Inlägg från: Anonym (Betraktaren) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Betraktaren)

    Dålig mamma, pappan hjälper inte

    Ta kontakt med socialtjänsten och be om hjälp med att få möjlighet till en stödfamilj. 
    Dom brukar vara jättebra och det finns möjlighet till olika mycket tid dom avlastar beroende på ditt behov. Ett tips är att söka själv. Det är alltid bättre att förekomma. Får socialtjänsten in orosanmälan eller på annat sätt blir uppmärksammade på er situation på annat sätt än via dig, så blir allt mycket större och krångligare.
    Att du själv hör av dig och visar att du vill att det ska bli bra, men att du just nu behöver lite stöd då din ork inte räcker till är bara positivt.
    Det visar att du tänker på barnens bästa och att du är öppen med situationen.
    Jag vet efter flera år i en liknande myndighet att det kan kännas lite fyrkantigt och stelt att få hjälp, men jag är övertygad om att du med deras stöd kan få en fungerande tillvaro där du också får chansen att återhämta dig.
    Så länge du håller dig drogfri så kommer resten att lösa sig!
    Jag tror på dig
    Lycka till! 🌷

  • Anonym (Betraktaren)
    Anonym (Love) skrev 2024-03-07 15:36:11 följande:
    Känns så himla svårt att ta steget till att be om hjälp utifrån. Det är ju jag som skaffat barnen och nu helt plötsligt "orkar" jag inte? Kan bara tänka mig vad folk skulle tänka om det, vilken mamma orkar inte sina egna barn.. Känns som ett misslyckande och känns pinsamt på ett sätt.. Så går tankarna iallafall. 
    Jag hade ju önskat att barnens pappa kunde ta sitt ansvar och hjälpa mig, att han ser mitt behov också. Men han verkar inte vilja samarbeta alls, han vill inte hjälpa mig. Så jag står liksom lite handfallen.. Jag ska ha samtal med honom om det här idag. Han påstår att lagen säger att jag måste ha barnen på hans vecka om han jobbar, trots vi är separerade.
    Ja, efter jag tog återfall så kontaktade jag socialen och berättade allt. Sa hela sanningen och då gjorde de en utredning kring barnen också för att se om de farit illa, vilka behov de har av stöd etc. Utredning har i dagsläget lagts ner i och med mitt samarbete och att jag aktivt jobbar för att bli en bättre version av mig själv. Så det känns jätteskönt. Jag fortsätter min behandling så länge som krävs för att jag ska bli starkare, för mig och mina barns skull. De förtjänar att växa upp i trygghet.
    Tänk om du blivit fysiskt sjuk. Hade du då klandrat dig själv och tänkt "jag har ju själv skaffat barnen och nu helt plötsligt så har jag cancer)? Jag tror inte att du tänkt så, men det är ingen skillnad.
    Att ta ansvar som föräldrar är att be om hjälp när det behövs. Det visar bara att du sätter dina barns välfärd i första hand.
    Det är nästan omöjligt att återhämta sig om man inte ändrar situationen. Oavsett om du haft ett missbruk eller inte så tar det tid för både hjärna och kropp att återhämta sig. Försöker man skynda på tillfrisknandet eller fortsätter nedåt genom att fortsätta i samma situation så kommer det bara att ta längre tid. Jag tycker att det känns mycket klokare att be om och ta emot den hjälp du kan få (utan att döma dig själv). Då kan din situation och ditt mående förbättras och du kan så småningom vara den mamma jag hör att du vill vara. 
    Jag vet ifrån min egen uppväxt att även om föräldrarna försöker dölja problem eller att dom är ledsna så märker barn det direkt. Dom kommer att försöka göra allt dom kan för att hjälpa föräldern. Men det är inte så lätt för en femåring att lösa en vuxens problem. Det är faktiskt övermäktigt. Bättre att du har mer ork när ni ses och att dom får fortsätta att bara vara barn.
    Jag hoppas inte att du tar det jag skriver som kritik på något sätt. Jag önskar bara att det ska bli bra för dig och dina barn.
    Ibland måste man ta ett steg tillbaka, stanna upp och se hur vägen framåt ser ut. Annars är det lätt att gå vilse.
  • Anonym (Betraktaren)
    Anonym (sorgligt) skrev 2024-03-07 16:24:12 följande:
    Så sorgligt att era barn har två föräldrar som inte fungerar och att ingen av er orkar ta ansvar för dem fullt ut. Och att ni sen ägnar er åt pajkastning mot varandra istället för att se till att era tillkortakommanden inte drabbar barnen mer än nödvändigt. 

    Nu när det är som det är så får ni koppla in samhällets stöd. Kontakta socialtjänsten och be om avlastning, till exempel kontaktfamilj eller familjestöd så att ni orkar med ert föräldraskap och att era barn får fungerande vuxna omkring sig.
    Det går väl lika lätt att säga på ett annat sätt!?
    Vad tänker du att skuldbelägga kommer att ge för positivt utfall och hur tänker du dig att det ska gynna barnen? För det är väl barnens bästa du tänker på!!??
  • Anonym (Betraktaren)
    Anonym (sorgligt) skrev 2024-03-07 16:43:12 följande:
    Skuldbelägga? Lika bra att säga som det är, hela situationen låter oerhört sorglig, med två föräldrar som inte orkar med sin föräldraansvar. 
    Jag tycker bara att om man har förmånen att må bra och ha ett fungerande liv så borde det vara en självklarhet att i den mån man kan hjälpa andra att kunna må bättre.
    Alla hamnar i svårigheter någon gång i livet. Jag hoppas verkligen att du har mer förstående och empatiska människor omkring dig när det blir din tur!
  • Anonym (Betraktaren)
    Anonym (Love) skrev 2024-03-07 19:10:26 följande:
    Tack så mycket, jag tar till mig av det du skriver.
    Jag har kontakt flera gånger i veckan med en behandlare som kan hjälpa mig komma vidare, ska be om hjälp. Huruvida det blir avlastning på annat håll eller om exet kan släppa sin ilska mot mig och ta barnen lite mer, det återstår att se.
    För mitt ex är fruktansvärt arg på mig för att jag tog återfall, vilket jag absolut förstår. Det är synd att det drabbar barnen men jag vet också att det är lätt att säga/göra saker i affekt. Kan därför vara bra att få lite input från en tredje part.
    Jag tampas med skuldkänslor, skam och skuld. Ångest och annat otrevligt, jag behöver få någon slags återhämtning från all vardagsstress så jag kan läka och bli bättre. Jag vill inte skada mina barn, de förtjänar allt och lite till. Jag har kämpat emot min beroendesjukdom så många år och hade en sund och trygg vardag med barnen, enda fram till mitt återfall. Det tog väldigt hårt. 
    Är iallafall tacksam för att jag tog hjälp så tidigt och inte lät tiden gå. 
    När jag var 19 så var jag med om en olycka. Jag opererades och fick smärtlindring. Det blev starten på ett 11 år långt opiatmissbruk. Jag lyckades förvisso sköta jobbet och dölja det för min omgivning, men inom mig var det fullständig kaos. Hela livet handlade om att se till att jag aldrig var utan, komma på trovärdiga ursäkter till mitt märkliga beteende och på att försöka komma ihåg till vem jag sagt vad.
    Det är ett helvete på jorden. Jag trodde länge att jag aldrig skulle kunna ta mig ur det. Det är nu 12 år sedan jag rörde något och jag är helt fri från tankar och sug. Var tvungen att operera min axel i våras och läkaren ville definitivt skriva ut Oxycontin, men det var så befriande för det fanns ingen som helst tvekan hos mig innan jag sa att det tar jag aldrig.
    Det jag vill ha sagt är att även om det är en tuff resa med mycket jobb, så finns det framåt ett liv där droger inte längre har någon som helst makt eller ens lockelse. Precis allt i mitt liv är bättre nu än då. 
    Det är lite som dom säger "Den sämsta dagen som nykter är bättre än den bästa dagen som aktiv beroende"
    Du måste prioritera dig själv för att kunna finnas för barnen fullt ut senare. Det andra viktiga är att du behöver sluta att tynga dig själv med skuld och skam. Det är jobbigt nog ändå. Det som är gjort går inte att ändra på. Bara nuet du kan annorlunda. Behöver du reda ut saker från det förflutna så kommer det en tid för det också, men allting har sin tid och nu är det tid att läka.
    Önskar verkligen att jag på något sätt kunde låta dig känna frihetskänslan det ger att få bli hel och gå vidare.
    Jag kan bara lova dig att det är värt det och att du aldrig kommer att ångra dig! 🌹
  • Anonym (Betraktaren)

    Hur mår du och hur går det för dig?

  • Anonym (Betraktaren)
    Anonym (Love) skrev 2024-03-13 08:46:57 följande:
    Måendet går upp och ner, det går framåt i behandlingen iallafall.
    Jag försökte prata med mitt ex om situationen och sa tydligt att jag behöver ha mer avlastning och frågade om han på något sätt kunde hjälpa mig. Men han är inte speciellt samarbetsvillig. Han menar att det är mitt eget fel att situationen ser ut så här, att jag får skylla mig själv eftersom jag tog återfall. Han är arg på mig och tycker det är orimligt att jag ber honom om hjälp. Han säger fortfarande att det är mitt ansvar enligt lagen att ha barnen hela tiden så han kan jobba. Det är tyvärr ingen förändring från hans sida.
    Så jag har inte så mycket val än att fortsätta som jag gör, dvs ha barnen hela tiden trots behandlingen och trots måendet.
    Jag förstår inte riktigt hur det kan vara bara ditt ansvar att ta hand om barnen? Så var det uppenbarligen inte innan ditt återfall. Han kan ju inte göra den sortens val på eget bevåg. Han straffar ju sina egna barn därför att han är besviken på dig. Han måste inte förlåta dig direkt eller ha överdriven kontakt med dig, men han måste tveklöst ta sitt ansvar som pappa.
    Har du tagit någon kontakt med socialtjänsten? Du märker att det blir övermäktigt för dig att hantera allting själv!? Det kan dessutom vara väldigt bra med socialtjänsten som kan sköta kontakten mellan dig och pappan tills vidare. Då kan alla få berätta vad de känner utan att ilska eller besvikelse ligger i vägen. Han behöver få till sig att barnen behöver honom och att han måste ta det ansvaret, men det måste komma ifrån någon annan än dig. Jag vill inte låta bossig eller som att jag har alla svar, men just nu känner jag väldigt tydligt att varje dag du skjuter upp samtalet till soc är ytterligare en dag utan hopp om förändring. Du kommer nog inte undan det om du vill bli återställd och att familjen ska ha det bra. Jag kan inte nog poängtera vikten av att DU SJÄLV tar kontakt och ber om hjälp. Då slipper du ifrågasättande och du kommer ha handläggarna med dig istället för mot dig. Om det skulle komma in en orosanmälan och du inte före det har tagit kontakten, så kommer det att bli en helt annan och mycket mindre positiv upplevelse.
    Fattar att det känns jobbigt, men var storsint för din och dina barns skull. Det är värt att bita ihop den stunden det tar att starta en relation med soc. Så fort det är gjort så ligger bollen hos dom och du behöver inte vara den som är drivande. Jag vill så innerligt att det ska bli bra för er. Därför jag är envis och tjatig! 🙈🙊
  • Anonym (Betraktaren)
    Anonym (Förskollärare) skrev 2024-03-14 06:21:55 följande:
    Till att börja med..ändra 5 åringens tider till heltid,du är sjukskriven på heltid och har då rätt till heltid på förskolan.15h / veckan gäller bara för föräldralediga och friska arbetslösa.Du får inte ha barnen hemma när du är sjukskriven ..för kan ruta hand om barnen kan  f-kassan anse att du är frisk nog att jobba och du riskerar att blir av med din sjukersättning 
    Sedan det finns ingen lag som säger att du är skyldig att ha barnen på heltid bara för att han jobbar o du inte just nu ..att det blir stressigt på hans veckor är hans problem inte ditt ( sedan om ni bor nära varandra så visst ..om det funkar för dig så skulle du kunna hämta dem vid16.30 o han sedan hämta dem hos dig 1_2 timmar senare ) 
    kontakta kommunen och be om hjälp med avlastningsfamilj ..ska du bli bra behöver du avlastning..
    Du skriver  att yngsta ev har ADHD..du har en missbruksproblematik ?du har koll på att ADHD är ärftligt ? Och att många odiagnostiserade självmedicinerar med droger /alkohol ? Har du försökt få igenom en egen utredning ?Jag säger inte att du har ADHD /ADD men det kan vara värt att kolla upp och om det är så få rätt hjälp vilket då kommer minska risken att få ett återfall i missbruk 
    / Lycka Till 
    Superbra "hands on" råd! 👍 När man mår riktigt dåligt så känns det mesta oöverstigligt och då behövs det enkla tydliga råd. Det lyckades du perfekt med. Jämför med hur jag själv skrivit, så hade jag nog själv tröttnat och slutat läsa halvvägs. Hoppas att hon tar dina råd, för detta är en situation man inte reder ut själv. Du verkar väldigt insatt, så ska fråga dig. Har inte själv arbetat inom socialtjänsten, men på behandlingshem och min erfarenhet är att det i princip alltid är bäst att själv ta kontakt och beskriva sina problem och visa att man vill ha hjälp för att alla ska må bra på både kort och lång sikt. Har du samma uppfattning eller är mitt råd i den frågan fel?
    Mvh
  • Anonym (Betraktaren)

    Hej! Funderar på hur det går och hur ni mår?
    Har du pratat med någon än?

Svar på tråden Dålig mamma, pappan hjälper inte