• 19977

    Föda stort barn / makrosomi

    Hej!
    Är det någon här som har erfarenhet av att föda stora barn? Dela gärna med er av era historier. Och med stora barn så menar jag medicinskt stora barn, makrosomi, alltså ett barn som väger 4500g eller mer (eller förväntas väga över 4500g vid beräknad födsel).


    1. Hur gick förlossningen till?
    2. Vilken region bor du i?
    3. Hur många barn har du och har alla varit stora?
    4. Har ni stora barn i släkten?
    5. Hade/har du diabetes/graviditetsdiabetes?
    6. Hur mycket gick du upp i vikt under graviditeten och vad vägde du innan? Hur lång är du?
    7. När i graviditeten fick du veta att barnet var stort?
    8. Vilket år var detta?
    9. Hur såg din kost ut under graviditeten?


    - Jag har 1 barn som föddes 2023 i Göteborg via planerat kejsarsnitt. Det upptäcktes tyvärr väldigt sent i graviditeten vid ett tillväxtultraljud (BF+6) att barnet beräknades väga ca 5000g och jag blev starkt avrådd från vaginal födsel. Ut kom en flicka två dagar senare som vägde över 5700g. Förlossningsläkarna avrådde från igångsättning pga att ?fejk-värkarna? inte är lika effektiva på att få ut ett så stort barn jämfört med om en spontan förlossning hade startat.

    - Jag hade väldigt stor mage under hela graviditeten, fick mycket oförskämda kommentarer angående det. Min barnmorska var dock aldrig orolig över barnets storlek då jag följde min egen kurva (låg lite över medel på SF-måttet hela graviditeten fram tills sista besöket då måttet vuxit 6cm på en vecka). Hade jag fått ett tillväxtultraljud i tid så hade jag kunnat få en igångsättning i exempelvis vecka 38 enligt förlossningsläkaren.


    - I övrigt var jag smal innan jag blev gravid, vägde 66 kilo och är 169cm lång men gick upp cirka 27 kilo under graviditeten (ett halvår efter födseln vägde jag 61kg). Har förstått i efterhand att en viktuppgång över 15kg ökar risken för att få ett stort barn. Har även märkt att revbenen buktar ut mer på vänster sida där dottern låg med benen och sparkade. Även bröstbenet sticker ut väldigt tydligt efter graviditeten. Stora barn är väl kanske extra starka där inne haha.


    - Hade alltid bra blodsocker på MVC-besöken så ingen graviditetsdiabetes misstänktes (gjorde dock aldrig någon glukosbelastning).

    - Pappan till barnet har 4 syskonbarn som alla har vägt mellan 4,3-5,0kg så vi funderar på om födelsevikten kan vara ärftlig i vårt fall. På min sida är barnen generellt sett lite mindre är på sambons sida, fast ändå större än medelvikten i Sverige på 3,5. Jag själv vägde 4000g när jag föddes två veckor efter BF, men mina syskon var mindre.

    - Jag åt som vanligt under graviditeten, äter aldrig särskilt mycket kakor eller godis men åt däremot smörgåsar varje dag vilket ju innehåller en del snabba kolhydrater. Inför nästa graviditet ska jag be om att få prata med en dietist och eventuellt undvika sådan mat som höjer och sänker blodvärdet hastigt då jag förstått det som att den insulin som min kropp utsöndrar kan påverka att barnet växer extra mycket. 

    - Min stora önskan är att få föda vaginalt, gärna så fysiologiskt som möjlig. Alltså raka motsatsen till ett kejsarsnitt. Tungan uteTyvärr är risken stor att nästa barn också blir stort, enligt forskningen, och för att kunna föda vaginalt bör jag alltså föda någon/några veckor tidigare än BF. Jag har svårt att tro att jag skulle få en spontan start på förlossning så tidigt och därav behöver det säkerligen bli igångsättning. Vet dock inte hur vården ser på en igångsättning efter ett tidigare kejsarsnitt, det verkar skilja sig åt mellan olika regioner. 

  • Svar på tråden Föda stort barn / makrosomi
  • Anonym (:))

    Vet inte hur det är med större barn vid födsel. Men en igångsättning efter snitt har jag gjort. Dom har lite mer övervakning vid en vaginal förlossning om man gjort snitt. Sen är det kanske ännu mer koll om man dessutom får så pass stora barn 😊

  • Anonym (En till mamma)

    Första barnet vägde drygt 4,5 kg, det blev en tuff start för henne, födde vaginalt med 2 barnmorskor som pressade ut barnet.
     Några år senare upplyste jag om att vi nog borde ha koll på storleken på nästa unge men de lät mig gå 2 v över tiden och ut kom en 5,2 kg baby.
    Oj sa personalen.
    Båda är idag härliga tonåringar.
     Västra götalandsregionen.

  • Anotherone

    1. Hur gick förlossningen till?
    Akut snitt
    2. Vilken region bor du i?
    Stockholm
    3. Hur många barn har du och har alla varit stora?
    Två barn, ett över 5kg och ett några hekto "lättare"
    4. Har ni stora barn i släkten?
    Nej inte innan jag fick min första. Men jag har syskon som också fått stora barn (vi är helsyskon och var normalstora allihop) så vi kanske är en sån generation. 
    5. Hade/har du diabetes/graviditetsdiabetes?
    Nope
    6. Hur mycket gick du upp i vikt under graviditeten och vad vägde du innan? Hur lång är du?
    1,75 lång, gick upp 14kg varav bebisen vägde 5kg.
    7. När i graviditeten fick du veta att barnet var stort?
    Inte alls, inte förrän han var född
    8. Vilket år var detta?
    Han går i gymnasiet nu
    9. Hur såg din kost ut under graviditeten?
    Helt normal, åt som jag brukar.


  • Anonym (Myran)
    1. Hur gick förlossningen till? 
    Första, Vaginal snabb förlossning, han var ute på 4h från första känning. 

    Andra vaginal förlossning född efter 1.5h. Han vara 15 minuter på förlossningen. 

    2. Vilken region bor du i?
    Dalarna 
    3. Hur många barn har du och har alla varit stora?
    Har två barn, första pojke född 2014, 4.8kg 57lång andra tjej 4.7kg och 55 lång. Nu gravid med 3:an
    4. Har ni stora barn i släkten?
    Inga stora barn i släkten vägt mellan 3.5-4kg.
    5. Hade/har du diabetes/graviditetsdiabetes?
    Ingen graviditetsdiabetes, gjort glukosbelastning med tvåan och nu trean pga födelsevikten. Ligger snudd på för lågt i blodsocker istället. 
    6. Hur mycket gick du upp i vikt under graviditeten och vad vägde du innan? Hur lång är du?
    Första barnet gick jag upp 8kg. Andra barnet kräktes jag så mycket med så när hon föddes hade jag bara gått upp 2kg mot innan jag var gravid. Ursprugnsvikt ca 70kg. 174cm lång.
    7. När i graviditeten fick du veta att barnet var stort?
    Med första märkets det först när han var född. Hade jätteliten mage och låg precis på nedersta gränsen på sf måttet. Med andra också liten mage låg strax under medelmåttet med henne..
    8. Vilket år var detta?
    2014, och 2016

    9. Hur såg din kost ut under graviditeten?
    Hälsosam varierad kost hela tiden med båda.

  • 19977
    Anonym (:)) skrev 2024-01-04 22:34:32 följande:

    Vet inte hur det är med större barn vid födsel. Men en igångsättning efter snitt har jag gjort. Dom har lite mer övervakning vid en vaginal förlossning om man gjort snitt. Sen är det kanske ännu mer koll om man dessutom får så pass stora barn 😊


    Okej, intressant. Fick du värkstimulerande dropp? Sattes förlossningen igång mekaniskt eller fick du syntetiska hormoner för att få igång förlossningsarbetet? Och vilken region var detta? 
  • 19977
    Anonym (En till mamma) skrev 2024-01-04 23:21:27 följande:

    Första barnet vägde drygt 4,5 kg, det blev en tuff start för henne, födde vaginalt med 2 barnmorskor som pressade ut barnet.
     Några år senare upplyste jag om att vi nog borde ha koll på storleken på nästa unge men de lät mig gå 2 v över tiden och ut kom en 5,2 kg baby.
    Oj sa personalen.
    Båda är idag härliga tonåringar.
     Västra götalandsregionen.


    Ja, det verkar ibland som att vården inte har några rutiner kring kvinnor som tidigare fött stora barn, trots att ett tidigare stort barn är just en riskfaktor för ytterligare stora barn. Det känns märkligt att man låter dig gå över tiden med tanke på första barnets storlek också. Gjordes inga tillväxtultraljud under andra graviditeten?

    Hur gick förlossningen med barn nr 2 som vägde 5,2kg?
  • 19977
    Anotherone skrev 2024-01-05 16:30:17 följande:
    Blev det akutsnitt med båda barn? Pga storleken? Hur startade förlossningarna?

    Okej, du gick inte upp särskilt mycket i vikt, så storleken på barnet borde inte hängt ihop med det kan man ju tycka. Så intressant att jämföra våra olika situationer. Jag vill så gärna hitta ett svar på vad anledningen är till att min dotter blev så stor, men det är ju inte det lättaste hehe. Tack för att du delar med dig!
  • 19977
    Anonym (Myran) skrev 2024-01-05 16:56:14 följande:
    1. Hur gick förlossningen till? 
    Första, Vaginal snabb förlossning, han var ute på 4h från första känning. 

    Andra vaginal förlossning född efter 1.5h. Han vara 15 minuter på förlossningen. 

    2. Vilken region bor du i?
    Dalarna 
    3. Hur många barn har du och har alla varit stora?
    Har två barn, första pojke född 2014, 4.8kg 57lång andra tjej 4.7kg och 55 lång. Nu gravid med 3:an
    4. Har ni stora barn i släkten?
    Inga stora barn i släkten vägt mellan 3.5-4kg.
    5. Hade/har du diabetes/graviditetsdiabetes?
    Ingen graviditetsdiabetes, gjort glukosbelastning med tvåan och nu trean pga födelsevikten. Ligger snudd på för lågt i blodsocker istället. 
    6. Hur mycket gick du upp i vikt under graviditeten och vad vägde du innan? Hur lång är du?
    Första barnet gick jag upp 8kg. Andra barnet kräktes jag så mycket med så när hon föddes hade jag bara gått upp 2kg mot innan jag var gravid. Ursprugnsvikt ca 70kg. 174cm lång.
    7. När i graviditeten fick du veta att barnet var stort?
    Med första märkets det först när han var född. Hade jätteliten mage och låg precis på nedersta gränsen på sf måttet. Med andra också liten mage låg strax under medelmåttet med henne..
    8. Vilket år var detta?
    2014, och 2016

    9. Hur såg din kost ut under graviditeten?
    Hälsosam varierad kost hela tiden med båda.
    Wow! Häftigt att förlossningarna gick så snabbt med de stora barnen. Fick du eller barnen några komplikationer efteråt? Startade förlossningarna spontant? Har vården velat ge dig igångsättning när de vetat att kommande barn är stora?

    Då var du normalviktig och hade en låg viktuppgång under graviditeterna. Samt hälsosam kost och ingen diabetes. Födelsevikten måste väl vara ärftligt då. Intressant att höra, tack för att du delar!
  • fjanten
    19977 skrev 2024-01-04 21:54:25 följande:
    Föda stort barn / makrosomi

    Hej!
    Är det någon här som har erfarenhet av att föda stora barn? Dela gärna med er av era historier. Och med stora barn så menar jag medicinskt stora barn, makrosomi, alltså ett barn som väger 4500g eller mer (eller förväntas väga över 4500g vid beräknad födsel).


    1. Hur gick förlossningen till?
    2. Vilken region bor du i?
    3. Hur många barn har du och har alla varit stora?
    4. Har ni stora barn i släkten?
    5. Hade/har du diabetes/graviditetsdiabetes?
    6. Hur mycket gick du upp i vikt under graviditeten och vad vägde du innan? Hur lång är du?
    7. När i graviditeten fick du veta att barnet var stort?
    8. Vilket år var detta?
    9. Hur såg din kost ut under graviditeten?

    - Jag har 1 barn som föddes 2023 i Göteborg via planerat kejsarsnitt. Det upptäcktes tyvärr väldigt sent i graviditeten vid ett tillväxtultraljud (BF+6) att barnet beräknades väga ca 5000g och jag blev starkt avrådd från vaginal födsel. Ut kom en flicka två dagar senare som vägde över 5700g. Förlossningsläkarna avrådde från igångsättning pga att ?fejk-värkarna? inte är lika effektiva på att få ut ett så stort barn jämfört med om en spontan förlossning hade startat.

    - Jag hade väldigt stor mage under hela graviditeten, fick mycket oförskämda kommentarer angående det. Min barnmorska var dock aldrig orolig över barnets storlek då jag följde min egen kurva (låg lite över medel på SF-måttet hela graviditeten fram tills sista besöket då måttet vuxit 6cm på en vecka). Hade jag fått ett tillväxtultraljud i tid så hade jag kunnat få en igångsättning i exempelvis vecka 38 enligt förlossningsläkaren.


    - I övrigt var jag smal innan jag blev gravid, vägde 66 kilo och är 169cm lång men gick upp cirka 27 kilo under graviditeten (ett halvår efter födseln vägde jag 61kg). Har förstått i efterhand att en viktuppgång över 15kg ökar risken för att få ett stort barn. Har även märkt att revbenen buktar ut mer på vänster sida där dottern låg med benen och sparkade. Även bröstbenet sticker ut väldigt tydligt efter graviditeten. Stora barn är väl kanske extra starka där inne haha.


    - Hade alltid bra blodsocker på MVC-besöken så ingen graviditetsdiabetes misstänktes (gjorde dock aldrig någon glukosbelastning).

    - Pappan till barnet har 4 syskonbarn som alla har vägt mellan 4,3-5,0kg så vi funderar på om födelsevikten kan vara ärftlig i vårt fall. På min sida är barnen generellt sett lite mindre är på sambons sida, fast ändå större än medelvikten i Sverige på 3,5. Jag själv vägde 4000g när jag föddes två veckor efter BF, men mina syskon var mindre.

    - Jag åt som vanligt under graviditeten, äter aldrig särskilt mycket kakor eller godis men åt däremot smörgåsar varje dag vilket ju innehåller en del snabba kolhydrater. Inför nästa graviditet ska jag be om att få prata med en dietist och eventuellt undvika sådan mat som höjer och sänker blodvärdet hastigt då jag förstått det som att den insulin som min kropp utsöndrar kan påverka att barnet växer extra mycket. 

    - Min stora önskan är att få föda vaginalt, gärna så fysiologiskt som möjlig. Alltså raka motsatsen till ett kejsarsnitt.  // Tungan uteTyvärr är risken stor att nästa barn också blir stort, enligt forskningen, och för att kunna föda vaginalt bör jag alltså föda någon/några veckor tidigare än BF. Jag har svårt att tro att jag skulle få en spontan start på förlossning så tidigt och därav behöver det säkerligen bli igångsättning. Vet dock inte hur vården ser på en igångsättning efter ett tidigare kejsarsnitt, det verkar skilja sig åt mellan olika regioner. 


    1. Har fött fem barn. Första barnet vägde 4,7 kg i v. 40+6, men det startade i vecka 40+4 och var med andra ord en långrandig historia. Hade värkstormar från första stund (ingen paus emellan värkarna), och epiduralen tog inte på mig. I slutändan började han må väldigt dåligt vilket märktes på hjärtljuden, men eftersom han var så långt ner i kanalen var det försent för akutsnitt, så det blev sugklocka. Han kom ut. Jag sprack inget.

    Andra barnet skulle sättas igång i vecka 38+0 eftersom att första blev stor och ultraljuden tydde på att även hon skulle bli stor. Drog dock spontant igång i vecka 37+0 och 12 timmar senare föddes hon på 3,6 kg - stort för tiden, så det var ju bra att just hon inte föddes två veckor sent.

    Tredje barnet blev jag igångsatt i vecka 37+6. Dagen innan hade man sett på ultraljudet att han var stor. Han kom ut på 4,8 kg. Det var en traumatisk förlossning där han fastnade med axeln. En barnmorska fick hänga på min mage och pressa ut honom medan en annan försökte lirka ut axeln. Han fick den värsta sortens plexusskada och kommer aldrig bli 100 % bra. Jag fick inga bristningar, så jag verkar ändå klara av dessa stora barn.

    Fyran och femman föddes prematurt i vecka 33+ och 32+. Normalstora för tiden. Mina verkar börja skena runt vecka 35+.

    2. Västmanland.

    3. 5 st. Tre stora för tiden, två med makrosomi.

    4. Jag var rätt stor. Ingen annan dock.

    5. Med fjärde barnet hade jag ett fastevärde på 5,1 = graviditetsdiabetes (det är ju gränsvärdet), men inga värden under någon blodsockermätning låg någon enda gång högt. Och jag justerade inte kosten alls, för jag äter alltid bra.

    6. Jag är 174 cm, väger som ogravid 57-58 kg. Med första gick jag upp 10 kg. Med andra 8 kg. Med tredje 10 kg. Med fjärde 3 kg. Med femte 3 kg. Jag har vägt typ 55 kg direkt efter jag fött varje gång, så jag har ju i praktiken gått ner i vikt som gravid.

    7. Runt v. 35 har mina börjat skena. Med första visste jag dock inte p.g.a. gjorde aldrig TUL.

    8. Har fött 2015, 2017, 2019, 2021 och 2022.

    9. Med 1an, 3an och 4an spydde jag från början till slut, så jag försökte äta så hälsosam och näringsrik kost som möjligt när jag fick behålla. Med 2an och 5an spydde jag inte efter ca vecka 12, så då kunde jag hålla en vettig, hälsosam kost hela graviditeten. Primärt kolhydrater från grönsaker - inga snabbs kolhydrater. Bra fetter. Mycket protein.

    Så kan jag ju nämna att sedan barn nr 1 har planen alltid varit igångsättning innan BF och innan barnet väger 4 kg - annars snitt. Trean beräknades väga under 4 kg, annars hade han snittats ut. Men 2an, 4an och 5an hann ju komma innan igångsättning/snitt.
  • fjanten

    Kan även nämna att jag haft liten mage. 2an, 4an och 5an såg man aldrig om jag vår påklädd, 1an och 3an syntes lite mot slutet, men jag blev aldrig enorm. 

Svar på tråden Föda stort barn / makrosomi