• Zodic

    inneboende, är det värt?

    Vi har fått erbjudande om att byta vår nuvarande trea på 68kvm (med besvärande insyn men annars allmänt bra), till en 5a på 135kvm, som är helt fantastisk...två våningar, panoramafönster, två balkonger (varav en är terass med grillmöjlighet) med både morgon- och kvällssol, havsutsikt.. ja ni kan tänka er, den är allt jag kan tänka mig känns det som :)

    Men prisskillnaden på 4400:- kommer ju definitivt kännas i plånboken om min revisor inte kan hjälpa till att få hyresavdrag för mitt företag som jag skulle kunna flytta hem.

    Så nu är frågan... Ska vi ha en inneboende? Är det konstigt att ha en inneboende när man är barnfamilj? Vi är ju unga och moderna människor så borde väl gå att hitta någon som vill bo hos oss, studenter har ju en tendens att vara rätt desperata haha. Är det dumt att välja en vän som inneboende??

    Är det någon med erfarenhet som kan berätta lite, vad tycker ni kan bli problem tex? Allt är ju beroende på hur personen i fråga är såklart..

    Det är ju inte samma sak som att bo i kollektiv med andra ungdomar, då delar man ju lägenheten på ett annat sätt..

    Vad skulle du gjort om du fått erbjudandet? Det lär inte komma igen liksom..
    Vi är bara 3 i familjen än så länge, men vi vill ha i alla fall 3 barn och sen får vi väl se, och mycket yta är ju aldrig fel.

  • Svar på tråden inneboende, är det värt?
  • WhiskeyRiver
    tjej87 skrev 2009-11-30 01:24:25 följande:
    Högsbo är ju jättemånga studenter som vill bo också så det låter toppenbra, finns ju även många industrier i närheten så det kanske finns många veckopendlare som vill bo där med. Jag hade nog tagit den utan att blinka :) Tror inte det skulle vara problem att hitta någon som vill ha ett rum där om ni behöver det.
    Håller med!

    Drömmen skulle ju vara en veckopendlare så skulle annonsera efter det i första hand.

    Men har du räknat på det om du skulle kunna dra av för ditt kontor hemma, ni kanske skulle klara er galant utan ev inneboende isf? Har du i nuvarande läge ett hyrt kontort kan jag inte i min vildaste fantasi tänka mig att du inte skulle kunna flytta det till hemmet då ni får större.
  • anirahtak

    Enda rådet jag har iaf är att INTE hyra ut åt någon ni känner iaf.

    Jag har hyrt en kompis lägenhet i andrahand(själv) och det gick väldigt dåligt (p.g.a att han inte brydde sig om att skriva något detaljerat kontrakt med uppsägningstid et.c, så när jag sade upp bostaden märkväl en månad på förhand så blev han ändå fly förbannad eftersom vi pratat om att jag nog skulle komma att behöva bo där ett halvår)..:)

    Sen har jag även haft 2 vänner inneboende i min 2:a vid olika tillfällen, trist nog är ingen av dem bra vänner längre. Bråk om hyran samt förhållandena båda gångerna.

    Man har en tendens att vara mer slapp med vänner vilket kan straffa sig mitt i allt när vännerna börjar uttnyttja ens snällhet..:)

  • en grönsak
    Zodic skrev 2009-11-30 01:01:24 följande:
    Nejnej det skulle bara gälla ett rum i lägenheten, vilket är ett vanligt sätt för ja främst studenter att bo. Vi bor i Göteborg och här är det ständigt bostadsbrist, så intresserade lär inte vara svårt att hitta. Men vanligtvis är det kanske ett par eller en person man delar med, inte en familj :) Alltså jag tror det är få som skulle välja en inneboende om dom inte behövde det, så frågan är såklart hur stor uppoffring är det, och är det värt det. Men det kan det nog vara :)
    Men vart ska den personen laga mat om det bara gäller rummet?
  • tjej87

    en grönsak skrev 2009-12-01 22:40:44 följande:


    Men vart ska den personen laga mat om det bara gäller rummet?
    I köket förmodligen...
  • en grönsak
    tjej87 skrev 2009-12-01 22:46:12 följande:
    en grönsak skrev 2009-12-01 22:40:44 följande: I köket förmodligen...
    Jätte kul!

    Läs tråden så kanske du förstår min fråga lite bättre.

    Hon skrev ju att det bara gällde rummet..
  • en grönsak

    en grönsak skrev 2009-12-01 22:47:53 följande:


    Jätte kul! Läs tråden så kanske du förstår min fråga lite bättre. Hon skrev ju att det bara gällde rummet..
    Säkert köket också.. Nåja..
  • tjej87

    en grönsak skrev 2009-12-01 22:47:53 följande:


    Jätte kul!Läs tråden så kanske du förstår min fråga lite bättre.Hon skrev ju att det bara gällde rummet..
    Ja, jag har läst hela tråden och som jag tycker det låter så skulle personen inte ha eget kök och badrum men ändå ha tillgång till gemensamt kök och badrum. Annars tror jag att dom får väldigt svårt att hyra ut... Personen måste ju kunna laga mat och gå på toa/duscha. Jag tänkte att det var det som var frågan mest, hur det är att dela. Annars så är det ju inte så mkt omständigt mer än att personen som hyr möjligtvis går igenom hallen när han/hon kommer in och går ut.
  • tjej87

    en grönsak skrev 2009-12-01 22:47:53 följande:


    Jätte kul!Läs tråden så kanske du förstår min fråga lite bättre.Hon skrev ju att det bara gällde rummet..
    Ja, jag har läst hela tråden och som jag tycker det låter så skulle personen inte ha eget kök och badrum men ändå ha tillgång till gemensamt kök och badrum. Annars tror jag att dom får väldigt svårt att hyra ut... Personen måste ju kunna laga mat och gå på toa/duscha. Jag tänkte att det var det som var frågan mest, hur det är att dela. Annars så är det ju inte så mkt omständigt mer än att personen som hyr möjligtvis går igenom hallen när han/hon kommer in och går ut.
  • uthyrningsdel
    WhiskeyRiver skrev 2009-11-30 00:29:54 följande:

    Finns det en avskild "uthyrningsdel" eller skulle ev inneboende gå genom er ytterdörr, använda ert kök, vardagsrum och badrum? Bor ni i en studentstad?

    När jag studerade var många inneboende, men hade alltid en "egen del" i hushållet. Dvs egen ytterdörr, köksvrå och badrum. Vet faktiskt ingen som så att säga bara bodde i ett rum hos en familj. Men, nämnas bör att detta är många år sedan och bostadsmarknaden kanske har ändrats radikalt sedan jag lämnade både Sverige och studentlivet.

    Hur skulle NI känna ang att ha en inneboende? Det tror jag ni måste utgå ifrån och sedan ta det därifrån.

    Lycka till med nya bostaden, den låter helt fantastisk! *Avis*


    Hej,

    Här finns en lägenhet till salu som har en uthyrningsdel, dvs. man bor själv i en trea och hyr ut en 1:a till någon helt annan. Rent juridiskt så blir som en inneboende som kan bekosta ens egna boende och man bor helt separat från dom.

    Länk: www.hemnet.se/bostad/lagenhet-4rum-johanneberg-goteborgs-kommun-gyllenkrooksgatan-7-19863177
  • Magical
    uthyrningsdel skrev 2023-04-21 15:44:40 följande:
    Hej,

    Här finns en lägenhet till salu som har en uthyrningsdel, dvs. man bor själv i en trea och hyr ut en 1:a till någon helt annan. Rent juridiskt så blir som en inneboende som kan bekosta ens egna boende och man bor helt separat från dom.

    Länk: www.hemnet.se/bostad/lagenhet-4rum-johanneberg-goteborgs-kommun-gyllenkrooksgatan-7-19863177
    varför spammar du med din länk. 
  • Magical
    uthyrningsdel skrev 2023-04-21 15:44:40 följande:
    Hej,

    Här finns en lägenhet till salu som har en uthyrningsdel, dvs. man bor själv i en trea och hyr ut en 1:a till någon helt annan. Rent juridiskt så blir som en inneboende som kan bekosta ens egna boende och man bor helt separat från dom.

    Länk: www.hemnet.se/bostad/lagenhet-4rum-johanneberg-goteborgs-kommun-gyllenkrooksgatan-7-19863177
    varför spammar du med din länk. 
Svar på tråden inneboende, är det värt?