Inlägg från: EnAnonumius |Visa alla inlägg
  • EnAnonumius

    Sambo separation, vad gäller?

    Anonym (Förvirrad) skrev 2024-03-18 22:32:44 följande:
    Är du säker? 
    Det står på vissa sidor att pengarna måste vara märkta som enskild egendom. 

    Det borde vara som du säger. 
    Vilka sidor då?

    Är du säker på att du läser om sambos på "vissa sidor" och inte om hur det är för gifta?

    Det är förvånansvärt många som förväxlar samboskap och giftermål när man skall gör slut med varandra och flytta isär..

    Ditt privata sparkonto och om du har eget bankkonto (som b.la lönen kommer in på) så räknas inte detta in i vid bodelning när sambos skall dela på boet när man går isär.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Anonym (Förvirrad) skrev 2024-03-19 15:37:40 följande:
    Jag har läst specifikt om sambos. Det står på flera sidor att om man för ett arv så ska det stå i testamentet att det avses som enskild egendom för att man i te ska behöva dels det ned sambon. 

    Bör jag skriva ett avtal med sambon om att alla mina pengar är mina och vice versa?
    Det är helt fel.
    Finns inget lagstöd om det i sambolagen att ett arv skall delas om sambor går isär..

    Hade du och din partner varit gifta så delas arvet mellan makar om inte arvet är skrivet som enskild egendom. Men är arvet skrivet som enskild egendom, så då går den inte in i bodelningen när gifta skiljer sig.

    Som jag skrev det är förvånansvärt många som förväxlar Sambolagen med Äktenskapslagen.
    Och det har det bevisligen gjorts med på de sidor du läser "specifikt om sambos" gjort och där med har du blivit vilseledd.

    Här har du samboplagen. Den riktiga...

    https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/sambolag-2003376_sfs-2003-376/

    Man kan hitta alla Sveriges lagar på regeringens hemsida.

    Finns inget i sambolagen om man sitter ned och läser den att arv skulle delas mellan sambos om sambos får isär.
    Så arv, privat sparande är saker som en ex sambo inte kan kräva hälften på när man delar på egendomen.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Anonym (Mio) skrev 2024-03-19 17:51:55 följande:
    Stämmer det verkligen? Är det inte så att man måste skriva äktenskapsförord om man vill att egendom man redan har innan giftemål ska vara enskild egendom vid en eventuell bodelning?
    Det är riktigt..
    Kan ju göra ett tydligt exempel.

    Om du ärver ett hus.. Så kan den som testamentera huset till dig skriva det huset som enskild egendom. Är det enskild egendom, så räknas inte huset in i giftorättsgodset vid en eventuell skilsmässa.
    Så det behövs inte skrivas några äktenskapsförord för att skydda huset, då huset är redan skyddat av att det är skrivet som enskild egendom.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Anonym (Förvirrad) skrev 2024-03-20 18:55:45 följande:
    Men om vi inte flyttar in. Anta att jag ärver ett hus. Jag säljer detta hus. Får sambon hälften av pengarna?
    Nej, det blir dina privata pengar.

    Folk skriver ju till dig flera gånger hur det ligger till..
    Jag har även lagt med en länk till sambolagen i en av mina tidigare poster i denna tråden.

    Jag skall göra det mycket enkelt för dig.

    Det du och din sambo gemensamt skaffat ihop är det enda som kan och skall delas också när ni går isär.

    Din sambo kan inte få något som är ditt privata, exempelvis, om du ärver ett hus och sedan säljer det så är det dina privata pengar. 
    För huset skaffade ni ju aldrig´g ihop gemensamt, för det var ju ett arv till dig..


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Anonym (Förvirrad) skrev 2024-03-20 20:07:09 följande:

    Det som gör mig förvirrad är en fråga med svar hos Familjens Jurist. Den lyder "Vad händer med förälders arv när arvingen har sambo".
    Googla och kolla ni som ville ha källa. 


    Finns ju inget förvirrande med det svaret på Familjens jurist. De var enkla och tydliga med hur de hängde ihop.

    De säger ju samma sak som vi har gjort till dig i tråden. Skillnaden är att de källhänvisar mer till sambolagen i sitt svar.

    Men det står klart och tydligt att ett hus man ärvt inte skall ingå bodelning om man är sambo..

    För andra som deltar i denna tråden då TS inte orkar länka till källan.

    Här är länken till den frågan, så ni kan läsa själva och se om det är förvirrande eller inte förvirrande med det svaret. Jag såg inget förivrande med det svaret.

    https://www.familjensjurist.se/fraga-juristen/juridik-vid-dodsfall/vad-hander-med-foralders-arv-nar-arvingen-har-sambo/
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
Svar på tråden Sambo separation, vad gäller?