• MaC

    Begravning idag

    Idag skall vi begrava vår älskade efterlängtade lilla Svala Malva Carolina som föddes i söndags den 7/6 på Lunds KK i vecka 40 +6. Hon var så välskapt och såg så frisk ut. Men det gick fel på mållinjen. Troligen hade fostervatten sipprat ut, för det fanns inget, och en infektion stigit upp i livmodern som gjort henne stressad. Hon var inkletad i mekonium och detta fanns långt ner i lungorna. I tre timmar kämpade man med att rädda henne men syrebristen var så svår. När vi fick träffa vår flicka låg hon i respirator och på kylbädd. Vi kramade, pussade, luktade och älskade under flera timmar. Svalas storebror (3år) och storasyster (5år) kom in och fick känna och titta. Vi hade en fin liten dopcermoni tillsammans med sjukhusprästen. När familjen hade gått satt jag och Svalas pappa en timme till och njöt av henne och grät. Kl 20,45 stängde man av respiratorn och efter en kvart hade vår älskade Svala lämnat sitt liv i sin pappas famn.

    Det känns så ofattbart tomt här utan henne. Mitt lilla barn som sparkat så friskt i min mage. Hon som skulle vara vårt ljus och vår glädje mitt i storasysters svåra sjukdom. Åtta timmar fick hon att leva. Det är ofattbart och jag kan inte förstå hur vi skall kunna orka vidare.

    Ingen förstår vart du blev av,
    men fast din vagga är en grav
    tror vi du fann en öppen dörr som barnen gör,
    till rum med änglar att få se,
    dom lär dig leka, lär dig le
    o, om vi kunde vara med
    Det är dig vi älskar

    Sov gott älskade Svala

  • Svar på tråden Begravning idag
  • gea

    Det finnes ingen ord, Ta hånd om hverandre . Sender mange varme styrkeklemmer

  • roise2

    Känner med er i sorgen och förlusten
    Och vilka vackra namn eran flicka fick med sig till änglarna!

  • mångmamma

    Mina tankar är hos er.
    Att förlora ett barn är förfärligt och fullständigt omöjligt, ändå fortsätter jorden att snurra.
    Kramar.

  • Ennna

    Alla tankar och många kramar till er alla!
    Sorgen efter sitt barn gör så ont och man förstår inte hur man skall orka, men på något konstigt, konstigt sätt går en dag efter en annan.
    Skriv om du vill i min inbox!

  • donnan

    Sänder de allra varmaste tankar till er denna dag, det är så ofattbart att inga ord i världen räcker till....Styrke kramar från ängeln Cornelias mamma

  • mi07va

    finns inga ord...skickar istället styrkekramar till Er, ta hand om varandra nu...

  • xerox

    Vill skicka massor med styrkekramar! fy jag gråter, vet inte vad jag ska säga, mer än att jag är så ledsen för er skull.

    Kramar från Emma-Mamma till Melvin f/d 090401

  • mammananja

    Så ledsen du fina mamma...så ledsen att er fina prinsessa..er dotter....er kärlek inte fick stanna kvar...det gör så ont...varmaste kramar om

    Mamma till Fisen o änglabarnen Adam o lille lucas

  • Anna65

    Vad jag blir ledsen när jag läser din tråd.
    Jag och min man vi lider så med er.
    Vi förlorade vår son för 2 månader sen i v40+4, han dog av blodförgiftning efter att ha blivit smittad av en bakterie. Han levde en halvtimme.
    Inga ord kan lindra den smärta ni känner nu och den smärta ni måste lära er att leva med resten av livet.
    Styrkekramar till dig och familjen från oss.


    ♥ Ängeln Axel 09 och hans två Storasystrar 92 & 89 ♥♥
  • Froggis76

    beklagar så att er dotter inte fick stanna.
    Massor av styrkekramar mitt uppe i den store sorgen.

    //Ängeln Robins mamma

  • Janina

    Beklagar verkligen.. Men ta hand om varandra.. Styrkekramar till er!!! Grät verkligen floder när jag läste detta.. INGEN, INGEN ska behöva uppleva nåt sånt...

  • MaC

    Tack för alla tankar och styrkekramar.
    Begravningen var jättefin. Min man och jag kom till kyrkan 1,5 timme innan begravningen började och var en stund med Svala i kapellet innan vi tillsammans bar in henne i kistan tillsammans. Begravningsentrepenören lade upp alla blommor i gången så vi fick placera ut dem som vi tyckte. 45 minuter innan cermonin började tog vi av kistlocket och alla våra syskon var där och fick se henne, vår fina flicka. Åh vad jag pussade och luktade på henne. Hon var kall, men annars såg hon ut som min levande Svala som sov. Jag bäddade in henne i en filt som jag haft i vår säng sedan jag lämnade henne på sjukhuset i måndags. Den var full av tårar, bröstmjölk, kärlek och dofter från mig och hennes pappa. Hennes syskon hade valt ut två av sina gosedjur och ritat fina teckningar som vi också bäddade ner hos henne. Det såg verkligen ut som hon hade det skönt där.
    Cermonin var vacker och otroligt svår men jag tror att det underlättade att vi verkligen tagit tid på oss att ta avsked från henne, och sett hur mjukt hon låg där i sin bädd. Min syster sjöng "Modersvingen" och "Det är dig jag älskar" av
    C Häggkvist. Otroligt vackert. Prästen var den sjukhuspräst som kom in till sjukhuset i söndags kväll och döpte Svala när hon endast var 6 timmar gammal. Även om vi har många präster i släkten kändes det bra att ha henne som var med oss i den svåra stunden på sjukhuset.
    Efter cermonin bar min man och jag ut kistan till gravplatsen, under tiden sjöng vi psalmen "Du omsluter mig på alla sidor och du håller mig i din hand".

    Dagen idag har varit tung, men det känns trots allt som vi kommit en bit i sorgprocessen, kanske för att vi fick möjlighet att vara så delaktiga i hela begravningsprocessen - det rekommenderar jag verkligen.

    Nu anar jag att de närmaste dagarna kommer kännas tyngre och tomare. Nu har vi haft begravningen och ingen planering återstår. Det som dock återstår är att sätta tillbaka Svalas spjälsäng på vinden och lägga undan alla kläder, blöjor och packa upp BB-väskan som aldrig fick användas. Det är grymt. Känns ändå bra att läsa om alla Er andra som trots allt svårt ändå orkat vidare. Tiden går vidare och kanske också så småningom livet?
    Kram till er alla

  • Lilla Gry

    Jag är så ledsen att fina lilla Svala inte fick stanna hos er. Så fantastiskt fint namn på en så efterlängtad och fin liten tjej.

    Och ja, livet går så småningom vidare. Fast på ett annat sätt och med en annan mening. Men inte varje dag är lika tung som de där första... Har de här orden av Kenneth Gärdestad på min anslagstavla och tyckte att de passade till dig:

    I den stora sorgens famn
    Finns små ögonblick av skratt
    Såsom stjärnor tittar fram
    Ut ur evighetens natt
    Och i solens första strålar
    Flyger svalorna mot skyn
    För att binda sköra trådar
    Tvinna trådar
    Till en tross mellan oss
    Så vi når varandra

    Skickar famnen full med styrkekramar till dig och din familj!

  • Love 4 Leo

    Åh, sitter och gråter över den lilla som ni inte fick lära känna. Beklagar eran sorg och att livet kan vara så grymt.. Kram

  • Svea7208

    Gråter med er!!! Ingen ska behöva begrava sitt barn.
    Har i dagarna läst om en kvinna som har sin somn i England deras dotter blev nio månader och begravdes idag hennes blogg finns på ICAkuriren.se.
    Vet inte om det hjälper ngt att läsa om andras bearbetning.
    Gråt mkt och ta hand om varandra och de dina.

Svar på tråden Begravning idag