• AlbertSchweinstein

    Behöver kvinnor någonsin jobba på sig själva?

    Man hör ofta att män behöver jobba på sig själva om de vill nå någon framgång. Men hur är det med kvinnor? Behöver de jobba på sig själva, eller duger kvinnor alltid som de är?

    Att jobba på sig själv kan handla om träning, att bli en bättre lyssnare, en trevligare människa osv.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Behöver kvinnor någonsin jobba på sig själva?
  • Ascendere

    Generellt så ska man akta sig för kvinnor som vitt och brett säger att de jobbar på sig själva eller att de jobbar med att "hela sig själva". 
      

  • Anonym (SB)

    Ja du, vad kvinnor behöver jobba med beror givetvis på individen.

    37 år gammal kvinna här, vad jag behöver jobba på

    Träna hårt för att hålla figuren och vikten
    Jobba hårt med eget företag (före det då givetvis lagt mycket tid på studier och som anställd)
    Lägga mycket tid och engagemang på vänner och familj då dom är viktiga för mig.
    Självutveckling då jag hela mitt liv haft svårt att få till kärleksrelationer (har fortfarande inte lyckats).
    Jobbar med mitt mindset angående att jag troligtvis aldrig får egna barn/familj.

    Men vad jag inte behöver jobba på till skillnad mot många av de inceltrådar som forumet nu verkar svämma över av är följande:

    Har ingen offerkofta att jobba bort! Jag VET att problematiken ligger hos mig, jag har problem som gör att jag inte lyckas med mitt dejtande.
    Det ligger inte i tex mitt utseende, det ligger i min personlighet!
    jag skyller inte det på män, inte på samhället, det är ingen annan än jag själv som bär ansvaret.
    och allt jag lägger jobb på är för MIN skull, det gör att jag är nöjd med mitt singelliv med väldigt fina vänner, givande jobb och roliga fritidsintressen.
    Partner och barn är grädde på moset, inte något mitt liv står och faller med Och framförallt är det ingen rättighet.

    PS: De män jag fallit för har inte varit varken särskilt snygga eller framgångsrika. De har vart vanliga män med vanliga knegarjobb men med en härlig personlighet.

  • Anonym (För eller emot jämlikhet?)
    Anonym (Suck) skrev 2024-03-06 13:53:32 följande:
    Nu menade jag inte i ansträngningar som arbetsuppgifter, utan mer vad man gör för att vårda sina relationer. Ska man generalisera så är män sämre på kontaktskapande och att underhålla relationer, anstränga sig för sin partner, ringa sin mamma osv. Helt enkelt visa omtanke. Sånt som gör att andra vill och orkar fortsätta att anstränga sig. 
    Hör ofta om män som aldrig hör av sig själv, aldrig ger bekräftelse på att han vill ses och tänker på en, aldrig planerar saker, men som sen blir förvånad när den andra tillslut mentalt har "checkat ut" och lämnar.
    Ja, du har delvis rätt, kanske och möjligen,
    men endast under vissa förutsättningar.

    Men menar du att du inte förstår att detsamma gäller åt andra hållet, men att det då gäller andra saker?
    Du förstår inte att en människa som väljer att prioritera andra saker, som väljer att ta ansvar för andra delar i livet, från sin egen utgångspunkt självfallet har lika rätt som du? 

    Du bekräftar att du själv är en av alla dessa kvinnor som inte prioriterar att göra kundnytta. Du bekräftar att du inte prioriterar arbetsuppgifter som gör att du tar ekonomiskt ansvar för familjens och barnens ekonomiska försörjning, utan detta överlåter du till någon annan att prioritera och ta ansvar för detta.

    Inser du inte att det är att vårda relationen också att t ex prioritera familjens ekonomiska försörjning?

    Notera att exemplet gällande familjens ekonomiska försörjning är bara ett exempel på en självklar och viktig sak som du valde att inte räkna upp i dina prioriteringar.
    Försök att inte haka upp dig på att det är just ett ekonomiskt exempel för du bör själv inse att det finns många fler exempel på viktiga saker som du inte räknade upp bland dina prioriteringar.
    Om du har gott syfte bör du försöka förstå sammanhanget men välja att inte haka upp dig på valet av exempel.
  • Anonym (För eller emot jämlikhet?)

    Alla behöver förstå att skillnader mellan människor och mellan könen i grunden är bra och en tillgång, att två partners olika egenskaper kompletterar varandra så att summan blir bättre.


    De saker som kvinnan räknar upp som viktiga i livet är givetvis bra och viktiga. Men många kvinnor behöver inse att andra saker också kan vara viktiga, att det är bra och viktigt att ens partner prioriterar kompletterande saker, t ex prioriterar och tar sitt ansvar för familjens gemensamma ekonomiska försörjning.


    Var slutar det för familjen och barnen om din partner endast prioriterar de saker du räknar upp men struntar i att prioritera t ex det ekonomiska ansvaret?


    En kvinna utifrån sin egen utgångspunkt tycker att vissa saker, de av kvinnan uppräknade, är viktiga.


    Andra människor, utifrån sin egen utgångspunkt, tycker att andra saker är viktiga.


    Vare sig kvinnan eller en annan person har i grunden rätt att påstå att just din värdering är den enda rätta prioriteringen för alla människor.


     


    Det enda som är givet är att du själv har ansvar för dina egna val i livet och därmed t ex att kvinnan har ansvaret för vilken man hon väljer som far till sina barn.


    Om du som kvinna vill att dina egna värderingar ska gälla som den enda och fullkomliga sanningen, detta är en förutsättning för dig, så är det helt och hållet ditt eget ansvar att välja en partner som uppfyller dina önskemål, som uppfyller din förutsättning och som prioriterar samma värderingar som du (lycka till med det...).


    Olika människor tycker att olika saker är olika viktiga och olika kön har genom evolutionen utvecklat olika egenskaper och därmed har olika kön olika värderingar gällande vad som är viktigt i livet.


    Att båda könen accepterar dessa skillnader och har förståelse för det motsatta könets egenskaper och prioriteringar,
    denna förståelse och acceptans är en grundbult för fortplantningen och mänsklighetens överlevnad.


    Även om vi i dagens moderna samhälle är relativt överens om att det bör råda jämlikhet mellan könen så finns det väldigt uppenbara skillnader. T ex att män saknar förmåga att naturligt amma ett barn. Hur mycket vi än vill (om vi vill?) så kan vi inte motverka evolutionen och mänskliga naturliga skillnader mellan könen.


    Du har helt rätt om du väljer att endast utgå från din egna utgångspunkt.


    Men om en förutsättning för dig är att din partner också ska utgå enbart från din utgångspunkt så är risken uppenbar att du i så fall får leva ensam och/eller att du inte kan dela ditt liv med den som är far till dina barn.
    Om du sätter upp dina krav som en förutsättning, om du inte ens har en vilja förstå och acceptera att det motsatta könet har andra egenskaper än du, ska du inte bli förvånad om din partner mentalt ?checkar ut? och lämnar.


    Dessa val ligger helt och hållet hos dig själv och du är ansvarig för dina val.
    Ansvaret för dina val ligger aldrig hos din partner och du kan inte skylla dina val på din partner.

  • Less is more

    Jag är rätt trött på min man. Han är snygg 
    , har humor och jag kan lita på honom. Bra egenskaper, men jag trodde vi två hade kapacitet att utvecklas tillsammans eller var för sig. Men jag hade fel. Han är bara en latmask som dränerar mig på energi och pengar.

    Jag vet att det finns helt underbara bra män därute. Men jag träffade aldrig någon sådan.

    Har landatvi acceptera och uppskatta alla andra runtomkring. Det som är viktigaste i livet är vänskap! 

  • Less is more
    Less is more skrev 2024-03-06 16:05:35 följande:

    Jag är rätt trött på min man. Han är snygg 
    , har humor och jag kan lita på honom. Bra egenskaper, men jag trodde vi två hade kapacitet att utvecklas tillsammans eller var för sig. Men jag hade fel. Han är bara en latmask som dränerar mig på energi och pengar.

    Jag vet att det finns helt underbara bra män därute. Men jag träffade aldrig någon sådan.

    Har landatvi acceptera och uppskatta alla andra runtomkring. Det som är viktigaste i livet är vänskap! 


    Det vill säga. Det finns män som bör jobba på sig själva.

    Men så klart finns det även kvinnor som behöver det.

    Man kan kanske inte få allt. Då får man acceptera och satsa på bra vänner och andra sammanhang i stället.
  • Anonym (Äru dum?)
    Anonym (Far out) skrev 2024-03-06 15:25:20 följande:
    Han ska gå till gymmet.
    Han ska vara bra i sängen.
    Han ska vara man och våga ta för sig.
    Han ska visa henne respekt.
    Han ska få henne att skratta.
    Så man ska nöja sig med en man som är dålig i sängen, som är passiv utan eget driv i relationen, som inte respekterar en och saknar humor? 

    Varför skulle någon, man eller kvinna vilja leva med en sån person? Det du räknar upp är helt normala krav om man inte tänder på mentalt handikappade.
  • Anonym (Sepe)
    Anonym (Äru dum?) skrev 2024-03-06 16:13:13 följande:
    Så man ska nöja sig med en man som är dålig i sängen, som är passiv utan eget driv i relationen, som inte respekterar en och saknar humor? 

    Varför skulle någon, man eller kvinna vilja leva med en sån person? Det du räknar upp är helt normala krav om man inte tänder på mentalt handikappade.
    Betyder då att "far out" accepterar en kvinna som:

    inte går på gymmet (allmänt otränad)
    dålig i sängen (när hon fått orgasm så är sexet över)
    ska vara vek och undflyende (säger hennes egen familj något kränkande mot honom så säger hon inget)
    hon ska vara respektlös mot honom
    hon ska få honom att gråta.

    eller hur. Hur kan någon inbilla sig att kvinnor inte har några krav på sig?
  • Anonym (För eller emot jämlikhet?)
    Freddie K skrev 2024-03-06 15:33:45 följande:

    Klart att kvinnor behöver jobba minst lika mycket på sig som män behöver. Det är i alla fall min åsikt. 


    Ja du har rätt. Generellt behöver människor jobba på sig själv.

    Om någon i något sammanhang vill uttala sig om att det bör råda jämlikhet mellan könen så är det självklart att människor av båda könen generellt behöver jobba på sig själv i samma omfattning (även om det inte är på exakt samma sätt och inte gäller att jobba på exakt samma saker).

    Om man inte inser att detta gäller generellt lika mellan könen kan man i så fall inte på ett ärligt sätt påstå att man skulle vara för jämlikhet mellan könen.
  • Anonym (Suck)
    Anonym (För eller emot jämlikhet?) skrev 2024-03-06 15:58:06 följande:
    Ja, du har delvis rätt, kanske och möjligen,
    men endast under vissa förutsättningar.

    Men menar du att du inte förstår att detsamma gäller åt andra hållet, men att det då gäller andra saker?
    Du förstår inte att en människa som väljer att prioritera andra saker, som väljer att ta ansvar för andra delar i livet, från sin egen utgångspunkt självfallet har lika rätt som du? 

    Du bekräftar att du själv är en av alla dessa kvinnor som inte prioriterar att göra kundnytta. Du bekräftar att du inte prioriterar arbetsuppgifter som gör att du tar ekonomiskt ansvar för familjens och barnens ekonomiska försörjning, utan detta överlåter du till någon annan att prioritera och ta ansvar för detta.

    Inser du inte att det är att vårda relationen också att t ex prioritera familjens ekonomiska försörjning?

    Notera att exemplet gällande familjens ekonomiska försörjning är bara ett exempel på en självklar och viktig sak som du valde att inte räkna upp i dina prioriteringar.
    Försök att inte haka upp dig på att det är just ett ekonomiskt exempel för du bör själv inse att det finns många fler exempel på viktiga saker som du inte räknade upp bland dina prioriteringar.
    Om du har gott syfte bör du försöka förstå sammanhanget men välja att inte haka upp dig på valet av exempel.
    Suck, vet du vad, jag försörjer mig och mina barn helt själv utan bidrag och underhåll (väldigt väl tom), då jag kan ha både karriär och familj och balansera de olika delarna samtidigt som jag tar hand om min sociala tillvaro. jag behöver inte någon annan att sköta dessa delarna för mig, en partner är en partner och en extra krydda i tillvaron, inte någon som ska underlätta eller kompensera för mina brister.
Svar på tråden Behöver kvinnor någonsin jobba på sig själva?