• Kyrkbacken

    Frugan har blivit asatroende!!!

    Hej.

    Frugan har träffat en asatroende amerikan på nätet så nu har hon börjat blota, fira torshelg och vill åka till Uppsala högar.

    Hon snackar om att de ska missionera till en ö som heter Sentinel och lära infödingarna där om asatron.

    bör jag försöka kväva dessa tankar i sin Linda eller tycker ni det är OK?

  • Svar på tråden Frugan har blivit asatroende!!!
  • Themis

    Men va, har Flashback torskat sina servrar eller?


    Det är många det är synd om, men inte alltid för det de tror.
  • EnAnonumius
    Kyrkbacken skrev 2024-01-20 14:47:58 följande:

    bör jag försöka kväva dessa tankar i sin Linda eller tycker ni det är OK?


    Alltså vi har religionsfrihet i Sverige.

    Fast detta med att missionera anser jag är fel och det är oavsett religion.

    Jag anser att folk skall få lov att tro på vad de vill, oavsett om det är en religionen är monoteist eller polyteist, eller rent av ateistisk.. Ja det finns religioner som inte har "gud/gudar".


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • fornminne

    Vad är skillnaden mellan att tro på asagudarna och att tro på någon annan gud?

    Alla får tro vad de vill och fira vilka högtider de vill. Dagens asatroende offrar inte människor eller djur om du trodde det. "Bloten" är ganska oskyldiga.

    Sen undrar jag om de verkligen tror att Oden, Tor, Freja osv, existerar eller har existerat. För en modern, upplyst människa kan det förstås låta märkligt. Men som sagt, vad är skillnaden mot att tro på Bibeln eller Koranen.

    Missionerandet låter underligare. Kan du fråga din fru lite försiktigt vad det handlar om? Så hon inte blir indragen i någon sekt eller liknande. Det finns hedniska sekter precis som kristna eller andra.

  • En med många djupa tankar
    Kyrkbacken skrev 2024-01-20 14:47:58 följande:
    Frugan har blivit asatroende!!!

    Hej.

    Frugan har träffat en asatroende amerikan på nätet så nu har hon börjat blota, fira torshelg och vill åka till Uppsala högar.

    Hon snackar om att de ska missionera till en ö som heter Sentinel och lära infödingarna där om asatron.

    bör jag försöka kväva dessa tankar i sin Linda eller tycker ni det är OK?


    Jag tror inte hon  är asatroende på riktigt. Det är nog mer att hon tycker det är en "kul grej" och vill ordna fester o sånt
  • Kyrkbacken

    Agge får ju tro på vad hon vill men hon är rätt ostabil som människa och jag vet ingenting om asatro så därför undrar jag om det är en bra väg för henne att gå?

  • En med många djupa tankar
    Kyrkbacken skrev 2024-01-20 16:33:23 följande:

    Agge får ju tro på vad hon vill men hon är rätt ostabil som människa och jag vet ingenting om asatro så därför undrar jag om det är en bra väg för henne att gå?


    Jag tror ju att detta är en skämt-tråd, så jag tror ju inte att hon går den vägen alls,


    Men vore det på riktigt skulle jag som kristen säga att jag tror man får bättre svar på de eviga frågorna i kristen tro än asatro. Men som sagt håller jag med föregående skribent som skrev att det var en skämt-tråd.

  • JohnnyS21

    Asatro lär väl iallafall vara mer okej för folk idag än t.ex. att tro på kristendomens Gud. Vikingatema på musik och allt möjligt har ju blivit inne på 2000-talet. Ingen som gastar om förlegade könsroller då, även att alla som kan historia vet hur brutala vikingarna var.

  • Ascendere
    Kyrkbacken skrev 2024-01-20 14:47:58 följande:
    Frugan har blivit asatroende!!!

    Hej.

    Frugan har träffat en asatroende amerikan på nätet så nu har hon börjat blota, fira torshelg och vill åka till Uppsala högar.

    Hon snackar om att de ska missionera till en ö som heter Sentinel och lära infödingarna där om asatron.

    bör jag försöka kväva dessa tankar i sin Linda eller tycker ni det är OK?


    Är det inte Sentinel där de är lite lätt suspekta mot främlingar? (Understatement) 
  • linani

    Tycker du ska uppmuntra, låter som en väldigt rolig sommarplan att missionera! Har också sett blot i flera trendspaningar inför 2024.

  • Ascendere

    Om ni åker till Uppsala och blotar så finns det ett mysigt fik precis invid högarna, så ni kan ta en fika när ni är klara. 

  • Kyrkbacken
    Ascendere skrev 2024-01-20 17:35:34 följande:

    Om ni åker till Uppsala och blotar så finns det ett mysigt fik precis invid högarna, så ni kan ta en fika när ni är klara. 


    Tack för bra tipce.
  • Teddybear
    Kyrkbacken skrev 2024-01-20 14:47:58 följande:
    Frugan har blivit asatroende!!!

    Hej.

    Frugan har träffat en asatroende amerikan på nätet så nu har hon börjat blota, fira torshelg och vill åka till Uppsala högar.

    Hon snackar om att de ska missionera till en ö som heter Sentinel och lära infödingarna där om asatron.

    bör jag försöka kväva dessa tankar i sin Linda eller tycker ni det är OK?


    Mina fördomar gör att jag inte ger så mkt för amerikaner och deras kunskaper om tex asatro. Men om hon inte redan har kontakt med, så rekommenderar jag hon tar kontakt med föreningen fornsed för att få ett bredare kntaktnät


    www.samfundetfornsed.se/

Svar på tråden Frugan har blivit asatroende!!!