• elegi

    Tråden för oss som har barn med bla. ADHD (10)

    Tråden för oss som har barn med bla. ADHD


    ADHD tråden...nr. 10 där vi fortsätter att stötta varandra i vardagen
    och fortsätta att skriva av oss, stötta och glädja varandra om våra underbara älsklingar.

    Välkomna gamla som nya med eller utan diagnos

    *ADHD trådens länk och tipstråd*
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m45425441.html
    *ADHD trådens presentationstråd*
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m45425251.html
    *Medicintråden ADHD*
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m42076119.html
    *ADHD trådens favvorecept*
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m42350938.html

    På den här sidan kan man göra ett ADHD test för barn direkt på nätet, vet inte hur tillförlitligt det är men man får ju ett hum iaf.
    www.psykologitest.se/test/adhd.php

    Hittade denna och tyckte den passade in, vet dock inte vart jag fått tag på den från början
    <!-- @page { margin: 2cm } P { margin-bottom: 0.21cm } --> <!-- @page { margin: 2cm } P { margin-bottom: 0.21cm } --> <!-- @page { margin: 2cm } P { margin-bottom: 0.21cm } -->

    Annorlunda barn


    Till alla er barn som är annorlunda
    Till alla er barn som inte alltid får stora A
    Ni är utvalda och därför så otroligt bra
    Med era gåvor kan ni oss andra berika
    Just olikheten har gjort er unika.
    Ni är barn med eget tänkande och stor kreativitet
    Har förmåga att lyckas där vi andra går bet

    Till alla er barn som är annorlunda
    Till er barn som ingen tycks förstå
    Ni som väljer att egna vägar gå
    Ni kallas av många för ouppfostrade
    bråkiga och överaktiva
    kan ingen förstå att ni bara är
    energiska och intensiva
    Det är vi andra som måste öppna ögonen och se
    Hur otroligt mycket ni har att ge


    Till alla er barn som är annorlunda
    Till alla er som är idérika , nyfikna och spontana
    Ni lär erfara att livet blir en berg och dalbana
    När ni sedan växer upp,
    blir ni en viktig grupp,
    Det som för oss andra då gör er så speciella
    Är just förmågan att ni kan vara individuella
    Till vårt barn som är annorlunda
    VI ÄLSKAR DEJ PRECIS SOM DU ÄR !



    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-15 22:31
    Ny Medicintråd

    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m44816725.html
  • Svar på tråden Tråden för oss som har barn med bla. ADHD (10)
  • leeena

    Tack för att ni försöker hjälpa....! Nej vi har inget samtalsstöd på BUP men skolsköterskan som var med på mötet idag skulle höra av sig till BUP och försöka se till att vi fick en samtalskontakt..
    Men sambon har aldrig varit med dit förut så hur ska jag ens få honom att gå dit ?
    Jag törst helt enkelt inte ta upp det själv,för jag vet inte hur han skulle reagera,eller jag VET hur han brukar reagera och jag kan bara föreställa mej hur det skulle bli.
    Eftersom jag har fått försvara W så många gånger och sagt ifrån att jag inte accepterar hans beteende mot mina barn så är det inte längre W som han blir mest arg på och som får skäll utan mest hans andra barn,men det är ju illa nog...Dessutom är det omöjligt för mej att få honom att inse att det han gör är fel,hur jag än lägger fram det så kommer vi ingenstans,förutom att han blir arg på mej och vänder allt till att vara MITT fel...

  • carita1974

    Var till doktorn med son nr 2 ...p.g.a att hans ena kroppshalva hänger inte riktigt med..inkl att ögat hänger...vi tror det har nått samband...och vi ska gå egenom både röntgen...m-röntgen...m.m sjugymnastik...dom tror det beror på att han har funktions hinder,...men vill utesluta allt medicinskt...så säger läkaren nått som får hela mej att stelan..jag vet ju att son nr har andra problem än son nr 1...doktorn misstänker autism och vill att vi ska uppsöka habiliteringen så snart som möjlig...
    I killarnas anamnes: Faster m son : adhd & AS Halvbrodern till mina killar : AS& adhd....och dom andra i bions släkt har säker det oxå...fast dom inte kollat upp det...Tack vare det då så rekomendera doktorn oss alltså att få remiss till hab.

    Det kändes tungt att höra just ordet autism...även om jag och maken länge funderat vad som är " fel" på son nr 2...Maken är inte pappa till 1 och 2...bara till 3:an....

  • ak74

    Oj, det verkar ha varit en tung dag för många idag....

    MÅNGA KRAMAR till er alla!!!!!

    Själv fick vi ett samtal från rektorn nu ikväll där hon meddelade att hon tvingats polisanmäla sonens våldsamma handlingar i skolan. Inget kul alls... speciellt med tanke på hur illa skolan har betett sig mot vår son igår och idag....

    Huuu... antagligen kommer jag att ligga sömlös i natt och grubbla över vad jag gjort för fel i uppfostran

  • Trollet Ludenben
    ak74 skrev 2009-10-08 22:15:06 följande:
    Oj, det verkar ha varit en tung dag för många idag.... MÅNGA KRAMAR till er alla!!!!! Själv fick vi ett samtal från rektorn nu ikväll där hon meddelade att hon tvingats polisanmäla sonens våldsamma handlingar i skolan. Inget kul alls... speciellt med tanke på hur illa skolan har betett sig mot vår son igår och idag.... Huuu... antagligen kommer jag att ligga sömlös i natt och grubbla över vad jag gjort för fel i uppfostran
    men usch!! kramar till dig... vad jobbigt du har det med skolan och allt och nu detta
    Älskade ungar Frodo 021001 och Elias 090224
  • ak74

    Trollet Ludenben skrev 2009-10-08 22:17:41 följande:


    men usch!! kramar till dig... vad jobbigt du har det med skolan och allt och nu detta
    Man känner sig så himla misslyckad som förälder
  • Unicorn73
    ak74 skrev 2009-10-08 22:15:06 följande:
    Oj, det verkar ha varit en tung dag för många idag....MÅNGA KRAMAR till er alla!!!!!Själv fick vi ett samtal från rektorn nu ikväll där hon meddelade att hon tvingats polisanmäla sonens våldsamma handlingar i skolan. Inget kul alls... speciellt med tanke på hur illa skolan har betett sig mot vår son igår och idag....Huuu... antagligen kommer jag att ligga sömlös i natt och grubbla över vad jag gjort för fel i uppfostran
    Du har säkerligen inte gjort något fel i din uppfostran!! Tänk inte så (vet lättare sagt än gjort)!!
    Men kan tycka lite att de borde i såfall kontaktat dig innan skolan slutade för dagen istället för att du ska få ett telefonsamtal från rektorn på kvällen. Mest så att det kunde pratats igenom vad som hänt & varför.

    Min son uppförde sig oxå helt hutlöst i den vanliga skolan & jag vet inte hur många gånger de berättat att de fått upprätta våld mot personal-papper(har dock inte för mig att det gick så långt som i ditt fall)...inget roligt det heller.

    Så jag förstår hur du känner dig.

    kramar till dig!!
  • Trollet Ludenben
    ak74 skrev 2009-10-08 22:20:16 följande:
    Trollet Ludenben skrev 2009-10-08 22:17:41 följande: Man känner sig så himla misslyckad som förälder
    Det är inte du som är misslyckad och gör fel, det är ju skolan. Det du skrivit tidigare i tråden, det är helt sjukt hur skolan utövar maktmissbruk Hoppas det är du som vinner i slutändan.
    Älskade ungar Frodo 021001 och Elias 090224
  • leeena
    ak74 skrev 2009-10-08 22:20:16 följande:
    Man känner sig så himla misslyckad som förälder
    Jo,man gör ju lätt det men det ÄR du ju inte,även om det är så det känns...Du är ju inte DÄR,du kan inte styra över vad som händer i skolan!..Dessutom så anser jag att det ligger på skolans ansvar att styra upp situationen och FÖRHINDRA att det går så långt att de ens behöver fundera på att anmäla någon alls.
    För jag antar att din son inte helt oprovocerad går på personalen.....
    Inom specialpedagogiken ,som jag läste hela våren,så diskuteras det här med vem som äger problemet och därmed vilka lösningar man ser .Ser man bara att eleven har svårt med det ena och det andra ,ja då hamnar man ju i lösningar som att exkludera elever,ta bort dem från verksamheten,olika utredningar osv för att kartlägga ELEVENS svårigheter..Men ser man det ur ett relationellt /helhets perspektiv så har OMGIVNINGEN(dvs skolan) lika stor del i problemet och när något inte fungerar så får man se vad man från SKOLANS sida kan göra annorlunda!
    Tyvärr så fungerar det ofta inte så ute i skolorna,utan de lägger problemet hos eleven....:(

    Min W hamnar dagligen i konflikt med andra elever och personal på skolan,och jag har bara väntat på en polisanmälan från deras håll.Har inte hänt,ännu.
  • mammat2

    Skickar miljoner kramar till er som behöver det nu. Verkar vara en del här. Och ni är FANTASTISKA föräldrar åt era barn. Ingen hade klarat allt jobb ni gör bättre.
    Hoppas att det verkligen löser sig till det bästa för er. kramar i massor

  • Mirakel händer
    Unicorn73 skrev 2009-10-07 21:05:07 följande:
     Nämen usch . Jobbigt. Hoppas att ni slipper vänta alldeles för länge på ny tid. skickar med ett gäng kramar!!
    Det är jobbigt.

    Detta håller i sig. Ringde barnmottagningen idag. Jag ska återkomma på måndag kl 9. För att säga om han är bättre. Annars blir det inställt. Det lär nog ta tid innan man får en ny tid. Tråkigt men sant. Kim är svullen än och har svårt att äta. Det han han får sig är ca 3 dl yoggi morgon och kväll, en halv korv med bröd eller en halv hamburgare. Han får sin favoritmat, för då brukar han ju kunna äta lite.
Svar på tråden Tråden för oss som har barn med bla. ADHD (10)