• Qonos

    whisky

    Någon som delar detta fritidsintresset? :)

  • Svar på tråden whisky
  • Evildream

    dricker för det mesta Speyburn och tallmore dew men annar så e det väldigt rökiga whiskeysorter som hägrar

  • anders85

    Jajjemän, är "ny" på området har druckit blended innan men testade en laphroaig när vi va på julbord med jobbet och det har jag inte ångrat :) Caol Ila är favoriten just nu. Har ni något tips om nån liknande?

  • Qonos
    anders85 skrev 2009-01-21 15:02:16 följande:
    Jajjemän, är "ny" på området har druckit blended innan men testade en laphroaig när vi va på julbord med jobbet och det har jag inte ångrat :) Caol Ila är favoriten just nu. Har ni något tips om nån liknande?
    tja Caol Ila är rock n roll hehe men finsn ju andra destillerier på den ön. Laphroaig, Lagavulin (den 16 åriga är väl en av de bättre standardmalterna som finns?) , Ardbeg är de rökigaste (förutom Bruicladdich experiment). Bowmore och bruichladdich är ju också rökig om än inte riktigt i samma kaliber.
    talisker från skye kan även den vara något som passar dina smaklökar.

    finns även en del rökiga på fastlandet men inte med samma torv och sälta.
  • Gorban

    Min introduktion till single malt var när jag i jobbet bodde på the Mariott Dalmahoy Golf & Country Club utanför Edinburgh för drygt 10 år sedan. Innan dess hade jag typ druckit Grants och Queen Anne :)

    När jag kom ner i baren på Mariott så hade de en brasa tänd och mysiga skinnfåtöljer. Jag skulle beställa en whisky i baren och de hade i princip alla sorter man hittar i Scotland. Jag bad bartendern välja en whisky åt mig och jag fick en Balvenie Double Wood. Jag köpte en flaska av den i taxfreen på flygplatsen när jag skulle åka hem.

    Jag gillar fortfarande Balvenie men har också börjat gilla rökigare sorter.

    Jag har även varit på Jamesons i Dublin och provat whisky. Dom hade en turistgrej där man fick jämför några olika irländska whiskies med skottsk single malt och amerikansk bourbon. Det sistnämnda har jag lite svårt för att dricka.

  • Qonos

    delar n


    Gorban skrev 2009-01-22 07:36:06 följande:
    Jag har även varit på Jamesons i Dublin och provat whisky. Dom hade en turistgrej där man fick jämför några olika irländska whiskies med skottsk single malt och amerikansk bourbon. Det sistnämnda har jag lite svårt för att dricka.
    delar nästan din åsikt där. fast jag har de senaste året fått smaka en del bourbon som verkligen är fantastisk, dock är de kanske inte de mest lättillgängliga sorterna, men ack så goda. irlänskt har jag svårt för, har provat istort sett alla på bolaget (o lite till). single malt som blended och visst vissa single cask från bushmill är trevliga, likaså connemaras rökiga cask strenght varianter. Det finns god bourbon och irlänsk whiskey. Men tyvärr är den inte lika lätt att hitta som en bra skotte eller japan.
  • Kängurupappan

    Ett tips om ni skall till Skottland och vill besöka ett destilleri. Ca två timmar bilfärd norr om Edinburgh ligger Pitlochry, en ganska liten pitoresk by. Bo någon natt på Athollpalace, www.athollpalace.com/. Lite slitet men helt ok och kostar inte speciellt mycket.
    I Pitlochry ligger Skottlands minsta destilleri, Edradour. Ingen fantastiskt whisky i sig, helt ok men inte så mycket mer. Dock så får man en bra insyn om hur whiskytillverkning går till och man får gå och titta, och lukta, i hela anläggningen. De större destillerierna känns ofta lite mer turistanpassade och man får inte alltid gå runt på samma sätt.

  • Qonos
    Kängurupappan skrev 2009-01-22 09:01:30 följande:
    Ett tips om ni skall till Skottland och vill besöka ett destilleri. Ca två timmar bilfärd norr om Edinburgh ligger Pitlochry, en ganska liten pitoresk by. Bo någon natt på Athollpalace, www.athollpalace.com/. Lite slitet men helt ok och kostar inte speciellt mycket. I Pitlochry ligger Skottlands minsta destilleri, Edradour. Ingen fantastiskt whisky i sig, helt ok men inte så mycket mer. Dock så får man en bra insyn om hur whiskytillverkning går till och man får gå och titta, och lukta, i hela anläggningen. De större destillerierna känns ofta lite mer turistanpassade och man får inte alltid gå runt på samma sätt.
    blir nog dit nästa gång det blir en resa till edinburgh, fast Islay rekomenderas också fast det är ltie avsides. helt underbara människor... lite som att åka till 50 talet.. alla hälsar på alla. alla känner alla. kommer man in i en butik så kan de säga att de hade några svenskar där förra veckan, och sen fråga om man känner dom :)

    I och för sig är de delar av skottland jag har varit i helt fantastiskt :D
  • Kängurupappan

    Har inte kommit över till Islay ännu men känns som ett måste!
    Var på Skye för något år sedan, lite samma känsla där.
    Håller med dig om att Skottland är fantastiskt. Man känner sig alltid välkommen, fantastiskt trevliga och öppna människor, storslagen natur, underbart fiske och det går att hitta bra mat också (som inte är fritterad)

  • Gorban

    Hakvik skrev 2009-01-22 10:56:58 följande:


    Min favorit för tillfället är Highland Park, gillar den komplexa smaken/doften..
    Den kommer ju från Orkney. Ditt skulle jag vilja åka. Ligger verkligen avsides i Europa och de hade mycket påverkan av vikingarna på sin tid.
  • Eras

    Qonos skrev 2009-01-27 14:22:32 följande:


    någon som ska på whiskymässan i linköping?
    Tyvärr inte.

    Får ha egen minimässa i soffan - brorsan ska åka båt så han har fått till uppgift att dryga ut min samling med en Glendronach, en Macallan Elegancia, en Balvenie Doublewood och en 12-årig Aberlour med sherryfinish.
  • Grenadjären

    Gillar min Bowmore.

    När det gäller blended så är Tullamore DEW en favorit.

    Visste ni att namnet DEW kommer från en av de tidiga ägarna av destilleriet. Daniel E Williams

  • Eras

    White Horse är faen en god blend - verkar bara vara så jävla svår att få tag i.

  • Eras

    Balvenie DW var inte dum. Aberlour 12 Y som skvalpat runt i Olorosofat var inte heller så jävla dum men där föredrar jag än så länge den 15-åriga.

  • Mooki

    Jo, White Horse är rätt trevlig.
    Annars är jag extremt svag för Ardbeg 17år, åsså några mer udda jag fyndade på Tysklandsbåten som faktiskt var riktigt bra:
    Old Pulteney och Fettercairn.
    Sen så har jag de senaste åren köpr Laphroaigs "festival-whisky" där årets var riktigt fin enligt min mening.

  • The Man

    Jomen! Whiskey är kanon! Föredrar lite rökigare saker. favoriten är Oban. Men även den icke rökiga Balvenie är riktigt god!

    När jag dricker en billig blend så blir det oftast Grants eller Famous G.

Svar på tråden whisky