• Oroförneuroligisksjukdom

    HJÄLP. ALS?? Någon som haft lindande symtom?

    Snälla skriv inget som kan göra mig ännu mer orolig. Söker endast efter råd, eller någon som upplevt liknande.. är så otroligt rädd!! Främst för ALS..

    Jag är kvinna under 30. 


    Upplever sedan i början på Januari att mitt vänstra ben inte känns som mitt högra, jag känner mig allmänt svag, eller lite ?spak? i mitt vänstra ben. Obehag liksom. Får nästan lite kramp/ stas känsla i benet (främst vaden) när jag är uppe och rör på mig. När jag står på benen så känner jag liksom en annorlunda känsla i det vänstra benet, vet inte hur jag ska förklara riktigt.. 

    Ett par veckor senare började min axel/ skukderblad göra ont och min arm blev lite svag/ stel. Smärtan släppte efter ungefär en vecka men känslan av svaghet/ stelhet i handen är kvar. 


    Jag gick till en fysioterapuet som gjorde styrketest av grovmotoriken och inget avvek, inga reflexer avvek heller. Allt såg normalt ut. Han tyckte att jag visade lite tecken på ischias vid olika övbingar, men då borde jag väl haft ont?? Endera i ryggen eller baksida ben? Jag känner ju endast obehag.


    Skickade en egenremiss till neurolog som inte ville undersöka mig då han ansåg att det inte var nödvändigt efter fysioterpuelöftena undersökning. Han skrev att jag skulle återkomma om klinisk svaghet uppkommer. (Vilket det inte gjort ännu). 

    kan också skriva att jag i bakgrunden har haft hälsoångest i perioder efter en traumatisk graviditet och förlossning? men tror inte det är det som är problemet nu, jag känner ju liksom mina symtom!! Jag vet ju att jag känner mig svagare på vänster sidan? men jag vet också att jag inte har någon klinisk svaghet. Jag snubblar inte på vänster ben, jag kan göra alla typer av övningar med båda benen osv. Likadant med armen. MEN kan inte släppa oron!!! Detta tar upp all min vakna tid känns det som, observerar varenda rörelse och hoppas varje gång jag tar ett steg att känslan ska vara borta, men den kvarstår? varje dag, hela tiden!!

    SNÄLLA, kan detta vara någon annat än ALS? Någon som känt något liknande? Vad kan detta vara?? 


    Hade också en episod i höstas då hela min kropp nästan la av, mådde illa konstant i flera veckor, kaos mage, fruktansvärt trött, olika typer av hudutslag (bland annat handexe) , gick ner i vikt, båda mina ben domnade och pirrade KONSTANT, fick dimsyn, värk , osv? gick till läkaren och gjorde varenda undersökning och prov man kan men allt såg fint ut, landade då i att det troligtvis var någon form utmattning tillslut efter en period av hälsoångest och som jag skrev innan traumatisk graviditet och förlossning samt grav postpartum hypertyreos (köldkörteln är läkt sedan länge och mina köldkörtelprover är normala så detta hänger inte ihop med det

  • Svar på tråden HJÄLP. ALS?? Någon som haft lindande symtom?
  • Anonym (Marika)

    Du säger att din sköldkörtel har läkt?att värdena är normala men,hur vet du det? 


    Vet du hur du låg innan post partum?
    säkert inte för man tar sällan dessa prover innan man går sjukdomskänsla. 


    Jag gick också post partum och när jag väl fick det bekräftat att jag hade Hypotyreos blev det 100-tals vändor på VC och endokrinologen för mitt fortsatta dåliga mående MEN fick alltid samma svar, det sitter i huvudet, fina värden ligger normalt.
    Helt sjukt!!! 


    Jag gav inte upp, hade så många kvarstående symptom som begränsade mitt liv totalt!
    Efter 10 år fick jag äntligen möta en läkare som lyssnöade på mig och tog mina kunskaper på allvar. 


    Har man problem med sköldkörteln BEHÖVER man bli din egen doktor. Man behöver vara påläst. Man ska inte behöva må dåligt i onödan,det finns hjälp och lindring.
    Jag hade 100-tals symtom i min kropp att något inte stämde, symptomen förflyttades och jag lät som en hypokondriker!! Men sjukdomen påverkar ALLA celler i kroppen så det är inte konstigt att man alltid mår dåligt och konstigt en här än där.
    Hur påläst är du kring detta?
    Det här tillståndet är oftast en livslång sjukdom som inte går över utav sig själv.
    De som har lyckats med det har gjort ENORMA livsstilsändringar och håller till dem till 100%. 


    Känner inte till någon som har läkt din sköldkörtel utan att inte behöva göra något.
    Intressant att få höra hur du gjorde.

  • Oroförneuroligisksjukdom

    Nej jag har inte läkt den på något sätt utan läkaren har tagit prover med flera månaders mellanrum som varit normala och är det läkt sa han och her inga symtom längre 🙁 jag påpekade i höstas att jag mådde precis som när jag insjuknade i hypertyreos, att jag fortfarande är öm över köldkörteln osv men han bara dumförklarade mig väl mer eller mindre eftersom alla prover såg bra ut 😅

  • Anonym (Toast)

    Gå till en näringsterapeut istället. De tar oxå prover osv men de kostar lite mer och du får hjäl, vilket är de viktigaste. 


    jag lovar dig

  • Cereal Killer

    Jag skulle kunna skriva ett långt inlägg om varför detta inte är ALS, men det kommer inte att hjälpa dig om du har hälsoångest. Det kan hjälpa tillfälligt i några minuter eller timmar, men sedan kommer tankarna och oron ändå tillbaka. Har du testat styrketräning? Att bygga muskler och bli starkare hjälper ofta bra mot inbillad svaghet (se upp bara så att du inte tar i för mycket eller tränar på fel sätt så att du skadar dig).


    I övrigt så behöver du psykologhjälp om denna oro tar upp mycket av din tid.

  • Anonym (Mimmi)

    Typiskt för borrelia eftersom det sätter sig på nervsystemet. Jag har haft typ alla dina symtom. 
    Be dem testa för det, och inte bara för borrelia utan man kan få andra infektioner av fästingar vilket är vanligt.
    Det finns en förening för borrelia och flera facebookgrupper. Kolla och fråga runt där. Har läst om många som också haft dina symtom. 

  • Oroförneuroligisksjukdom
    Cereal Killer skrev 2024-03-16 17:00:39 följande:

    Jag skulle kunna skriva ett långt inlägg om varför detta inte är ALS, men det kommer inte att hjälpa dig om du har hälsoångest. Det kan hjälpa tillfälligt i några minuter eller timmar, men sedan kommer tankarna och oron ändå tillbaka. Har du testat styrketräning? Att bygga muskler och bli starkare hjälper ofta bra mot inbillad svaghet (se upp bara så att du inte tar i för mycket eller tränar på fel sätt så att du skadar dig).


    I övrigt så behöver du psykologhjälp om denna oro tar upp mycket av din tid.


    Glömde skriva med att även fingrarna på vänster handen känns stelare än dom på högern? 

    Så.. om du inte visste att jag haft hälsoångest innan, hade texten fått dig att tro ALS då? Och plus då att fingrarna känns lite stelare också (Främst lillfinger och ringfinger)?

    Vad får dig att tro att det kan vara något annat? 


    Ja jag har pratat med psykolog om min hälsoångest, men jag avslutade kontakten för att jag trodde jag blivit frisk 🤣 mådde mycket bättre då.. det var innan jag upptäckte dessa svaghetskänslor, och så fort jag observerat att jag känt mig svag i några dagar så var tankarna om ALS igång.. 

  • Anonym (H)

    Du har fått svar på att inget avviker.... Jag är ingen läkare, men tror att din stress/oro känner av varenda sak som händer i din kropp och att ditt övertänkande förstärker symptom du oroar dig över. Livet är för kort för att oroa sig för saker som förmodligen inte kommer hända. Gå till en psykolog är mitt råd, problemen sitter nog mest i ditt tänkande. 

  • Anonym (M)

    Hej, 

    Jag hoppas för din egna skull att du tar till dig av de lugnande besked du får från vården. Jag är i samma situation som dig och har haft symptom i över ett år och gjort alla möjliga tester och jag insåg tyvärr väldigt sent att min oro har gjort mina symptom värre. Försök acceptera de beskeden du fått från vården och jobba på att må bättre istället. 

    När nervsystemet blir oroligt och dessutom varit med om en traumatisk upplevelse så kan det påverka hur nervsystemet fungerar, det betyder inte att det är någon neurologisk sjukdom eller nervskada. Det du beskriver låter mer som att det är funktionella symptom från nervsystemet, försök jobba på det istället. Kör terapi och fysioterapeut och ligg på vården om du fortsatt känner dig orolig så att de kan göra de testerna som får dig att lugna ner dig.

    /En tjej i samma situation

  • Anonym (Hypok)

    "Snälla skriv inget som kan göra mig ännu mer orolig."

    Vad vill du att vi ska skriva?

    Om jag haft någon vän med liknande symtom som sen dött i asl, ska jag skriva det?

    Eller vill du bara höra att du invillar dig och är fullt frisk? I så fall, kommer du accepterar svaret? 

  • Core

    Nej, als börjar inte i en Axel och ett ben. Det börjar antingen i  övre eller lägre kroppshalva med ett progressivt förlopp, det blir värre och värre. Oftast upptäcks det först vid muskelfail, typ droppfot 

    Du har hälsoångest, och säkerhetstankar kommer bara göra det värre. Alltså, möt direkt att vi alla kan bli sjuka och dö, istället för att försöka råda bot på obehagliga tankar och känslor som dyker upp

  • Oroförneuroligisksjukdom
    Anonym (Hypok) skrev 2024-03-17 08:37:40 följande:

    "Snälla skriv inget som kan göra mig ännu mer orolig."

    Vad vill du att vi ska skriva?

    Om jag haft någon vän med liknande symtom som sen dött i asl, ska jag skriva det?

    Eller vill du bara höra att du invillar dig och är fullt frisk? I så fall, kommer du accepterar svaret? 


    Ja, som jag skrev i inlägget så vill jag ha svar på om det kan vara något annat, eller om någon upplevt liknande utan att det varit någon fara osv. Sen kanske om någon snäll person har några lugnande ord!
    Med ?skriv inget som gör mig mer orolig? menar jag till exempel personer som skulle göra sig roliga över detta eller vräka ur sig saker för att förvärra situationen, elle skriva andra skräckhistorier kring ämnet.
  • Anonym (Hypok)
    Oroförneuroligisksjukdom skrev 2024-03-17 14:47:03 följande:
    Ja, som jag skrev i inlägget så vill jag ha svar på om det kan vara något annat, eller om någon upplevt liknande utan att det varit någon fara osv. Sen kanske om någon snäll person har några lugnande ord!
    Med ?skriv inget som gör mig mer orolig? menar jag till exempel personer som skulle göra sig roliga över detta eller vräka ur sig saker för att förvärra situationen, elle skriva andra skräckhistorier kring ämnet.
    Du behöver inte oroa dig. Det är din hälsoångest som spökar och gör att du hittar symtomen hela tiden. Gå ut i solen och ta en lång promenad!
  • Cereal Killer
    Oroförneuroligisksjukdom skrev 2024-03-16 20:00:52 följande:

    Glömde skriva med att även fingrarna på vänster handen känns stelare än dom på högern? 

    Så.. om du inte visste att jag haft hälsoångest innan, hade texten fått dig att tro ALS då? Och plus då att fingrarna känns lite stelare också (Främst lillfinger och ringfinger)?

    Vad får dig att tro att det kan vara något annat? 


    Ja jag har pratat med psykolog om min hälsoångest, men jag avslutade kontakten för att jag trodde jag blivit frisk 🤣 mådde mycket bättre då.. det var innan jag upptäckte dessa svaghetskänslor, och så fort jag observerat att jag känt mig svag i några dagar så var tankarna om ALS igång.. 


    Att du har en överdriven oro hade varit tydligt även om du inte skrivit att du har hälsoångest. Ta upp kontakten med psykologen igen, det är det som kommer få dig att må bättre på sikt. 
Svar på tråden HJÄLP. ALS?? Någon som haft lindande symtom?