• mimmiliten

    Medborgarlön

    Det finns en rad fördelar med medborgarlön, jämfört med dagens system. Följande är några av de fördelar vi ser:

    Den negativa stressen som arbetslösa men också många arbetande idag lever under skulle kunna omvandlas till kreativitet.
    Bidraget kan ses som ett erkännande för allt obetalt arbete som utförs, inte minst i hemmen.
    Fler skulle kunna komma in på arbetsmarknaden, inte minst genom den arbetsdelning som stimuleras.
    Bidrags- och skattesystemen skulle förenklas radikalt. Detta har en rad fördelar, inte minst att bidragsfällorna minskar.
    Socialarbetarna skulle kunna koncentrera sig på viktigare sysslor.
    Det blir lättare för individen att växla mellan anställning, eget företag, familjeliv, studier osv.
    Kostnader för samhället som är relaterade till stress, dåliga arbetsvillkor, bristande integration mm minskar.

  • Svar på tråden Medborgarlön
  • MSI

    Bijou: Så du tycker alltså systemet gynnar den tredje sektorn? Att denna grupp kommer att få betydligt mindre köpkraft än de som arbetar är något som du ser som positivt?

  • FlamingRed

    Nu har jag inte läst hela tråden...

    Men är det någon som tänkt på inflationen som skulle uppstå om man helt plötsligt startade med medborgarlön?

    Man kan inte platta ut skillnaderna i köpkraft bara genom en medborgarlön, givetvis skulle priser justeras så att allt blev dyrare och återigen skulle bara de som jobbar kunna leva drägligt.

  • MSI

    Flamingred: "Nån" har visst tänkt på inflationen och att köpkraften tidigare i bla inlägg 72. Dock utan att någon härinne verkade ta notis om det hela.

  • MSI

    Flamingred: Fast jag hävdar iofs att skillnaderna mellan att ha ett jobb och att inte jobba kommer att bli ännu större än vad de är idag (inlägg 204).

  • Missing Wolf

    Vad jag funderar över nu är: Låt oss säga att alla får 7000kr/månaden, alla övriga bidrag försvinner, då går ju ungefär hälften bort, eventuellt mer, till hyra. Resten går till uppehälle och eventuella räkningar. Finns det verkligen någon som kan leva på det som blir kvar? Finns det någon som vill göra det?

  • Liiza

    Förslaget går ut på att man ska arbeta ändå.
    Eftersom man inte kan leva på existensminimum (eller mindre).
    Men, att man då har valet att arbeta mindre tex när man har barn.
    Företagen skulle alltså "tjäna" det man får i MBL, och betala mindre löner.
    Det finns olika förslag ang MBL, men i ett utav dem ska sjukskrivna få arbeta med "det som de klarar av"
    Det skulle då bli mindre arbete för socialtjänst, arbetsförmedling, försäkringskassa.

    Men..
    Vart ska pengarna tas ifrån?
    De som inte KAN arbeta får leva på mindre pengar än de har idag.
    Det blir många som blir arbetslösa på socialtjänst osv..
    Mindre pengar kommer att betalas in i skatt=mindre pengar till skolor vård osv

    Kanske det skulle bli massor som vill flytta till Sverige om vi hade det så

    Förslaget är inte fel, men måste nog arbetas på en hel del

  • hulkis

    mimmiliten:
    >Arne som är alkoholist presterar inte heller nått.. Inte
    >ungdomar som vill bli såpaskådisar och för fina för att
    >jobba på Donken heller. men dom kommer alltid att
    >finnas det är bara att acceptera.Och vi kommer alltid
    >att få betala för dom. men tycker du inte då att det
    >är mer rättvist om det var lika för alla då.

    Det är just kravlösheten som skapar denna grupp. Människor blir faktiskt sjuka, alkoholister, utbrända o.s.v för att de kan det. Regelsystemet tillåter (indirekt) att människor ballar ur

  • Liiza

    De som inte KAN arbeta: sjuka, alkoholister, utbrända, handikappade eller andra livssitautioner har nog inte valt att ha det så.
    Det är ingen dans på rosor att leva på existensminimum.

    Jag tror och hoppas inte att det är många som inte KAN arbeta.

    Om det nån gång skulle bli någon typ av MBL så hoppas jag att de som har det svårt också ska få en normal levnadsstandard

  • Lalla 08

    Eftersom alla här inne är överens om att de gemensamma ekonomiska resurserna är begränsade handlar det om hur man vill använda de resurser som finns. Jag vill använda de gemensamma pengarna till vård, skola, polis, vägar, brandförsvaret med mera. Jag vill också använda pengarna till att stödja de personer som av olika anledningar inte klarar av att försörja sig och bidra till den gemensamma ekonomin. Jag vill inte använda de gemensamma pengarna till ett kravlöst bidrag till alla. Varför ska vuxna människor få pengar utan motprestation?
    Varför ska en vuxen människa kunna välja att inte bidra till de gemensamma nödvändigheterna? Ska personer med medborgarlön få sämre vård? ska de få åka bil på vägarna, ska de få åka tunnelbana?

  • Sogol

    Vi kan se att deltidstjänsterna ökar och heltidstjänsterna minskar. I nuläget när man får a-kassa så tjänar man inte ekonomiskt på att ta ett deltidsjobb, förutom att man spar några a-kassedagar. Annars får man ju samma som om man inte skulle jobba alls, eftersom man måste ju redovisa de dagar man jobbat till a-kassan. Men om man skulle få medborgarlön oavsett så skulle det vara ett bättre incitament att skaffa sig ett deltidsjobb. Då får man ju pengar utöver det man får från staten.

Svar på tråden Medborgarlön