhetstävlingar jag kan komma på är Mr Universum som är för bodybuilders, och så vissa tävlingar för manliga modeller. D.v.s. för väldigt speciella skikt av befolkningen, medan dessa Fröken-tävlingar och Lucia-tävlingar har påverkat samtliga tjejer i rätt ålder, direkt eller indirekt. För att det inte krävdes någon speciell ansträngning (som för att träna sig till Mr Universum-tävlingen), utan alla kunde vara med. Om man bara var tillräckligt vacker. Det var det enda kriteriet. Alla som inte var tillräckligt vackra för att ställa upp var väl medvetna om det.
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Pia) skrev 2023-12-13 10:40:02 följande:

    Jag förstår tanken med att lotta fram Lucia, samtidigt tror jag inte att det gör något åt grundproblemet. Barnen vet ju ändå vilka barn som är snyggast och mest populära, och var de själva befinner sig i hackordningen. Jag gick i skolan på åttiotalet, och redan då lottade vi. Jag blev framlottad, men märkte de andra barnens missnöje med att jag, den som var mest utanför och ansedd som fulast blev framlottad. Så trots att jag var överlycklig sa jag till läraren att jag inte ville vara Lucia. Kommer fortfarande ihåg de supermörka känslorna som uppkom. 


    Man kan ju låta alla som vill vara Lucia anmäla sig, och sedan lotta bland dem. 

    På min gymnasieskola var det skolkören som utgjorde luciatåget, och musikläraren som valde vem som skulle vara Lucia. Hennes ord var lag, så det blev inget bråk. Och det var frivilligt att vara med i kören, så om man var rädd för att inte bli vald av fröken och därmed bli ledsen, så var det bara att inte vara med i kören. 

    Det som är TOKFEL är att göra som när jag gick i sexan. Då var vi alla flickor i 6:an TVUNGNA att gå runt i alla klasser på skolan med en nummerskylt på bröstet, och resultatet angavs sedan på en anslagstavla. Där stod alla flickorna med för- och efternamn och hur många röster man hade fått. Jag fattar fortfarande inte hur detta ens var möjligt..? Att INGEN vuxen såg hur tokigt det var? Det var på 1980-talet för övrigt, inte på 1930-talet som man skulle kunna tro...
  • Anonym (XXX)
    Silverjenny skrev 2023-12-14 05:24:34 följande:
    Jag var också ett mobbingoffer i mellanstadiet och att bli framlottad till Lucia hade inte varit roligt. Vilket spott och spe man hade fått utstå. Skulle fula jag vara Lucia med mitt långa äckliga bruna hår och mina magra ben. Hade läraren tvingat mig hade allt bara blivit 1000 ggr värre. Vilket trauma det hade blivit för mig att tvingas skrida genom skolan som Lucia medan alla pekar, fnissar och buar. Hoppas de som tvingar fram lottning inser vad de utsätter barnen genom att gå emot barnens egna brutala hackordning...
    Ja, det är förvånande att de vuxna som valt att arbeta med barn inte fattar sådant. Det är sådant här också som gör att jag fnyser varje gång Lärarfacket skriker om hur välutbildade och kompetenta deras medlemmar PEDAGOGERNA är, och därför förtjänar de höga löner och många lediga lovveckor. I verkligheten kränker de elever och gör det ännu svårare för dem som redan har det svårt, på olika sätt, varenda dag. 
  • Anonym (XXX)
    nihka skrev 2023-12-14 11:42:16 följande:
    Lucia är mest en tävling om vem som har störst nätverk.
    Jo men så är det ju. Jag kommer ihåg på ett annat föräldraforum ("Allt för föräldrar") där en mamma - en känd medlem - la in en länk till ett luciaval i en lokaltidning, och bad alla att gå in och rösta på hennes dotter. Helt galet. 
  • Anonym (XXX)
    Anonym (...) skrev 2023-12-14 13:54:51 följande:
    Vad är problemet ???

    Dagens samhälle får du inte säga BU för då blir nån kränkt 
    Minns när man gick i skolan så fick man rösta, och i lokala tidningen kunde man rösta på orens lucia.
    Var inga problem då, men som samhället har utvecklas DET ÄR SKRÄMMANDE .

    Om du inte inser de så har du stora problem  
    Fast du kan ju inte veta vilka problem det blev för de tjejer som fick noll röster, och särskilt om detta annonserades ut i skolan så att alla fick veta det. De kanske fick dåligt självförtroende för livet,  de kanske blev ensamstående för att de inte vågade tro att någon man skulle vilja ha dem, de kanske går i terapi än?
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Kaffedraken) skrev 2023-12-23 06:48:56 följande:
    Nej, finns Miss Europe t ex.
    Ja, det känner DU säkert till!  Tungan ute
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Linnea) skrev 2023-12-23 06:41:49 följande:
    Man har ju slutat med skönhetstävlingar. Förr fanns ju fröken Sverige.
    Skönhetstävlingarna har ju spårat ur även på grund av den anledningen, att det är så få som vill delta i dem numera. D.v.s. det finns många mycket vackrare kvinnor i respektive länder, som har andra ambitioner. Så de som ställer upp - och vinner, eftersom det inte finns någon snyggare att välja - ser ofta inte alls särskilt bra ut.

    Kommer ihåg att jag såg Miss Sweden-tävlingen på TV ett år (tillsammans med en mansperson som absolut ville se det, naturligtvis), och det var nästan lyteskomik. Helt bisarrt att dom tjejerna själva trodde att de var snyggast i Sverige...
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Kaffedraken) skrev 2023-12-23 07:37:00 följande:
    Folk har olika smak. Det är därför det är så bra att vuxna ägnar sig åt att tävla i vem som är snyggast. Det gör vuxna även irl. Och tävlar vem som har snyggast bil, finast hus, rest mest, legat mest osv.
    Fast det jag såg i Miss Sverige handlade inte om "olika smak". Det var tjejer som var direkt alldagliga, men inbillade sig att de var bland världens vackraste kvinnor, och inte förstod att de befann sig i finalen enbart för att de verkligt vackra kvinnorna inte hade ställt upp, då de hade viktigare saker för sig. Jag tror att tiden är ute för skönhetstävlingar, helt enkelt.

    Den sista Miss Sweden som var värd titeln var Yvonne Ryding. De som har vunnit efter henne har i bästa fall haft ett behagligt utseende, men ingen av dem har varit vacker på den nivån som skönhetsmisserna var tidigare (och fortfarande är i vissa länder, t.ex. de latinamerikanska och östeuropeiska).
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Given) skrev 2023-12-26 01:21:12 följande:

    För att alla fula tjejer missunnar dom som dog vinstlotten i genlotteriet.
    Genom att protestera mot allt som har med skönhet och hälsa att göra, har dom därmed inlett ett liv som går ut på att förstöra för alla som har det roligare/bättre än dom på något sätt. 


    Jag hoppas att du inte arbetar med barn och unga på något sätt.
Svar på tråden Vad är det för fel med att Lucia är en tävling i skönhet och sång?