• Anonym (Ks)

    Man som har barnlängtan men inte bara för barnet

    Jag är 38 år och precis blivit singel (dumpad). Varför? För att göra en lång historia kort, hon förälskade sig i mina bästa sidor men ville inte ha mig kvar efter att ha sätt mina sämsta sidor.

    Hursomhelst, var det förhoppningsvis för det bättre. Hon vill inte ha barn men det vill (?) nog jag.

    Varför? Jag gillar att vara ensam men känner mig ensam. Har inte mer än tre vänner som jag träffar på tu man hand varje halvår. Mitt sociala liv utanför arbetet är därmed närmast obefintligt.

    Nu hoppas jag att hitta min livs kärlek som vill ha barn ihop. Som vill bilda familj. Jag vill ge allt till det. Jag tror att genom barn och rikt familjeliv så kommer också likasinnade vänner och familjer dras till en.

    Stämmer det?


    .

  • Svar på tråden Man som har barnlängtan men inte bara för barnet
  • Anonym (Knappast)

    Nej. Det är otroligt svårt att ha hitta meningsfull vänskap i småbarnsåren. Alla är alldeles för upptagna. Visst, du kan hitta nån att gå till lekplatsen i men nån direkt vänskap blir det inte.


    Barn ska man skaffa för att man vill ha barn, inte för att laga andra hål i ens liv.

  • Anonym (Ks)
    Anonym (Knappast) skrev 2024-01-15 21:37:19 följande:

    Nej. Det är otroligt svårt att ha hitta meningsfull vänskap i småbarnsåren. Alla är alldeles för upptagna. Visst, du kan hitta nån att gå till lekplatsen i men nån direkt vänskap blir det inte.


    Barn ska man skaffa för att man vill ha barn, inte för att laga andra hål i ens liv.


    Ok men det blir väl ändå lättare att hitta likasinnade vänner? 
  • Anonym (Lo)
    Anonym (Ks) skrev 2024-01-15 21:44:55 följande:
    Ok men det blir väl ändå lättare att hitta likasinnade vänner? 
    Det beror väl på vad du menar med likasinnade? Andra människor som har barn och familj? Ja, kanske. Men de kan ju vara kanibaler, rasister, rökare och vad pack som helst. Alla som har barn är ju inte lika till sinnet, eller hur menar du?
  • Anonym (Knappast)
    Anonym (Ks) skrev 2024-01-15 21:44:55 följande:
    Ok men det blir väl ändå lättare att hitta likasinnade vänner? 
    Snarare blir det så att du kommer att hänga med personer du inte skulle ha valt som egna vänner, men ni gör det för att era barn blir kompisar. I bästa fall kan det vara trevligt och givande men lika ofta lite stelt och småtråkigt.
  • Anonym (Ks)
    Anonym (Knappast) skrev 2024-01-15 22:11:30 följande:
    Snarare blir det så att du kommer att hänga med personer du inte skulle ha valt som egna vänner, men ni gör det för att era barn blir kompisar. I bästa fall kan det vara trevligt och givande men lika ofta lite stelt och småtråkigt.
    Fast det är extremt svårt för att inte säga omöjligt att välja sina vänner vid 38 års ålder. Du ska vara glad om du har vänner i den åldern.
  • Anonym (Knappast)
    Anonym (Ks) skrev 2024-01-15 22:47:34 följande:
    Fast det är extremt svårt för att inte säga omöjligt att välja sina vänner vid 38 års ålder. Du ska vara glad om du har vänner i den åldern.
    Jag är snart 50 och har gott om vänner. Dels ett gäng jag haft sen sena tonåren och vårdat vänskapen med och dels några jag träffat senare via jobb och intressen. Inga nära vänner från de bekanta jag fick som småbarnsförälder dock och så ser det ut för de flesta runtomkring mig.
  • Aliona

    Till skillnad mot vad tidigare personer sagt så tycker jag nog att det stämmer. Det har aldrig varit så lätt att skaffa vänner som just när man har småbarn. Man träffas ju ofta, måste vara med barnen hela tiden och då prata med varandra. Oundvikligen har vi lärt känna varandra bra och många föräldrar har blivit nära vänner med tiden. Skillnaden är att jag nu träffar mer varierade människor, som inte delar yrke eller intresse med mig, och ändå har vi blivit vänner. Det finns ju mycket att uppskatta i personer ändå och ofta hittar man något gemensamt. Om inte annat så har man barnuppfostran, skolor, barns fritidsintresse etc. att prata om. Jag har också inställningen att it takes a village to raise a child och att som föräldrar måste vi hjälpas åt, så med många föräldrar har jag fått riktigt fint förhållande till för att vi bryr oss och hjälps åt med varandras barn. 


    Nu i skolåldern är det fortfarande lätt men blivit svårare. Dels börjar barnen så smått gå själv till skolan så man träffas inte vid hämtning och lämning längre, och dels stannar ofta barnen utan föräldrar vid lekträffar. 

  • Dexter dot com
    Anonym (Ks) skrev 2024-01-15 22:47:34 följande:
    Fast det är extremt svårt för att inte säga omöjligt att välja sina vänner vid 38 års ålder. Du ska vara glad om du har vänner i den åldern.
    Varför tror du antalet vänner har med åldern att göra? Jag är 50+ och har flera goda vänner. Har sista åren både fasat ut fd vänner som jag inte har något utbyte av och träffat nya vänner. Personligen tror jag det handlar om hur man är som person , inte vilken ålder man är i.
  • Anonym (SL)

    Jag skulle nog inte rekommendera att skaffa barn i syfte att få vänner. 
    Man vet t.ex aldrig vad för barn man får. Tror inte exempelvis föräldrar till barn med neuropsykiatriska svårigheter skulle säga att deras umgänge har underlättats av att ha barn...
    Det är inte heller alls sagt att ditt barn gillar samma familjer som du och din partner fastnar för...och även om hen gör det så kan det snabbt förändras.
    Jag har sett flera exempel på slitningar mellan vuxna för att barnens relationer förändrats eller hamnat i konflikt 

    Om du har svårt att skaffa eller behålla vänner idag skulle jag väl kanske rekommendera att du tar reda på vad det består i istället och jobba utifrån det. Då kanske det blir lättare att skaffa vänner i de forum som du redan rör dig i ( jobb och fritidsintressen)

Svar på tråden Man som har barnlängtan men inte bara för barnet