• Vardagslycka

    Klimakteriet? Någon mer i samma situation?

    Hjälp, jag blir tokig på min kropp! Vi har försökt att bli gravida i drygt 1,5 år nu och min kropp svarar med att antingen inte ha någon mens under flera månader till att helt plötsligt blöda under en månad.

    Jag har varit hos gyn som gjort vanlig undersökning och säger att jag inte borde vara i klimakteriet eftersom jag inte är torr i slidan. Jag har fått primolut nor i tre omgångar.

    Nu har jag på BIM+10 fått en massa spottings i tre dagar. Mensen sätter inte igång. Jag känner mig mer och mer säker på att jag är i klimakteriet...

    Någon som varit/är i liknande situation? Behöver verkligen någon att diskutera med.

  • Svar på tråden Klimakteriet? Någon mer i samma situation?
  • Kvigan86

    Jag har inte riktigt var i samma sits ,men jag har fått ett antal behandlingar hormoner för att sätta igång mensen, och bygga upp slemhinnor . simulering av äggstockar mm. Men det var inget som hjälpte. Mensen kom och gick med 3-10 månaders mellanrum.
    I december förra året (2007) fick jag Diagnosen Prematur menopaus.
    Jag har hållt på med med detta krångel sedan 2005 och det tog 2 år att få diagnos, dom ville ju testa allt. vet inte mer vad jag ska skriva men jag får en känsla av att du har det lite pissigt. hur är det men andra symptom??

  • Vardagslycka

    Kvigan86 - tack för ditt svar!
    Övriga symptom som jag har haft är att jag blir väldigt varm på nätterna, jag har fått dålig hy och min bröst är "tomma" och slappa. Vid undersökning har dom sagt att jag har tjocka slemhinnor men sen inte sagt mer. Ska få komma på undersökning men det drar bara ut på tiden.

    Vad innebär det att du kommit i Prematur menopaus? Kan du fortfarande få barn? Får man fråga hur gammal du är?

  • Kvigan86

    Ja jag är ju ingen läkare men symptomen låter ju rätt likt Klimakteriet. Hur är det med humör och så? Är det jämnt och fint eller svajar det som en berg o dalbana? Gällande vidare undersökning tycker jag att du ska ligga på dom som en idiot.. Tyvärr så händer det allt för ofta att dom rent av glömmer bort att kalla , eller sätta upp tider. Personligen så anser jag att dom borde ta och snabba på lite, jag mensr ju fortare dom gör undersökningar ju fortare kanske dom kan hjälpa andra också. Me men..
    Prematur menopaus, är det samma som Förtidigt klimakterie.
    få barn, ja med hjälp av en äggdonation. MEn annars så är det ganska kört för min del. Jag är 22 fyller 23 i januari. Kram

  • Vardagslycka

    Det måste vara ovanligt att komma i Prematur Menopaus i din ålder men som du säger så finns ju äggdonation och även andra sätt att få barn om man bestämmer sig för det.

    Jo, jag tror nog också att jag kommit i tidigt skede av klimakteriet. Jag har inga ovanliga humörsvängningar inte värre än jag haft tidigare. Usch, det känns riktigt pissigt som du säger. Känns jobbigt att bara acceptera...

    Tack för alla dina råd och att du delat med dig av dina erfarenheter!

    KRAM!

  • Vardagslycka

    Förresten... ytterligare ett symptom som jag har haft är att det har gjort riktigt ont i min äggstock (har bara en) det har kommit som ihållande kramp i ca 5-10 sekunder och sedan försvunnit. Har du haft det?

  • Kvigan86

    till VARDAGSLYCKA
    jag det är väl inte alltför vanligt. men det finns ju dom som kommer i förtidigt klimakterie.. och jag kan säga att jag önskar inte ens min värta fiende detta. DEt är inte så kul att hör av alla - när ska ni skaffa barn och när man säger att det inte fugerar  pga förtiigt klimakterie då hån skrattar dom bara åt mig och säger att jag svammlar i nattmössan. och det är lite frustrerande. även l'äkare som jag träffat har gjort det. Gäller bara att stå på sig lite och bli förbannad så brukar man få lite mer respekt.. har lärt mig att käfta lite.
    ja jag har nog haft lite hugg och så i äggstockarna , misstänker att det är dom men.. ja det var ju ett tag sedan.. Ligg på så du får bli ordentligt undersökt och be dom kolla hormonerna...Prover, ofta, då borde dom kunna ge dig ett svar.

  • syssling

    Kram till Vardagslycka och Kvigan86! Jag fick diagnos Prematur Menopaus i vintras. Under några veckor var jag en levande Zombie och förstod inget. Alla mina symptom pekade på förtidigt klimakterium. Detta visade sig dock vara en felaktig diagnos efter alla mina provsvar (hormoner). Tyvärr talas det alldeles för lite om Prematur Menopaus. Tycker att du ska kräva att det tar bland annat dina FSH och LH-värden. Ju högre dessa är - ju närmre klimakteriet är man. Lycka till och stor kram.

  • Raspberry81

    Kvigan86 Vad har du träffat för läkare som du behöver bli förbannad på?

    Jag är i för tidigt klimakterie sedan 18 års ålder

    Inboxa mig om du vill prata av dig. Hittills har jag haft mailkontakt med 4 andra tjejer som är i för tidigt klimakterie. Vi har kommit dit i olika åldrar, men 3 av oss i 20 års åldern.

    Vi håller på med äggdonationsbehandlingar. Har du gjort ÄD behandling?

  • Raspberry81

    i Usa finns länkar om detta om man söker på POF- Premature Ovarian Failure

    Jag fick diagnosen på svenska dvs för tidigt klimakterie.

    Vi är ett gng som försöker byga upp en hemsida om detta, men det är jobbigt när man är mitt uppe i känslomässiga berg och dalbanor och barnförsök.

    Jag har även problem med immunologiska sjukdomar. Alla som har POF bör kolla upp sina sköldkörtelvärden för det verkar vanligt att vi har underfunktion även av denna hormon som krävs för att graviditet ska uppstå!

    Jag ligger nu bra i värde, men har antagligen även andra immunologiska problem eftersom min slemhinna är svår att bygga upp med hormoner. Nu åker jag till Riga imorgon men funkar det inte nu heller är det möjligt att jag behöver kolla upp flera immunologiska faktorer och sättas in på konstant kortisonbehandling, vilket känns lagom kul.

    Vi står även i adoptionskö.

  • Raspberry81

    Jo kom att tänka på ngr saker!

    För att få diagnosen POF behövde jag bara ta ett blodprov som heter FSH-hormon. Är FSH över 15 i värde är man på väg in i klimakteriet eller redan där. Har man som jag över 100 utan tillskott av östrogen är man redan där och kan inte bli gravid biologisk. Äggdonation lyckas många med, i sverige och utomlands. Ta ett FSH bums för ni kommer behöva östrogentillskott för att må bättre, undvika framfall och mot benskörhet och slemhinnorna. Jag äter varje månad en medicin som heter Trisekvens, vilket är för oss i klimakteriet. Den tillför en blödning varje månad.

    Läs mer om äggdonation under fliken äggdonation.

    Vi gör äggdonation utomlands eftersom väntetiderna är kortare.

    Så här ser referensvädena ut på sköldkörteln (be om att få era testresultat för vissa läkare tycker man ligger ok fast man inte gör det)

    TPO-ak under 34
    TSH 0.4-3.5
    T4 fritt 8-14
    T3 fritt 3.5-5.4

    Har man underfunktion av sköldkörteln ligger man över 3.5 i FSH Då behöver man en medicin som heter Levaxin.

    Ni är absolut inte ensamma om ert tillstånd och hade en läkare skrattat åt en sak som är så enkel att diagnostisera skulle jag ha anmält denne!

  • Vardagslycka

    TACK! Raspberry81 för all din information. Min gyn läkare begärde ett blodprov på mig men jag fick bara svaret att det var normalt. Har ingen aning om vilka prover han tog eller vad som var normalt. Ska definitivt ringa gyn imorgon och be att få mer detaljerade uppgifter.

    KRAM och hoppas att ni lyckas med alla era utmaningar att bli mamma!

  • Dada82

    Vardagslycka, vet att detta var många år sedan men hur gick det för dig?? Jag har samma symptom som du och allt tyder på klimakteriet trots att blodproven sägs vara ?normala?. Är mycket orolig vilket inte hjälper..

Svar på tråden Klimakteriet? Någon mer i samma situation?