• Skehamn09

    Varför tvingar en del muslimer på sina små barn slöja?

    Idag på bussen såg jag ett par kliva på med sina 2 flickor. Inget konstigt. Men barnen som inte kan ha varit äldre än högst 4 och 6 år gamla hade på sig slöja. Dom såg inte glada ut. Dom var rejält täckta med slöja som täckte huvud och axlar. Är inte första gången har sett barn behöva gå påbyltade mitt på sommarn med slöja och heltäckande kläder. Riktigt små flickor pratar jag om nu.

    Jag respekterar olika religioner och har inga problem med det. Däremot känns det som. Låt barn vara barn, tvinga inte på dom slöja när dom är så små. Att man som vuxen vill ha det och följer sin religion har jag inga problem med men låt barn vara barn.

    Så min fråga är. Ni som gör det. Varför gör ni det?

  • Svar på tråden Varför tvingar en del muslimer på sina små barn slöja?
  • stresss
    Relief skrev 2009-03-23 14:19:16 följande:
    Älskar detta uttryck! Lovely! Jag tror inte du har undgått artiklen på aftonbladet som visade hur indier kastar deras spädbarn högt från tempel där barnen i fråga hamnar femton meter ner på vita lakan. Hoppas bara du inte gör detta i syfte att passa in nästa gång du är där så att säga, du vet, tar seden dit du kommer och själv börjar hej vilt kasta små barn från luften! Har inget emot dig som person, hatar bara det där uttrycket :)
    Underbart!!!
  • oOHalalOo
    Natie skrev 2009-03-22 13:41:53 följande:
    jag tycker man ska ta seden dit man kommer, men det är bara jag de. eller åtminstone låta kvinnor/barn välja själva.
    Fast 'ta seden' innebär ju faktiskt tvång. Att man inte får välja, då samhällets norm är formgivande och man får sätta sitt eget val i skymundan.
  • oOHalalOo
    Relief skrev 2009-03-23 14:19:16 följande:
    Älskar detta uttryck! Lovely! Jag tror inte du har undgått artiklen på aftonbladet som visade hur indier kastar deras spädbarn högt från tempel där barnen i fråga hamnar femton meter ner på vita lakan. Hoppas bara du inte gör detta i syfte att passa in nästa gång du är där så att säga, du vet, tar seden dit du kommer och själv börjar hej vilt kasta små barn från luften! Har inget emot dig som person, hatar bara det där uttrycket :)
    Me too! Ofta förstår inte folk vad det innebär 'ta seden' och tokigt det kan bli. Så bra att du tog upp en exempel, eftersom det inte bara är svenskar som har seder.
  • Relief

    Dorian Ertymexx skrev 2009-03-23 15:07:13 följande:


    Tänk vilken tur att Ansgar inte tog seden dit han kom. "Åh, ja, jag kan absolut hänga slavar från en stor ek för blotoffer! Va? Jesus? Äh, strunt i det, jag ska ta seden och börja dyrka Frej istället!"
    Ja tänk :fnitter:
  • Relief
    oOHalalOo skrev 2009-03-24 11:12:01 följande:
    Me too! Ofta förstår inte folk vad det innebär 'ta seden' och tokigt det kan bli. Så bra att du tog upp en exempel, eftersom det inte bara är svenskar som har seder.
    Dom flesta som tjatar om "ta sedan dit du kommer" är egentligen dom första som aldrig skulle få för sig att ta initiativet till att anamma andra kulturers vanor och lägga sina egna åt sidan. Ingen svensk som besöker Egypten skulle få för sig att könsstympa sin dotter medan dom befinner sig där eller dricka blod med massajfolket. Varför ska icke-svenskar då helt plötsligt ta till sig sådant som inte ens är lagligt obligatoriskt över dom när dom har sina egna seder och bruk som många gånger överensstämmer med svenska lagen? Så länge man inte bryter mot den svenska lagen så är det upp till en att styra upp samt anamma/välja bort det man vill.
  • Dorian Ertymexx
    Relief skrev 2009-03-24 12:25:43 följande:
    Dom flesta som tjatar om "ta sedan dit du kommer" är egentligen dom första som aldrig skulle få för sig att ta initiativet till att anamma andra kulturers vanor och lägga sina egna åt sidan. Ingen svensk som besöker Egypten skulle få för sig att könsstympa sin dotter medan dom befinner sig där eller dricka blod med massajfolket. Varför ska icke-svenskar då helt plötsligt ta till sig sådant som inte ens är lagligt obligatoriskt över dom när dom har sina egna seder och bruk som många gånger överensstämmer med svenska lagen? Så länge man inte bryter mot den svenska lagen så är det upp till en att styra upp samt anamma/välja bort det man vill.
    Precis.

    Dessutom är det ju en fråga om rent hyckleri - hur många SVENSKAR beter sig enligt "svensk sed"?
  • Relief

    Dorian Ertymexx skrev 2009-03-24 12:33:41 följande:


    Precis.Dessutom är det ju en fråga om rent hyckleri - hur många SVENSKAR beter sig enligt "svensk sed"?
    Det är en mycket bra fråga faktiskt.
  • Vårflickan84

    Dorian Ertymexx:
    jag har sett dig skriva i olika trådar och vill bara säga: Du är så klok!
    Lär er ett eller två av honom, girls and boys.

  • oOHalalOo

    Dorian Ertymexx skrev 2009-03-24 12:33:41 följande:


    Precis.Dessutom är det ju en fråga om rent hyckleri - hur många SVENSKAR beter sig enligt "svensk sed"?
    Ja men det är verkligen en intressant fråga faktiskt...
  • Dorian Ertymexx
    Vårflickan84 skrev 2009-03-24 16:43:15 följande:
    Dorian Ertymexx:jag har sett dig skriva i olika trådar och vill bara säga: Du är så klok! Lär er ett eller två av honom, girls and boys.
    *bugar och bockar* :D
  • Annanills

    På min dotters förskola går en 3-årig flicka. Hon bär slöja varje dag, inne som ute. Dock får inte de övriga barnen bära huvudbonad! Helt sjukt, jag undrar varför föräldrarna tvingar på sina små barn slöjor (ja det måste vara tvunget pga deras religion, de ska väll läras upp i tid) Har sett hur flickans pappa sagt till flickan (när hon på morgonen trot att hon kunnat ta av sej sin huvudbonad som de andra tar av sina kepsar och hattar) att slöjan måste vara på!

    Blir så vansinnig, vad ska man göra?? Spyr av att se dessa kvinnoförtryckare'

    Låt barn vara barn för fan

Svar på tråden Varför tvingar en del muslimer på sina små barn slöja?