• Namnam

    När tycker du att det är lämpligt att din dotter/döttrar har pojkvän?

    Ja när tycker du det är lämpligt?

    Då menar jag rigtiga förhållanden med hångel tungkyssar mm och inte bara oskyldigt hålla handen och fråga chans.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-08 23:20
    NYA OMRÖSTNINGAR UNDER FÖRÄLDER

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden När tycker du att det är lämpligt att din dotter/döttrar har pojkvän?
  • så mycket bättre

    Kan tillägga att en av mina närmsta vänner blev tillsammans med en annan gemensam vän när de var 15 och de är fortfarande tillsammans nu vid snart 24. Jag är övertygad om att de kommer att vara tillsammans om inte hela livet så iallafall mycket länge.

    Slutsats: om du är 15 år och mogen för ett förhållande så är det toppen, man kan vara 20+ och ändå vara i väldigt destruktiva förhållanden vilket nog ingen kan säga emot..

  • Tette86021

    jag skulle hellst se att hon börjar med sånt när hon är minst 15 om hon nu så promt måste bli tillsammans med någon:P

    Men annars när hon själv känner för det, men då är jag på min vakt hehe

    Som några ovan också har skrivit så känns det bättre om hon skull vara tillsammans med en jämnårig ist för att träffa någon äldre...

    När jag var 14 vart jag tillsammans med en kille som var några år äldre och det höll i över 3 år och det var de 3 värsta åren av mitt liv och mina föräldrar fick kämpa som tokar för att få mig ur den skiten...

    Det är känsliga åldrar och det är lätt att man låter sig utnyttjas och man är osäker osv...

  • Matillin
    SigridA skrev 2009-11-08 14:44:02 följande:
    Varför egentligen? Jag träffade min man när jag var 17 och vårt förhållande var väldigt moget redan från början. Ålder har liksom inget med saken att göra.Klart att det är skillnad på 13 och 17, men 18 låter i mina ögon helt galet faktiskt.
    Jag tycker att ålder har med det att göra för hur många 17 åringar har seriösa förhållanden?
    Men 18 år behöver dom givetvis inte vara det var skriver på skämt, men destu äldre dom är när dom börjar ha sexuella förhållanden destu bättre anser jag.
  • Matillin
    shitvadjaghatar skrev 2009-11-08 20:54:03 följande:
    När hon själv är redo.Varför är 13 det yngsta?
    Jag tolkar frågan som att det innefattar sex också men jag kanske missuppfattade ts?
    Och i så fall är det väl knappast lämpligt att börja tidigare än så?
  • EJai

    Kladda ina tanka ri i den andra omröstnings tråden. Svaret är desamma för båda. Ålder 14

  • så mycket bättre
    Matillin skrev 2009-11-08 21:07:38 följande:
    Jag tycker att ålder har med det att göra för hur många 17 åringar har seriösa förhållanden? Men 18 år behöver dom givetvis inte vara det var skriver på skämt, men destu äldre dom är när dom börjar ha sexuella förhållanden destu bättre anser jag.
    Det beror säkert på vilka kretsar man umgås i, när jag var i sjuttonårsåldern hade de flesta jag kände seriösa förhållanden.
  • så mycket bättre

    TS kanske kan specificera om hon menar sex också? Jag tolkade det nämligen inte som det, utan som den där härliga perioden med bara hångel och kramar.

  • elvinaOstefan

    Det beror på vad som inefattar i förhållandet.. ett förhållande där dom kallar sig "tillsammans" och som mest ger varandra en puss/kyss, i högstadie ålder.. tidigast 14år. Men dom skulle aldrig få sova över i samma säng.

    Ett förhållande där hela vuxenförhållandet ingår, absolut tidigast 16år. Har svårt att tänka mig att låta dom sova ihop då med. Det får dom göra när dom är 18+

  • sunsed1

    röstade på 14, men tycker 13 - 15 är rätt ok också. När hon är mogen och förhoppningvis säker i sig så gott det går. Hoppas att det bli bra, men dey är några år till hoppas jag.

    En av mina närmaste vänninor träffade sin nuvarande man när hon var 15, han 16. De var tillsammans av och till i 9 år innan de gifte sig. Har varit gifta i 3 år, känt varandra i 12 år, har en sprallig tvååring och en bebe till på väg.

    en riktigt kärlekssaga

  • zombie

    Jag var 22 när jag fick min första riktiga seriösa pojkvän som numera är min man. Innan var jag helt "lost" och strulade bara runt mellan 18-22 och mådde dåligt. Men jag hoppas min dotter kommer må bättre än jag och ha pojkvän när hon är mogen för det, minst 15 år iallafall.

  • Matillin
    SigridA skrev 2009-11-08 21:11:05 följande:
    Det beror säkert på vilka kretsar man umgås i, när jag var i sjuttonårsåldern hade de flesta jag kände seriösa förhållanden.
    Jag hade också ett seriöst förhållande då, men man var ju så omogen som dom flesta ändå är så det håller ju inte för många.
    Några av mina vänner hade också förhållanden i den åldern, men bara 1 av dom är tillsammans och gift med samma kille
  • Manchester

    När hhon själv önskar. Allt prat om när det är lämpligt eller inte skapar bara stress. Om vi nu säger att hon "bör" vara 15 så kommer några ändå att vara yngre och känna att de måste ljuga och smyga. Andra kommer att vara äldre innan de hittar någon och då känner de att det är något fel på dem som "ligger efter".

    Jag hoppas att min dotter kommer att förstå att första riktiga pojkvännen (för enkelhetens skull utgår jag ifrån att hon är heterosexuell, men egentligen vet jag ju inte ännu, eftersom hon bara är sex år) är något hon verkligen ska vilja. Att hon bör vara mogen nog att fatta ett beslut grundat på vad hon och pojken känner för varandra, inte vad omgivningen förväntar sig. Om det är när hon är 12 eller 20 spelar inte så stor roll. Jag har svårt att tro att den mognaden kan infalla tidigare än möjligen runt 11-12, men vem vet? Just min dotter kanske växer upp rekordsnabbt?

  • vindil
    SigridA skrev 2009-11-08 21:52:39 följande:
    Fast ett förhållande kan väl vara seriöst även om det inte med facit i hand höll i hela livet?
    Självklart. Konstigt att ha äktenskap som håller hela livet som det ideala.
Svar på tråden När tycker du att det är lämpligt att din dotter/döttrar har pojkvän?