• Perka85

    Betala mer i Boendekostnader för barn

    Jag har en dotter på sex år som bor hos mig och min sambo varannan vecka.

    Efter årsskiftet ska jag och min sambo flytta till ett gemensamt ägt hus.

    Idag berättade hon att jag måste betala mer varje månad för min dotter i boendekostnad, ex kvm pris för rummet, el, försäkring. 
    Jag tycker inte alls det är rimligt att att jag ska behöva betala för det.

    Idag betalar jag mer i matkostnader varje månad (750 samt hygien 200:-/mån.
    kläder, försäkring, skola, aktiviteter mm delar jag kostnad för med dotterns mamma.
    Jag tänker såhär att boendekostnaden har vi ju ändå.

    Hur ser ni på det?

  • Svar på tråden Betala mer i Boendekostnader för barn
  • Anonym (Man)

    Glöm inte å städa 2/3 av huset när du städar så de inte blir fel i hyran ;)

  • sture123
    Anonym skrev 2023-12-29 13:15:09 följande:
    Bor man i hr så skiljer det mycket på hyran för ett extrarum.Varför skulle man vilja betala det när man inte har behov av det?
    De ska flytta in i ett gemensamägt hus, ej en hr. Vad ska de göra av dotterns sovrum i detta hus om dottern inte bott med dem 50% Hyrt ut det till en inneboende? 
  • Anonym (Mamma Mu)
    Anonym skrev 2023-12-29 13:15:09 följande:
    Bor man i hr så skiljer det mycket på hyran för ett extrarum.Varför skulle man vilja betala det när man inte har behov av det?

    Redan när TS tjej inledde en relation med TS så visste hon att TS hade barn VV. 


    Om hon inte gillar läget att TS barn kostar en liten slant xtra vid ett samboförhållande och dessutom VV så borde hon inte ens ha börjat ens tänka tanken på ett gemensamt boende.
    De skulle fortsätta att vara särbo. 

  • Anonym
    Anonym (Mamma Mu) skrev 2023-12-29 14:12:42 följande:

    Redan när TS tjej inledde en relation med TS så visste hon att TS hade barn VV. 


    Om hon inte gillar läget att TS barn kostar en liten slant xtra vid ett samboförhållande och dessutom VV så borde hon inte ens ha börjat ens tänka tanken på ett gemensamt boende.
    De skulle fortsätta att vara särbo. 


    Absolut, vilket vore det bästa.
  • Anonym (Anonym)

    Så som vissa uttrycker sig här kring pengar och barn och boende så kommer jag att ha ett samtal med min 17 åriga dotter ikväll och börja pränta in i huvudet på henne att hon ska se till att skriva avtal innan hon flyttar ihop med något så att det hon tar med sig in i boet är hennes och enbart hennes oavsett vad! För den dagen hon flyttar kommer hon att få med sig ett saftigt sparande och med tanke på hur många snåljåpar här är så finns det garanterat desto fler som vill roffa åt sig andras pengar. 

    Vad har världen utvecklats till!!???

  • Anonym (blä)
    Agda90 skrev 2023-12-29 10:16:19 följande:

    Barn i nya familjekonstellationer har det ganska så tufft som det är. De ska plötsligt acceptera en plast mamma eller pappa och finna sig i det som de vuxna bestämmer. Här är en vuxen, som jag upplever, inte är särskilt intresserad av att skapa en ny familj där ett BARN känner sig välkommet utan ska jaga ören!

    Om det ska vara så då kanske de ska sätta elmätare på alla prylar. Om en fönar håret så får den betala mer för elen. Räkna  minuter hur länge man duschar. Skulle någon äta upp största delen av osten i kylen så får den personen betala större delen av osten vid nästa inköp. Löjligt!


    Jag har vuxit upp med en sån pappa. Allt i hela hemmet hade prislappar! Jag och mina syskon fick betala "onödig" el och livsmedel från våra vecko/månadspengar från vi var 10. Att föna håret kostade 4 öre för 5 minuter, att ta ost på mackan kostade 60 öre till 1 krona per skiva osv. Jag har svår ångest runt pengar idag som vuxen. 
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (Anonym) skrev 2023-12-29 15:17:42 följande:

    Så som vissa uttrycker sig här kring pengar och barn och boende så kommer jag att ha ett samtal med min 17 åriga dotter ikväll och börja pränta in i huvudet på henne att hon ska se till att skriva avtal innan hon flyttar ihop med något så att det hon tar med sig in i boet är hennes och enbart hennes oavsett vad! För den dagen hon flyttar kommer hon att få med sig ett saftigt sparande och med tanke på hur många snåljåpar här är så finns det garanterat desto fler som vill roffa åt sig andras pengar. 

    Vad har världen utvecklats till!!???


    Det ser jag som självklart.
    Jag såg till att min son skrev äktenskapsförord när han gifte sig, vilket var tur när det uppdagats att frun varit otrogen.

    Själv har jag skrivit att arvet efter mig ska vara mina barns enskilda egendom, så gjorde min mor också.

    Självklarheter liksom.
  • Anonym (Malus)

    Had inte flyttat ihop med någon vars unge jag måste ha springande i hemmet, inte ens om det var gratis. Eller om jag fick betalt till. Nåja, jävligt bra betalt kanske skulle få mig att överväga det för en period.

  • Agda90

    Våra barn kommer redan att ärva oss som enskild egendom. Jag menade bara att folk verkar ha blivit grymmare och elakare. Vad för framtid har dagens ungdomar gällande relationer när alla ska leva efter mottot "jag roffar åt mig så mycket jag kan". Inte särskilt sympatiskt. 


    Anonym (Mimmi) skrev 2023-12-29 15:42:52 följande:
    Det ser jag som självklart.
    Jag såg till att min son skrev äktenskapsförord när han gifte sig, vilket var tur när det uppdagats att frun varit otrogen.

    Själv har jag skrivit att arvet efter mig ska vara mina barns enskilda egendom, så gjorde min mor också.

    Självklarheter liksom
  • Anonym (Mm)
    Anonym (Anonym) skrev 2023-12-29 15:17:42 följande:

    Så som vissa uttrycker sig här kring pengar och barn och boende så kommer jag att ha ett samtal med min 17 åriga dotter ikväll och börja pränta in i huvudet på henne att hon ska se till att skriva avtal innan hon flyttar ihop med något så att det hon tar med sig in i boet är hennes och enbart hennes oavsett vad! För den dagen hon flyttar kommer hon att få med sig ett saftigt sparande och med tanke på hur många snåljåpar här är så finns det garanterat desto fler som vill roffa åt sig andras pengar. 

    Vad har världen utvecklats till!!???


    Nja det har nog alltid varit så, exempel finns det ju gott om där man förr gifte bort sin dotter med granngubben med massa mark och gott ställt ungefär. Däremot är samboskap och separationer nog desto vanligare idag kontra giftemål livet ut oavsett hur det såg ut. Dessutom har ju båda i de flesta fall idag egna pengar och tillgångar osv som man behöver fundera på om man verkligen vill dela med sin partner vid en eventuell separation. 
Svar på tråden Betala mer i Boendekostnader för barn