• gilmore0

    tips på mat som mättar, är ständigt hungrig!

    Jag behöver tips på mat eller mellanmål som håller mig mätt längre. Är gravid i 13e veckan och är ständigt hungrig. Jag äter ändå bra frukost och två lagade mål mat om dagen, men mellan känns det som om jag inte ätit på två vekor. ÄR SÅ HUNGRIG.
    Vill ha tips på vad man kan äta, INTE godis! Jag/Vi i famlijen är ganska noga med vad vi stoppar i oss men gärna tips på nya spännade saker att stoppa i magen!{#lang_emotions_cool}

  • Svar på tråden tips på mat som mättar, är ständigt hungrig!
  • lunkentuss

    keso med äpple o kanel är väldigt gott som mellanmål o man får äta nästan så mkt man vill

    Mättande grönsaker är tex broccoli, morötter, blomkål, haricot verts... Ta en stor portion sånt till maten =)
    Fet mat mättar ju också tex lax, falafel, avocado...

  • Sofie 82

    proteiner, kikärtor och bönor mättar bra tycker jag. Gröt är kanonbra faktiskt!

  • Vanila

    Jag var i samma sits som du i början av min graviditet. Är väldigt noga med vad jag äter, men när man är på språng krävs något annat. Jag köpte därför på mig ett lager proteinbars i hälsokostaffären så att jag alltid hade med en i väskan och på jobbet. De höll mig fria från hunger i ett par timmar iaf. Köpte även speciella bars som fördelar energin långsamt på denna hemsida: https://vitaminer.jetshop.se/default.aspx 

    Nackdelen var att de inte är så goda och efter några månader klarade jag inte av att äta dem längre, men då var den värsta hungern över.

  • pingel

    Kyckling, är mitt tips. Lägg kycklingfiléer i en ugnsform, pensla med olja och krydda med örtkryddor. När de är genomstekta så kan du frysa in dem eller lägga i kylen och ta fram antingen till lunch (med grönsaker eller annat tillbehör) eller äta en halv filé som mellanmål rakt av. Eller kanske ett kokt ägg?

    Jag tycker personligen mellanmål som är det minsta söta, t ex frukt som ju ofta rekommenderas som lämpligt mellanmål under graviditeten, känns helt meningslösa, snarast med motsatt effekt. De mättar inte överdrivet bra och bara skjutsar upp blodsockret, som sedan dyker igen efter tre kvart eller en timme, och så börjar det om igen.

  • gilmore0

    Har just ätit mellanmål med grovknäcke, te och banan. Nu återstå att se om jag klarar mig till kvällsmaten plus att jag har lektion som börjar nu. Men jag har även inskaffat torkad frukt, så idag tar jag med aprikoser till lektionen. Får se om det hjälper.
    Asbra tips på god mat. Kanske blir en tråd med receptbyten?! För jag vill faktisk ha goda recept på fisk!!

  • regnbarn

    Jag var jättehungrig under min graviditet, som mellanmål åt jag mängder av finrivna morötter med pressad citron över.

  • JohnnyS21

    Potatissallad behöver iallafall inte jag äta mycket av för att bli mätt.

    Havregrynsgröt som någon annan nämnde ger också bra mättnadskänsla.

Svar på tråden tips på mat som mättar, är ständigt hungrig!