• grön banan

    Ska mentalt handikappade få äta ute?

    En annan tråd handlade om högljudda barn på restauranger. Vad tänker ni ang. mentalt handikappade eller andra handikappade med sk "jobbiga" ljud? Varken de eller barnen kan helt ansvara för sina ljud.

  • Svar på tråden Ska mentalt handikappade få äta ute?
  • carita1974

    Tråkigt med dessa trådar....folk som retar sig på barn på restaurang..och mentalt handikappade...usch...tråkigt som attan...känns oerhört diskriminerande...
    Jag störs av mobiler på bussen..ska man då förbjuda mobil användning på bussen..?
    Jag störs av grannar som spelar tv spel jätte högt...ska jag gnälla på h*n`
    Eller grannarnas eviga festande..kanske ska säga : Ni kan gå på krogen och festa...?!

  • ragatan

    Med en ansenlig mängd års vana med psykiska och fysiska funktionshinder skulle jag vilja påstå att personer med såna problem som Pejgan beskriver aldrig äter ute på restaurang. Kräks på andras tallrikar, kastar mat och skriker könsord en hel kväll? Ber om tillgift Pejgan, man om man ska diskutera kanske man ska hålla sej och sina argument inom rimliga gränser. Eller så kan man hårdra det och mena att genom att använda dessa extrema påståenden försöka inskränka gemene mans vilja att tolerera avvikande (OBS ej extrema) beteenden.
    Ett restaurang eller bio-besök ska vara trevligt för alla parter. Även psykiskt och fysiskt funktionshindrade kan vara känsliga för omgivningens reaktioner på deras funktionshinder. Alltså vill de undvika de situationerna själva. Dessutom ökar stress eventuellt "oönskat" beteende, vilket anhöriga och assistenter är välbekanta med. Alltså faller de flesta argumenten.
    Om man inte vill mena att alla personer med fysiska och psykiska funktionshinder som eventuellt skulle kunna störa inte heller ska få äta ute på restaurang, bara för att det finns en viss risk/chans att omgivningen kanske blir störda?

  • uniMog
    ragatan skrev 2009-09-24 20:02:38 följande:
    Med en ansenlig mängd års vana med psykiska och fysiska funktionshinder skulle jag vilja påstå att personer med såna problem som Pejgan beskriver aldrig äter ute på restaurang. Kräks på andras tallrikar, kastar mat och skriker könsord en hel kväll? Ber om tillgift Pejgan, man om man ska diskutera kanske man ska hålla sej och sina argument inom rimliga gränser. Eller så kan man hårdra det och mena att genom att använda dessa extrema påståenden försöka inskränka gemene mans vilja att tolerera avvikande (OBS ej extrema) beteenden. Ett restaurang eller bio-besök ska vara trevligt för alla parter. Även psykiskt och fysiskt funktionshindrade kan vara känsliga för omgivningens reaktioner på deras funktionshinder. Alltså vill de undvika de situationerna själva. Dessutom ökar stress eventuellt "oönskat" beteende, vilket anhöriga och assistenter är välbekanta med. Alltså faller de flesta argumenten. Om man inte vill mena att alla personer med fysiska och psykiska funktionshinder som eventuellt skulle kunna störa inte heller ska få äta ute på restaurang, bara för att det finns en viss risk/chans att omgivningen kanske blir störda?
    Har du ens läst de tidigare 188 sidorna? För jo, det finns de som menat att handikappade i princip har rätt att bete sig precis hur som helst eftersom de inte är kapabla att låta bli. Då inbegriper vi att skrika genom teater/biobesök, kladda mat på andra och sparka på andra.
    Varför är det så svårt att diskutera utifrån ett teoretiskt scenario? Alla som hängt med sen sida ett vet att jag definitivt inte vill låsa in alla "avvikande". Men jag anser inte heller att man är frånskriven ett ansvar eller kan kringgå regler genom att vifta med "diskrimineringsflaggan" så fort man är missnöjd.

    Och nej, alla har rätt att gå ut på restaurang/bio/whatever. Men alla har även skyldighet (den handikappade eller dess assistent) att avlägsna sig om det inte funkar. 
    I can Cum Lauder
  • Parenthood
    Nilsfar skrev 2009-09-22 18:48:45 följande:
    Det är alltså inte hur högt och hur intensivt ett ljud är utan det är om det är udda/konstigt som avgör om man får gå på en restaurang? Vem skall avgöra vilka ljud som är udda och konstiga?
    Tja, kalla det vad du vill, det är inte personens mentala status problemet handlar om, utan de ljud vederbörande orsakar. Frågan är därför fel ställd, men har man nån agenda att hindra mentalt störda att äta på restauranger kan det ju bli så där.
  • Krokimodell
    Parenthood skrev 2009-09-24 23:36:42 följande:
    Tja, kalla det vad du vill, det är inte personens mentala status problemet handlar om, utan de ljud vederbörande orsakar. Frågan är därför fel ställd, men har man nån agenda att hindra mentalt störda att äta på restauranger kan det ju bli så där.
    "En annan tråd handlade om högljudda barn på restauranger. Vad tänker ni ang. mentalt handikappade eller andra handikappade med sk "jobbiga" ljud? Varken de eller barnen kan helt ansvara för sina ljud." Det är uppenbart att TS menar om mentalt handikappade ska ha dispens att bete sig på ett sätt som vi inte accepterar av andra, så länge de inte rår för sitt beteende.
  • carita1974
    ragatan skrev 2009-09-24 20:02:38 följande:
    Med en ansenlig mängd års vana med psykiska och fysiska funktionshinder skulle jag vilja påstå att personer med såna problem som Pejgan beskriver aldrig äter ute på restaurang. Kräks på andras tallrikar, kastar mat och skriker könsord en hel kväll? Ber om tillgift Pejgan, man om man ska diskutera kanske man ska hålla sej och sina argument inom rimliga gränser. Eller så kan man hårdra det och mena att genom att använda dessa extrema påståenden försöka inskränka gemene mans vilja att tolerera avvikande (OBS ej extrema) beteenden.Ett restaurang eller bio-besök ska vara trevligt för alla parter. Även psykiskt och fysiskt funktionshindrade kan vara känsliga för omgivningens reaktioner på deras funktionshinder. Alltså vill de undvika de situationerna själva. Dessutom ökar stress eventuellt "oönskat" beteende, vilket anhöriga och assistenter är välbekanta med. Alltså faller de flesta argumenten.Om man inte vill mena att alla personer med fysiska och psykiska funktionshinder som eventuellt skulle kunna störa inte heller ska få äta ute på restaurang, bara för att det finns en viss risk/chans att omgivningen kanske blir störda?
    BRA SKRIVET...*ger stående ovationer*
  • ragatan

    Men då är det ju två olika frågor.
    Kan man bli frånskriven ansvar för sitt beteende på grund av ett funktionshinder som är medfött eller förvärvat? Ja, det kan man. Ofrivilliga ljud, skrik, spasmer, slem, dregel, urin och avföringsinkontinens..... Fanns det ett val skulle ingen välja att lida av dessa saker. Att tillskrivas ansvar för ett beteende man inte kan styra eller påverka är som att tillskrivas ansvar för en ögonfärg eller att man är vänsterhänt.
    Den andra frågan, som alltså diskuteras teoretiskt enligt Pejgan, är huruvida personer med ovanstående beteende ska få äta ute och stanna kvar på restaurangen trots att de stör de andra betalande gästerna. En person som går in på en restaurang och äter och sen dricker sej redlöst berusad bli avvisad när hans/hennes beteende stör/utgör fara för omgivningen. Och ja, skulle en funktionshindrads beteende vara så störande/farligt/obehagligt för omgivningen skulle de kunna avvisas.
    Det riktigt spännande är dock vem som ska bestämma när beteendet passerat gränsen för vad som accepteras. Människors tolerans är olika. Hur många gäster på restaurangen måste klaga innan den funktionshindrade avvisas? Räcker det att en gäst blir störd? Eller ska minst halva restaurangen störas? Ska ägaren få sätta upp en skylt utanför restaurangen där han/hon undanber sej vissa gäster? Krogar får ju ha klädregler.
    Människor störs av olika saker. Ska extremt överviktiga få inräknas bland de som kan anses störande/stötande? Fula människor?
    Återigen, fysiskt och/eller psykiskt funktionshindrade människor som har ett beteende som Pejgan beskrivit, äter inte på restaurang. De går heller inte på bio eller teater. De går heller aldrig ensamma, de har alltid med sej personal eller anhöriga. Och dessa vill nog inte utsätta den funktionshindrade för omgivningens missnöje. Därför är den här diskussionen meningslös.
    Däremot är alltid frågan om avvikande människors rätt att finnas och accepteras som en del av samhället alltid lika aktuell. Och här på FL dyker det med jämna mellanrum upp trådar som framför allt handlar om "mentalt handikappade" (vad nu det betyder) och deras rätt att göra vissa saker. Jag vet att funktionshindrade diskrimineras dagligen. Jag vet att diskrimineringen inte behöver vara avsiktlig eller elak men den kan fortfarande göra ont. Även " mentalt handikappade" har förmågan att bli sårade och känna sej avvisade och utanför. I dagens samhälle är ungdom, hälsa, intelligens, styrka och skönhet ideal som ska uppfyllas. De som faller utanför, de som är fula, skadade, trasiga och svaga. De som inte går att laga, operera och styla. De är en obehaglig påminnelse om ens egen skräck och rädsla för att vara avvikande, underlig och utanför. Man vill inte se, inte bli påmind, inte veta... Men de finns. Och de måste få finnas, för alternativet är hårresande.

  • uniMog

    men.. den är ju inte meningslös eftersom personer här i tråden hävdar att
    1. det är ok att göra så (sparka, skrika...)
    2. hon vägrar, som assistens, lämna lokalen i dessa lägen.

    Herregud jag har återigen aldrig sagt att de ska stängas inne.  Jag har ju både fysiskt och mentalt handikappade i min nära omgivning som jag träffar mer eller mindre regelbundet! (och regelbundenheten har inget med handikappet att göra utan hur nära de står mig)


    I can Cum Lauder
  • ragatan

    1. Det är inte ok att sparka, skrika, kräkas på andras tallrikar och allt vad du skrev...
    Då ska man avvisas från lokalen. Det är vi ju överens om.
    2. Om det är assistenten som vägrar lämna lokalen kan inte den "mentalt handikappade" lastas för vad som sker, eller hur? Då är det assistenten/anhöriga som begår fel som inte lämnar lokalen. Det är assistenten/anhöriga som satt den "mentalt handikappade" i en sits där dom stör sin omgivning och sen vägrar åtgärda saken.
    Varför ska man då ifrågasätta de "mentalt handikappades" rätt att äta ute, om det är assistenter/anhöriga som är direkt ansvariga för att situationen du beskriver uppkommit? Frågan borde ju istället vara hur "mentalt handikappade" ska slippa hamna i såna situationer som du beskrev pga assistenters okunskap, ointresse eller elakhet.

  • uniMog
    ragatan skrev 2009-09-28 11:48:58 följande:
    1. Det är inte ok att sparka, skrika, kräkas på andras tallrikar och allt vad du skrev... Då ska man avvisas från lokalen. Det är vi ju överens om. 2. Om det är assistenten som vägrar lämna lokalen kan inte den "mentalt handikappade" lastas för vad som sker, eller hur? Då är det assistenten/anhöriga som begår fel som inte lämnar lokalen. Det är assistenten/anhöriga som satt den "mentalt handikappade" i en sits där dom stör sin omgivning och sen vägrar åtgärda saken. Varför ska man då ifrågasätta de "mentalt handikappades" rätt att äta ute, om det är assistenter/anhöriga som är direkt ansvariga för att situationen du beskriver uppkommit? Frågan borde ju istället vara hur "mentalt handikappade" ska slippa hamna i såna situationer som du beskrev pga assistenters okunskap, ointresse eller elakhet.
    Jag tror att vi alla är väldigt överens om att ansvaret inte ligger på den handikappade. Och de allra allra flesta i tråden är överens om att situationerna jag beskrev inte är ok. Men återigen, det mesta står redan på de tidigare 188 sidorna.
    I can Cum Lauder
  • Gothiatowers

    Frågan är ganska korkad, eftersom den inte anger orsaken till ett ev. förbud. Är det vissa beteenden  som skulle kunna förbjudas? Eller avvikande utseende? Någon med ADHD? Dyslexi (kan ej läsa menyn)? Skall man kunna visa upp ett intyg om att man är mentalt frisk?

  • Aniiee
    Gothiatowers skrev 2014-07-19 18:54:48 följande:

    Frågan är ganska korkad, eftersom den inte anger orsaken till ett ev. förbud. Är det vissa beteenden  som skulle kunna förbjudas? Eller avvikande utseende? Någon med ADHD? Dyslexi (kan ej läsa menyn)? Skall man kunna visa upp ett intyg om att man är mentalt frisk?


    Grattis till veckans trådlyft.....
    Death is this brilliant slide, this high, fine music felt as pure vibration, this plunging float in wind and silence
  • Rolleek82

    Klart som fan mentalt handikappade ska få äta ute! annars kommer alla från FI få det jobbigt i sin valrörelse.

Svar på tråden Ska mentalt handikappade få äta ute?