• Röjdykarn

    Föräldrapenning hel dag

    Jag har ett arbete där det inte med lätthet går att vara ledig en del av dagen, vi har långa arbetsdagar långt hemifrån helt enkelt. Nu har frun varit hemma på deltid med barnen så de inte behövt vara på fritids mellan 06:30-17:30 (de har som tur är aldrig varit det, och vi vill fortsätta ha det så). Problemet är ju då att hon önskar börja jobba mer timmar igen, vilket är jättebra och inget problem i sig, men för mig blir det knepigt att gå ner i tid då arbetsgivaren helt enkelt inte vill bevilja ledighet på deltid, verkligen inte att börja två timmar senare och sluta efter lunch... Att nån skulle skjutsa hem mig två timmar enkel väg mitt i pågående arbete känns inte rimligt, det kan jag ändå hålla med om så jag förstår deras inställning till 100%...

    Men, min fråga är egentligen, kan man vara ledig på 100% föräldrapenning, men barnen är i skolan en del av den här tiden? Jag skulle en normal dag avstå ca 6 timmar arbete, men INTE hela dagen...

    Nån som har någon erfarenhet?

  • Svar på tråden Föräldrapenning hel dag
  • Anonvm

    Ditt inlägg är aningen rörigt tyvärr, jag får inte ihop vilka tider du arbetar...

    Jobbar du så otroligt långa dagar så behöver du ju inte arbeta alla vardagar alla veckor?

    Det är heller inte alls ovanligt att man behöver tänka om sitt yrkesval för att få vardagspusslet att gå ihop när det gäller familjeliv och småbarn.....
    Mycket möjligt att du helt enkelt behöver byta arbetsuppgifter eller arbetsgivare, du kommer då ställas mot dilemmat vilket du prioriterar högre, ditt arbete eller ett fungerande familjeliv med småbarn.

    Det som många gör är att man går "om varandra" med arbetstiderna, dvs den ena börjar lite senare på morgonen för att barnen inte skall behöva börja så tidigt, medans den andra börjar tidigt för att sen sluta tidigt och hämta barnen tidigt på eftermiddagen...
    Om detta upplägg går att variera så att man turas om att ta mornar och kvällar olika veckor/dagar så är det även otroligt vettigt ur ett jämställdhetsperspektiv. Det är även bra för barnen att se båda sina föräldrar göra alla vardagssysslor....

  • Maymom

    Lite svårt att förstå dina arbetstider och hur du tänker. Varför skulle du börja två timmar senare och sluta efter lunch? Din arbetsgivare godkänner inte att du går ner till 80% eller liknande?

    Men svar på din fråga: nej du kan inte vara föräldraledig en hel dag om inte barnen är hemma med dig.

  • Anotherone

    Vill och vill. Vi har en lag som ger dig rätt att gå ner i tid. Och schemat ska läggas enligt dina önskemål om det inte innebär påtaglig störning vilket är arbetsgivarens ansvar att påvisa i så fall.
    Det finns bara ett par AD-domar till arbetsgivarens fördel gällande detta så det är inget de bara kan dra till med. 
    Om du skulle vilja börja senare några dagar i veckan så kan ni väl gå omlott.  Mamman åker tidigare hemifrån,  du lämnar barnen och åker sen till jobbet.  Sen hämtar mamman. 

  • Grusibrallan1

    Låter lite rörigt. Förstår inte riktigt, men självklart kan arbetsgivaren inte köra dig 2 timmar hem för att sedan köra 2 timmar tillbaka till arbetsplatsen. Att åka till och från jobbet bör du väl kunna lösa själv? Annars är det ju både du och den som kör dig som förlorar arbetstid. 


    Det Låter som om du antingen bör jobba färre dagar i Veckan (om du jobbar så långa dagar som jag uppfattar det som), byta till ett jobb närmre hemmet eller acceptera att barnen får gå riktigt långa dagar. 

  • Jemp

    Lägstanivå-dagar kan du ta trots att barnen är i skolan delar av tiden, men inte sgi-dagar. 


    I övrigt håller jag med resten. FL är lagstadgad rättighet, (likaså att gå ner i tid utan att ta ut fl om du har barn under 8 tror jag det är). alt byt jobb. 

  • Doris1982
    Anotherone skrev 2024-01-25 22:23:18 följande:

    Vill och vill. Vi har en lag som ger dig rätt att gå ner i tid. Och schemat ska läggas enligt dina önskemål om det inte innebär påtaglig störning vilket är arbetsgivarens ansvar att påvisa i så fall.
    Det finns bara ett par AD-domar till arbetsgivarens fördel gällande detta så det är inget de bara kan dra till med. 
    Om du skulle vilja börja senare några dagar i veckan så kan ni väl gå omlott.  Mamman åker tidigare hemifrån,  du lämnar barnen och åker sen till jobbet.  Sen hämtar mamman. 


     Jag skickade ett e-mail till min arbetsgivare angående önskade arbetstider. Jag ville börja jobba en timme senare och sluta cirka 2 timmar tidigare än andra, samt arbeta endast dagtid från måndag till fredag, inklusive vissa helger. Han svarade med följande: 'Jag har rätt att gå ner till 75%, men eftersom jag har jobbat i skift tidigare behöver jag fortsätta TROTS att jag förklarade att min partner är borta och arbetar på en annan ort måndag till torsdag. Det innebär att han redan är borta från söndag eftermiddag till torsdag sent på kvällen. Detta innebär att jag är ensamstående 4 dagar i veckan. Vad bör jag göra? En utväg är att jag säger upp mig. Kan jag be om en omplacering? Har jag rättigheter gällande mina förfrågningar? Vilken sorts arbetsgivare är detta som agerar så? Självklart är han en ny chef och känner inte mig alls.
  • Jemp
    Doris1982 skrev 2024-01-28 22:57:29 följande:
     Jag skickade ett e-mail till min arbetsgivare angående önskade arbetstider. Jag ville börja jobba en timme senare och sluta cirka 2 timmar tidigare än andra, samt arbeta endast dagtid från måndag till fredag, inklusive vissa helger. Han svarade med följande: 'Jag har rätt att gå ner till 75%, men eftersom jag har jobbat i skift tidigare behöver jag fortsätta TROTS att jag förklarade att min partner är borta och arbetar på en annan ort måndag till torsdag. Det innebär att han redan är borta från söndag eftermiddag till torsdag sent på kvällen. Detta innebär att jag är ensamstående 4 dagar i veckan. Vad bör jag göra? En utväg är att jag säger upp mig. Kan jag be om en omplacering? Har jag rättigheter gällande mina förfrågningar? Vilken sorts arbetsgivare är detta som agerar så? Självklart är han en ny chef och känner inte mig alls.

    Prata med facket för att få bättre svar vad som gäller i just ditt fall.
    Har du tänkt ta FP eller bara gå ner i tid? 

  • Litorina

    Du kan, vad jag vet, inte vara fl när barnen är i skolan. 


    Skulle din fru kunna jobba så att barnen har fritids bara på morgonen eller bara på eftermiddagen, beroende på vad de föredrar? 


    Finns det möjlighet för dig att delvis ändra arbetsuppgifter och lägga till uppgifter du kan göra hemma när barnen är i skolan, som rapportering eller administration? Så kan du vara hemma kanske tre dagar i veckan och din fru sluta tidigare de övriga två. 

    Och till sist: vet ni att barnen inte gillar fritids? Jag gillade fritids som barn. Det var där kompisarna var. Hade jag gått hem hade det inte funnits någon att leka med - alla var ju på fritids. 

  • FiaLisannnN

    Du har laglig rätt att gå ner i tid. Men ditt jobb är såklart superdupermegaviktigt medan din sambo troligtvis är den som kommer få gå ner i tid.. Tröttsamt.

  • Litorina
    FiaLisannnN skrev 2024-01-29 08:59:04 följande:

    Du har laglig rätt att gå ner i tid. Men ditt jobb är såklart superdupermegaviktigt medan din sambo troligtvis är den som kommer få gå ner i tid.. Tröttsamt.


    Vi vet inte om TS har rätt till det. Barnen kan vara för gamla för det. 


    TS säger ingenting om att hans jobb är viktigare, bara att det i princip är praktiskt omöjligt att jobba deltid. TS letar och frågar efter möjligheter att lösa situationen så att frun ska kunna gå upp i arbetstidtid och hans barn få en så bra vardag som möjligt, så jag tycker att din nedlåtande attityd är väldigt orättvis. 

  • Anotherone
    Doris1982 skrev 2024-01-28 22:57:29 följande:
     Jag skickade ett e-mail till min arbetsgivare angående önskade arbetstider. Jag ville börja jobba en timme senare och sluta cirka 2 timmar tidigare än andra, samt arbeta endast dagtid från måndag till fredag, inklusive vissa helger. Han svarade med följande: 'Jag har rätt att gå ner till 75%, men eftersom jag har jobbat i skift tidigare behöver jag fortsätta TROTS att jag förklarade att min partner är borta och arbetar på en annan ort måndag till torsdag. Det innebär att han redan är borta från söndag eftermiddag till torsdag sent på kvällen. Detta innebär att jag är ensamstående 4 dagar i veckan. Vad bör jag göra? En utväg är att jag säger upp mig. Kan jag be om en omplacering? Har jag rättigheter gällande mina förfrågningar? Vilken sorts arbetsgivare är detta som agerar så? Självklart är han en ny chef och känner inte mig alls.
    Det verkar som att de vill åberopa påtaglig störning.
    Dvs att det blir svårt för dem att lösa bemanning för de timmar då du vill vara ledig. Det är inte ditt problem.  Och de ligger på dem att bevisa att det inte går att lösa med ändrade turer,  timvikarie eller annat.
    Ta kontakt med HR eller med facket.
    Skiftarbete är lite knepigt,  det är ett av de fall där arbetsgivare har fått rätt pga det kan inte krävas att man gör om hela skiftgången för EN individ.  Men det beror som sagt på hur viktigt det är att någon är där, verksamheten kanske kan rulla ändå den timmen på morgonen?
    Eller så är det som tex hos räddningstjänsten,  där kan du inte ha en person som börjar 9. Skiftet bemannas som en enhet. Utan då får man plocka bort hela dagar och gå ner i tid på det sättet istället.  
Svar på tråden Föräldrapenning hel dag