Inlägg från: ääni |Visa alla inlägg
  • ääni

    Välj gymnasielinje för att bli psykolog el flygledare

    Tycker hon ska välja den linje som verkar roligast och intressantast men som innehåller den särskilda behörighet som krävs för psykolog och flygledare. Eventuellt bör hon också tänka på vad hon har lättast för och känner sig motiverad att plugga eftersom det är höga antagningspoäng till psykologprogrammet. Men hon kanske är begåvad och har lätt för det mesta!

    Kolla den särskilda behörigheten och jämför med vad hon får på de olika gymnasielinjerna:

    www.bliflygledare.nu/behorighet/
    Behörighet till psykologprogrammet är lite beroende av universitet så kolla alla (Lund, Umeå, Örebro, Stockholm, Karolinska, Göteborg, Uppsala, Mittuniversitetet, Linköping).

    Jag har behörighet till båda utbildningarna och jag gick samhällsprogrammet på gymnasiet. Men det där kan nog bero lite på skola och inriktning. Dessutom var det ett tag sedan jag gick i gymnasiet.

  • ääni
    Wolfclaw skrev 2009-10-03 20:17:45 följande:
    Dito. Om inte annat är det nog den linjen som bäddar för flest möjligheter i framtiden om man ändrar sig vilket jag gjorde. Från militär till pilot till ingenör till militär igen :)
    Visst är det så! Jag tror det är en jätterolig linje om man känner för det!

    Jag föreslår att hon i första hand väljer den linje hon tycker verkar rolig och intressant men som ger behörighet till dessa två utbildningar. Vi lever trots allt NU och gymnasietiden är tre år av ens liv, tre år att ägna åt något man tycker är spännande och kul. Vill ts dotter läsa naturvetenskaplig linje så är det bra men vill hon läsa något annat är det inte för sent att komplettera med ett naturvetenskapligt basår om hon skulle ändra sig senare. Det är aldrig för sent att göra det...

    Sen är frågan om hon ska vara taktisk. Jag tror i och för sig att många fixar 20,0 i betyg på natur, bara de är motiverade, men det kan vara lättare på någon annan linje. Ska hon söka psykologprogrammet på sina betyg bör hon ha 20,0 (kan komma in på knappt det på vissa universitet men det är ju en chansning). Men det går ju att söka med högskoleprovet också.
  • ääni

    Jag anser att psykologprogrammet på många sätt är en samhällsvetenskaplig utbildning. Men naturligtvis har den medicinska och naturvetenskapliga inslag, mer vid vissa universitet än vid andra. Den har ligger vid de flesta universitet under den samhällsvetenskapliga fakulteten men vid något under omvårdnad eller beteendevetenskap. Jag tror bara det är Karolinska institutet som har en mer medicinsk och biologisk inriktning än de andra, dock kräver de inte att man gått natur på gymnasiet, så avancerade förkunskaper behövs inte.

  • ääni

    På de flesta universitet ligger psykologutbildningen under samhällsvetenskapliga fakulteten. Det är på många sätt en samhällsvetenskaplig utbildning, tycker jag. Men självklart har den inslag av naturvetenskap och enklare matte (statistik). Det beror dock lite på vilket universitet man väljer. KI har en mer medicinsk inriktning än andra.

    Flygledare behöver vara stresståliga, ha god slutledningsförmåga och vara bra på engelska. Måste man inte gå natur för...

    Jag tycker hon ska välja efter intresse. Det är inte ett avgörande val på något sätt, hon kan alltid komplettera i efterhand om hon skulle vilja.

  • ääni

    Indras dotter: Absolut, det kan vara värt att tänka på. Men för de utbildningar TS dotter är intresserad av finns ingen särskild anledning att läsa natur. Samhälle eller något annat program som ger behörighet är minst lika bra.

    Sen vill jag nog avdramatisera gymnasievalet lite. Visst är det super att antingen välja rätt väg från början (i TS dotters fall ett program som ger behörighet till de vidareutbildningar hon vill läsa) eller läsa det program som flest många dörrar (natur) men det mesta går att rätta till senare OM man skulle vilja. Gymnasietiden är en viktig tid i livet, inte bara i utbildningssyfte, utan också socialt och utvecklingsmässigt. Dessutom handlar det ju om tre år av ens liv - det är värt att ägna dessa år åt det man är intresserad av i sällskap av likasinnade.

  • ääni

    OM TS dotter eller någon annan är intresserad av samhällsvetenskap OCH naturvetenskap så finns förresten såna där natursamprogram. Fanns i alla fall när jag var i den åldern... Finns ju massa olika kombinationer av ämnen om man letar lite, beror dock på var man bor.

  • ääni
    Emeli skrev 2009-11-08 21:25:44 följande:
    Jag har en son som går andra året på natur. Det är mycket jobb med skolarbetet, men inte värre än att han hinner med kompisar och fritidsintressen också. När han stod inför gymnasievalet besökte vi flera olika gymnasieskolor och jämförde dem noga. Har skolorna i er kommun öppet hus tycker jag att ni ska passa på och gå dit och ställa era frågor. Det ger mycket. Samhällsprogrammet kan vara jobbigt det också eftersom det innebär en hel del språk, och alla som har läst främmande språk vet att man då inte kommer undan läxor och pluggande. Många skolor erbjuder matte C och D som valbara kurser till sina samhällselever. Om man vill bli flygledare och går samhällsprogrammet bör man nog seriöst överväga att välja dessa. Kombinationen Natur-Samhäll finns på vissa skolor. Kan kanske vara ett alternativ.
    Matte C är ett krav, tror jag, dock inte D.
  • ääni
    ääni skrev 2009-11-08 23:05:18 följande:
    Emeli skrev 2009-11-08 21:25:44 följande: Matte C är ett krav, tror jag, dock inte D.
    För flygledare alltså
Svar på tråden Välj gymnasielinje för att bli psykolog el flygledare