• MINI25

    Var i Sverige har man FULASTE dialekt???

    Ännu en tråd som kanske retar gallfeber på många,
    men jaaaa...jag tycker att det är lite roligt med fulaste dialekter, liksom det är roligt att skriva vilka de fulaste heminredningar och fulaste namn är, osv...



    Alltså en helt oviktig tråd!

    ....men håll med om att det inte är vackert med varesig bred skånska eller bräkig sörmländska? Å andra sidan är det otroligt fult med riktigt bred Stockholmska...där man
    t ex uttalar show- chååååv. Eller skånskans "ihopAklibbad": det där a:et de sätter till har jag aldrig förstått mig på....

  • Svar på tråden Var i Sverige har man FULASTE dialekt???
  • väntar o längtar

    Örebro måste nog toppa den här listan. Men hela Mälardalsregionen (bor där själv ) har ju hur hemsk dialekt som helst. Och då syftar jag på både norr och söder om Mälaren.

  • BigDaddy

    Folke Ryde´n pratar inte skånska! Lyssna på tex Peps Persson eller Adde Malmberg å sen jämför med Folke Ryde´n

  • Fragglerock

    Ooow, det finns inte fula dialekter - bara mindre snygga! Jag ÄLSKAR dialekter å gud va tråkigt det vore utan dem!

  • Mini78

    Stockholmskan alla gånger!!

    Jag kan sitta på tunnelbanan och bara rågarva åt alla tonåringar från Stockholm och deras snack.. fy fan vad räligt!

  • CoolJen

    skåne...usch! Måste ibland stänga av radion för att det är nån som snackar så det skär i mig

  • amosme
    MellyS skrev 2014-06-21 23:39:25 följande:

    Sthlmska


    Vad är det du tycker är fult med stockholmskan? Hur låter det i dina öron? 

    Frågar för att jag själv är infödd stockholmare och har aldrig ens reflekterat över min dialekt. Men nu när man hör folk klaga över den "breda" stockholmskan och hur illa det låter så börjar jag undra över om det faktiskt är just så jag talar... Hade inte varit så kul.
  • amosme
    amosme skrev 2014-06-21 23:50:36 följande:
    Vad är det du tycker är fult med stockholmskan? Hur låter det i dina öron? 

    Frågar för att jag själv är infödd stockholmare och har aldrig ens reflekterat över min dialekt. Men nu när man hör folk klaga över den "breda" stockholmskan och hur illa det låter så börjar jag undra över om det faktiskt är just så jag talar... Hade inte varit så kul.
    Vem som helst får förstås svara...Glad
  • MeraMia

    Alla dialekter kan vara fula om man har riktigt grov dialekt.

    Svårast har jag för göteborgska, tycker dom låter sura hela tiden.

  • hoinrich7999999999

    Skånska och gnällbältet är riktigt fula speciellt skånska låter inte som svenska.Och ja stockholmska låter bara vanligt och neutralt dom som säger stockholmska är bara avundsjuka.Egentligen låter alla dialekter mer eller mindre efterblivna utom stockholmska som låter korrekt

Svar på tråden Var i Sverige har man FULASTE dialekt???