• EmmaPalm

    svårt att bli gravid efter kejsarsnitt?

    hej!

    jag har jobbig förlossningsrädsla, och står och väger mellan igångsättning och snitt... helst vill jag nog ha snitt, men dom säger att det är svårt att bli gravid efter det, någon som vet?

    tacksam för svar!

  • Svar på tråden svårt att bli gravid efter kejsarsnitt?
  • ester

    Ett planerat snitt tror jag inte framkallar samma "chockkänslor" som ett akut.
    Skulle jag välja mellan igångsättning eller planerat snitt vete tusan vad jag skulle välja. Undrar om det inte skulle luta mot snitt....
    Många som jag pratat med som blivit igångsatta har haft det superjobbigt.

    Jag däremot är livrädd för snitt. Bara känslan av att ligga som en strandad valross på ett operationsbord och vara rörelsehindrad från bröstet och neråt ger mig superångest!!! *ryyyys*

    Hellre då att jag får vara med aktivt FAST det gör sketaont.

  • EmmaPalm

    lilljenta: den här bebben i magen blev till genom p-piller också, så jag hoppas det går lika lätt nästa gång. hade du svårt att få snitt beviljat? jag har inte blivit "lovad" än, men jag har hört att dom inte får vägra snitt?

    ester: jag har också hört att det blir sketajobbigt med igångsättning som ofta slutar i snitt, ska ta upp det på måndag då jag ska på nytt aurorasamtal. jag känner också lite skräck för snittet, jag brukar se på sjukhuset
    men dom flesta verkar ju må bra efter, även bebisarna.

  • lilljenta

    Jag har beviljat snitt den 8/11 eftersom jag inte öppnar mig alls.Har inte öppnat mig vid nån förlossning så jag har gett upp,ingen mening att prova ens.Med dom sista 2 så fick förlossningen starta men när jag inte öppnat mig när jag kom till förlossningen så blev det snitt.Inga problem alls att få beviljat,nu så var läkaren tom rädd att jag skulle vilja prova vaginalt.

  • KajsasMamma

    Jag har inte haft några problem. Har varit gravid 5ggr efter mitt akut snitt och alltid blivit gravid på första försöken. Sen har 4 slutat i missfall men det har absolut inte berott på snittet. Så för mig har det inte gjort nån skada så sett.

  • Belin

    Själv har jag svårt att få läkarnas ord att passa ihop med varandra...

    Läkarna säger att det kan vara svårare att bli gravid efter att man gjort snitt.
    Läkarna säger också att ägget oftast och lättast fäster där det gamla snittet är gjort.

    Men då borde det ju vara lättare efter snitt, för resterande del av livmodern är ju liksom opåverkad... nä jag fattar inte. Jag blev i alla fall gravid pang bom efter mitt snitt... efter att varit ofrivilligt barnlös och IVF och grejjer... nä ja hajjar verkligen ingenting... men jag är glad att vi nu har två!

  • Buppen

    blev igångsatt, upplevde det som ett riktigt övergrepp mot kroppen. Stenhårda värkar varannan minut i 14 timmar, livmodern orkade inte med så barnet sjönk inte ner. Blev helt slut. När de bestämde att jag skulle snittas och drog av droppet så bara försvann värkarna och kom var sjunde minut, helt mesiga. Då blev jag så ledsen över att min kropp tvingats genomgå detta.

    Kanske ingen solskenshistoria, behöver ju inte blir så, men jag skulle i ditt fall kräva att få snitt ganska snabbt om det inte funkar - eftersom det är så vanligt att det inte funkar med igångsättning.

    Planerat snitt eller helt naturlig förlossning på min egen kropps villkor blir det för mig nästa gång!

    Har fått höra att snittet inte ska spela nån roll inför nästa gravididet. Har själv fyra vänner som fått fler barn efter akutsnitt!

    Lycka till hur du än gör!

  • Tessiie

    Akutsnitt med första barnet, sen när vi skulle fixa ett syskon så gick det vägen på en gång (planerat snitt), blev gravid en 3:e gång trots skydd men det slutade i missfall. Så jag har haft superlätt för att bli gravid trots 2 snitt


    ♥ (¯`°?.¸ ♥ Tindra & Casper är mina sötisar ♥¸.?°´¯) ♥
  • hammarby

    Blev gravid igen bara ett par månader efter mitt katastrofsnitt..i princip direkt när mensen kom tillbaka. Inga problem alls..
    Nu blir nästa ett planerat snitt..och sen inga fler barn. Gudskelov..


    (¯`°?.¸ ღ ♥ Eddie 060913 och Dante som tittar ut 19/10 ♥ ღ ¸.?°´¯)
  • EmmaPalm

    tack för alla svar! tyvärr beviljades jag inget snitt, däremot igångsättning på tisdag!

    men funkar det inte, så får jag snitt, och jag är inte orolig längre, tusen tack allla!

  • Gummiz26

    Jag har gjort 2 snitt oplanerade båda. Första barnen tog lång tid att bli gravid med dom nu är 6 sen tog det 10 månader med andra och då planerade vi inte honom. Båda gick bra men nu när jag försöker med 3 an så har jag fått MA i v13 och missfall i V6 så vet inte om det har med snittet o göra eller om det bara är annat?!

  • AAS10
    EmmaPalm skrev 2007-09-21 17:41:22 följande:
    hej!

    jag har jobbig förlossningsrädsla, och står och väger mellan igångsättning och snitt... helst vill jag nog ha snitt, men dom säger att det är svårt att bli gravid efter det, någon som vet?

    tacksam för svar!
    vi lyckades på andra försöket
Svar på tråden svårt att bli gravid efter kejsarsnitt?