• MysTic PrincesS

    Denna länk räddade med stor sannolikhet min son idag!

    Min son som snart blir 3 år höll på att kvävas idag av en guldtia! Vart han hittade den vet jag ej, men han hade den iaf och hade stoppat den i munnen, strax innan jag skulle byta blöja. När jag la honom ner så började han gräva i munnen och harkla/hosta. Sen fick han ingen luft alls! I länken nedan så visas det hur man ska göra, har memorerat detta sen innan enbart för ifalliatt och det är jag idag rent ut sagt jävligt glad för! Jag lyfte honom som på bilden för barn över 1 år och dunkade i ryggen och ut kom pengen. Han grät sen och hostade + lite kräk. Och jag fick ingen panik alls under eller efter.

    Spara länken, kolla på den, memorera, för man vet aldrig när man kan behöva kunskapen. Även om ditt/dina barn kanske aldrig behöver räddas, så kanske du kan rädda ett annat barn.

    http://www.1177.se/artikel.asp?CategoryID=32606

    Det tog lite drygt 1 minut från det att han satte den i halsen tills den var ute, men den kom ut


    Himlen vill inte ha mig och helvetet är rädd att jag ska ta över
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-07 13:31
    Tack till alla som delat med sig av liknande situationer, det trillar en och annan tår, men mycket beror nog på att man vet hur det hade kunnat sluta för oss alla om vi inte kunnat hjälpa eller fått hjälp av nån som vet. Prata med erat BVC om det finns kurser, kolla med kommun eller räddningstjänst om de har kurser i livräddning. Uppdatera er ofta. En olycka händer så lätt och bättre att vara så förberedd man kan än inte alls. Jag hoppas min och andras upplevelser kan bidra till att ev rädda ett liv.
  • Svar på tråden Denna länk räddade med stor sannolikhet min son idag!
  • MysTic PrincesS
    TjutandeRosen skrev 2009-09-08 13:58:25 följande:
    Om man inte får bort det som sitter i halsen genom bukstöt, blås ner det i barnets/ personens lunga ist! Gör ont som fan, men det blir fria luftvägar iaf! Det som fastnat går sedan att operera ut. Den infon fick vi av en informatör på räddningstjänsten.
    Risken är ju att det inte åker ända ner, utan fastnar ännu mer och kan då orsaka dödsfall ist.
    Himlen vill inte ha mig och helvetet är rädd att jag ska ta över
  • Troll1
    TjutandeRosen skrev 2009-09-08 13:58:25 följande:
    Om man inte får bort det som sitter i halsen genom bukstöt, blås ner det i barnets/ personens lunga ist! Gör ont som fan, men det blir fria luftvägar iaf! Det som fastnat går sedan att operera ut. Den infon fick vi av en informatör på räddningstjänsten.
    Usch, det lät lurigt.
  • Miss B

    Vi har oxå fått lära oss att det oftast aldrig blir riktigt tätt i halsen, får man inte ut det som sitter i halsen kan man fortsätta blåsa i luft tills hjälp kommer. Det var vad en läkare berättade för oss när vi gick första hjälpen kurs.

  • Troll1
    Miss B skrev 2009-09-08 16:11:55 följande:
    Vi har oxå fått lära oss att det oftast aldrig blir riktigt tätt i halsen, får man inte ut det som sitter i halsen kan man fortsätta blåsa i luft tills hjälp kommer. Det var vad en läkare berättade för oss när vi gick första hjälpen kurs.
    Typ min-mot-mun metoden?
    Jag skulle behöva gå en kurs igen. Det var många år sedan jag gick en kurs med Röda Korset.
  • L E A

    Skönt att din son klarat sig. Här kommer min story...

    Tappade min plånbok med myntfacket öppet. Mynt for runt i rummet och jag var väldigt noga när jag plockade upp allt. Jag körde ett varv med dammsugaren också. Två dagar efter kryper då min 10 månader gamla son och jag står o laddar diskmaskinen. Har ryggen mot han då jag hör hur han kniper efter luft. Vänder mig om o ser att han är helt röd/blå i ansikter o fattar nästan direkt att han hittat ett mynt. Ringer 112 samtidigt som jag har han böjd över mit knä o dunkar han i ryggen...Börjar gripas av panik då jag tar tag i hans fötter å vänder han upp o ner händer inget då heller. Till slut stoppar jag in fingret o gräver fram kronan. Jag började skaka som ett löv, Emil han satt o tittade på mig sen började han också gråta för jag grät. Vi åkte in till akuten och dom undersökte han. Jag hade då skrapat han i gomen så han hade fått ett sår där men klarade sig bra.

    Det är så otroligt lätt å bli helt förlamad av paniken man känner när inget händer. Jag fick knapt fram ett ljud i telefonen. Jag hörde inte ens vad hon sa till mig jag var så paraliserad...

  • M C

    Jag har kunnat första hjälpen i många år, har haft nytta av det på många sätt.
    Men bäst är att när mina barn varit dåliga tuggare och duktiga instoppare har jag inte fått panik.
    Det är det bästa med kunskap, den är aldrig slöseri med tid och i bästa fall livsviktig.

  • maddy26

    Min son satte en sån klubba som de brukar dela ut i affärer o på pizzerior i halsen(rund)
    Som tur var satte den sig på tvären så han fick luft runt om...
    Den lossade från pinnen när den blev blöt!!
    Vände han upp o ner, dunka han i ryggen, kräktes gjorde han men den kom ej ut-till slut fick jag på andra försöket upp den med fingrarna!!

    Blev väldigt chockad över situationen!!
    Kommer aldrig få en klubba igen....

  • 1638

    Min nu 3 åring norpade åt sig av storasysters Toffiffie julen strax innan han fyllde 2 år. Den fastnade o satt... han blev blå om läpparna o började låta, väsande ljud... hemskt....
    Vet att jag gjorde helt fel men jag stoppadener fingrarna i halsen på honom, lyckades få honom att hosta o den kom upp.
    Behöver jag tala om att NO TOFFIFIIE  ANYMORE!!!?

  • DragonWoman

    Lillkillen satte en kork i halsen för ett tag sen och då är det guld värt att veta hur man ska göra.


    Marco 001027 Marcus 061112 Malva 130426 Julian 140920
Svar på tråden Denna länk räddade med stor sannolikhet min son idag!