• Svar på tråden För oss med ma/mf i bagaget - BF vår/sommar 2010. Tråd nr 2
  • MrsCharlotte
    The Kittycats skrev 2012-01-23 20:22:37 följande:
    Hej, vad kul att höra ifrån dig, och grattis till syskonet!
    Då delar Matilda och Vilhelmina födelsedag

    Gick det bra med igångsättning för dig?
    Kram till er också

    hi hi
    Ja igångsättningen gick jättebra, det var helt perfekt faktiskt, inte för snabbt och inte för långsamt. Fick en sån där "tablett" vid tappen klockan 10 och hade sen sammandragningar/väldigt svaga värkar till kl 16 och då var jag öppen 3 cm och då tog de hål på hinnorna och klockan 00.09 var hon ute Så min upplevelse var väldigt positiv, jag hoppas det går lika bra denna gången.

    Blev du igångsatt också?
  • Anelan
    bumbi 84 skrev 2012-01-22 20:06:30 följande:
    I torsdags på bf+7 Kom det en liten kille
    21:38 föddes våran lille son Hemi 3395gram och 52cm och ett huvud på 36cm    

         Allt som allt tog det ca 3h. Och nu bara vi njuter hans systrar är helt tokiga i honom!  


    Stort grattis till lilla Hemi! Vad härligt att läsa att förlossningen gick bra! Det är ett väldigt fint namn Hemi! Vad roligt att systrarna hans är tokiga i honom, det låter verkligen härligt.
  • Anelan
    Sussna skrev 2012-01-17 14:31:58 följande:
    Anelan: Tack! Han ville inte säga nått bf datum eftersom det var så tidigt ännu tyckte han. Men barnmorskan räkna ut på sin lilla snurra att det var 11 Augusti. Så vi får väl så på RUL om det stämmer...

    Ja det är med skräck blandad förtjusning, det var planerat men ända är jag lite orolig över hur allt ska gå med 2 små barn. Gabriel är en väldigt " behändig" liten pojke just nu, men tänk om han blir jätte svartsjuk sen? Jag har sett ett skräck exempel på det, en som har 1,7 månader mellan barnen, och storasyskonet har varit så elak mot den lillaObestämd Men sen har jag ju hört massor med gott oxå förstås! Men såklart gläds jag och längtar efter bäbisen oxå, man ska väl inte ta ut all oro i förskott. Hur ser ni på syskon? Ni kommer ju oxå att ha ca 2 år emellan?
    Vad mysigt med ett augustibarn! Spännande att se om datumet stämmer på RUL sen. Känner igen det där med skräckblandad förtjusning, det där att bli TVÅbarnsförälder känns lite galet Flört Vi var på RUL i fredags och det var en riktig sötnos (såklart) som plaskade omkring där inne. Om lillasyskonet blir en av de där 5 procenten som föds på BF kommer det att bli två år på dagen emellan de små Skrattande Blir det 2 år emellan ungefär för er med? Vi tänker väl en himla massa med syskon hit och dit, vad som är bra att ha ordnat innan så att det inte förknippas (för M's del) med syskonets ankomst och lite sådär. i siktar in oss på att kärleksbomba M extra mycket när syskonet kommer så hoppas vi att det inte påverkar anknytning etc för M. Har faktiskt pratat med en barnpsykolog om några av mina orosmoln och efter det känns det lite lugnare. Har två stycken vänner var barn nu är 2år gamla och det känns lite häftigt att tänka på att M kommer att vara i den åldern när bebis kommer. Samtidigt har det ju ryktats en del om 2år språnget i utvecklingen...men det kommer säkert att bli bra för M och för oss alla fyra (!) förr eller senare. Hur ser ni på syskon? Har ni tänkt något speciellt? Har du något tips om bra böcker?
  • The Kittycats
    MrsCharlotte skrev 2012-01-24 19:11:12 följande:
    Ja igångsättningen gick jättebra, det var helt perfekt faktiskt, inte för snabbt och inte för långsamt. Fick en sån där "tablett" vid tappen klockan 10 och hade sen sammandragningar/väldigt svaga värkar till kl 16 och då var jag öppen 3 cm och då tog de hål på hinnorna och klockan 00.09 var hon ute Så min upplevelse var väldigt positiv, jag hoppas det går lika bra denna gången.

    Blev du igångsatt också?
    Tack för att du delar med dig, och vad skönt att det kändes positivt

    Nej jag blev inte igångsatt, däremot hade jag tyvärr en lite negativ förlossningsupplevelse. Och nu när vi lite löst har börjat prata om syskon märker jag att jag mår rätt dåligt vid tanke på en förlossning. Så jag funderar mycket kring förlossning just nu, och vilka alternativ som finns. Jag har ingen lust alls att bli gravid just nu, för då måste jag ju gå igenom en förlossning till. Men ett till barn vill jag ju gärna ha....
    ♥ Skruttan född 10-07-15
  • bumbi 84
    Anelan skrev 2012-01-24 19:14:14 följande:
    Stort grattis till lilla Hemi! Vad härligt att läsa att förlossningen gick bra! Det är ett väldigt fint namn Hemi! Vad roligt att systrarna hans är tokiga i honom, det låter verkligen härligt.

    Tack
    Tre tjejjer ♥-07,-09,-10 & en pojk -12♥
  • bumbi 84
    MrsCharlotte skrev 2012-01-23 19:08:07 följande:
    Hej vänner!!!

    Känns som tusen år sen jag skrev här sist Vår lilla Matilda föddes ju 15 juli 2010 och det verkar som att det inte bara är jag som väntar ytterligare en liten skrutt i år Har en liten lillasyster i magen som är beräknad till 2 maj, men vi kör förmodligen på igångsättning denna gången också så jag hoppas på i mitten av april.

    Grattis alla till alla fina små busungar och massa kram på er!

    Grattis till lillasyster i magen!
    Tre tjejjer ♥-07,-09,-10 & en pojk -12♥
  • Sussna

    Charlotte: Grattis till syskon! jag brukar kika in på din blogg ibland så jag har vetat det längeGlad

    Anelan: Jo ungefär 2 år, G är född 27/7 så det blir väl nån vecka över 2 år...Jag tänker att han hinner ju växa till sig lite till innan det är dags och bli lite mera "vuxen". Och det här med olika språng i utvecklingen har dom väl lite nu och då, så när än ett syskon kommer så är dom väl säkert i nått såntFlört
    Det är väl mest jag som går och funderar på praktiska lösningar och sånt ännu...sambon tar det lugnt han, om han skulle ha fått som han ville så skulle vi väl ha haft en 2 :a för längre senGladJag funderar just nu på syskonvagn, om det behövs eller om vi kan ha 2 separata...Sen om jag tänker ännu längre fram så kommer jag till det här med rumsindelning. Fast det är ju nästan 2 år framåt i tiden, så kanske jag kan lägga det åt sidan för nu, haha!

  • Anelan
    Sussna skrev 2012-01-25 14:17:20 följande:
    Anelan: Jo ungefär 2 år, G är född 27/7 så det blir väl nån vecka över 2 år...Jag tänker att han hinner ju växa till sig lite till innan det är dags och bli lite mera "vuxen". Och det här med olika språng i utvecklingen har dom väl lite nu och då, så när än ett syskon kommer så är dom väl säkert i nått såntFlört
    Det är väl mest jag som går och funderar på praktiska lösningar och sånt ännu...sambon tar det lugnt han, om han skulle ha fått som han ville så skulle vi väl ha haft en 2 :a för längre senGladJag funderar just nu på syskonvagn, om det behövs eller om vi kan ha 2 separata...Sen om jag tänker ännu längre fram så kommer jag till det här med rumsindelning. Fast det är ju nästan 2 år framåt i tiden, så kanske jag kan lägga det åt sidan för nu, haha!
    Vad roligt att läsa lite om hur ni tänker och känner inför syskon! Vi har också funderat på det där med syskonvagnens vara eller inte vara. Speciellt då vi insåg att vi inte får in en där barnen sitter bredvid varandra genom hallens innedörr. Som planen ser ut nu tänker vi att vi klarar oss på en vagn och de bärdon vi har och sedan ta vagnbeslut så som det kommer. Har ni kikat något på syskonvagn, om ni skulle bestämma er för en vet ni vilken modell ni vill ha? När februari kommer är planen att göra om en klädkammare till M's krypin, tänker att det kan vara bra att han har ett eget sovställe när bebis kommer ifall att de stör varandra på nätterna plus att det känns som att M börjar hinta om att han skulle tycka det vore roligt med något egetGlad  Har G eget rum? Åh, vad jag längtar till sommaren!
  • Anelan
    The Kittycats skrev 2012-01-24 19:40:21 följande:
    Nej jag blev inte igångsatt, däremot hade jag tyvärr en lite negativ förlossningsupplevelse. Och nu när vi lite löst har börjat prata om syskon märker jag att jag mår rätt dåligt vid tanke på en förlossning. Så jag funderar mycket kring förlossning just nu, och vilka alternativ som finns. Jag har ingen lust alls att bli gravid just nu, för då måste jag ju gå igenom en förlossning till. Men ett till barn vill jag ju gärna ha....
    Hoppas innerligt att du kan få den hjälp och det stöd som du behöver för att känna lugn (allt är ju relativt, det är ju ändå en förlossning) inför en framtida förlossning. Vad är det som känns mest jobbigt efter förra förlossningen och inför nästa?
  • The Kittycats
    Anelan skrev 2012-01-25 21:07:47 följande:
    Hoppas innerligt att du kan få den hjälp och det stöd som du behöver för att känna lugn (allt är ju relativt, det är ju ändå en förlossning) inför en framtida förlossning. Vad är det som känns mest jobbigt efter förra förlossningen och inför nästa?
    Tack

    Det allra jobbigaste är att vi hade en så nonchalant BM som kom med spydiga och sarkastiska kommentarer. Min förlossning blev lite utdragen och jobbig. Men jag tror ändå att jag skulle kunna klara av det med rätt stöd (även om jag helst vill ha en lättare förlossning såklart). Men det går ju aldrig att garantera vad man får för BM Jag känner mig fortf så knäckt och nedtryckt av den BM:n, blir ledsen bara jag skriver om det nu. Och då hade jag ändå skrivit i mitt förlossningsbrev hur viktigt det var för mig med bra dialog och stöd...
    Hade vi jobbat på samma plats hade jag kallat det för vuxenmobbing, fy fan för hur hon betedde sig! Jag tror att det berodde på att hon var stressad, för hon kom och bad om ursäkt lite indirekt dagen efter. Men det hjälper ju inte mig - och att det var stressigt är ju ingen ursäkt. Man måste ju vara professionel på sitt jobb.

    Jag pratade efteråt om detta med min underbara BM som jag hade under graviditeten, och hon sa att jag kunde välja att anmäla det om jag ville eller bara skriva anonymt så att det kommer upp till allmän diskussion hur man ska bete sig mot patienter. Men jag orkade inte ta tag i det, jag mådde bara dåligt när jag läste min förlossningsberättelse.
    Jag har funderat på att kontakta en kurator och prata lite. För just nu känner jag att allt det här står i vägen för en ny graviditet.
    ♥ Skruttan född 10-07-15
  • Sussna
    Anelan: Ja det är alltid roligt att veta va andra tänker när man är i samma situation....Jag har tittat lite på såna syskon vagnar som har en sittdel ovanpå den andra, inte någe märken dock...annars tipsa en kompis mig att Carena har en prisvärd vagn som är riktigt bra och hon kände tom en som sålde en sån nu...hur som helst så måste vi nog ha 2 vagnar, G kommer säkert sover en sväng på dagen fortfarande och han sover alltid ute och det kommer säkert den lilla att göra med.

    G sover i eget rum sen han blev 1 år, funka jätte bra direkt och han brydde sig inte det minsta att byta rum. Funderar lite på hur vi ska göra sen när det är dax för nästa att få eget , vi har bara 2 sovrum uppe, och 1 nere. Men jag tycker G är lite för liten då ännu att byta rum hit ner...nåja det är ett tag dit. Ja det kan ju vara bra att ha dom på skilda ställen annars kanske ni har 2 vakna barn mitt i nattenGlad

    Ååååå sommar....den känns så långt borta, men ändå så nära...oj va skönt det skulle vara att slippa dom här lagren med kläder och en irriterad unge varje gång allt ska på...


    Kittycat
    : Vad tråkigt att du fick en sån förjävlig BM rent ut sagt, såna skulle inte få jobba med det dom gör!
    Men hoppas du kan finna ro och få hjälp i dina tankar och kunna se ljust på nästa förlossning.
  • Anelan
    The Kittycats skrev 2012-01-26 08:01:06 följande:
    Tack

    Det allra jobbigaste är att vi hade en så nonchalant BM som kom med spydiga och sarkastiska kommentarer. Min förlossning blev lite utdragen och jobbig. Men jag tror ändå att jag skulle kunna klara av det med rätt stöd (även om jag helst vill ha en lättare förlossning såklart). Men det går ju aldrig att garantera vad man får för BM Jag känner mig fortf så knäckt och nedtryckt av den BM:n, blir ledsen bara jag skriver om det nu. Och då hade jag ändå skrivit i mitt förlossningsbrev hur viktigt det var för mig med bra dialog och stöd...
    Hade vi jobbat på samma plats hade jag kallat det för vuxenmobbing, fy fan för hur hon betedde sig! Jag tror att det berodde på att hon var stressad, för hon kom och bad om ursäkt lite indirekt dagen efter. Men det hjälper ju inte mig - och att det var stressigt är ju ingen ursäkt. Man måste ju vara professionel på sitt jobb.

    Jag pratade efteråt om detta med min underbara BM som jag hade under graviditeten, och hon sa att jag kunde välja att anmäla det om jag ville eller bara skriva anonymt så att det kommer upp till allmän diskussion hur man ska bete sig mot patienter. Men jag orkade inte ta tag i det, jag mådde bara dåligt när jag läste min förlossningsberättelse.
    Jag har funderat på att kontakta en kurator och prata lite. För just nu känner jag att allt det här står i vägen för en ny graviditet.
    Usch vilket hemskt bemötande du fick under förlossningen!  Självfallet ska alla människor bemötas med erkännande och empati på en förlossningsavdelning (och i samhället i övrigt också såklart) oavsett hur stressigt det är den dagen eller hur den specifika barnmorskan mår privat. Jag förstår verkligen att det är ett minne som påverkar dina känslor och tankar kring framtida förlossningar och därigenom en ny graviditet. Att gå och prata med någon tycker jag låter som en jättebra idé, har du några tankar om vart du skulle vända dig? Några i min närhet som haft jobbiga förlossningserfarenheter har inför förlossningen efter tagit kontakt med en doula som de haft med som (extra) stöd. En av dem bad doulan om att denna skulle hjälpa henne om farhågorna kring ett liknande bemötande som förra gången skulle besannas och fick också hjälp att säga ifrån och få till ett byte av barnmorska vid andra förlossningen. En tanke jag fick när jag läste det du skrev.
  • Anelan
    Sussna skrev 2012-01-26 14:18:30 följande:
    Anelan: Ja det är alltid roligt att veta va andra tänker när man är i samma situation....Jag har tittat lite på såna syskon vagnar som har en sittdel ovanpå den andra, inte någe märken dock...annars tipsa en kompis mig att Carena har en prisvärd vagn som är riktigt bra och hon kände tom en som sålde en sån nu...hur som helst så måste vi nog ha 2 vagnar, G kommer säkert sover en sväng på dagen fortfarande och han sover alltid ute och det kommer säkert den lilla att göra med.

    G sover i eget rum sen han blev 1 år, funka jätte bra direkt och han brydde sig inte det minsta att byta rum. Funderar lite på hur vi ska göra sen när det är dax för nästa att få eget , vi har bara 2 sovrum uppe, och 1 nere. Men jag tycker G är lite för liten då ännu att byta rum hit ner...nåja det är ett tag dit. Ja det kan ju vara bra att ha dom på skilda ställen annars kanske ni har 2 vakna barn mitt i nattenGlad

    Ååååå sommar....den känns så långt borta, men ändå så nära...oj va skönt det skulle vara att slippa dom här lagren med kläder och en irriterad unge varje gång allt ska på...
    Sussna: Vad spännande med vagnplaner, och väldigt praktiskt att det var någon som ville sälja en vagn som ni kan tänka er! Berätta gärna mer när ni bestämt er! Vi skjuter vagninköpet på framtiden, tänker att jag ska sy en mindre hybrid som passar liten och att vi införskaffar oss en sjal (lånade när M var liten) så att bärandet får så goda förutsättningar som möjligt. Åh, vad jag längtar efter att bära en liten sovsnusande pyttis igen. Det är såklart mysigt att bära M fortfarande, men det är en helt annan mysfaktor Glad

    Vad roligt att G gillar sitt rum! Hoppas att M kommer att göra detsamma Skrattande Hade det inte varit för att det är ett lillasyskon på väg hade vi nog väntat tror jag. I helgen umgicks vi en del med en av de 2åringar som vi umgås väldigt mycket med och jag kom på mig själv med att tänka flera gånger att det är "sådär stor/liten" som M kommer vara när lillasyskonet kommer. Knasigt! 

    Vi köpte några syskonböcker som vi fick hem i veckan, M älskar dem! Tror dock inte han förstår att det finns ett syskon i mammas mage men oj vad han gillar böckerna. En bra start till att prata om vad som komma skall. Än så länge syns inte bebismagen så mycket så jag tror att det blir lite abstrakt för M. När vi sa till M "Det finns en bebis i mammas mage precis som i mammafants mage" sa M " Nä...ris, majs, banan i mage" och klappade på K's mage. (Vi hade ätit ris, majs och broccolibiffar till lunch och banan till mellanmål) Vi är dock glada över att det var en bebis på RUL och inte bara luft, ris, majs och banan Flört
  • The Kittycats
    Anelan skrev 2012-01-31 11:28:41 följande:
    Usch vilket hemskt bemötande du fick under förlossningen!  Självfallet ska alla människor bemötas med erkännande och empati på en förlossningsavdelning (och i samhället i övrigt också såklart) oavsett hur stressigt det är den dagen eller hur den specifika barnmorskan mår privat. Jag förstår verkligen att det är ett minne som påverkar dina känslor och tankar kring framtida förlossningar och därigenom en ny graviditet. Att gå och prata med någon tycker jag låter som en jättebra idé, har du några tankar om vart du skulle vända dig? Några i min närhet som haft jobbiga förlossningserfarenheter har inför förlossningen efter tagit kontakt med en doula som de haft med som (extra) stöd. En av dem bad doulan om att denna skulle hjälpa henne om farhågorna kring ett liknande bemötande som förra gången skulle besannas och fick också hjälp att säga ifrån och få till ett byte av barnmorska vid andra förlossningen. En tanke jag fick när jag läste det du skrev.
    Mest för att det är praktiskt tänkte jag nog vända mig till en Vårdcentral som ligger tvärs över gatan från mitt jobb. Eftersom jag pendlar så blir det för mycket tid som går åt, om jag ska gå där jag bor.

    Jag har faktiskt funderat på en doula, jag tror att det skulle kunna vara en hjälp om jag hittar en där personkemin stämmer. MEN det stör mig lite på något sätt att jag då måste betala för att vara säker på att få ett bra bemötande vid en ev. förlossning Obestämd, för min del tycker jag att ett professionellt bemötande ingår när man arbetar som BM.... En annan idé jag funderar på är att be min mamma var med på förlossningen förutom min sambo. Min mamma jobbar som sjuksköterska dessutom (inte inom förlossningendock), så jag tänker att hon kanske då bättre kan säga ifrån när/om bemötandet inte är professionellt längre?
    Anelan skrev 2012-01-31 11:44:35 följande:
    Vi köpte några syskonböcker som vi fick hem i veckan, M älskar dem! Tror dock inte han förstår att det finns ett syskon i mammas mage men oj vad han gillar böckerna. En bra start till att prata om vad som komma skall. Än så länge syns inte bebismagen så mycket så jag tror att det blir lite abstrakt för M. När vi sa till M "Det finns en bebis i mammas mage precis som i mammafants mage" sa M " Nä...ris, majs, banan i mage" och klappade på K's mage. (Vi hade ätit ris, majs och broccolibiffar till lunch och banan till mellanmål) Vi är dock glada över att det var en bebis på RUL och inte bara luft, ris, majs och banan Flört
    Hi hi, sötplutt-Matheo
    ♥ Skruttan född 10-07-15
  • bumbi 84
    The Kittycats skrev 2012-02-03 07:24:58 följande:
    Mest för att det är praktiskt tänkte jag nog vända mig till en Vårdcentral som ligger tvärs över gatan från mitt jobb. Eftersom jag pendlar så blir det för mycket tid som går åt, om jag ska gå där jag bor.

    Jag har faktiskt funderat på en doula, jag tror att det skulle kunna vara en hjälp om jag hittar en där personkemin stämmer. MEN det stör mig lite på något sätt att jag då måste betala för att vara säker på att få ett bra bemötande vid en ev. förlossning Obestämd, för min del tycker jag att ett professionellt bemötande ingår när man arbetar som BM.... En annan idé jag funderar på är att be min mamma var med på förlossningen förutom min sambo. Min mamma jobbar som sjuksköterska dessutom (inte inom förlossningendock), så jag tänker att hon kanske då bättre kan säga ifrån när/om bemötandet inte är professionellt längre?

    Hi hi, sötplutt-Matheo
    Tyckte det lät som en bra ide att ha med mamma om du känner för det. sambon kan fokusera på dig och mamma kan fokusera på att det blir som du vill.
    Tre tjejjer ♥-07,-09,-10 & en pojk -12♥
  • The Kittycats
    bumbi 84 skrev 2012-02-03 19:53:22 följande:
    Tyckte det lät som en bra ide att ha med mamma om du känner för det. sambon kan fokusera på dig och mamma kan fokusera på att det blir som du vill.
    Precis, lite så jag tänkte. Som en doula - fast gratis
    ♥ Skruttan född 10-07-15
  • bumbi 84
    The Kittycats skrev 2012-02-03 19:55:10 följande:
    Precis, lite så jag tänkte. Som en doula - fast gratis
    Perfekt
    Tre tjejjer ♥-07,-09,-10 & en pojk -12♥
  • Sussna

    Anelan: Ja det var nog väldigt tur att det var lite mera en ris, majs och banan i magen, haha!
    Här har G börjat förstå lite smått att det är en bebis i magen, eller jag är osäker på om han förstår ordet bäbis, att det är en som han, en liten människa. Men iaf när vi läser böcker om bäbisar i magen har jag förklarat att det har mamma oxå. Så nu har han börjat peka på min magen när vi nämner nått om det.

    Har era barn blivit extra mammiga? Vi lämna G hos hans farmor en kväll för vi skulle på inflyttnings fest. Har nog alltid gått bra förut fast han inte är där så ofta... Men det sluta med att jag fick fara efter han för att han hade blivit helt hysterisk när vi åkteRynkar på näsan Så efter det är han väldigt mammig, får inte lämna han för en sekund, inte hos morfar som det har gått så bra hos, och t.o.m pappan så är han inte riktigt nöjd med....så nu gnager samvetet om vi "förstörde" han på nått sätt när vi lämna han, att G har blivit otryggRynkar på näsan eller skulle denna mammighet ha kommit ändå tror ni? Usch ibland är det så svårt att veta om man gör rätt eller fel...

Svar på tråden För oss med ma/mf i bagaget - BF vår/sommar 2010. Tråd nr 2