• Thalis

    Ni som förlorat barn efter v.13 men innan v.24

    Hej!
    Vill först och främst beklaga sorgen

    Den 28 November 2006 förlorade vi vår son Adam i v.18+ pga försvagad livmoderhals.
    Dagen efter att Adam föddes kom en kurator in till oss och frågade om vi ville prata med henne och om vi ville ta hand om sonen själva eller om sjukhuset skulle göra det åt oss. Vi valde att hand om kremeringen själva och nu ligger han i en minneslund.
    Kuratorn var helt underbar och hon ordnade så att sjukhusfotografen tog flera kort på Adam i en fin korg,med ett vitt broderat täcke och en vit Orkideé, som vi fick som minne.


    Kuratorn berättade också för oss att vi hade rätt att få in vår son i familjebilden hos folkbokföringen.Detta var något som vi hemskt gärna ville så hon ordnade ett intyg som vi sedan skickade till skatteverket,som svarade med att skicka en blankett där vi kunde skriva sonens alla namn+ efternamn,så till vår glädje står han som vårt gemensamma barn tillsammans med våra övriga barn.


    Jag har kontakt med flera ängla mammor här på FL och de flesta har inte fått all den hjälp vi fått av kuratorn och de har inte vetat att de har rätten/möjligheten att få in sina barn i familjebilden.


    Mina frågor är :


    1) Fick ni erbjudandet att få prata med en kurator?


    2) Tog sjukhusfotografen bilder på era barn,eller fick ni göra det själva?


    3) Vet ni om att ni har rätt till att "folkbokföra" era barn?


    Jag ställer inte dessa frågor av någon morbid eller elak anledning. Jag vet själv hur det är att förlora sitt högst älskade och efterlängtade barn.
    Hoppas att jag inte sårar någon med mina frågor.

    Ps. Visste inte vart jag skulle lägga tråden,därför lade jag den under vård .


    Diskutera aldrig med idioter,de drar ner dig till deras nivå och vinner tackvare erfarenhet.
  • Svar på tråden Ni som förlorat barn efter v.13 men innan v.24
  • Maria84

    Förlorade vår son i maj i år, i v.18, han hade dock gått bort några veckor tidigare.

    1. Vi fick inget nr men fick sagt till oss att det fanns kurator på sjukhuset som vi kunde ringa till. Jag orkade inte bry mig om det men sambon ringde efter några dagar men det kändes inte allt och hon var lät bara stressad, ointresserad och "kall".

    2. Vi fick se honom lite snabbt innan de gick ut med honom. Inga bilder togs.
    Utredning gjordes på honom och moderkakan och de hittade inget fel på nåt, inga proppar i navelsträngen eller i moderkakan och pojken var frisk.

    3. Hade jag ingen aning om! Och det är ingen som har sagt nåt!
    Vår lille kille ligger i en minneslund.

  • Thalis
    Gersemi skrev 2009-11-06 23:09:24 följande:
    Instämmer med föregående talare
    Endrawien skrev 2009-11-06 23:02:06 följande:
    Tack så mycket för hjälpen.
    Glad att kunna hjälpa till så om det är något jag kan göra så säg bara till!
    Många på skatteverket vet inte om detta så ge inte med er OM de säger att det inte alls går. Jag fick ett nej men gav mig inte och bad om att få prata med chfen och hon ordnade detta på bara några dagar.
    Maria84 skrev 2009-11-06 23:18:57 följande:
    Förlorade vår son i maj i år, i v.18, han hade dock gått bort några veckor tidigare.1. Vi fick inget nr men fick sagt till oss att det fanns kurator på sjukhuset som vi kunde ringa till. Jag orkade inte bry mig om det men sambon ringde efter några dagar men det kändes inte allt och hon var lät bara stressad, ointresserad och "kall". 2. Vi fick se honom lite snabbt innan de gick ut med honom. Inga bilder togs. Utredning gjordes på honom och moderkakan och de hittade inget fel på nåt, inga proppar i navelsträngen eller i moderkakan och pojken var frisk. 3. Hade jag ingen aning om! Och det är ingen som har sagt nåt! Vår lille kille ligger i en minneslund.
    Beklagar sorgen!
    Och vad tråkigt att ni inte blev bättre bemötta av kuratorn.
    Diskutera aldrig med idioter,de drar ner dig till deras nivå och vinner tackvare erfarenhet.
  • Tvåan2010

    Vill bara tacka för ditt tips om folkbokföringen.
    Vi ska folkbokföra vår lilla Leah,som föddes i vecka 19.
    Har fått intyg från sjukhuset, sen ska man tydligen skriva något brev sa kuratorn..
    Hur har ni andra gjort?

  • rastlös78

    Hej!
    Förlorade vår lille Mio i vecka 20..hans illa hjärta slutade bara slå..
    Vi tänkte aldig på att ta bilder själva..vilket jag ångrar så fruktansvärt mycke´ 
    Det var ingen som erbjöd oss detta heller & när jag några dagar efter förlossningen började tänka på detta,
    bad jag dom göra avtryck av hans pytte hand och fot...men det vägrade dom göra, sa att jag borde tänkt på det tidigare...gör man det i den situationen???
    Har blivit fruktansvärt dåligt bemött av sjukhuspersonalen på Skövde sjukhus!!
    Finns det ngn annan som också saknar en bild eller ngt annat konkret efter era små??
    Mvh Rastlös 78

  • Thalis
    rastlös78 skrev 2011-05-25 11:09:50 följande:
    Hej!
    Förlorade vår lille Mio i vecka 20..hans illa hjärta slutade bara slå..
    Vi tänkte aldig på att ta bilder själva..vilket jag ångrar så fruktansvärt mycke´ 
    Det var ingen som erbjöd oss detta heller & när jag några dagar efter förlossningen började tänka på detta,
    bad jag dom göra avtryck av hans pytte hand och fot...men det vägrade dom göra, sa att jag borde tänkt på det tidigare...gör man det i den situationen???
    Har blivit fruktansvärt dåligt bemött av sjukhuspersonalen på Skövde sjukhus!!
    Finns det ngn annan som också saknar en bild eller ngt annat konkret efter era små??
    Mvh Rastlös 78
    Beklagar sorgen!
    Men vad arg jag blir när jag läser hur du blivit bemött Skrikandes
    Har ni fört in lilla Mio i familjebilden hos skatteverket?
    Mamma till A, A, A och V.
  • Lycka 89

    visserligen avslutade vi graviditeten, men pga att läkaren inte ens trodde
    att bebben skulle överleva hela graviditeten oga mkt ovanlig sjukdom.
    finns ingen levande som har den..
    fick veta på RUL i v19 och avslutade i V20


    1) Fick ni erbjudandet att få prata med en kurator?


    Ja det fick vi, men vi tackade nej till det. har svårt att prata med främligar om vad jag känner och kände att vi hade så många runt om oss som vi kunde prata med.


    2) Tog sjukhusfotografen bilder på era barn,eller fick ni göra det själva?


    vi frågade om dom kunde göra det, vi var inte redo att kolla på barnet då. Allt hade gått så fort och vi hade inte hunnit med i våra tankar. så dom bad sjukhusfotografen ta kort, men tror inte han fattade att det var till oss föräldrar för  bebben låg på ett bord utan filt eller något alls funt sig. inte särskilt fina kort, men glad att jag nu vet hur bebben såg ut


    3) Vet ni om att ni har rätt till att "folkbokföra" era barn?


    hade ingen aning, visste inte ens satt man fick välja att lägga dom i minneslunden...

  • rastlös78

    Thalis!!
    Hej! Ja jag är så besviken på dom..känns som jag förlorat honom på flera sett..
    Ja lille Mio är införd på våra personbilder hos skatteverket, och vi ska själva strö askan över havet..
    så jag iallafall får ge honom ett vackert avsked..

  • Thalis
    Lycka 89 skrev 2011-05-26 11:34:40 följande:
    visserligen avslutade vi graviditeten, men pga att läkaren inte ens trodde
    att bebben skulle överleva hela graviditeten oga mkt ovanlig sjukdom.
    finns ingen levande som har den..
    fick veta på RUL i v19 och avslutade i V20

    1) Fick ni erbjudandet att få prata med en kurator?


    Ja det fick vi, men vi tackade nej till det. har svårt att prata med främligar om vad jag känner och kände att vi hade så många runt om oss som vi kunde prata med.


    2) Tog sjukhusfotografen bilder på era barn,eller fick ni göra det själva?


    vi frågade om dom kunde göra det, vi var inte redo att kolla på barnet då. Allt hade gått så fort och vi hade inte hunnit med i våra tankar. så dom bad sjukhusfotografen ta kort, men tror inte han fattade att det var till oss föräldrar för  bebben låg på ett bord utan filt eller något alls funt sig. inte särskilt fina kort, men glad att jag nu vet hur bebben såg ut


    3) Vet ni om att ni har rätt till att "folkbokföra" era barn?


    hade ingen aning, visste inte ens satt man fick välja att lägga dom i minneslunden...


    Beklagar sorgen!
    Ni kan när som helst ge ert barn ett namn,om ni vill det.
    Mamma till A, A, A och V.
  • Thalis
    rastlös78 skrev 2011-05-26 14:21:53 följande:
    Thalis!!
    Hej! Ja jag är så besviken på dom..känns som jag förlorat honom på flera sett..
    Ja lille Mio är införd på våra personbilder hos skatteverket, och vi ska själva strö askan över havet..
    så jag iallafall får ge honom ett vackert avsked..
    Han finns alltid hos dig!! Ja,det låter klyschigt men det är sant,Mio kommer alltid att vara en del av er.
    Mamma till A, A, A och V.
  • AE82

    Vi förlorade vår lilla Anton i v 20 (19+3) den 6 april i år...
    Vi hade varit på RUL exakt en veckan innan och allt såg bra ut. Började blöda kraftigt den 5 april och åkte då in och det visade sig att jag redan då var öppen 3 cm... Kl 4.30 den 6 april kom han till oss.. Sorgen var enorm.
    1. Kurator fick vi prata med.
    2. Fick aldrig nåt erbjudande om att ta foto, tänkte inte heller själva på det just då, det är itne förrän nu jag ångrar det. Det skulle varit fint att ha ett kort på honom då mitt minne inte vill som jag vill. Antar att det berodde på Ketoganet jag fick, att inte hjärnan var riktigt klar. Ångrar mig enormt såhär efteråt att det inte blev nåt kort taget.
    3. Jag visste inte att man kunde "folkbokföra" barnet. Funderar på det nu, efter ha läst det här så jag får se hur det blir. Det ska orkas med också.

    Men jag minns att jag kände en rofylldhet när jag såg det lilla vackra, perfekta barnet. Får hålla fast vid minnet av denna känsla om bildminnet tryter efterhand. Ååå, ångrar mig så, att jag inte tog en bild med min värdelösa mobilkamera iaf...
    Kram till er alla Änglaföräldrar!

  • rastlös78

    Ja mio kommer alltid att finnas i mitt hjärta!!
    min älskade lille son...

  • mammaskasper

    Våran lilla "föddes" i vecka 14 i december -09. Dock hade graviditeten stannat av långt innan, då embryot/fostret var 7 veckor gammalt. Vet inte riktigt om det räknas i denna tråd.

Svar på tråden Ni som förlorat barn efter v.13 men innan v.24