• Anonym (Ftpl)

    Någon som varit med om falsk anmälan?

    Jag vet inte vad jag ska göra. Var med om att en person ringde 112 och sa att jag hade försökt ta livet av mig/hotat att ta livet av mig/tagit en massa tabletter. Informationen jag får varierar beroende på vem jag pratat med , dvs 11414. Jag har försökt att anmäla den här personen men i princip verkar det omöjligt..(?).

    Flera av våra grannar såg och undviker nu mig och barnen och dessutom är ju soc inblandat. Det har fått stora konsekvenser för oss.

    Hur kan det här inte vara olagligt? Jag undrar verkligen. Någon som varit med om liknande? Troligtvis rätt osannolikt.  
    Vad ska jag göra? I princip kan ju vem som helst göra såhär och komma undan med det.

  • Svar på tråden Någon som varit med om falsk anmälan?
  • Anonym (Faderskapstest)

    Jag har vart med om att bli falskt anklagad för något jag med: Jag har behövt inställa mig på ett sjukhus, under vad jag vill kalla faktiska hot om polishämtning för att göra ett faderskapstest.

    Jag hade inte ens legat med mamman till bebisen. Det närmaste är att jag långt tidigare var olyckligt kär i henne (mamman) och berättade det för henne men hon kände inte likadant tillbaks och det var dessutom flera år före. Jag skulle definitivt kommit ihåg om jag hade legat med henne. Jag hade vart stolt om jag hade legat med henne, jag har r*nkat till tanken på att vara med henne...men jag har INTE legat med henne.

    Men INGEN trodde eller tror mig. Dåvarande relation tog slut för hon trodde jag hade vänstrat (Vilket jag inte hade).  Alla, inklusive sjukvårdspersonalen som tog provet behandlade mig som om jag var någon som försökte smita undan ansvar och ingen trodde mig när jag sa att det här är onödigt, jag vill inte ta nåt test, jag har inte legat med henne. Bara tittade på mig som jag var nån deadbeat dad och sa åt mig att sluta krångla när jag försökte förklara som ovan att jag inte legat med henne. 

    När jag givetvis inte var fadern på provet behandlade alla mig som att jag hade haft tur. Inklusive mina egna föräldrar! Tur? Jag behöver inte tur för att inte ha legat med någon. Det är fortfarande ingen som tror mig, och försöker jag ta upp det nu flera år efter så hade jag fortfarande tur. 

    det är tydligen helt lagligt att bara hitta på saker och sabba för någon. Det är bittert men tyvärr så det är.   

  • Anonym (Ftpl)
    Anonym (Faderskapstest) skrev 2024-04-19 20:32:10 följande:

    Jag har vart med om att bli falskt anklagad för något jag med: Jag har behövt inställa mig på ett sjukhus, under vad jag vill kalla faktiska hot om polishämtning för att göra ett faderskapstest.

    Jag hade inte ens legat med mamman till bebisen. Det närmaste är att jag långt tidigare var olyckligt kär i henne (mamman) och berättade det för henne men hon kände inte likadant tillbaks och det var dessutom flera år före. Jag skulle definitivt kommit ihåg om jag hade legat med henne. Jag hade vart stolt om jag hade legat med henne, jag har r*nkat till tanken på att vara med henne...men jag har INTE legat med henne.

    Men INGEN trodde eller tror mig. Dåvarande relation tog slut för hon trodde jag hade vänstrat (Vilket jag inte hade).  Alla, inklusive sjukvårdspersonalen som tog provet behandlade mig som om jag var någon som försökte smita undan ansvar och ingen trodde mig när jag sa att det här är onödigt, jag vill inte ta nåt test, jag har inte legat med henne. Bara tittade på mig som jag var nån deadbeat dad och sa åt mig att sluta krångla när jag försökte förklara som ovan att jag inte legat med henne. 

    När jag givetvis inte var fadern på provet behandlade alla mig som att jag hade haft tur. Inklusive mina egna föräldrar! Tur? Jag behöver inte tur för att inte ha legat med någon. Det är fortfarande ingen som tror mig, och försöker jag ta upp det nu flera år efter så hade jag fortfarande tur. 

    det är tydligen helt lagligt att bara hitta på saker och sabba för någon. Det är bittert men tyvärr så det är.   


    Men fy vad hemskt. Värre än det jag varit med om. Hur orkade du? Jag är jätteledsen och arg. Jag vill bara ha någon slags upprättelse men det verkar ju omöjligt.
  • Anonym (Faderskapstest)
    Anonym (Ftpl) skrev 2024-04-19 20:37:16 följande:
    Men fy vad hemskt. Värre än det jag varit med om. Hur orkade du? Jag är jätteledsen och arg. Jag vill bara ha någon slags upprättelse men det verkar ju omöjligt.
    Nej det är inte värre än ditt. Det där drabbade ju bara mig, men för dig kommer det ju även spilla över på barn och ev. make du har, kanske på ex. make tom.

    Så även om det var dig anmälaren ville jävlas med har ju anmälaren även jävlats med flera genom det. 

    Jag hoppas på att du får bra svar i tråden. Jag hoppas du får upprättelse (För mig hoppas jag inte det. Jag vill inte ha något att göra med henne, men jag önskar henne inget illa sådär).
  • Annpor

    Hej!
    Usch så trist att du blivit utsatt för detta. Tyvärr händer det att folk ringer 112 med felaktiga uppgifter, med konsekvenser för dom som ärendet gäller. Det är alltid svårt att anmäla sådana typer av ärenden, ord står ofta mot ord. 


    Det du kan göra är nog tyvärr inte så mycket, men av erfarenhet är det bäst att ?prove them wrong? genom att låta Soc utreda omständigheterna, svara på alla frågor och låta deras process äga rum. Även om det känns jobbigt men brukar vara bästa sättet att komma runt det, att ta sig igenom det liksom (än hur surt det är). 


    Är inte så insatt i hur allt går till ?bakom skärmen? från SOS sida men kanske skulle du kunna kontakta någon där och förklara ditt ärende? Vet inte var du bor men ringa verksamhetsansvarig för respektive område? Tror tyvärr att det inte hjälper digt, men kanske värt att prova? Har tyvärr INGEN koll på hur dom på SOS jobbar, kring att svara på frågor rörande sånt här, däremot erfarenhet av att vara ?på govlet? och har då träffat personer som dig i tjänst, där larm inkommit som ej visat sig stämma. 


    Som sagt, ledsen att det hänt er!
    Lycka till med allt
    Ambulanssjuksköterska

  • Anonym (Molly)

    Men vad HEMSKT.
    Hur kan det vara SÅ LÄTT att anmäla någon så??!! 


    Borde finnas STÖRRE skäl att utreda den som gjorde en falsk anmälan än den som blev anmäld??!!

    Skrämmande, då kan vem som helst göra samma sak och kanske komma undan med det utan att det blir påföljder??!!

    Hoppas att allt slutar väl🍀🙏

  • Anonym (Komplicerat)
    Anonym (Faderskapstest) skrev 2024-04-19 20:32:10 följande:

    Jag har vart med om att bli falskt anklagad för något jag med: Jag har behövt inställa mig på ett sjukhus, under vad jag vill kalla faktiska hot om polishämtning för att göra ett faderskapstest.

    Jag hade inte ens legat med mamman till bebisen. Det närmaste är att jag långt tidigare var olyckligt kär i henne (mamman) och berättade det för henne men hon kände inte likadant tillbaks och det var dessutom flera år före. Jag skulle definitivt kommit ihåg om jag hade legat med henne. Jag hade vart stolt om jag hade legat med henne, jag har r*nkat till tanken på att vara med henne...men jag har INTE legat med henne.

    Men INGEN trodde eller tror mig. Dåvarande relation tog slut för hon trodde jag hade vänstrat (Vilket jag inte hade).  Alla, inklusive sjukvårdspersonalen som tog provet behandlade mig som om jag var någon som försökte smita undan ansvar och ingen trodde mig när jag sa att det här är onödigt, jag vill inte ta nåt test, jag har inte legat med henne. Bara tittade på mig som jag var nån deadbeat dad och sa åt mig att sluta krångla när jag försökte förklara som ovan att jag inte legat med henne. 

    När jag givetvis inte var fadern på provet behandlade alla mig som att jag hade haft tur. Inklusive mina egna föräldrar! Tur? Jag behöver inte tur för att inte ha legat med någon. Det är fortfarande ingen som tror mig, och försöker jag ta upp det nu flera år efter så hade jag fortfarande tur. 

    det är tydligen helt lagligt att bara hitta på saker och sabba för någon. Det är bittert men tyvärr så det är.   


    Varför gjorde du inte bara testet direkt, utan att prata med någon om detta. Om du nu inte kan vara pappan är det ju bättre att bara visa detta än att tjafsa?
  • EpicF
    Anonym (Faderskapstest) skrev 2024-04-19 20:32:10 följande:

    Jag har vart med om att bli falskt anklagad för något jag med: Jag har behövt inställa mig på ett sjukhus, under vad jag vill kalla faktiska hot om polishämtning för att göra ett faderskapstest.

    Jag hade inte ens legat med mamman till bebisen. Det närmaste är att jag långt tidigare var olyckligt kär i henne (mamman) och berättade det för henne men hon kände inte likadant tillbaks och det var dessutom flera år före. Jag skulle definitivt kommit ihåg om jag hade legat med henne. Jag hade vart stolt om jag hade legat med henne, jag har r*nkat till tanken på att vara med henne...men jag har INTE legat med henne.

    Men INGEN trodde eller tror mig. Dåvarande relation tog slut för hon trodde jag hade vänstrat (Vilket jag inte hade).  Alla, inklusive sjukvårdspersonalen som tog provet behandlade mig som om jag var någon som försökte smita undan ansvar och ingen trodde mig när jag sa att det här är onödigt, jag vill inte ta nåt test, jag har inte legat med henne. Bara tittade på mig som jag var nån deadbeat dad och sa åt mig att sluta krångla när jag försökte förklara som ovan att jag inte legat med henne. 

    När jag givetvis inte var fadern på provet behandlade alla mig som att jag hade haft tur. Inklusive mina egna föräldrar! Tur? Jag behöver inte tur för att inte ha legat med någon. Det är fortfarande ingen som tror mig, och försöker jag ta upp det nu flera år efter så hade jag fortfarande tur. 

    det är tydligen helt lagligt att bara hitta på saker och sabba för någon. Det är bittert men tyvärr så det är.   


    Varför tjafsa och betee sig så illa att man blir hämtad av polis till provtagning istället för att lugnt och sansat göra faderskapstestet? 

    Då hade du kanske kunnat rädda din dåvarande relation. 
  • Anonym (M)

    Jo det är olagligt att anmäla något man vet är falskt, så om du tror att det är fallet här så gör en anmälan om falskt larm PLUS ofredande/trakasserier riktat mot dig.

  • Anonym (Komplicerat)

    Menar du att det inte finns någon som helst sanning i att du inte mådde dåligt? 


    Vi säger om man har en nära vän som träffar en partner, han beter sig väldigt kontrollerande när du träffar kompisen med partnern, han är otrevlig mot barnen som kompisen har sedan en tidigare relation. Din kompis har levt tillsammans med många män tidigare som utsatt henne för våld. Plötsligt en dag slutar din kompis svara på meddelanden, slutar svara i telefon. Du är helt enkelt ghostad och är det i flera månader.. Är det orimligt att ringa och göra en orosanmälan då och säga att jag tror att min kompis är i en destruktiv relation och att mannen hon lever tillsammans med är skadlig för barnen? 


    Man vet inte. Däremot finns oron för detta. Hon kanske är jätteglad och lycklig, men varför svarar hon inte då? 


    Samma sak med en person som visar tecken på att må dåligt, personen har tidigare tagit överdoser och du hör personen säga att personen mår riktigt dåligt?. Är det orimligt att ringa 112 om någon slutar svara helt efter ett sms om att JAG HATAR mitt liv. Vid förra överdosen har personen uttryckt samma sak. Vid det här tillfället så kanske det bara var ett känslouttbrott men personen är upptagen med att göra något annat och därför inte svarar. Men omgivningen kan ändå bli orolig 

  • Anonym (Ja)
    Anonym (Komplicerat) skrev 2024-04-20 12:08:44 följande:

    Menar du att det inte finns någon som helst sanning i att du inte mådde dåligt? 


    Vi säger om man har en nära vän som träffar en partner, han beter sig väldigt kontrollerande när du träffar kompisen med partnern, han är otrevlig mot barnen som kompisen har sedan en tidigare relation. Din kompis har levt tillsammans med många män tidigare som utsatt henne för våld. Plötsligt en dag slutar din kompis svara på meddelanden, slutar svara i telefon. Du är helt enkelt ghostad och är det i flera månader.. Är det orimligt att ringa och göra en orosanmälan då och säga att jag tror att min kompis är i en destruktiv relation och att mannen hon lever tillsammans med är skadlig för barnen? 


    Man vet inte. Däremot finns oron för detta. Hon kanske är jätteglad och lycklig, men varför svarar hon inte då? 


    Samma sak med en person som visar tecken på att må dåligt, personen har tidigare tagit överdoser och du hör personen säga att personen mår riktigt dåligt?. Är det orimligt att ringa 112 om någon slutar svara helt efter ett sms om att JAG HATAR mitt liv. Vid förra överdosen har personen uttryckt samma sak. Vid det här tillfället så kanske det bara var ett känslouttbrott men personen är upptagen med att göra något annat och därför inte svarar. Men omgivningen kan ändå bli orolig 


    Ja det är helt jävla orimligt att göra en orosanmälan för att folk slutar höra av sig! Och det är lika orimligt att ringa 112 för att någon slutar svara eller skickar liknande sms som i ditt exempel! Snacka om slöseri på resurser, 112 ringer man BARA vid omedelbar fara för någons liv, vid olyckor, brand mm, INTE för sånt du skriver om! Man kan faktiskt söka upp personen irl, prata med bekanta, vad som helst INNAN man ställer till ett helt helvete för någon annan! För nej, det är långt från alltid som sådana där ageranden hjälper utan istället ställer till med problem för lång tid framöver, kan vara i flera år om det är en barnfamilj det handlar om, så TÄNK ffs före!!
Svar på tråden Någon som varit med om falsk anmälan?