• MagganTop

    Kub eller NIPT? +35

    Hej! 


    jag har bekostat nipt tidigare pga missfall för att slippa oro. Nu är jag över 35 år och erbjuds Kub gratis. Från början var jag skeptisk o kände att sannolikhetssiffran kommer automatiskt bli dåligt resultat pga min ålder och överväger därav nipt.


    Hur har ni andra över 35 år gjort och varför?

    Ni som gjort kub, vad fick ni för sannolikhet?

  • Svar på tråden Kub eller NIPT? +35
  • GuldKvinnan

    Hej! Jag är precis fyllda 36 och gravid med första barnet. Jag gjorde kub idag (fick det också gratis) och tänkte låta det avgöra om jag skulle gå vidare med nipt eller inte. Jag fick ca 1:3700 på T21 och 1:11600 på T13 + 18. Jag är nöjd med siffrorna och kommer inte gå vidare med nipt. 

  • Anotherone

    Jag hade valt att göra nipt direkt.
    Möjligen gjort ultraljudet som utförs vid kub men sen vänligt men bestämt tackat nej till resten. Sen gått vidare till nipt som faktiskt analyserar celler från barnet. 
    För det finns ett värde i ultraljudet,  att se ett levande foster i rätt storlek som rör sig som det ska. Det ger mycket information. 
    Men resten är kalkylerad sannolikhet. 
    Och även om vi fick "ok" siffror så resonerade vi olika kring den. Och för att släppa all oro slutade det ändå med att vi gjorde nipt privat. 
    Men fundera över hur du förhåller dig till risk och sannolikhet   och hur du tror att du kommer känna vid vissa scenarios. Jag var 36 fyllda och fick en frisk pojke.

  • Anonym (Hej)

    Jag var 44, född i Asien, innan väntat barn med kromosomavvikelse men fick ändå inte låga siffror.
    Men har du möjlighet så hade jag valt nipt eftersom det är säkrare, det andra är ju bara sannolikhet. 

  • Anonym (:))

    Jag gjorde kub. Är 41 o fick 1/6700 på det ena o 1/20000 på det andra. Var nöjd med det o gjorde inte nipt. 


    ul har sett bra ut, inget avvikande.
    är i v 26 nu 😊

Svar på tråden Kub eller NIPT? +35