• HejUkay

    Eira, Ilse eller Iris?

    Hej! Vi väntar barn och kan inte bestämma oss för vilket namn av: 

    Eira
    Ilse
    Iris

    ...som passar bäst med syskonen Nils och Agnes. 

    Andra namn på listan är: Elfrida, Ida, Hilma, Freja, Betty, Thora, Idun, Vega, Astrid, Asta, Sylvi, Selma, Willa, Solveig, Miriam, men gillar de tre förstnämnda bättre. 

    Hjälp!

  • Svar på tråden Eira, Ilse eller Iris?
  • GuldKvinnan

    Av de tre första förslagen så röstar jag absolut på Iris! 

    Av de andra namnen så tycker jag att Ida, Hilma eller Selma passar bäst till syskonen :)

  • Elizza11

    Inte Ilse iaf! Det låter inget roligt att heta och passar inte ihop med Nils! Och sen skulle Ilse kanske bli kallad Vilse i pannkakan istället stackarn! 😂

    Iris är däremot fint och går bra ihop med dom andra namnen..

  • Nattviol

    Ilse tycker jag är snyggt med Nils och Agnes. Nils, Agnes och Ilse - då har alla tre ett s i namnet också som gemensam komponent. 

    Vill man ha Nils och Agnes båda gemensamma nämnare S och N så finns ju namn som:
    Elsie/Elise
    Signe
    Kerstin

    Annars är jag svag för Tora (utan h). Tycker det är ett coolt namn och funkar också ihop. Nils, Agnes och Tora. Ser en liten kavat tjej framför mig som inte tar skit från sina syskon. 

  • trollhona

    Ilse passar bäst med syskonens namn, dels är det samma stil men också att det finns en gemensam bokstav i alla barnens namn.

    Eira är fint,
    Iris är så uttjatat tyvärr att hon kommer ha flera kamrater som heter samma.


    Elfrida, fint och ovanligt
    Ida, charmigt och typiskt svenskt (Ida och Emil)
    Hilma, fint, kan eventuellt blandas ihop med Wilma men folk lär sig snabbt
    Freja, Vackert och nordisk klang
    Betty, - lite trashight, dessutom en smeknamn för Elizabeth
    Thora, - Ståtligt och med pondus
    Idun, - Fint och ljuvt
    Vega, - Uttjatat och trist
    Astrid, - Klassiskt och klingar svenskt. (kan dock bli lite piff/puff med Agnes)
    Asta, - Fint men precis som Astrid lite piff och puff namn när ni har en Agnes
    Sylvi, - Fint, enkelt, kommer dock misstas för Sylvia ofta
    Selma, - Klassiskt och klingar svensk historia
    Willa, - Låter som "Villa" och hon kommer får många hus-skämt
    Solveig, - Fint och klassiskt
    Miriam, - Fint men vanligt i arabiska länder, lite udda samman med Agnes och Nils

    Jag står fast vid llse som bästa valet. Kan även föreslå Signe som passar bra till syskonens namn.
  • Elizza11
    trollhona skrev 2024-03-11 21:54:49 följande:

    Ilse passar bäst med syskonens namn, dels är det samma stil men också att det finns en gemensam bokstav i alla barnens namn.

    Eira är fint,
    Iris är så uttjatat tyvärr att hon kommer ha flera kamrater som heter samma.


    Elfrida, fint och ovanligt
    Ida, charmigt och typiskt svenskt (Ida och Emil)
    Hilma, fint, kan eventuellt blandas ihop med Wilma men folk lär sig snabbt
    Freja, Vackert och nordisk klang
    Betty, - lite trashight, dessutom en smeknamn för Elizabeth
    Thora, - Ståtligt och med pondus
    Idun, - Fint och ljuvt
    Vega, - Uttjatat och trist
    Astrid, - Klassiskt och klingar svenskt. (kan dock bli lite piff/puff med Agnes)
    Asta, - Fint men precis som Astrid lite piff och puff namn när ni har en Agnes
    Sylvi, - Fint, enkelt, kommer dock misstas för Sylvia ofta
    Selma, - Klassiskt och klingar svensk historia
    Willa, - Låter som "Villa" och hon kommer får många hus-skämt
    Solveig, - Fint och klassiskt
    Miriam, - Fint men vanligt i arabiska länder, lite udda samman med Agnes och Nils

    Jag står fast vid llse som bästa valet. Kan även föreslå Signe som passar bra till syskonens namn.
    Ja vill man ha ett barn som blir mobbat så väljer man Ilse.Är Ilse vilse i pannkakan eller varför inte-  Ilse vimse spindel ..😂 

    Skärp dig! Skulle DU själv vilja heta Ilse och bli kallad helt jäkla vilse eller? Om inte så hur kan du tycka att det är ett ok namn för en annan människa då.
  • Maymom

    Ilse och Iris passar bäst tycker jag. Själv föredrar jag Ilse av dem.

    Elfrida(Elfride, Helfrid, Helfrida är liknande namn) fint
    Ida, fint, tidlöst
    Hilms, fint, jag gillar även Hilda och Hulda 
    Freja, fint men väldigt uttjatat. Många barn typ 10 år och neråt som heter det.
    Betty, njae, ingen favorit.
    Idun, gudinna, fint.
    Tora(utan h tycker jag) fint, inte lika vanligt som Tuva och liknande.
    Vega, gillar inte Vega och Nova och dyl.
    Astrid-älskar, så vackert. Ingrid också.
    Asta- en favorit bland de gamla tantnamnen☺️ Rut och Siv är två andra favoriter.
    sylvi- ingen favorit
    Selma ok, lite uttjatat just nu
    Willa, du menade kanske Wilma? 
    Solveig-tantnamn som jag inte riktigt är förtjust 
    Miriam fint på en liten tjej.


    Nils, Agnes och Helfrid hade passat fint ihop.☺️

  • Hjelm

    Av era tre favoriter tycker jag att Ilse passar bäst till Nils och Agnes. Inte heller lika uttjatat som Inez, Elsa och andra liknande namn.

  • HejUkay
    GuldKvinnan skrev 2024-03-11 18:58:27 följande:

    Av de tre första förslagen så röstar jag absolut på Iris! 

    Av de andra namnen så tycker jag att Ida, Hilma eller Selma passar bäst till syskonen :)


    Tack :) Hilma och Ida med för den delen är andra favoriter!
  • HejUkay
    trollhona skrev 2024-03-11 21:54:49 följande:

    Ilse passar bäst med syskonens namn, dels är det samma stil men också att det finns en gemensam bokstav i alla barnens namn.

    Eira är fint,
    Iris är så uttjatat tyvärr att hon kommer ha flera kamrater som heter samma.


    Elfrida, fint och ovanligt
    Ida, charmigt och typiskt svenskt (Ida och Emil)
    Hilma, fint, kan eventuellt blandas ihop med Wilma men folk lär sig snabbt
    Freja, Vackert och nordisk klang
    Betty, - lite trashight, dessutom en smeknamn för Elizabeth
    Thora, - Ståtligt och med pondus
    Idun, - Fint och ljuvt
    Vega, - Uttjatat och trist
    Astrid, - Klassiskt och klingar svenskt. (kan dock bli lite piff/puff med Agnes)
    Asta, - Fint men precis som Astrid lite piff och puff namn när ni har en Agnes
    Sylvi, - Fint, enkelt, kommer dock misstas för Sylvia ofta
    Selma, - Klassiskt och klingar svensk historia
    Willa, - Låter som "Villa" och hon kommer får många hus-skämt
    Solveig, - Fint och klassiskt
    Miriam, - Fint men vanligt i arabiska länder, lite udda samman med Agnes och Nils

    Jag står fast vid llse som bästa valet. Kan även föreslå Signe som passar bra till syskonens namn.
    Tack för många bra kommentarer! :) Detta är så svårt alltså... Förutom Ilse, Eira och Iris så är favoriterna: Hilma, Ida, Astrid, Selma och Elfrida. Jag tänker att om man väljer det ovanliga Elfrida så kan man alltid kalla henne för "Ida" (eller "Frida").
  • LaliaW

    Om mitt sista barn var en flicka skulle hon fått namnen Eira. Så fint. 

    Men Iris är också superfint och jag tycker att det låter liiite bättre tillsammans med syskonens namn. 

  • Cathariiina

    Eira - vackert, mystiskt, sagoaktigt - men lite konstigt om ni inte har irländskt påbrå

    Ilse - lite tantigt, tycker jag. Och konstigt om ni inte har tyskt påbrå (det är nämligen ett tyskt smeknamn för Elisabet - ta hellre det i så fall)

    Iris - tantigt, men det kan vara en generationsfråga att jag tycker så


    Elfrida - vackert, mystiskt, sagoaktigt! Gillar mycket, och även Elfride.

    Ida - för kort och enkelt, och dessutom hopplöst förknippat med barnboksflickan

    Hilma - ljudmässigt fult - "lm" är verkligen en ful konsonantkombination, och detta gäller även såklart Vilma, Alma med flera namn. Dessutom väldigt tantigt

    Freja - är namnet på en fornnordisk fruktbarhetsgudinna, och inte lämpligt på en person överhuvudtaget. Dessutom används det ofta av porrstjärnor som låtsas vara svenskor - det ska associera till urgamla fruktbarhetsriter förmodligen...

    Betty - ett simpelt, pigaktigt amerikanskt smeknamn. Absolut inte!

    Thora - Tora är fint, ett rejält vikingatida namn som blivit kvar under hela tiden sedan dess. Men varför peta in ett h där det inte ska vara? Det passar inte alls i fornnordiska namn. 

    Idun - är precis som Freja namnet på en asynja, och är inte ett personnamn. Men det har i alla fall inte de sinnliga associationerna som Freja har. På gränsen till OK, skulle jag säga. Vackert i sig är det i alla fall.

    Vega - ja, om det är en fyr eller en isbrytare du ska föda

    Astri - nä. Varför inte Astrid i så fall? Ser avhugget ut

    Asta - nä. Asta och Agda är väl de arketypiska käringnamnen? Dessutom ljudmässigt fult

    Sylvi - ser precis som Astri avhugget ut. Varför inte Sylvia? Eller Silvia - någon måste vara den första att våga...

    Selma - "lm"-kombinationen igen. Ljudmässigt fult. Dessutom tänker alla på Selma Lagerlöf, vilket inte är fel kanske, men på alla foton man ser av henne brukar hon vara en gammal tant. Dessutom nära till öknamnet "Semlan"...

    Willa - vad är det - barnspråk för Marilla? Nä. Dessutom uttalsambivalent - ska W:et uttals som V eller som det engelska ljudet?

    Solveig - tantigt och kanske för norskt om man inte har norskt påbrå? Men ganska rart ändå. "sol" är ju väldigt ljust och positivt till sin betydelse.

    Miriam - för judiskt, om ni inte är judar. Ta då hellre den svenska formen Maria. Det är ett klassiskt och vackert flicknamn som borde komma tillbaka snart.

    Ska jag sedan väga in syskonnamnen, så tycker jag att "Nils, Agnes och Elfrida", "Nils, Agnes och Tora" och "Nils, Agnes och Solveig" passar bäst ihop. 

    Jag väljer Elfrida
Svar på tråden Eira, Ilse eller Iris?