• Avenia

    Normalt att bli svagare i medelåldern?

    Jag är 40+ och har alltid tränat. Nu efter 40 märker jag en tydlig förändring i styrka. Jag är inte lika stark längre som innan. Trots träning dvs. Och muskelmassan försvinner snabbare också. Som att om man inte tränar på 1 vecka så syns det. 
    Blir lite oroad över det här med svagheten, för så gammal är jag inte än. Är det vanligt?

  • Svar på tråden Normalt att bli svagare i medelåldern?
  • Maac

    Nja... Håller man igång så brukar det väl inte bli sämre efter 40. Kanske beror på vilket utgångsläge du har. Jag som var svart från början blir fortfarande starkare efter 40. Men har du varit jättejättestark så är det kanske svårare att bibehålla. 

    Äter du ordentligt?

  • Avenia
    Maac skrev 2024-01-05 00:47:40 följande:

    Nja... Håller man igång så brukar det väl inte bli sämre efter 40. Kanske beror på vilket utgångsläge du har. Jag som var svart från början blir fortfarande starkare efter 40. Men har du varit jättejättestark så är det kanske svårare att bibehålla. 

    Äter du ordentligt?


    Jag äter nog för lite protein. Men inte SÅ lite. 
  • Anonym (Kille)
    Avenia skrev 2024-01-05 01:04:23 följande:
    Jag äter nog för lite protein. Men inte SÅ lite. 
    Du kan behöva mer protein pga åldern. Bra sömn är också viktigare. 
  • Anonym (Hedda)

    Nej det är nog inte vanligt att styrkan går ner så pass mycket att du känner av det eller märker det på kroppen på något vis så där snabbt..

    Om du inte har bantat, slutat träna,varit med om något speciellt, varit med om en mindre olycka, varit sjuk eller gjort något annat som du vanligen inte gör.

    Eller så kan du ha fått någon sorts brist eller blivit sjuk helt enkelt..Behöver absolut inte vara något allvarligt, men om du inte har ändrat på något så kan det ju vara bra att kolla upp..Näringsvärden..blodprover, osv, kanske?

    Har du ngr andra problem förutom att du blivit svagare?

  • SURTURRISING

    Nej är inte normalt är snart 50 och kan bibehålla min fysik bra fat jag är rätt nära mitt max...försök ligga på runt 2g protein per kg,kroppsvikt samt se över din träning, om inte det hjälper bör du nog kolla upp dina värden.

  • Anonym (Normalt)
    Avenia skrev 2024-01-05 00:45:57 följande:
    Normalt att bli svagare i medelåldern?

    Jag är 40+ och har alltid tränat. Nu efter 40 märker jag en tydlig förändring i styrka. Jag är inte lika stark längre som innan. Trots träning dvs. Och muskelmassan försvinner snabbare också. Som att om man inte tränar på 1 vecka så syns det. 
    Blir lite oroad över det här med svagheten, för så gammal är jag inte än. Är det vanligt?


    Det är normalt. Du behöver inte tappa styrka men får vara mer konsekvent för att inte göra det. Sådär som du kunde göra när du var ung, att skippa träna tre veckor eller åka på semester och festa en vecka och sedan bara träna på igen som ingenting, det funkar inte riktigt så längre. Du tappar styrka fort om du gör så och det tar längre tid att bygga upp den igen.

    En bra grej att göra är att träna lite mindre hårt/tungt (fortfarande hårt men kanske 90% av hur mycket du brukade anstränga dig) och istället oftare/mer än tidigare.  
  • Anonym (Nja)

    Är du kvinna eller man? Själv är jag kvinna och har blivit märkbart svagare efter klimakteriet. Det kom senare för min del, men att hormonerna börjar svaja vid 40 kan ju vara en anledning.

  • Avenia
    Anonym (Nja) skrev 2024-01-05 07:25:44 följande:

    Är du kvinna eller man? Själv är jag kvinna och har blivit märkbart svagare efter klimakteriet. Det kom senare för min del, men att hormonerna börjar svaja vid 40 kan ju vara en anledning.


    Kvinna.
    Det kan nog vara en tidig hormonell process för mig. Märker av andra symtom också, som tätare blödningar.
  • Anonym (En tjej)

    Ja. Runt 40 har det absolut vänt och det går inte att slappa längre och ändå ha ok kondis. Förr räckte det med rörelse i vardagen för mig. Nu behöver jag träna. Gissar att motsvarande märks även hos er som tränar mer än jag. 

  • Anonym (Förklim)

    Ja både styrka och energi sjönk ordentligt när jag kom in i förklimakteriet, det var några riktigt jobbiga år. nu i klimakteriet så är kroppen annorlunda och fungerar inte på samma sätt som förr, antar att det är rätt normalt när hormonerna förändras så pass kraftigt. Ser ju på vänners kroppar att de också inte har kontroll längre trotts aktiva liv.

  • Ascendere

    Nej, går fortfarande att bli starkare efter 40 men det kräver mer dedikation. 


    1. kost. Ligg på ca 2g protein/kg kroppsvikt per dag. Är kvarg, ägg, proteindrinkar/pulver om det är svårt att få till med bara vanliga maten.
    2. Träning. faktorer som spelar in är volym, hur tungt du kör, och hur ofta du kör. 
    3. Återhämnting. Sömn det viktigaste, men även perioder på upp till en vecka då du tränar lättare, särskilt efter en mer intensiv period

  • Postman

    Ja tyvärr ändrar det sig, du kommer märka en förändring vart 10:e år ungefär. I stort sett alltid till det sämre.  

  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Förklim) skrev 2024-01-05 09:58:04 följande:

    Ja både styrka och energi sjönk ordentligt när jag kom in i förklimakteriet, det var några riktigt jobbiga år. nu i klimakteriet så är kroppen annorlunda och fungerar inte på samma sätt som förr, antar att det är rätt normalt när hormonerna förändras så pass kraftigt. Ser ju på vänners kroppar att de också inte har kontroll längre trotts aktiva liv.


    Så var det för mig också, Nu går det bättre , efter klimakteriet. Kan bero på att barnen flyttat hemifrån, idag kan jag fokusera mer på mig själv och min träning.  Umgås med andra kvinnor genom träning tillsammans, det är en trevlig aktivitet. 
  • Tukt

    Att "bli svagare" är ju en rätt subjektiv sak. Jag tänker att det som händer med åldern, inte sällan är att det är svårt med energin generellt. Det är svårare hitta balans mellan sömn, motion och andra saker.
    Det du upplever som "svaghet" kanske mer är en brist på ork. Är man rätt orkeslös så upplever man också kroppen på ett annat sätt än den kanske är.

  • Avenia
    Tukt skrev 2024-01-05 12:11:49 följande:

    Att "bli svagare" är ju en rätt subjektiv sak. Jag tänker att det som händer med åldern, inte sällan är att det är svårt med energin generellt. Det är svårare hitta balans mellan sömn, motion och andra saker.
    Det du upplever som "svaghet" kanske mer är en brist på ork. Är man rätt orkeslös så upplever man också kroppen på ett annat sätt än den kanske är.


    De övningar jag gjorde med hantlar innan orkar jag inte med samma vikter längre. Så det märks på så sätt.
  • Tukt
    Avenia skrev 2024-01-05 14:22:08 följande:
    De övningar jag gjorde med hantlar innan orkar jag inte med samma vikter längre. Så det märks på så sätt.
    Jo, fast samtidigt är ju det heller inte ett exakt mått. Muskeln är en sak, men din ork, din attityd en annan som spelar in.
    Försöker bara ge lite perspektiv. Men är det så att dina muskler förtvinar så är det ju definitivt något du måste ta med en läkare.
Svar på tråden Normalt att bli svagare i medelåldern?