• Anonym (Pappan)

    "Håll käften & var glad"

    Min sambo har svårt att prata om problem i vår relation eller uppfostran av barnen. När jag tycker något så förlöjligar hon ofta det eller tycker att jag pratar om negativa saker vilket hon tycker är jobbigt för hon vill inte tänka på sånt.


    Jag skrev sarkastiskt en lapp "håll käften & var glad!" som jag satte på kylskåpet. Det tyckte hon var bra för hon tycker jag ska vara mer så.


    Det känns som jag ska gå runt och låtsas som att det regnar när det är något jag tycker vi kan göra bättre. Då blir det ofta så att jag lägger locket på en stund sen sker "problemet" några gånger och då kan jag inte längre vara tyst.


    När det kommer till uppfostran kan BVC säga en sak. Tar jag upp det med min sambo så säger hon bara: "jag känner mina barn bäst". Det finns inget som triumferar det. Jag har försökt övertala henne men det blir bara bråk.


    Så jag ska bara "hålla käften & vara glad"...


    Hur tycker ni det här låter?

  • Svar på tråden "Håll käften & var glad"
  • Anonym (Karl)

    Jag skulle inte vilja leva med en sådan person  
    Eller (försöka) uppfostra barn med en.

  • Anonym (Broken record)

    Jag tycker det låter som att du ska leta ny bostad och när du har kontrakt informerar du sambon om att ni numera är ex, du flyttar ut datum si och så, att om hon klarar av att diskutera som en vettig person kring umgänge och boende för barnen så kan ni ta det lite längre fram (inom ett par veckor) eller att du annars kommer att be Familjerätten kalla henne för medlande samtal. Klart så.

    Sry, men det här kommer inte bli bättre på något sätt. Du måste ta dig ur situationen. Var beredd på bråk och skrik. Förbered några korta fraser som du kan ge henne, t ex att du är olycklig, att du har fått nog nu, att det är slut och det är bara så det är. Om hon undrar varför kan du KORT gå in på att du har sagt ett längre tag att du inte har mått bra i relationen men att ingenting förändrats och då blir det så här. Gå INTE in i diskussioner eller försvar, det kommer hon bara försöka plocka isär. Vad hon än säger så återgå till dina grundfraser: du har varit olycklig i relationen väldigt länge och det är slut nu. Upprepa ordagrant om det behövs, tills hon fattar.

  • Anonym (Broken record)

    Och en annan bra fras: det finns inget att diskutera. Det är slut.

  • Anonym (Karl)
    Anonym (Broken record) skrev 2024-03-11 15:41:40 följande:

    Jag tycker det låter som att du ska leta ny bostad och när du har kontrakt informerar du sambon om att ni numera är ex, du flyttar ut datum si och så, att om hon klarar av att diskutera som en vettig person kring umgänge och boende för barnen så kan ni ta det lite längre fram (inom ett par veckor) eller att du annars kommer att be Familjerätten kalla henne för medlande samtal. Klart så.

    Sry, men det här kommer inte bli bättre på något sätt. Du måste ta dig ur situationen. Var beredd på bråk och skrik. Förbered några korta fraser som du kan ge henne, t ex att du är olycklig, att du har fått nog nu, att det är slut och det är bara så det är. Om hon undrar varför kan du KORT gå in på att du har sagt ett längre tag att du inte har mått bra i relationen men att ingenting förändrats och då blir det så här. Gå INTE in i diskussioner eller försvar, det kommer hon bara försöka plocka isär. Vad hon än säger så återgå till dina grundfraser: du har varit olycklig i relationen väldigt länge och det är slut nu. Upprepa ordagrant om det behövs, tills hon fattar.


    Samma tankar. 
    Om man separerar så kommer TS kunna vara en förebild och stå för sin ståndpunkt och uppfostra sina barn som han vill. Som motpol till vad den andra föräldern kör för race.
    Om TS stannar så kommer han få ge sig, säkert flera ggr per dag. Och se sig överkörd, omkörd.  För man kan inte ta den typen av konflikter INFÖR sina barn på daglig basis. 
  • Anonym (Pappan)
    Anonym (Broken record) skrev 2024-03-11 15:41:40 följande:

    Jag tycker det låter som att du ska leta ny bostad och när du har kontrakt informerar du sambon om att ni numera är ex, du flyttar ut datum si och så, att om hon klarar av att diskutera som en vettig person kring umgänge och boende för barnen så kan ni ta det lite längre fram (inom ett par veckor) eller att du annars kommer att be Familjerätten kalla henne för medlande samtal. Klart så.

    Sry, men det här kommer inte bli bättre på något sätt. Du måste ta dig ur situationen. Var beredd på bråk och skrik. Förbered några korta fraser som du kan ge henne, t ex att du är olycklig, att du har fått nog nu, att det är slut och det är bara så det är. Om hon undrar varför kan du KORT gå in på att du har sagt ett längre tag att du inte har mått bra i relationen men att ingenting förändrats och då blir det så här. Gå INTE in i diskussioner eller försvar, det kommer hon bara försöka plocka isär. Vad hon än säger så återgå till dina grundfraser: du har varit olycklig i relationen väldigt länge och det är slut nu. Upprepa ordagrant om det behövs, tills hon fattar.


    Problemet är att vi bor i min bostad som jag inte vill göra mig av med. Och det är bara jag som arbetar. Så chansen att hon hittar en bostad är inte jättehög.
  • Tow2Mater

    Välj dina strider? Om något kan göras bättre - då gör du så om du vill - men låt henne göra på sitt sätt om det är tillräckligt bra.

  • Anonym (sådär)

    Vad jag tycker?
    Jag tycker din sambo är en idiot och du en toffel som går med på det.

  • Anonym (sådär)
    Anonym (Pappan) skrev 2024-03-11 15:48:56 följande:
    Problemet är att vi bor i min bostad som jag inte vill göra mig av med. Och det är bara jag som arbetar. Så chansen att hon hittar en bostad är inte jättehög.
    Och på vilket sätt är det ditt problem?

    Släng ut idioten och så har du barnen hos dig tills hon hunnit skaffa sig en bostad.
  • Anonym (M)
    Anonym (Pappan) skrev 2024-03-11 15:48:56 följande:
    Problemet är att vi bor i min bostad som jag inte vill göra mig av med. Och det är bara jag som arbetar. Så chansen att hon hittar en bostad är inte jättehög.

    Hur tänkte ni där? 


     

Svar på tråden "Håll käften & var glad"