• pipie72

    Välj gymnasielinje för att bli psykolog el flygledare

    Min dotter är 15 år gammal och går i 9:an. Det enda hon kan tänka sig bli är psykolog eller flygledare. Vet någon vilken gymnasielinje som lämpar sig bäst för dessa yrken. Hon måste nämligen välja redan om några månader.

  • Svar på tråden Välj gymnasielinje för att bli psykolog el flygledare
  • Emeli
    miLLus skrev 2009-11-07 04:32:09 följande:
    Behöver man studera fysik för att bli psykolog?
    Nej, men om man vill bli flygledare kan det vara lämpligt. Det är ju det andra yrket flickan funderar på.
    Dr Mupp skrev 2009-11-07 04:24:33 följande:
    På den tiden jag gick på gymnasiet så fick man välja psykologi A eller filosofi A på naturvetenskapliga programmet. Vet inte om de ändrat det under de senaste 10 åren.
    Många (de flesta?) skolor brukar erbjuda såväl psykologi som filosofi som valbar kurs på Naturvetenskapliga programmet. Innan man gör sitt val kan det vara klokt att vända sig till den gymnasieskola man vill gå på och höra sig för vilket kursutbud de har. Det kan variera mellan olika skolor. Eftersom de flesta skolor som har Natur även brukar har Samhäll, och psykologi är ett karaktärsämne på Samhällsprogrammet, finns i de flesta fall kompetensen att undervisa i psykologi på skolan. Och i de läget kan man även erbjuda natureleverna att läsa den kursen. Kursinnehållet är naturligtvis detsamma.

    Läs vad som ingår i de olika programmen här:
    www.skolverket.se/sb/d/585
  • ääni

    På de flesta universitet ligger psykologutbildningen under samhällsvetenskapliga fakulteten. Det är på många sätt en samhällsvetenskaplig utbildning, tycker jag. Men självklart har den inslag av naturvetenskap och enklare matte (statistik). Det beror dock lite på vilket universitet man väljer. KI har en mer medicinsk inriktning än andra.

    Flygledare behöver vara stresståliga, ha god slutledningsförmåga och vara bra på engelska. Måste man inte gå natur för...

    Jag tycker hon ska välja efter intresse. Det är inte ett avgörande val på något sätt, hon kan alltid komplettera i efterhand om hon skulle vilja.

  • Emeli

    Det stämmer att man alltid kan behörighetskomplettera om det behövs, men man ska veta att man då missar de eventuella meritpoäng man annars skulle ha fått. Som mest kan man få 2,5 bonuspoäng om man läser t.ex. fortsättningskurser i språk och matte.

    www.studentum.se/Nya_antagningsregler_till_hoegskolan__d1110.html

    Man ska inte sticka under stol med att Samhäll är ett lite lindrigare "lättare" program än Natur, och de flesta kanske har lättare att få höga betyg där, men om man måste behörighetskomplettera kanske man förlorar på att gå där ändå. Det gäller att tänka sig för noga.

  • ääni

    Indras dotter: Absolut, det kan vara värt att tänka på. Men för de utbildningar TS dotter är intresserad av finns ingen särskild anledning att läsa natur. Samhälle eller något annat program som ger behörighet är minst lika bra.

    Sen vill jag nog avdramatisera gymnasievalet lite. Visst är det super att antingen välja rätt väg från början (i TS dotters fall ett program som ger behörighet till de vidareutbildningar hon vill läsa) eller läsa det program som flest många dörrar (natur) men det mesta går att rätta till senare OM man skulle vilja. Gymnasietiden är en viktig tid i livet, inte bara i utbildningssyfte, utan också socialt och utvecklingsmässigt. Dessutom handlar det ju om tre år av ens liv - det är värt att ägna dessa år åt det man är intresserad av i sällskap av likasinnade.

  • ääni

    OM TS dotter eller någon annan är intresserad av samhällsvetenskap OCH naturvetenskap så finns förresten såna där natursamprogram. Fanns i alla fall när jag var i den åldern... Finns ju massa olika kombinationer av ämnen om man letar lite, beror dock på var man bor.

  • lillekatt

    Alltså, några av er får det att låta som om den naturvetenskapliga linjen är så svår, så att man får noll tid över till kompisar och andra aktiviteter. Tyvärr är det väl så att beroende på skola så är det också olika svårt på programmen. men har TS dotter en fallenhet för naturämnen och inte tycker det är asjobbigt med matte, fysik, kemi osv, så tror jag fortfarande att naturlinjen kan vara ett bra val.

  • Emeli

    Jag har en son som går andra året på natur. Det är mycket jobb med skolarbetet, men inte värre än att han hinner med kompisar och fritidsintressen också. När han stod inför gymnasievalet besökte vi flera olika gymnasieskolor och jämförde dem noga. Har skolorna i er kommun öppet hus tycker jag att ni ska passa på och gå dit och ställa era frågor. Det ger mycket.

    Samhällsprogrammet kan vara jobbigt det också eftersom det innebär en hel del språk, och alla som har läst främmande språk vet att man då inte kommer undan läxor och pluggande. Många skolor erbjuder matte C och D som valbara kurser till sina samhällselever. Om man vill bli flygledare och går samhällsprogrammet bör man nog seriöst överväga att välja dessa.

    Kombinationen Natur-Samhäll finns på vissa skolor. Kan kanske vara ett alternativ.

  • ääni
    Emeli skrev 2009-11-08 21:25:44 följande:
    Jag har en son som går andra året på natur. Det är mycket jobb med skolarbetet, men inte värre än att han hinner med kompisar och fritidsintressen också. När han stod inför gymnasievalet besökte vi flera olika gymnasieskolor och jämförde dem noga. Har skolorna i er kommun öppet hus tycker jag att ni ska passa på och gå dit och ställa era frågor. Det ger mycket. Samhällsprogrammet kan vara jobbigt det också eftersom det innebär en hel del språk, och alla som har läst främmande språk vet att man då inte kommer undan läxor och pluggande. Många skolor erbjuder matte C och D som valbara kurser till sina samhällselever. Om man vill bli flygledare och går samhällsprogrammet bör man nog seriöst överväga att välja dessa. Kombinationen Natur-Samhäll finns på vissa skolor. Kan kanske vara ett alternativ.
    Matte C är ett krav, tror jag, dock inte D.
  • ääni
    ääni skrev 2009-11-08 23:05:18 följande:
    Emeli skrev 2009-11-08 21:25:44 följande: Matte C är ett krav, tror jag, dock inte D.
    För flygledare alltså
Svar på tråden Välj gymnasielinje för att bli psykolog el flygledare