• Skehamn09

    Varför tvingar en del muslimer på sina små barn slöja?

    Idag på bussen såg jag ett par kliva på med sina 2 flickor. Inget konstigt. Men barnen som inte kan ha varit äldre än högst 4 och 6 år gamla hade på sig slöja. Dom såg inte glada ut. Dom var rejält täckta med slöja som täckte huvud och axlar. Är inte första gången har sett barn behöva gå påbyltade mitt på sommarn med slöja och heltäckande kläder. Riktigt små flickor pratar jag om nu.

    Jag respekterar olika religioner och har inga problem med det. Däremot känns det som. Låt barn vara barn, tvinga inte på dom slöja när dom är så små. Att man som vuxen vill ha det och följer sin religion har jag inga problem med men låt barn vara barn.

    Så min fråga är. Ni som gör det. Varför gör ni det?

  • Svar på tråden Varför tvingar en del muslimer på sina små barn slöja?
  • romani beauty
    TBS skrev 2009-03-19 08:14:52 följande:
    romani beauty skrev 2009-03-19 08:04:11 följande: Tycker du att det är lika förkstligt att tvinga flickor att ha klänning eller att tvinga sin son att använda skjorta? Det är ju också "vuxen-plagg" som inte fyller någon annan funktion än att se fint och prydligt ut.(jag bryr mig inte om vad du gör eller inte gör, bara hur du dömer andra föräldrar som bestämmer vad barnet ska ha på sig)
    i de fall plagget faktiskt sexualiserar barnet , ja. Som om en romsk flicka måste bära traditionell kjol innan hon faktiskt är mogen för det. Eller en svensk liten flicka går omkriing i kortkort o högklackat. Vissa plagg symboliserar vissa saker för andra i den aktuella kulturella/religiösa gruppen. Vissa plagg talar om att bärerskan har en sexuell identitet. Slöjan talar faktiskt om detta, eftersom det är en kvinnas skönhet den ska dölja. Utan några former = inget som behöver döljas. Hijab handlar om mycke mer än bara täcka håret, det handlar om att täcka hela kroppen med dess former. Den romska kjolen talar också om detta, då den ska dölja kvinnans underkropp som enbart får ses av hennes make. Och kortkort o högklackat ger i ett västerländskt samhälle signalen om sexuell tillgänglighet, Jag tycker inte man ska sexualisera barn på något som helst sätt.
  • TBS

    romani beauty skrev 2009-03-19 08:21:04 följande:


    i de fall plagget faktiskt sexualiserar barnet , ja. Som om en romsk flicka måste bära traditionell kjol innan hon faktiskt är mogen för det. Eller en svensk liten flicka går omkriing i kortkort o högklackat. Vissa plagg symboliserar vissa saker för andra i den aktuella kulturella/religiösa gruppen. Vissa plagg talar om att bärerskan har en sexuell identitet. Slöjan talar faktiskt om detta, eftersom det är en kvinnas skönhet den ska dölja. Utan några former = inget som behöver döljas. Hijab handlar om mycke mer än bara täcka håret, det handlar om att täcka hela kroppen med dess former. Den romska kjolen talar också om detta, då den ska dölja kvinnans underkropp som enbart får ses av hennes make. Och kortkort o högklackat ger i ett västerländskt samhälle signalen om sexuell tillgänglighet, Jag tycker inte man ska sexualisera barn på något som helst sätt.
    Jag är också emot sexualisering av barn (finns det någon som, åtminstånne officiellt, INTE är det?)

    Men KAN det vara så att det finns människor som inte alls läser in allt detta i slöjan?! Någon som helt enkelt tycker att ungen är söt när hon har slöja på sig? Är det i så fall ok att de låter sina döttrar ha slöja trots att hon inte är könsmogen?

    Jag vet inte hur de flesta tolkar en slöja, men jag skulle aldrig dra paralellen slöja-kortkort kjol.
  • hallonpannkaka

    Umm Elias skrev 2009-03-18 22:54:04 följande:


    VA, vilka j*la muslimer som inte ens ger barnen glass
    Haha, eller hur?? Får det gå till så i Sverige?
    Är det som TS säger borde ju barnen i o f sig vara glada på vintern eftersom dom inte fryser om öronen :)
  • Bobbenn
    grön banan skrev 2009-03-18 10:16:08 följande:
    Vad du menar helt enkelt.
    Jag menar att sätter mAN PÅ ETT LITET BARN SLÖJA NÄR BARNET INTE VILL ELLER VET VAD DET HANDLAR OM GÖR MAN FEL EFTERSOM MAN INTE FÅR TVINGA PÅ NÅGON RELIGIONEN iSLAM.

    Förlåt caps
    lämna det bakomflutna före dig
  • romani beauty
    TBS skrev 2009-03-19 08:31:00 följande:
    romani beauty skrev 2009-03-19 08:21:04 följande: Jag är också emot sexualisering av barn (finns det någon som, åtminstånne officiellt, INTE är det?)Men KAN det vara så att det finns människor som inte alls läser in allt detta i slöjan?! Någon som helt enkelt tycker att ungen är söt när hon har slöja på sig? Är det i så fall ok att de låter sina döttrar ha slöja trots att hon inte är könsmogen?Jag vet inte hur de flesta tolkar en slöja, men jag skulle aldrig dra paralellen slöja-kortkort kjol.
    men de är ändå två sidor av samma mynt. Slöjan är till för att dölja kvinnans sexuella lockelse
  • Dorian Ertymexx

    romani beauty skrev 2009-03-19 01:57:35 följande:


    barnvagnar är gjorda för barn. Slöjan är till för att dölja en KVINNAS skönhet för MÄNS blickar. Vilken konatig jämförelse!
    Jasså? Är inte tighta kläder, kors, och smink också för vuxna, men som tvingas på barn ibland?

    Kan du inte bara säga att du har problem med islam istället för att desperat försöka hitta ursäkter för varför just sjal är värre än något annat tvång, religiöst eller mundant?
  • Dorian Ertymexx

    romani beauty skrev 2009-03-19 08:21:04 följande:


    i de fall plagget faktiskt sexualiserar barnet , ja. Som om en romsk flicka måste bära traditionell kjol innan hon faktiskt är mogen för det. Eller en svensk liten flicka går omkriing i kortkort o högklackat. Vissa plagg symboliserar vissa saker för andra i den aktuella kulturella/religiösa gruppen. Vissa plagg talar om att bärerskan har en sexuell identitet. Slöjan talar faktiskt om detta, eftersom det är en kvinnas skönhet den ska dölja. Utan några former = inget som behöver döljas. Hijab handlar om mycke mer än bara täcka håret, det handlar om att täcka hela kroppen med dess former. Den romska kjolen talar också om detta, då den ska dölja kvinnans underkropp som enbart får ses av hennes make. Och kortkort o högklackat ger i ett västerländskt samhälle signalen om sexuell tillgänglighet, Jag tycker inte man ska sexualisera barn på något som helst sätt.
    Så en klänning sexualiserar inte ett barn, menar du? Seriöst...
  • romani beauty
    Dorian Ertymexx skrev 2009-03-19 13:17:39 följande:
    romani beauty skrev 2009-03-19 01:57:35 följande: Jasså? Är inte tighta kläder, kors, och smink också för vuxna, men som tvingas på barn ibland?Kan du inte bara säga att du har problem med islam istället för att desperat försöka hitta ursäkter för varför just sjal är värre än något annat tvång, religiöst eller mundant?
    gu så löjligt. Jag har problem med islam? Jag har levt med en muslimsk familj under tonåren o de är min extrafamilj än idag som jag älskar, har varit gift med en muslim o har barn med honom, har muslimska vänner...

    nej, jag har inga problem med islam, men jag har problem med muslimer som inte vet vad deras egen religion säger.
  • Dorian Ertymexx

    romani beauty skrev 2009-03-19 13:07:53 följande:


    men de är ändå två sidor av samma mynt. Slöjan är till för att dölja kvinnans sexuella lockelse
    Nej, det är ett tecken på religiös övertygelse, precis som ett kors.

    Jag vet inte vad det är för nojja du har om det här med sexualiseringen av barn, men ska du oroa dig för det rekommenderar jag att du tar en långt seriösare titt på våra västerländska barnmoden.
  • Dorian Ertymexx

    romani beauty skrev 2009-03-19 13:20:15 följande:


    gu så löjligt. Jag har problem med islam? Jag har levt med en muslimsk familj under tonåren o de är min extrafamilj än idag som jag älskar, har varit gift med en muslim o har barn med honom, har muslimska vänner...nej, jag har inga problem med islam, men jag har problem med muslimer som inte vet vad deras egen religion säger.
    Och jag har problem med människor som bestämmer åt ANDRA vad de ska tro och tycka.
Svar på tråden Varför tvingar en del muslimer på sina små barn slöja?