• jojosmatte

    12 årig dotter vill ta hål i näsan

    Min 12-åriga dotter vill ta hål i näsan. Har lite svårt att ge henne ngt motargument, då jag själv har flera piercings och tatueringar, piercade själv näsan när jag var 13. Är ändå inte helt hundra på att jag tycker det är okej, även om jag kan hålla med om att det är snyggt....Vad tycker ni? inte om huruvida det är snyggt eller inte utan om hon ska få göra det eller ej......

  • Svar på tråden 12 årig dotter vill ta hål i näsan
  • Johanna 87

    Vet inte om någon skrivit men ett tips bara, om du låter henne göra i näsvingen så se till att hon får gå till en ricktig piercare som gör med kanyl och inte till nån som tar hål ped pistol!

    www.bodymodification.se/index.php&task=view&id=6&Itemid=13

  • Tygbiten

    Förstår att det är svårt med argumenten när du själv är piercad. Säg att hon inte får göra det tidigare än du alltså inte före 13 år.
    Kanske är det inte så inne då.

    Min 6 åring har pratat om att ta hål i öronen. Jag vill inte det än och har satt 10 år som gräns men hennes pappa säger 18 år.
    Nu har dottern settt sin kompis som bara vågade ta ett hål för att det gjorde så ont så nu ska hon vänta tills hon är 13 år.
    (undrar om hon tror att det gör mindre ont då?)

  • Många glada barn

    Kanske lite väl ung enligt mej!...
    Men visst är det snyggt!
    Hon kanske kan betala den själv?
    Och den går ju att plocka bort om hon vill det senare.

  • Miafia33

    Jag tycker en 12-åring är för ung för att pierca sig, jag hade sagt nej

  • xxmeyaxx

    Tycker innte det ska finnas motargument.
    Ett nej är ett nej.

    12 år är för ungt. Minst 15 år.
    Men säg istället "Du får vänta tills du är myndig"


    På tal om potatisar, äpplen är rätt goda.
  • Många glada barn

    Lät äldsta sonen pierca sig i fredags,
    han fyllde nyligen 14 år!
    Är för oss lagom ålder!
    Men det är ju vi det!
    Smaken är som baken, delad!

  • Twid

    jag tycker att du ska sätte en liten gräns iaf!

    typ att hon får vänta tills hon fyller 13 år.. och då kan hon få det i pressent!

  • Nifelheim

    Ni som säger tvärnej innan de fyllt 15/18 hur tänker ni angående att de kanske går till en oseriös och gör det ändå, utan er tillåtelse? Nu vet jag inte hur farligt det kan bli att pierca näsan, men använder man inte steriliserade nålar så kan du ju få HIV eller hepatit eller en vanlig allvarlig infektion pga smutsiga verktyg vilket jag iaf inte anser att den där 15/18års gränsen är värd.

    Hellre då att man kommer överens med barnet om ngt rimligt som exempelvis att väntar du tills du har fyllt 13 år så kan jag betala det och så går vi tillsammans till ngn seriös piercare.

  • SanniXx

    Det finns väl en anledning till varför en piercingstudio har åldersgräns? Är de inte 18? 16 med förälderns godkännande?


    = Gravid - BF 11 mars =
  • Thezz mamma till två

    Jag gjorde hos oseriös och hade konstant infektion i 5 år tills jag tog ut den.
    Eller ja, skulle opereras och dom fick klippa av den då vi inte fick ut den..
    Jag råder till att komma överens om något tillsammans, tonåringar är ju som sagt inte lätta att argumentera mot..


    ღ 25/1-06 Matteus & Pyret BF 12/4-07 ღ
  • Nifelheim

    Sannix: det är upp till varje piercare och tatuerare att själv sätta åldersgränserna. Därför har ofta de oseriösa inga gränser alls då de tjänar massa pengar på småungar som piercar/tatuerar sig utan föräldrars tillstånt.

  • SanniXx

    Nifelheim: De är hemskt egenligen.. Tycker alla borde vara mer seriösa och sätta åldersgräns.. där jag har gått och piercat mig är det åldersgräns..


    = Gravid - BF 11 mars =
  • Jenka73

    Min dotter tog hål i näsan när hon var 10år, men de är för att jag själv har de som hon fick göra de.

  • anlisa

    Är bättre hon gör det hos en som kan sin sak.. I värsta fall kanske hon gör det själv..

  • Josefineblomquist
    jojosmatte skrev 2006-08-14 14:26:24 följande:
    Min 12-åriga dotter vill ta hål i näsan. Har lite svårt att ge henne ngt motargument, då jag själv har flera piercings och tatueringar, piercade själv näsan när jag var 13. Är ändå inte helt hundra på att jag tycker det är okej, även om jag kan hålla med om att det är snyggt....Vad tycker ni? inte om huruvida det är snyggt eller inte utan om hon ska få göra det eller ej......



    Jag har en dotter som är 14 år, redan när hon var 9 så ville hon ha pierca näsan och då sa jag självklart nej, men nu så kom det upp när hon var 13 att hon ville det och jag satt och diskuterade risker och sånt med henne och hon var väldigt förstående. Sen gick vi till en seriös pierciare och så fick hon ta hålet. Den här piercaren hade nån kanylnål i nån slags pistol och det gick hur bra som helst. Jag tycker inte att man behöver vänta tills man är 15 eller 18 för att pierca näsan.. Däremot tungan och ögonbrynet.
  • Sköldpadda

    Jag, som piercad 18-åring med ett relativt  intresse för ämnet skulle vilja påstå att det är olämpligt.
    Det som användaren över mig skriver om "kanylnål i någon slags pistol" är något man verkligen borde passa sig för. 

    ASAP, systerorganisation för APP, en av de största organisationerna för RIKTIGA piercare och bodymodutövare har en TYDLIG gräns på 15 år av en anledning. 

    http://www.safepiercing.se/piercing/faq/piercings-och-minderariga 

    http://www.safepiercing.org/

    http://wiki.bme.com/index.php?title=Main_Page 

  • Midsummer

    Har inte läst igenom tråden men jag hade nog sagt någonting i stil med "Vill du fortfarande ha din piercing om 6 månader så får du den!"

Svar på tråden 12 årig dotter vill ta hål i näsan