• bonaqua

    Vi som blev föräldrar i Juli 2008, del 6

    Heej..igen!

    Nu kommer 6e tråden för oss som fick barn förra sommaren. Det är så himla roligt att följa alla och läsa om allas framsteg och motgångar.
    Här kan vi dela med oss av allt.
    Självklart är "nya" föräldrar också välkomna =).

    Ha en fortsatt bra höst alla!

  • Svar på tråden Vi som blev föräldrar i Juli 2008, del 6
  • Bebis på väg

    Hej! Nu har jag också hittat hit. Det blir inte mkt sittande framför datorn nu när jag jobbar heltid. I jan ska pluttan börja på förskola, hoppas att det kommer att gå bra. Hur går det för era små som börjat? Är ni nöjda med förskolorna? Är lite nervös..

    Iris har hela munnen full av tänder. Det var lite jobbigt när hörntänderna kom men de andra har vi inte ens märkt av. Ser så gulligt ut med hela munnen full av nästan helt utväxta tänder! Det är inte helt lätt att få borsta dock...Annars mår hon bra. Säger jätte många ord o härmar väldigt mkt.

    Ska ni vaccinera era barn för svininfluensan? Vi ska göra det så fort man kan.

  • Skytten75

    Min sambo som är hemma med Nellie, ska ta med henne till BVC idag för att vaccineras. Jag ska till min vårdcentral efter jobbet. Storasyster fick sin vaccin förra tisdagen.


    Isabelle 060821 och Nellie 080722
  • Miniskrutt

    Philip fick vaccin för en vecka sedan. Inga märkbara reaktioner som skönt är.

  • Skytten75

    Vad ska ni köpa i julklapp till barnen?


    Isabelle 060821 och Nellie 080722
  • Miniskrutt

    Philip ska få en gunghäst (alldeles tokig i den på dagis!), ett lektält att ha i sitt rum och krypa in i, den blå barnkammarboken samt en tågbana. Det är vad vi vet så här långt, men fler klappar blir det. Kul att höra vad ni andra skall ge! Kram

  • Miniskrutt

    Förresten, någon som upplevt ett kruppanfall?

    Philip höll på att skrämma slaget på oss en sen kväll, när han efter några timmars god sömn plötsligt stod upp i sängen, hade svårt att få luft (en ''skällande'', otäck hosta) och kräktes upp slem... Vi åkte till barnakuten där man tog det hela med ro. Tydligen vanligt fenomen om de små drabbas av luftvägsvirus och luftvägarna är trånga och ej färdigväxta. Inget farligt, men ack så fruktansvärt obehagligt!!

  • mancora

    Hej tjejer, Här har det hänt grejer. Vi har fått en ny liten bebis!!! En supersöt liten tjej. Hon heter Molly och föddes för 2,5 v sedan. Jag blev igångsatt pga att fostervattnet hade gått och bebisen hade bajsat i fostervattnet. Första värken kom kl 21 och hon kom ut kl 01 - så det gick mycket snabbare än förra gången (14 tim på förlossningen och himla mycket hemma innan). Jag gick från att varit öppen 5 cm till att vara helt öppen och ha krystvärkar på mindre än 15 min! Så det blev ingen epidural...... Lillan kom ut och hade mörkt hår, 3150 gr lätt och 48 cm lång. Jag mådde toppen redan från start: märkte knappt att jag fött barn och jag var så himla pigg.

    Hon är ju så himla liten, har totalt glömt att de är så små! och så luktar hon så himla gott......lilla pussgumman.

    Nu är jag ute hos mina föräldrar i skärgården. Jag har verkligen bara latat mig: sambon har tagit Molly på natten och sovit i ett annat rum, då hon grymtar och har sig nätterna igenom (sover oftast 3 tim i sträck, men så som hon grymtar får ju inte jag nån sammanhängande sömn) och sen har sambon kommit in med en nybytt tjej som jag ammat och sen har sambon tagit henne igen. Sen har min mamma och pappa tagit hand om Dexter på förmiddagen och lagat mat m.m. Jag fick babylyxen att sova över 4 tim i sträck igår!! När sambon kom upp med lillan för att hon skulle få äta kändes det som om jag sovit i 10 tim.

    Lilla Molly gör inget annat än att äta känns det som, men fördelen är att jag nu bara har nåt enstaka kg kvar tills min ursprungsvikt (dvs min vikt innan jag blev gravid med Dex, jag var ju lite underviktig när jag blev gravid med Molly pga att jag ammade Dex så mkt då......beviset på att amning inte är det säkraste preventivmedlet) - skönt att slippa träna, då jag är värsta latmasken - jag tycker att det tillräckligt ansträngande att träna på knipövningarna

  • Skytten75

    mancora: Grattis till tjejen! Vad mysigt det låter.

    Var är alla andra i tråden?

    Jag väntar på besked denna vecka vilket hus och avd. Nellie ska börja på dagis i jan.

    Nellie kommer att få kläder, bok, hoppdjur, badleksaker. Svårt att köpa eftersom hon ärver av sin storasyster. Men något mer får det bli. Vill gärna höra era förslag.


    Isabelle 060821 och Nellie 080722
  • Miniskrutt

    Å grattis Mancora! Vad roligt med en liten tjej! Vad skönt att allt gick bra. Är foglossningsproblemen över nu eller känner du något av det fortfarande? Jag är äntligen friskförklarad från min bäckenledsmärta. Nästan 1 1/2 år efter lillens födelse. Jag har tränat stabiliseringsövningar som en tok, men nu äntligen känner jag mig 99% helt frisk och kan leva som vanligt igen...

    Philip trivs på sitt dagis. På fredag är det lussetåg, då skall han vara stjärngosse den lille plutten!

  • mancora

    Tackar, tackar!!

    Miniskrutt: vad skönt att du äntligen har börjat må bättre. jag hade ont i bäckenet ca en vecka efter förlossningen och nu har jag bara lite kvar av gravid-ischiasen - som sjukgymnasten trodde beror på att jag är lite sned i ryggen och den ökade vikten gjorde att jag belastade fel. Jag mår otroligt bra med tanke på att det bara gått 3 veckor sen förlossningen. Min kropp var ganska sliten i slutet av graviditeten med tanke på att jag bar Dexter en hel del - det är ju ett träningspass bara att ta på honom vinterkläderna när man bar en stor mage i vägen. Tack och lov gick jag bara upp 12 kg så kroppen blev inte så ansträngd.

  • Skytten75

    Vi fick den dagisplatsen till Nellie som vi önskade (endast önskade). {#lang_emotions_laughing} Storasyster gick på den avd. innan sommaren och är bredvid den hon går på nu. Inskolningen  på 2 v börjar 11/1. Tror att det kommer att gå bra. Hennes storasyster älskar sitt dagis. De är så underbara på den avd. Finns inga bättre fröknar.


    Isabelle 060821 och Nellie 080722
  • Miniskrutt

    Mancora: Det låter ju helt underbart, nästan återställd efter bara tre veckor! Söt bild på de små förresten.

    Skytten: Vad skönt med dagisplatsen. Man har ju insett hur viktigt det är att man känner sig trygg med den plats och personal som barnet tillbringar så stor del av dagen med.

  • Cattis31

    Hej hopp!!!

    Jag har varit jättedålig på att skriva här på jättelänge nu, men det är kul att se att några är kvar i alla fall {#lang_emotions_laughing}.

    Här är det full rulle hela tiden! Jag jobbar men inte heltid och Nova går på dagis och stortrivs. Men just nu så längtar hela familjen tills jul för då ska både jag och min man vara lediga from den 23/21 tom den 11/1...! Och det ska bli såååååå skönt!


  • Skytten75

    Jag längtar också efter julledigheten är ledig from 18/12 tom 10/1. Så skönt!!

    Julafton ska vi fria hemma hos oss, då kommer mina föräldrar, min bror och hans dotter, min sambos föräldrar, hans lillasyster, sambons bror med fru och två-tre barn och ev sambons mormor o morfar.


    Isabelle 060821 och Nellie 080722
  • Enigmia

    Hej alla! Katastroflänge sedan jag skrev sist och även sedan jag senast var inne och läste.

    Men vi har haft en jobbig höst här eftersom vi tvingades hitta ny bostad när vi blev uppsagda från huset vi hyrde. Vi har letat och letat och till slut hittade vi en enplansvilla i fint skick som vi köpte och flyttade in i för 1,5 vecka sedan. Skönt!! Äntligen på plats. Men det är litet och trångt mot vad vi varit van vid och har inte kunnat packa upp allt ännu eftersom vi inte har någonstans att ha det. Det känns jobbigt... En massa möbler har vi fraktat hem till mina föräldrar och mer kommer det att bli

    Mancora: Grattis till dottern!! Vad mysigt det låter! Jag kan knappt fatta att Gustav nu är lika stor som Adrian var när Gustav kom... Gustav är ju så liten! Det är svårt att förstå hur jag då kunde klara av två. Vad skönt att förlossningen gick så bra!

    Jag tycker det är jättejobbigt med barnen nu. Såå skönt att de är på dagis på dagarna och jag får sitta och jobba i lugn och ro och bara lyssna på tystnaden större delen av dagarna. Adrian trotsar väldigt mycket ( han är 2,5 ). Eller trots kan man ju inte kalla det... han vill ju bara göra allt själv!! Men jobbigt är det när han skriker "sjääälv" hela tiden och man så gärna bara vill hjälpa till lite eftersom man ser hur tokigt det blir. Det kliar i fingrarna hela tiden. Då är det skönt att få ge en hjälpande hand till Gustav som i de flesta fall tacksamt tar emot

    Gustav är sko-fetichist och vill gå inomhus med skor hela tiden. Vi måste bygga eller köpa en möbel att gömma undan skorna i så att han inte kan dra runt dem hela tiden. Han vill även vara med hela tiden och "hjälpa till" med matlagning och disk, städning m m och jag tycker det är svårt att göra honom delaktig på ett bra sätt. Det blir mycket skrik och gnäll för att han inte får göra som han vill.

    Det blir väldigt begränsat med julklappar i år p g a platsprist. De ska få en matta till sitt rum med vägar som man kan köra bilar på. Och så blir det nog något klädplagg. Till Gustav tycker jag det är svårt eftersom allt redan finns som han behöver just nu och det är ju inte roligt att köpa bara för att det ska vara en julklapp när vi egentligen inte har plats.

    Jag har precis blivit faster också. Bebisen hade ett bråck på magen så det var planerat kejsarsnitt till början av februari men så startade helt plötsligt förlossningen i fredags och när de till slut förstod att det var på G så var det försent att stoppa. Den lille är födde v 29+0 och mår bra. Han är stor för sin ålder men vägde bara 1 140 g. Jag hoppas verkligen att allt ska gå bra. Otäckt när de föds så tidigt! Och nu får de fira jul på akademiska i Uppsala vilket inte är så roligt för varken dem eller oss andra.

    Ha det bra allihop!

  • Skytten75

    Nellie älskar skor också. Hon ska prova dem och dra runt dem i lgh. Igår var hon med bakade pepparkakor. Hon älskar hjälpa till med att plocka ur diskmaskinen. Det nyaste är väl att ställa sig på pallen och tvätta händerna i handfatet (leka med vattnet och tandkrämen).


    Isabelle 060821 och Nellie 080722
  • Miniskrutt

    Skytten: Philip älskar också att stå på sin lilla pall och tvätta händerna. Då är det smidigt att plocka fram tandborsten och köra ett varv med den... funkar faktiskt ganska så bra, förutom när han biter sig fast i borsten...

    Enigmia: Hu, vad jobbigt med ofrivillig flytt! Men grattis till köpet av nya bostaden, det låter jättefint!

    Philip blivit väldigt bestämd på sista tiden... säger ''nää'' till det mesta och skakar på huvudet. Vad säger ni som har erfarenhet av barn sen tidigare: Vilka strider skall man ta egentligen? Jag skulle kunna springa efter Philip hela tiden och försöka stoppa hans nyfikna framfart, men då skulle ju både han och jag bli alldeles galna. Jag försöker fokusera på sådant som kan vara farligt för honom eller uppenbart förstöra något i inredningen. Men om han hela tiden skall ta ut vissa saker som ex grytlock, kastruller eller ''hjälpa till'' med annat i köket eller pilla på allt med knappar och displayer som han kommer över, så försöker tar jag det med ro. Man kan ju inte tjata ihjäl sig eller?? Det blir ju ett himla liv hela tiden isåfall!

    Jag känner mig just nu jättetrött (både sömnbrist och den mörka årstiden skulle jag tro). Skönt att det snart är lite julefrid...

Svar på tråden Vi som blev föräldrar i Juli 2008, del 6