Inlägg från: Anonym (Snickarn) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Snickarn)

    Luftburen äggallergi?

    Ett allergen är ett allergen oavsett vad det är. Sedan finns det de som reagerar på luftburna och/eller vid hudkontakt i väldigt olika grader. Min dotter tex reagerade på popcorn vi gjorde i micron redan när hon var några månader gammal. Först förstod vi inte varför hon låg och klöste sig blodig första gången det hände. Andra eller tredje gången såg vi sambandet med poppningen och hennes reaktion. Så då får du väl dra din slutsats själv om hur man kan reagera på ägg men tänk på att den som är allergisk kanske kommer och hälsar på dig en vacker dag och då kanske det är bra att vara förberedd på att laga mat utan ägg.

  • Anonym (Snickarn)
    Anonym (Undrar) skrev 2024-04-23 09:40:46 följande:
    Tillräckligt ofta för att det ska bli en påfrestning, eftersom ingenting får innehålla ägg. Jag måste gå igenom minsta innehållsförteckning för att säkerställa att ströbrödet till köttbullar inte innehåller ägg. Jag kan inte skicka med en bulle, för de är penslade med ägg.

    Jag tänker att, om ett barn nu har en så allvarlig allergi att absolut ingenting får innehålla ägg, bör nog skolan säkerställa detta genom att ordna med matsäck till barnen. 
    Är inte det enklare att reda ut med skolan än här? Skolan brukar väl hålla med lunch eller mackor om de ska på utflykt under lunchtid annars men ser väl olika ut i olika kommuner 
  • Anonym (Snickarn)
    Anonym (Snickarn) skrev 2024-04-23 09:57:54 följande:
    Är inte det enklare att reda ut med skolan än här? Skolan brukar väl hålla med lunch eller mackor om de ska på utflykt under lunchtid annars men ser väl olika ut i olika kommuner 
    Sedan kan det väl vara enklare att förebygga för föräldrarna innan än att ha dåligt samvete för att man var den som gjorde barnets kompis sjuk 
  • Anonym (Snickarn)

    Tycker också det finns en annan aspekt av det hela. Ska vi lära våra barn att inte följa de regler som finns? Visar man som förälder att man både kan skita i uppsatta regler och dessutom inte ta hänsyn till att andra har ett handikapp (även om man är tveksam till det) så både gör vi våra barn en björntjänst och oss själva. Det är ett sätt att sätta gränser och att visa respekt och medmänsklighet.

  • Anonym (Snickarn)
    Anonym (Undrar) skrev 2024-04-23 12:19:50 följande:
    Fast nu vantolkar du. Det handlar inte om att bryta mot regler, utan i så fall om att få till en förändring av regler i de fall regler som idag finns inte behövs. 
    För att få till en "regel" om att man är allergisk mot någonting i skolan vad gäller maten så brukar kommunen kräva ett läkarintyg (men det ser nog olika ut från kommun till kommun). Förmodligen så har föräldrar till det allergiska barnet ett intyg som bekräftar det och därför någon slags överenskommelse med skolan gällande ägg och det följer nog med barnet genom skolgången. Så regeln med ägg kommer nog inte vara bestående utan följer med individen så jag förstår inte riktigt varför du skulle vilja ändra på den regeln? Om det skulle vara så att man tillåter ägg och det inte funkar för den drabbade så kommer hen ju att dels åka dit på någon slags allergisk reaktion och sedan bli utesluten från aktiviteter med klassen. Tror inte du vill vara lärare och vara med om det, tror inte ditt barn vill vara den som gjorde kompisen sjuk och jag tror inte du heller vill vara den förälder som är ansvarig för den som gjorde barnet sjukt.
  • Anonym (Snickarn)
    Sunflora skrev 2024-04-23 12:37:44 följande:

    Sån äggallergi finns inte. Jag hade inte upplyst skolan om att det var ägg i köttbullarna men undvikit att skicka med typ äggsmörgås för att inte skapa konflikter. 


    Majs/micropopcorn allergi eller överkänslighet finns inte heller. Ändå reagerade vår några månaders gamla baby på det genom att klia sig blodig. Det krävdes att vi gjorde det några gånger innan vi såg sambandet. Mot vad all forskning säger så ska det inte kunna hända att en så ung person drabbas av allergisk reaktion så jag kan bara säga vad jag varit med om. Och jo det var luftburet man ger inte så små barn popcorn.
  • Anonym (Snickarn)
    Anonym (Eh) skrev 2024-04-23 12:56:23 följande:
    Och ni har inte tänkt på att det kanske var något annat än just majs/popcorn barnet reagerade på? Det finns ju en hel del kemikalier och skit i micropopcorn som barn kanske kan vara hudkänsliga för.
    Anonym (Eh) skrev 2024-04-23 12:57:37 följande:
    Eller förresten, vi tar omtag... Har ni tagit reda på om barnet är allergisk mot gräs? Majs ska tydligen kunna trigga reaktioner mot det.

    Gräsallergi - Orsak, symtom och rådgivning | Testmottagningen

    Majs är en annan vanlig komponent i många livsmedel och kan vara en allergisk utlösare för personer med gräsallergi.

    Hon är vuxen nu och medicinerar hela pollenperioden så har bättre koll på det än jag. Reagerar på det mesta mer eller mindre under grönperioden.
    Nä när man ser hur dålig sitt barn blir så experimenterar man inte mer än nödvändigt, särskilt när de är allt för små och inte går att interagera med.
  • Anonym (Snickarn)
    Anonym (Undrar) skrev 2024-04-23 13:00:08 följande:
    Men då är det väl lämpligare att skolan ordnar med mat för barnen, som inte riskerar det allergiska barnets hälsa?

    För övrigt hade ett barn med sig vanliga pannkakor på förra utflykten och ingenting hände. Det barnets föräldrar hade glömt bort äggförbudet. Det kanske var ren tur, eller så är förbudet på utflykter överdrivet, men oavsett så visar det ju att det är vanskligt att lägga över det ansvaret på andra föräldrar. Vi köper till exempel vanligen pasta som innehåller ägg.
    Jo jag kan också tycka att det är skolans ansvar då de äter lunch på skolan vanligtvis. Men hursomhelst kan jag ge rådet till alla föräldrar att ha en plan för att allergisk klasskompis kan komma att hälsa på hemma. Jag vet själv hur glad jag blev när mitt barns kompisar fixade mjölk och äggfria mackor till mitt barn, att mitt barn var "en i gänget" trots sin allergi.
  • Anonym (Snickarn)
    Anonym (Eh) skrev 2024-04-23 13:05:41 följande:
    Inte experimentera hemma så klart, man går väl till läkare och gör ett vanligt allergentest! Trodde det rörde sig om ett litet barn men bra att hon har koll iaf.
    Hon var liten när det uppdagades. Allergitest ger tyvärr bara indikation på att man möjligen reagerar.
    Min andra dotter funkade det att äta äpplen under icke pollenperiod. Den mängden allergen klarade kroppen av att hantera. Under pollenperioden hade kroppen fullt upp med att hantera pollen och då kunde hon inte äta äpplen.
  • Anonym (Snickarn)
    Anonym (Undrar) skrev 2024-04-23 13:19:55 följande:
    Skillnaden är att om jag bjuder hem ett barn gör jag det 1. av fri vilja och 2. kan jag också ha en dialog med föräldrar vad som fungerar och inte. Jag vet inte vem det här barnet är och ännu mindre vilka föräldrarna är. Och om jag visste det, är jag inte säker på att föräldrarna haft tid för samtal från 50 föräldrar som vill stämma av huruvida utflyktsmaten fungerar för deras barn.
    Ja självklart, lättare om man pratar med varandra 👍
    Jag kan också hålla med om att skolan ska hålla med mat även på utflykter och friluftsdagar då det ingår i deras uppdrag. Men varför tar du inte den diskussionen med skolan om du vill ha en förändring eller förbättring? Tänker att det kanske är svårt för någon här att hjälpa dig med det 
  • Anonym (Snickarn)
    Anonym (Undrar) skrev 2024-04-23 13:32:18 följande:
    För att jag ville lite på fötterna innan. Jag förväntar mig ingen förändring den här vägen, men inspiration, erfarenhet och någon som kanske vet något som jag inte vet.
    Ja då förstår jag. Jag tycker det är klokt att som du säger att skolan ska hålla med mat och särskilt när de har en så pass allergisk i klassen. Lite kontroversiellt förslag men jag kan tycka att en lokal allergiförening skulle kunna hjälpa till även om du inte är medlem. De kan ju trycka på ur den allergiskes perspektiv att det lätt blir fel om ovetande föräldrar ska ha det ansvaret.
  • Anonym (Snickarn)
    Sunflora skrev 2024-04-23 21:16:17 följande:

    Popcorn tar man i med händerna och sen tar man på bebisen utan att tvätta händerna så att han/hon fick utslag förvånar mig inte alls. Att man inte ger så små barn popcorn är för att de kan svälja fel eller sätta i halsen. 


     


    Nä hon låg och sov på kvällen i rummet bredvid första gången. Hörde hon började gny och hittade henne klösande och lite blodig så vi rörde henne aldrig. Enligt allergiläkare så kunde så små barn hunnit utveckla allergi men tydligen så hade han fel.
  • Anonym (Snickarn)
    Core skrev 2024-04-24 10:12:49 följande:

    Det finns ingen luftburen allergi. Det handlar om materia som kan färdas i luften, så det som exempelvis kan damma blir ju något man kan kalla luftburet. Så parfym exempelvis, kan inte vara luftburet om du inte är så indränkt att du bokstavligen släpper droppar

    Så nej, men däremot kan ett barn ta på sin äggbaserade produkt , sedan på ett handtag som den allergiska sedan tar på och så blir det ett anfall. Det är alltså så lätt att sprida det vidare fysiskt att det upplevs som luftburet

    Så i det här fallet skulle jag tro att personen är väldigt allergisk, och man använder luftburet för att vara tydlig med hur viktigt det är att inget med ägg är med


    Nu är det väl ordklyveri men allergi är något man har, allergen är det ämne man är allergisk mot. Har en partikel lägre densitet än luft så är den luftburen oavsett vad det är. Pollen tex är en allergen, aerosoler innehållande allergen och vissa virus (eller alla?) är luftburna partiklar. I små utrustning med någon som äter något som innehåller en allergen så kan tom utandningsluften vara nog för den som är känslig.
  • Anonym (Snickarn)
    Core skrev 2024-04-24 12:56:26 följande:
    Vad gäller fisk måste han isåfall ha tagit på något kontaminerat, som kan vara vad som helst egentligen.
    Bara för att du eller någon du känner inte är drabbad så kanske det inte behöver vara en sanning för alla men jag förstår att du gillar att diskutera. 
  • Anonym (Snickarn)
    Core skrev 2024-04-24 13:33:45 följande:
    Jag har rätt många allergier, fått två akuta sjukhusbesök på grund av allergi.
    Okej! Då borde du veta bättre 
Svar på tråden Luftburen äggallergi?