• EmUme

    Umemorsorna snackar vidare (del 4)

    "För er nya så huserar här ett gäng morsor som fick barn under våren och sommaren 2008. Vi gör det som morsor gör bäst. snackar om våra små gryn, träffas och fikar och njuter av livet som just mamma."

    Nu när de små blivit större gläds vi åt nya små liv, pratar förskola och om allt annat som hör till.

  • Svar på tråden Umemorsorna snackar vidare (del 4)
  • Alice i Umeå

    hej hej!!

    Här har helgen rullat på med mera feber. Elsa toppade igår med 40,6.... Tyckte ändå att hon var ganska pigg lördag fm så vi bestämde att vi skulle åka till övik som vi planerat. Vi skulle på kalas då sambons bror och hans sambo fyllde år i helgen. Igår kväll var ungen så het att man brände sig på henne... Men idag har det varit bättre, dock väldigt missnöjd och gnällig... Vabbar med henne i morgon.

    Man får ju hoppas att vardags pusslet blir lättare när de blir äldre, nu är det verkligen svårt. Jag och min sambo kom fram till att vi bara är lediga en dag tillsammans innan jul, den 12 dec. Sen ska han jobba måndag-lördag och jag jobbar söndag-torsdag så vi är aldrig lediga tillsammans. Det är lite knäckande men man får ta tillvara på kvällarna i stället....

    Trevlig advent på er!!

  • AnnaH

    Vi gör allt för att slippa vardagspussla så mycket. Pusslar hellre med ekonomin än med tiden med familjen så vi räknar med att fortsätta leva på småpengar medan barnen är små. Se´n är det ju alltid svårt att bestämma, det kan ju dyka upp jobb som inte tillåter annat än heltid och då får man ju anpassa sig men vår förhoppning är att ingen av oss ska behöva jobba mer än 80% innan barnen börjat skolan.


    Håller med Lisabettan om att barnen är i en härlig ålder nu. Evina börjar göra sig förstådd riktigt bra och hon förstår vad vi säger mycket bättre. Väldigt kramig har hon blivit och för det mesta är hon glad. Full fart från morgon till kväll, men enbart på ett positivt sätt. Det är riktigt lyxigt att vara hemma på heltid nu i slutet av graviditeten och verkligen bara få njuta av varje dag (så gott det nu går). Det lär väl bli kämpigare om några veckor, när lillebror kommit.


    ♥ Evina 080509 ♥ BF 100111 ♥ → annaharr.se
  • AnnaMa

    Angie: Vi köpte också en sån potta förra veckan, och Jonna tycker om den. Jag gillar den för att den är lite högre, för hon sitter bättre, och för det bekväma ryggstödet. Synd bara att den var så dyr...

    Snart ska jag ner på stan för lite julshopping. Hoppas på att bli närintill klar. Men å andra sidan köper vi nästan bara till barnen, så det ska nog gå bra. Men det är lite klurande där med. Tycker att Jonna är svårast att köpa till.


    Jonna 080514 & lill*n bf 21/2 -10
  • mariaochlinus

    oj oj länge sen sist... fast jag kikar in och läser ibland!

    Vidar tycker oxå om pottan, kissar väl på den nån gång om dagen, men det är inget vi kör stenhårt med utan bara då det passar och vi kommer ihåg och om killen är på humör för det!

    Magen växer, ska på UL den 14:e, jätte kul!

    Pluggar som en tok och jobbar litet lite, så nog känner jag igen mig lite grann i det eviga pusslandet.
    Fast min stora tjej verkligen är stor nu, men då dom blir äldre är det ju istället skjuts till matcher, träningar, kompisar osv... 

    Mina stora barn är vacinerade, helt utan några biverkningar, skönt!
    Vidar har inte kunnat ta den ännu för han har haft feber i 2 veckor, dubbel öroninflamation. 5:e på ca ett halvår, så nu ska han få operera in rör så småningom, skönt!!


    (¯`♥.¸♥ Amanda 001113, Lucas 051010, Vidar 080328, Bebis BF Maj 2010♥¸ .♥´¯)
  • Pennan74

    Jag skriver inte så mycket, men är inne och läser ofta.
    Såg att ni pratade om pottor, Milo har haft en sån potta sedan han var runt 10 mån och det fungerar rätt OK.
    Ett tips om man inte vill betala allt för mycket för en sådan sk. pottstol, det brukar finnas en del på loppis och blocket ute. Vi har två st som vi betalat mellan 25-50kr för. Skurar man upp den så funkar det.
    Själv så har vi inte hunnit med det där vardagspusslandet ännu, då jag inte har hittat något jobb ännu. Jag trivs ganska bra med att gå hemma ett tag till, men ekonomin får ju lida lite.

  • AnnaH

    Jo, som Bubblan65 skriver finns det ju en del bättre begagnade pottstolar att köpa för en billig peng och till BabyBjörns variant finns lösa pottor att köpa till den om man inte tycker det känns okej att barnen använder begagnad potta.

    Vi har också den modellen och introducerade den redan när Evina började sitta men det är först nu hon verkligen förstår grejen. Bajsar gör hon nästan uteslutande på pottan, då säger hon till i förväg. Kiss blir mer när vi kommer ihåg att sätta henne där på rätt tider. Hon säger ofta till men först när det redan hänt. Men som sagt, vi kommer inte kämpa så hårt med pottan innan sommaren. Däremot lyssnar vi när hon säger till. 


    ♥ Evina 080509 ♥ BF 100111 ♥ → annaharr.se
  • ulrica83

    Även här blir det långt mellan gångerna även om jag är inne och läser lite oftare än jag skriver.
    Här är det också sjukdomstider. Albin var hemma från dagis hela förra veckan pga en ordentlig förkylning och denna vecka har han åkt på ögoninflammation så vi blir nog hemma större delen av denna vecka också.

    Vi pottränar också, men i väldigt liten skala. Helt på Albins initiativ. I perioder säger han till, främst då det är dax att bajsa, och då vill han antingen göra det i pottan eller på toaletten. Han har inte så stor ro att sitta still där utan vill helst upp direkt han satt sig för att titta om den kommit något. Ibland vägrar han sitta på pottan och någon vecka senare vill han hemskt gärna sitta där så vi låter han göra som han vill än så länge. Vi tänkte också satsa mer till sommaren.
    Vi har både en BabyBjörn pottstol och en potta från IKEA. Han gillar båda lika bra.

    Vet någon av er var man kan få tag på ett virkat barnöverkast? Typ lite spets-likt?

  • J Anttila

    Erik var tvungen att komma hem från dagis idag. De ringde i full panik och säger att han måste vara sjuk. Mattias rusar ner och hämtar hem honom. Han skrek och grinade så att det lät ut på gården. Men han var inte sjuk utan bara mammig. Det känndes verkligen i hjärtat när jag hör honom skrika ute på loftgången. Detta var dock första gången det har hänt, funderar på om han ska få vara hemma imorgon eller inte. Han är ju inte sjuk bara mammig. Svårt, han har aldrig varit så här förrut.
    För oss är det lite pussligt, men det handlar mest om att jag måste läsa så mycket och gör det hemma. Vilket kan bli svårt när erik är hemma från dagis för att mattias är ledig.
    Annars så har vi ju turen att vårat största gemensama intresse finns hemma. Att titta på film. Något vi kan coh gör nästan varenda dag.

  • IdaElt

    Ja, angående jobb hela veckorna och att inte hinna träffas känner jag igen. Vi jobbar skift båda två och att äta middag tillsammans mer än en gång i veckan är inte aktuellt hos oss. Jättetråkigt! Men annars träffas vi några timmar före eller efter jobbet och i snitt en ledig dag tillsammans varje vecka.

    Men vad gör man. Pengar behöver alla och man får försöka göra det bästa av situationen.

  • Miaronethia

    Det är inte lätt hur man ska fördela tiden mellan familj och arbete. För oss blior det troligen så att B Åker och arbetar i Kiruna från och med feb veckovis dvs borta 7 dagar och hemma ledig 7 dagar. Blir tufft då jag blir själv med 2 små, men desto trevligare att han är helt ledig en hel vecka efter varje arbetsvecka. Det ger bättre med pengar, så det räcker om jag arbetar halvtid sen...

  • Honung

    Hej!
    Här har vi haft några otroligt tuffa veckor med sjukdomar. Började med att Vilhelm insjuknade med hög feber för cirka 3 veckor sen. Var ganska säker på att det var svininfluensa pga han inte var vaccinerad. Sen var han riktigt dålig i några 4 dagar men vi kände väl ändå att det hade vänt litegrann, då han blev mer och mer snabbandad. Åkte in på akuten och han las in på Barn pga (bakteriell och virus) lunginflammation med riktigt hög snabbsänka och dålig saturation. Där blev vi kvar i 4 dagar med iv antibiotika, syrgas mm. Väl hemma fortsatte han ha feber ffa på kvällarna och nätterna men nu är han helt frisk sen en halv vecka tillbaka och vi har äntligen avslutat antibiotikakuren. Det var dock lite pirrigt att lämna på dagis i morse efter att han inte varit där på nästan tre veckor, men det gick över all förväntan. Tyvärr var det inte svininfluensan som han hade haft så nu är han ovaccinerad och jag kan bara be en stilla bön att han inte kommer att dra på sig på det nu för då tror jag att jag ger upp

    Angående potta har vi inte satt igång alls än så länge pga att det har varit en hel del strul med långa diarréepisoder efter en magsjuka som han drog på sig i början av hösten. Har faktiskt inte skaffat en ännu... Men i samband med att han var så jäkla sjuk så blev magen bra igen. Inget ont som inte har något gott med sig Och det där med vardagspussel käner jag igen alltför väl. Försöker att inte tänka så mycket på att jag aldrig hinner med att träna nuförtiden för då får jag bara ångest.

  • Umetjejen79

    Frode var snuvig flera månader i våras (BVC sköterskan misstänkte allergi mot katterna) och sedan blev han bra 4 månader i somras. Nu har han varit snuvig och tungandad, snarkar och har svårt att få luft när han sover i 3 månader och i går var vi och kollade på Näsa-hals. Där konstaterades att han ska skrapa bort polyper och operera bort en del av halsmandlarna för de var för stora.

    Pottan styr han bara bort om man sätter fram den, han som var så duktig och kissade och bajsade runt 1 års ålder. Jag har beställt några tygblöjor och tänkte varva med dem och sätta på honom på em när vi kommer hem så han känner att det inte är så skönt med blöja. Dagens blöjor är för sköna och så skonar vi miljön lite också. Till mig själv beställde jag en m-kopp med tanke på miljön.

    Jag jobbar 80% nu sen i 1 november, vilken skillnad mot att jobba 100%. Känns knappt som jag hinner vara på jobbet. Jag kommer sist och går först nästan varje dag. På 3 veckor har jag 2 st tidiga 6:30 dagar och 4 st sena16:45-17:00 och då sköter Peter hämtning/lämning.

  • AnnaMa

    AnnaH & J Anttila: Såg era små i tidningen. Sötnosar!

    Jonna och kusin Siri var på en svartvit bild i början...


    Jonna 080514 & lill*n bf 21/2 -10
  • mariaochlinus

    har oxå sett några små kändisar, mitt lilla lucia tåg är på sidan 13!


    (¯`♥.¸♥ Amanda 001113, Lucas 051010, Vidar 080328, Bebis BF Maj 2010♥¸ .♥´¯)
  • Alice i Umeå

    Såg också en hel del kändisar, kul!! Alice och Elsa var också med, typ sidan 32 eller 34. Minns inte riktigt vilken sida det var.

  • gusa82

    Har själv inte sett tidningen utan enbat på nätet. Edvin är med på en bild där han bakar pepparkakor hemma.
    Då måste jag försöka kika och se om jag känner igen fler!

  • Ingara

    Hej,
    har inte varit in här på länge men såg att tråden stängs idag så här kommer en ny:
    www.familjeliv.se/Forum-3-168/m49516584.html

    Jag hoppas det funkar annars är rubriken den samma som tidigare.

    För oss börjar allvaret i januari med inskolning på dagis och 1/2 börjar jag jobba. Suck.... fast jag ska inte klaga, jag har nästan varit hemma i 2 år

    Vide får resurs på dagis så det ska nog gå bra. Jag kommer bara att jobba 50% så att jag ska hinna med honom samtidigt som jag jobbar.
    Det känns lite tungt att inskola på dagis när han är motsvarnde ett barn i 5-6 månadrs ålder men jag tro nog att han ska klara det bra.

    Jag önskar er alla en god jul och ett gott nytt år.

Svar på tråden Umemorsorna snackar vidare (del 4)