• majskrok

    Hur lång tid tog 5 minuters metoden för er?

    Hur länge var det skrik första kvällarna? Sover era barn hela natten nu?
    Min dotter är 11 månader och har skrikit 6 kvällar i rad över en timme. Fungerar inte metoden på henne?

  • Svar på tråden Hur lång tid tog 5 minuters metoden för er?
  • Deah
    Åsa39 skrev 2009-07-15 07:39:10 följande:
    Jag tycker att vi måste gå till oss själva. Ni vuxna här inne i denna tråden, - Somnar DU alltid bums när du lägger huvudet på kudden? - Vilket sätt skulle DU föredra att somna på?
    Bra sagt!
  • MalinEddie
    Stephany skrev 2009-07-15 02:16:30 följande:
    Ursäkta att jag hoppar in här bara sådär huxlfux.. men har läst mkt på löpseldarna o tidningen om anna nånting och hennes 5 minuter metod.. Men vad innebär denna och vad är det igentligen? har inte förstått riktigt.. Ursäkta om jag verkar lite efter.. men är tacksam om någon vore vänlig att svara mig.
    Det är Anna Wahlgren som nu ifrågasätts vilket du har märkt i media. Hon ligger inte bakom 5mm utan förespråkar en metod vid namn SHN (sova hela natten kuren). Hennes metod är minst lika hemsk som 5mm i mitt tycke. Många gånger är den faktiskt värre som jag ser det. Jag startade en diskussion om hennes metoder och i TS kan du säkert få svar på dina frågor:
    www.familjeliv.se/Forum-3-28/m43486279.html
  • MamiElin

    5 minuters metoden hette det ju.. :S Inte en timmas perioden. :S

  • TjutandeRosen

    På "mitt" bvc sa de att priotera det som känns viktigt för er. Efter två veckors kämpande minst två tim varje kväll, gav vi upp och lät tösen somna hos oss i soffan i princip varje kväll, hellre det än att fightas varje kväll. När hon började i skolan löste det av sig själv. Sista året fick hon ligga kvar o sova i soffan hela natten, var då för tung för att bäras upp. Så ta det lugnt och lyssna på er själva och barnet så löser det sig!

  • Fracklands
    majskrok skrev 2009-07-13 22:14:13 följande:
    Min dotter är väldigt aktiv och har svårt att komma till ro. Hon började tex att gå när hon var 7 och en halv månad. Hon är helt enkelt inte som andra barn. Jag är ensamstående och efter att ha vaknat MINST 5 GÅNGER PER NATT I ETT ÅRS TID och provat allt så var tyvär 5 mm sista utvägen trodde jag. Men den verkar ju inte funka. Jag har inte heller velat använda mig av den. Men jag är rädd att bli deprimerad eller något av att inte få sova. Det var BVC som tyckte att jag skulle köra den metoden...
    Är man inte övertygad som förälder att man tror på metoden och vill genomföra den ska man inte göra det!
  • Deah
    MalinEddie skrev 2009-07-15 09:22:50 följande:
    Det är Anna Wahlgren som nu ifrågasätts vilket du har märkt i media. Hon ligger inte bakom 5mm utan förespråkar en metod vid namn SHN (sova hela natten kuren). Hennes metod är minst lika hemsk som 5mm i mitt tycke. Många gånger är den faktiskt värre som jag ser det. Jag startade en diskussion om hennes metoder och i TS kan du säkert få svar på dina frågor:www.familjeliv.se/Forum-3-28/m43486279.html
    Men AW vill ALDRIG att man lämnar ett barn att gråta utan att man gör nåt åt de! Om man inte är ordentligt påläst om metoden förstår man den inte. Sen gör vissa fel i kuren och då blir det ju synd om barnet. Metoden kräver MYCKET påläsning och man skall veta vad man gör, så den är mycket mer "komplicerad" än 5mm. Sen att AW har gjort vissa saker fel vet jag inget om, jag har inte alls följt med på sista tiden men har förstått att det har varit något på g . Men att människor kan lämna sitt barn att gråta kan jag inte förstå, ens hjärta och instinkt säger ju till att hjälpa barnet.

    .............................................................................................................................
    Fracklands skrev 2009-07-15 13:31:20 följande:
    Är man inte övertygad som förälder att man tror på metoden och vill genomföra den ska man inte göra det!

    Sant, för att dessa metoder skall fungera måste man var säker på sig själv och tro på metoden annars blir det bara fel.
  • MalinEddie
    Deah skrev 2009-07-15 14:34:22 följande:
     Men att människor kan lämna sitt barn att gråta kan jag inte förstå, ens hjärta och instinkt säger ju till att hjälpa barnet. .................................................. .................................................. .........................
    Jag håller med dig om detta.
    Deah skrev 2009-07-15 14:34:22 följande:
    Men AW vill ALDRIG att man lämnar ett barn att gråta utan att man gör nåt åt de! Om man inte är ordentligt påläst om metoden förstår man den inte.
    Men inte om detta. Och jag har läst bb, shn boken och på forumet i 2 år så jag skulle kalla mig påläst. Det är främst forumet jag vänder mig mot. Ett exempel som gjorde att jag bestämde mig för att kämpa emot hennes metoder:
    www.angelfire.com/art/ladydahmer/crap/anna.html
    Denna pojke är ledsen på riktigt! Han gråter så att han får hudblödningar under kuren och han dunkar sitt huvud så hårt i väggen så att han får blåmärken. Föräldrarna blir påhejade av självaste AW och hennes diplomerade. Ingen säger något om att avbryta. Detta är ett exempel men det finns många sorgliga exempel på hur långt kuren får gå. Jag är glad att hon är anmäld till BO och är under granskning.
    Att sedan shn fungerat utan gråt för er är ju jättebra. Det säger jag inget om.
    Förlåt TS för så OT.
  • lennartsdotter
    Deah skrev 2009-07-15 14:34:22 följande:
    Men AW vill ALDRIG att man lämnar ett barn att gråta utan att man gör nåt åt de! Om man inte är ordentligt påläst om metoden förstår man den inte. Sen gör vissa fel i kuren och då blir det ju synd om barnet. Metoden kräver MYCKET påläsning och man skall veta vad man gör, så den är mycket mer "komplicerad" än 5mm. Sen att AW har gjort vissa saker fel vet jag inget om, jag har inte alls följt med på sista tiden men har förstått att det har varit något på g . Men att människor kan lämna sitt barn att gråta kan jag inte förstå, ens hjärta och instinkt säger ju till att hjälpa barnet. ..................................................
    ..................................................
    .........................
    Du har inte sett AWs egna instruktionsfilmer där hon visar hur olika delar kurandet går till? Där bla. en liten gosse får skrika i sin ensamhet mycket länge och man hör hur vårdtagaren stökar med något annat i ett annat rum. De filmar honom med nattkamera och man ser hur han stökar runt och skriker. Jag mådde illa.
  • Wonderkarin

    BVC måste rekommendera 5mm, men jag gillar inte metoden.
    Kanske behöver din dotter inte så mycket sömn? Kan hon vara mer vaken på dagen? Funkar det om ni samsover istället?

  • urba

    Gammal tråd men kan lugna de som har små barn och kört 5 minuters att det blir inget fel med barnen senare. Mina barn är i dag 8 och 12 och mår toppen, glada, nyfikna, sociala, ingen ångest, alltid gått och lagt sig utan problem. Har aldrig behövt natta, hör om vissa som nattar i flera timmar.. De har varit trygga att somna själva sedan bebistiden och är inget de lider av i dag. 

    Tror inte att de "ger upp" utan de accepterar läget och sedan blir det vad som är normalt, dvs att somna själv och de blir trygga i det.

Svar på tråden Hur lång tid tog 5 minuters metoden för er?