• mammajag

    Vaccinera sig mot svininfluensan när man är gravid?

    När vaccinet kom ut så var jag lite skeptisk till om jag skulle ta det eller inte eftersom att jag inte visste vad som kunde hända osv, så jag hade tänkt vänta för att se om skulle våga mig på det där, men sedan blev jag gravid och nu vågar jag absolut inte vaccinera mig. Hur känner ni inför det ? Är det någon gravid här som har vaccinerat sig ?

  • Svar på tråden Vaccinera sig mot svininfluensan när man är gravid?
  • UnderYtan

    Jag har inte påstått att det bygger på samma vaccin som det mot vanlig influensa. Läs mitt inlägg igen.
    Det bygger på fågelinfluensavaccinet. Men man har bytt ut mot svin istället för fågel.

    I många länder så tar gravida alltid det vanliga influensavaccinet. Det finns de i Sverige som är i riskgrupp som också tar det.

    Svininfluensan och "vanliga" säsongsinfluensan är olika därför att svininfluensan är känd för att sätta sig hårt just på lungorna. En gravid kvinna har som regel mindre/sämre lungkapacitet under senare delen av graviditeten så det kan bli farligt i kombination med svininfluensan.

  • Snellen

    Jag har inte vaccinerat mig och tänker inte göra det heller.

    Har verkligen 40 miljoner europeer vaccinerat sig? Jag hörde 10 miljoner... och 4 av dem är i Sverige. Som jag förstått det har Sverige den värsta vaccinationshysterin av alla länder. Jag vet inte varför svenska myndigheter säger som de säger, men både smittskyddsinstitut och läkarkårer i Danmark och Tyskland rekommenderar att gravida INTE tar vaccinet.

  • Mollster

    Hej,
    är gravid i vecka 36 och har inte vaccinerat mig, känner inte att jag vill ta den risken. Det är emellertid ett svårt val iochmed att man ju är mer "sårbar" under graviditeten men jag oroar mig hellre nu ett tag innan förlossning än i 10 år över eventuella negativa konsekvenser på fostret av vaccinet.

    Hade jag tillhört en riskgrupp så hade jag nog resonerat annorlunda... men jag skulle aldrig vilja ta ett vanlig influensavaccin och hade inte tagit svininfluensavaccinet för allt i världen i vanliga fall och nu med ett foster i magen så är det helt uteslutet för min del. Jag tror inte att det är bra (eller solidariskt) för befolkningen på längre sikt. Vi människor blir sjuka ibland, det är del av livet och stärker oss på det stora hela. Men, absolut att riskgrupper ska erbjudas vaccin, självklart!

    Jag undviker personligen alla mediciner under graviditeten dessutom...

    Gå på din magkänsla tycker jag, alla ska göra det som känns bäst för dem!!

    Lycka till, varm kram,
    Mollster

  • UnderYtan

    longing for you

    Tråkigt för din syster men att vaccinet orsakar missfall, ja det tror jag bara är tankar från någon som försöker hitta en förklaring till missfallet.

  • longing for you
    UnderYtan skrev 2009-12-09 13:03:06 följande:
    Jag har inte påstått att det bygger på samma vaccin som det mot vanlig influensa. Läs mitt inlägg igen. Det bygger på fågelinfluensavaccinet. Men man har bytt ut mot svin istället för fågel. I många länder så tar gravida alltid det vanliga influensavaccinet. Det finns de i Sverige som är i riskgrupp som också tar det. Svininfluensan och "vanliga" säsongsinfluensan är olika därför att svininfluensan är känd för att sätta sig hårt just på lungorna. En gravid kvinna har som regel mindre/sämre lungkapacitet under senare delen av graviditeten så det kan bli farligt i kombination med svininfluensan.
    nej jag menade inte att DU hade sagt det, mer bara generellt, för vad jag har hört från MÅÅÅNGA ställen, så är det att detta vaccin i grund och botten ska vara samma som det vaccinet som ges mot vanlig influensa.

    Jag vet att gravida rekomenderas att ta det just pga av lungorna, MEN vaccinet måste ju vara lika farligt/ofarligt för det, om det nu är "samma", så därför tycker jag att det är konstigt att gravida inte rekomenderas att ta även det vanliga influensavaccinet.
  • Kya
    Anatha skrev 2009-12-09 13:02:37 följande:
    longing for you skrev 2009-12-09 12:58:55 följande: Det är bara i första trimestern som gravida inte rekommenderas vanligt vaccin och det är för att man är extra försiktig då. Men med det här vaccinet har de gjort en annan nytta/risk analys och rekommenderar det direkt. Däremot ser jag ingen anledning att inte vänta till längre fram i graviditeten.Jag är gravid och har vaccinerat mig. Framförallt för att skydda mitt barn när det kommer. Vaccinet går inte genom moderkakan men mina antikroppar gör det och kan skydda barnet den första tiden.
    varför inte vänta? som sagt, man tillhör ingen riskgrupp innan tredje trimestern och risken för missfall är stor de första 18 veckorna. ännu större de första 12.

    varför ha så bråttom? vaccinet hinner nå full effekt om man vaccinerar sig runt vecka 28.
    27okt-08 tittade min lilla prins Filip ut och Nr 2 beräknas titta ut 3 feb-10 :) Jag är lyckligt lottad!
  • longing for you

    UnderYtan - inser när jag läser det jag skrivit att det låter rätt hårt mot dig, när jag skrivit du med stora bokstäver. Men jag menar inte alls att det ska låtas med nån agressiv ton. =0)

  • Kya
    longing for you skrev 2009-12-09 13:02:40 följande:
    ännu ett av mina anledningar =0). min syster tog vaccinet tidigt, i vecka 6, och två dagar senare fick hon mf. Jag tror att det kan bero på just det du skriver. Hennes kropp sänker immunförsvaret för att INTE stöta bort fostret, som faktiskt är ett främmande ting, och sen tillsätts något för att HÖJA immunförsvaret. Klart att det kan bidra till att stöta bort fostret!!! det är vad jag TROR.
    precis, jag tycker inte det verkar alltför långsökt. ingen kan ju veta, missfallet kan ju såklart bero på andra omständigheter också. men varför riskera i onödan? varför vaccinera sig i tidig graviditet? varför inte vänta, när man inte tillhör en riskgrupp?
    27okt-08 tittade min lilla prins Filip ut och Nr 2 beräknas titta ut 3 feb-10 :) Jag är lyckligt lottad!
  • longing for you
    UnderYtan skrev 2009-12-09 13:04:41 följande:
    longing for youTråkigt för din syster men att vaccinet orsakar missfall, ja det tror jag bara är tankar från någon som försöker hitta en förklaring till missfallet.
    det tror jag inte då jag tänkte detta redan från början, långt innan hon ens var gravid.
  • longing for you
    Kya skrev 2009-12-09 13:07:45 följande:
    precis, jag tycker inte det verkar alltför långsökt. ingen kan ju veta, missfallet kan ju såklart bero på andra omständigheter också. men varför riskera i onödan? varför vaccinera sig i tidig graviditet? varför inte vänta, när man inte tillhör en riskgrupp?
    exakt =0)
  • mammajag

    Okej tack så mycket alla för det ni har skrivit. Jag har en dotter på 10 månder dessutom, och har inte vaccinerat henne än, men funderar på att göra det. Jag försöker hålla mig inne för det mest och när jag är ute så är jag inte bland massa folk, det är isåfall när man handlar. Kommer tänka över detta väldigt noga, ska prata lite med barnmorskan om vad hon tycker. Men än så länge står jag på Nej-sidan. Som en skrev här, det var en gravid som tog vaccinet och hennes bebis dog och det vill jag ju inte riskera. :(

  • Anatha
    Snellen skrev 2009-12-09 13:03:45 följande:
    Jag vet inte varför svenska myndigheter säger som de säger, men både smittskyddsinstitut och läkarkårer i Danmark och Tyskland rekommenderar att gravida INTE tar vaccinet.
    Det där får du fixa fram källor på. Aftonbladet gick ut med nyheten att Tyska läkemedelsverket avrådde gravida från att vaccinera sig med pandreminx. Detta visade sig vara helt fel. Det var en tysk läkemedelsstiftelse med några få medlemmar som tyckte det kunde vara tveksamt.

    Aftobladet artikeln: www.aftonbladet.se/nyheter/article6018405.ab samt
    Det av Aftobladet kallade läkemedlesverket: de.wikipedia.org/wiki/St%C3%A4ndige_Impfkommission
  • Snellen
    Anatha skrev 2009-12-09 13:11:41 följande:
    Det där får du fixa fram källor på. Aftonbladet gick ut med nyheten att Tyska läkemedelsverket avrådde gravida från att vaccinera sig med pandreminx. Detta visade sig vara helt fel. Det var en tysk läkemedelsstiftelse med några få medlemmar som tyckte det kunde vara tveksamt.
    Jag läser inte aftonbladet, men läste en debatt i Dagens Medicin där de hade med dessa citat:

    "Vaccination, med Pandemrix®, av gravida och barn är inte tillåtet", ... i Tyskland.
    Arzneimittelkommission der Bundesärztekammer, Berlin, den 10.09.2009
    (Tyska läkarförbundets läkemedelsutskott)

    "Gravida skall inte vaccineras med Pandemrix® utan med ett vaccin utan kvicksilveradjuvantia"
    Impfkommission (STIKO) am Robert Koch-Institut, 12. Oktober 2009
    (Tysklands "Smittskyddsmyndighet")

    "Endast personer i riskgrupper skall vaccineras. Endast gravida tillhörande riskgrupper skall vaccineras"
    Sundhedsstyrelsen 29 .september 2009 Danmark
  • Anatha
    Snellen skrev 2009-12-09 14:02:56 följande:
    Jag läser inte aftonbladet, men läste en debatt i Dagens Medicin där de hade med dessa citat:"Vaccination, med Pandemrix®, av gravida och barn är inte tillåtet", ... i Tyskland.Arzneimittelkommission der Bundesärztekammer, Berlin, den 10.09.2009(Tyska läkarförbundets läkemedelsutskott)"Gravida skall inte vaccineras med Pandemrix® utan med ett vaccin utan kvicksilveradjuvantia"Impfkommission (STIKO) am Robert Koch-Institut, 12. Oktober 2009(Tysklands "Smittskyddsmyndighet")"Endast personer i riskgrupper skall vaccineras. Endast gravida tillhörande riskgrupper skall vaccineras"Sundhedsstyrelsen 29 .september 2009 Danmark
    Har du länk till debatten så man kan läs den i sin helhet?

    Gällande Impfkommission som de här benämner som Tysklands smittskyddsmyndighet så är det fel. Det är inte en myndighet utan en privat stiftelse med rätt få medlemmar. Se min länk ovan. Inte ens Dagens Medicin verkar vilja fara med sanning om detta.
  • Snellen
    Anatha skrev 2009-12-09 13:11:41 följande:
    Det där får du fixa fram källor på. Aftonbladet gick ut med nyheten att Tyska läkemedelsverket avrådde gravida från att vaccinera sig med pandreminx. Detta visade sig vara helt fel. Det var en tysk läkemedelsstiftelse med några få medlemmar som tyckte det kunde vara tveksamt. Aftobladet artikeln: www.aftonbladet.se/nyheter/article6018405.ab samt Det av Aftobladet kallade läkemedlesverket: de.wikipedia.org/wiki/St%C3%A4ndige_Impfkommi...
    Har nu skummat igenom sidan du länkade till (tack och lov för goda tyskakunskaper). Trots att denna grupp bara består av 16 personer är dessa ändå framstående inom medicin och i stort sett alla har poster på olika universitet, vilket antagligen innebär att de forskar i ämnet. Denna grupp, STIKO, är alltså den instans i Tyskland som har till uppgift att titta på vacciner, deras effekter och ge rekommendationer. Att denna "lilla" grupp människor går ut med en rekommendation om ett visst vaccin skulle jag inte ta lätt på, det är ju deras uppgift!
  • Anatha
    Snellen skrev 2009-12-09 14:12:08 följande:
    Har nu skummat igenom sidan du länkade till (tack och lov för goda tyskakunskaper). Trots att denna grupp bara består av 16 personer är dessa ändå framstående inom medicin och i stort sett alla har poster på olika universitet, vilket antagligen innebär att de forskar i ämnet. Denna grupp, STIKO, är alltså den instans i Tyskland som har till uppgift att titta på vacciner, deras effekter och ge rekommendationer. Att denna "lilla" grupp människor går ut med en rekommendation om ett visst vaccin skulle jag inte ta lätt på, det är ju deras uppgift!
    Det är fortfarande inte en myndighet och som jag hade förstått det så avrådde de inte heller helt från det.
  • Snellen
    Anatha skrev 2009-12-09 14:11:33 följande:
    Har du länk till debatten så man kan läs den i sin helhet? Gällande Impfkommission som de här benämner som Tysklands smittskyddsmyndighet så är det fel. Det är inte en myndighet utan en privat stiftelse med rätt få medlemmar. Se min länk ovan. Inte ens Dagens Medicin verkar vilja fara med sanning om detta.
    Debatten i Dagens Medicin 20 oktober: www.dagensmedicin.se/nyheter/2009/10/20/socialstyrelsens-generaldi/

    Må hända att STIKO inte är en myndighet, men enligt länken du skickade är kommissionen förankrad i lag sedan 2001. De skriver att deras uppdrag är att på vetenskaplig grund ta fram rekommendationer för nödvändiga vaccinationer. Det ingår dock inte i deras uppdrag att ta hänsyn till uppskattad kostnad-nytta.

    Efter en rekommendation getts av STIKO, ska den accepteras av
    "Gemeinsamen Bundesausschuss (G-BA)" (som jag förstår det Tysklands gemensamma hälsomyndighet) och efter det ska Tysklands försäkringskassa stå för kostnaderna av rekommendationerna.

    Måhända är STIKO inte en myndighet, men de verkar samarbeta tätt med dem och de är förankrade i lag.

    Huruvida de avrådde helt från det är jag inte säker på, de avrådde i alla fall som jag förstod det från att vaccinera sig med Pandemrix och detta råkar ju vara det enda vaccin som erbjuds i Sverige.
Svar på tråden Vaccinera sig mot svininfluensan när man är gravid?